BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Cruijff: We zien het niet meer

Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - maandag 15 maart 2010 - 05:08
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Cruijff: We zien het niet meer (De Telegraaf)

Boudewijn
 Boudewijn - maandag 15 maart 2010 - 05:12   quote  deeplink  
Cruijff: We zien het niet meer

BARCELONA - Het is algemeen bekend, dat wie zijn kop in Nederland boven het gras uitsteekt, meestal een probleem heeft. In grotere landen speelt dat veel minder. Alsof in grotere landen, de mensen ook groter kunnen denken. Hoe groot ons verleden ook is, eren doen we het nauwelijks en soms willen we het zelfs niet meer accepteren.

Ik moest er van de week nog aan denken, toen ik een vrij hatelijk artikel over de benoeming van Ruud Gullit als hoofd van de WK Bid las en daarna zag hoe het publiek in Manchester met David Beckham omging. Die jongen speelde weliswaar bij tegenstander AC Milan, toch kreeg hij in Old Trafford een staande ovatie.

De manier waarop we met grote voetballers als Gullit en Marco van Basten zijn omgegaan is daarom typerend hoe we onze eigen cultuur omgaan. Ooit stond Nederland voor een speelstijl, die over de hele wereld werd bewonderd. Met uitstekende aanvallers en een creatieve manier van voetballen. Kijk nu naar de Nederlandse topclubs en je ziet geen voorhoedespeler van eigen bodem meer rondlopen.

Het gaat zelfs verder. Momenteel spelen er drie aanvallers in het Nederlands elftal, die ooit in eigen land niet goed genoeg waren. Ajax was Rafael van der Vaart liever kwijt dan rijk en hetzelfde gold voor Robin van Persie bij Feyenoord. Eljero Elia werd bij Ajax al in de jeugd afgetest. Jongens als Van der Vaart en Van Persie zouden zich pas bij hun buitenlandse clubs door ontwikkelen en zo alsnog het nationale elftal halen.

Intussen blijven we maar roepen hoe goed de opleiding is en hoe goed we het allemaal wel weten. Kijk ik naar de feiten, dan zie ik deze week niet één Nederlandse ploeg terug in het programma van zowel de Champions League als Europa League. België, een voetbalnatie waar Nederland een beetje op neerkijkt, heeft met Anderlecht en Standaard Luik wel nog twee deelnemers in Europa.

We worden dus zwaar gestraft voor het loslaten van datgene waar we altijd zo goed in zijn geweest. Het fysiek is belangrijker geworden dan de techniek en het uitvoeren van de opdracht staat boven het zelf zien.

Een mooi voorbeeld is de situatie waarin deze week in de Champions League Fiorentina-Bayern München werd gespeeld. Een leuke wedstrijd, die enorm door de harde wind werd beïnvloed.

In zon situatie bepaalt de wind waar je op het veld staat. Heb je de wind tegen, dan moet je de tegenstander zoveel mogelijk op zn eigen helft zien te houden. Jij staat dan korter op hun doel, terwijl de ander geen gebruik kan maken van schoten uit de tweede lijn.

Dit deed Fiorentina aanvankelijk goed en de Italianen scoorden ook steeds dicht bij het Duitse doel. Maar in plaats van ver van het eigen doel te blijven voetballen, volgden ze daarna hun natuur en zakten in om de voorsprong te verdedigen. Met als gevolg dat Bayern met twee schoten van een meter of twintig kon scoren.

Typerend voor het Nederlandse voetbal was altijd, dat we uit dit soort situaties ons voordeel pakten. Omdat de spelers het zagen. Het positiespel en de techniek deden dan de rest. Helaas zitten we nu met de gebakken peren. Omdat ons voetbal geleid wordt door mensen die niet zien als voetballers het zien.

Ware woorden!
FeyenoordRandwijk
 FeyenoordRandwijk - maandag 15 maart 2010 - 12:49   quote  deeplink  
Opnieuw helemaal gelijk. Maar ik hoor bij Cruijff sowieso louter wijze woorden.
Robertos90
 Robertos90 - dinsdag 16 maart 2010 - 12:38   quote  deeplink  
Hmm van gaal was toch ook geen voetballer
en volgens mij heeft meneer cruijff het nog ni door dat het door de de centjes komt
en dat hij en zijn generatie de eersten waren die geld boven het voetbal kozen
fey12
 fey12 - dinsdag 16 maart 2010 - 22:07   quote  deeplink  
Hij heeft deels gelijk. Het is natuurlijk lastig om spelers te behouden met zo´n competitieve omgeving als de mooie, goed betalende, eervolle competities als de Engelse, Spaanse en Italiaanse.

Maaaaarrr....waar ik altijd het probleem zie in de Nederlandse competitie is contractproblemen, ik zelf als Feyenoorder zie de problemen bij kortlopende contracten als bij zoveel spelers, bijvoorbeeld bij Castaignos tot 2011. Zo´n talent weten we dat doorgaat breken en hoort tot 2017 vastgelegd te worden, ook al kost het wat meer. In de Nederlandse competitie wordt te veel gefocussed op geld uitgeven aan aankopen, i.p.v. aan lange termijn (minimaal 5 jaar) contractverlenging van eigen toptalenten. Zo krijgen zaakwaarnemers te veel macht in het spel. Je kunt ook een vierjarig contract doen met een optie van twee of drie jaar. Dan krijg je weer hoge transfersommen. Lyon geeft ook toe, een topspeler elk jaar te moeten verkopen, dit zijn strategien om competitief te blijven met de grotere voetbal competities.
Op deze manier had je v. Persie ook voor tegen de 30 miljoen kunnen verkopen en had je als Feyenoord ook niet zo´n hoge schuld gehad. Pique tekent bijvoorbeeld bij, bij Barcelona en gelijk tot 2015.

Ik noem het probleem bij de Nederlandse clubs simpelweg mismanagement en te veel korte termijn gedachte.
Rene45
 Rene45 - woensdag 31 maart 2010 - 18:48   quote  deeplink  
Cruyff moet gewoon lekker zijn mond dichthouden en in Barcelona of in Amsterdam blijven zitten! Hij heeft nu al een paar keer de kans gehad om zich als bondscoach van Oranje te bewijzen maar hij durft het niet aan. Bang als hij is dat de "legende" dan verbleekt.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 20 april 2010 door Thomas --
de flh
 de flh - zondag 18 april 2010 - 13:00   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 - 22:07 schreef fey12 het volgende:
Hij heeft deels gelijk. Het is natuurlijk lastig om spelers te behouden met zo´n competitieve omgeving als de mooie, goed betalende, eervolle competities als de Engelse, Spaanse en Italiaanse.

Maaaaarrr....waar ik altijd het probleem zie in de Nederlandse competitie is contractproblemen, ik zelf als Feyenoorder zie de problemen bij kortlopende contracten als bij zoveel spelers, bijvoorbeeld bij Castaignos tot 2011. Zo´n talent weten we dat doorgaat breken en hoort tot 2017 vastgelegd te worden, ook al kost het wat meer. In de Nederlandse competitie wordt te veel gefocussed op geld uitgeven aan aankopen, i.p.v. aan lange termijn (minimaal 5 jaar) contractverlenging van eigen toptalenten. Zo krijgen zaakwaarnemers te veel macht in het spel. Je kunt ook een vierjarig contract doen met een optie van twee of drie jaar. Dan krijg je weer hoge transfersommen. Lyon geeft ook toe, een topspeler elk jaar te moeten verkopen, dit zijn strategien om competitief te blijven met de grotere voetbal competities.
Op deze manier had je v. Persie ook voor tegen de 30 miljoen kunnen verkopen en had je als Feyenoord ook niet zo´n hoge schuld gehad. Pique tekent bijvoorbeeld bij, bij Barcelona en gelijk tot 2015.

Ik noem het probleem bij de Nederlandse clubs simpelweg mismanagement en te veel korte termijn gedachte.
Eens.

En er mag ook wel wat meer gescout worden bij de eigen jeugd ipv 10 scouts in brazilië..
remco k
 remco k - maandag 19 april 2010 - 17:57   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 - 18:48 schreef Rene45 het volgende:
Cruyff moet gewoon lekker zijn mond dichthouden en in Barcelona of in 020 blijven zitten! Hij heeft nu al een paar keer de kans gehad om zich als bondscoach van Oranje te bewijzen maar hij durft het niet aan. Bang als hij is dat de "legende" dan verbleekt.
wat heeft dat met dit topic te maken??

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5983
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Cruijff: We zien het niet meer









0.0054252