BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Showbiz / TV / Film / Binnenland algemeen / topic: Vliegtuig Turkish Airlines neergestort bij Schiphol

Headliner: Showbiz Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Boudewijn
 Boudewijn - woensdag 25 februari 2009 - 15:23   quote  deeplink  
Vliegtuig Turkish Airlines neergestort bij Schiphol



Een vliegtuig is neergestort bij Schiphol. Het toestel is rond 10.30 uur in een weiland langs de A9 terechtgekomen, meldt de politie Kennemerland. Het gaat om een toestel van Turkish Airlines.

Ophalers opgevangen in Badhoevedorp Onderzoeksteam onderweg Fotogalerij Schipholcrash Schipholcrash liveblog
Het vliegtuig, een Boeing 737-800, kwam bij de landing neer langs de snelweg A9 ter hoogte van het Rottepolderplein bij Haarlemmerliede. Het brak in drieën.

Slachtoffers
Het bleef lang onduidelijk of er wel of geen doden zijn gevallen. Volgens de directeur van de Turkse vliegmaatschappij Turkish Airlines waren er geen doden gevallen. Volgens een verslaggever ter plekke werden lichamen onder lakens op brancards weggedragen. Tijdens de persconferentie werd bekendgemaakt dat er negen doden en vijftig gewonden waren gevallen.

Luchthaven Schiphol heeft bevestigd dat er 128 passagiers en 7 bemanningsleden aan boord zaten. Een woordvoerster wilde niet zeggen hoeveel gewonden er zijn en of er doden zijn gevallen.



Ooggetuigen
Volgens de ooggetuige ging het mis toen het vliegtuig de landing inzette. Het leek erop of het toestel de landingsbaan niet haalde, waarop het neerstortte. De NOS meldt dat volgens onbevestigde berichten de motoren van het Turkse vliegtuig vóór de crash waren uitgevallen.

De piloot zou geprobeerd hebben het toestel met een gecontroleerde zweefvlucht aan de grond te zetten. Maar doordat het te veel snelheid verloor, viel het met de staart naar beneden uit de lucht.

Hulpdiensten
De A9 is afgesloten. Hulpdiensten rijden af en aan. Er zijn helikopters ingeschakeld en brandweer en politie zijn eveneens ter plekke. Bij het AMC is het rampenplan in werking getreden. Dit betekent dat op de eerste hulpafdeling van het ziekenhuis iedereen stand-by staat en extra personeel wordt opgeroepen om mensen te behandelen.



Overlevende
"Ik dacht dat we tijdens het landen op Schiphol te maken kregen met turbulentie. Daarna dacht ik dat we zouden neerstorten op de snelweg, maar we kwamen uiteindelijk neer op een weiland. Ik verkeer in een shock'', meldde een overlevende aan de Turkse zender CNN Türk.

Een andere inzittende heeft de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan via de telefoon laten weten dat er veel gewonden zijn gevallen. Erdogan heeft de man zijn medeleven betuigd.



Verkeerschaos
Het verkeer rond Schiphol is ernstig ontregeld. Snelweg A9 is in beide richtingen gesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat zegt een woordvoerder van de ANWB.

Op de A9 staat vanuit Alkmaar twaalf kilometer file. In de andere richting staat nog geen file, omdat het verkeer daar meer ontsnappingsroutes heeft naar andere wegen. De ANWB raadt mensen aan het gebied te mijden en om te rijden via de A10 en A8.

Kort overig nieuws:

De Passagierslijst.

Ooggetuige
"From here (few hundred metres away) the crashed plane looks to be in a very bad condition."
"Total mayhem over here. A lot of sirenes and heli's."

Ophalers
De mensen die op Schiphol stonden te wachten op mensen die in het op Schiphol gecrashte vliegtuig zaten, worden opgevangen in het Wildervankcomplex in Badhoevedorp. De ophalers kregen in aankomsthal 3 een gele informatiebrief waarop dat staat.

Onderzoek
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft woensdag tegen het einde van de ochtend een team naar Schiphol gestuurd.

Kabinet
Het kabinet leeft mee met de passagiers uit het neergestorte vliegtuig op Schiphol en hun familie en vrienden. ,,Onze gedachten gaan uit naar de mensen die in het vliegtuig zaten. En zeer zeker ook naar allen die nu in onzekerheid verkeren over het lot van hun geliefden en vrienden.''

NCTb
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) stelt ,,geen enkele aanwijzing'' te hebben dat de vliegtuigcrash op Schiphol verband houdt met terrorisme.



Hoe veilig is Turkish Airlines? Artikel in The Times

Vliegtuigexperts noemen Turkish Airlines de meest onveilige maatschappijen van Europa, schrijft de NOS

Bij de Europese Commissie zijn geen problemen bekend met de luchtwaardigheid van toestellen van Turkish Airlines. De nationale maatschappij van Turkije heeft nooit op de zwarte lijst van de EU gestaan,

De maatschappij had veertien keer eerder een ongeluk, meldt Planecrashinfo.com

Inzittenden
De twee zusjes Hajar en Jihad Alariachi van het NPS-programma de Meiden van Halal zaten ook in het vliegtuig dat woensdagmorgen crashte nabij de Polderbaan. Dat verklaarde een woordvoerster van de NPS. Jihad raakte bij de crash lichtgewond en verblijft nu in een ziekenhuis. Ondanks dat maken beiden het naar omstandigheden goed, zo laat de woordvoerster weten. De zusjes waren voor opnames naar Libanon geweest.

Henk Westbroek heeft de rampvlucht van Turkish Airlines gemist.

(bronnen: dePers)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 25 februari 2009 door Boudewijn --
mehmet
 mehmet - woensdag 28 december 2011 - 08:53   quote  deeplink  
Ik vind het egt erg want ik ben ook turk als ik in die vliegtuig zat was ik all dood :)
maar tja gelukkig zijn meeste niet dood !

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3098
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Showbiz Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Showbiz / TV / Film / Binnenland algemeen / topic: Vliegtuig Turkish Airlines neergestort bij Schiphol









0.0065519