BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: WK voetbal met de laptop op schoot

Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
WKkrant.tk
 WKkrant.tk - maandag 07 juni 2010 - 12:24   quote  deeplink  
Als het aan de NOS ligt, volgen de tv-kijkers en radioluisteraars de komende weken het WK voetbal met de computer binnen handbereik. De omroep vult tijdens de 64 duels een website vol met statistieken over het verloop van de wedstrijden. Met dit zogeheten 'tweede scherm' speelt de omroep in op de trend dat mensen tijdens het televisiekijken op internet surfen.

Op de nieuwe WK-site kunnen gebruikers tijdens het televisiekijken ('realtime') statistische informatie opvragen van teams en spelers die op dat moment tegen elkaar spelen. Hierbij valt te denken aan zaken als de actuele opstelling en het percentage balbezit van een ploeg.

Behalve spelersportretten biedt het tweede scherm tevens een tijdlijn die het aantal corners, overtredingen, gele en rode kaarten en spelerswissels tijdens de wedstrijd weergeeft. De makers van de site (nos.nl/wk2010) actualiseren na ieder doelpunt ook de virtuele stand in de verschillende poules. De website kent tevens een evenknie voor smartphones.

Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe media bij de NOS, noemt het tweede scherm een nieuwe service voor echte voetbalfanaten. Mensen die bij medekijkers goede sier willen maken met statistieken. "Voor de cijferneukers onder ons'', zegt Dominique Weesie, oprichter van de nieuwe omroep PowNed. Deze omroep is opgericht voor internettende tv-kijkers of tv-kijkende surfers.

Weesie: "Zo'n site is leuk als je je echt in een wedstrijd wilt verdiepen. Maar tijdens een voetbalwedstrijd hoef ik niet beslist te lezen of een bepaalde speler in 1987 in de derde minuut scoorde. Zulke informatie lijkt me interessanter voor commentatoren.'' Weesie stelt dat het voor de jongere generatie tot 45 jaar heel gebruikelijk is om te internetten tijdens het tv-kijken.

Volgens Weesie zorgt met name Twitter voor een toenemend gebruik van iPads, laptops en iPhones tijdens het tv-kijken. "Ik zie het om me heen. Twitteraars becommentariƫren tv-programma's veelvuldig. Onlangs nog tijdens het verkiezingsdebat van RTL stonden Nederlandse tweets bovenaan bij de meest besproken onderwerpen op Twitters."

www.wkkrant.tk

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 6015
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: WK voetbal met de laptop op schoot









0.0110411