BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Financieel fair play?

Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Dit topic is een vervolg op het topic:  Financieel fair play?
Ajx
 Ajx - dinsdag 31 mei 2011 - 21:36   quote  deeplink  
http://www.vi.nl/Nieuws-item/201375/Timisoara-mist-Champions-League-vanwege-schuld.htm

deze club heeft enkele miljoenen schuld, maar waarom worden hun wel uit europees voetbal gehouden en de echte grootmachten met veel meer miloenen schuld niet??
Thomas
 Thomas - dinsdag 31 mei 2011 - 21:56   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 31 mei 2011 - 21:36 schreef Ajx het volgende:
http://www.vi.nl/Nieuws-item/201375/Timisoara-mist-Champions-League-vanwege-schuld.htm

deze club heeft enkele miljoenen schuld, maar waarom worden hun wel uit europees voetbal gehouden en de echte grootmachten met veel meer miloenen schuld niet??
Omdat dit door de nationale bond is gedaan en niet door de UEFA. Ik heb in het artikel trouwens niet gelezen hoe hoog de schuld is, anders dan 'enorm'.
Booya4Afca
 Booya4Afca - woensdag 01 juni 2011 - 08:33   quote  deeplink  
DIT IS EEN BERICHT GEPLAATST VANUIT VORIG TOPIC: Financieel fair play?

quote:
Op dinsdag 31 mei 2011 - 21:43 schreef ThomasAjacied het volgende:
Er zit wel een verschil in. Ik vind zelf wel dat iedereen schuldenvrij moet zijn. En vindt het een heel erg statement van de UEFA om die clubs erbuiten te houden, dit zouden ze met de grote clubs ook moeten vind ik maar kijk, Barcelona en Real Madrid, kunnen hun schuldeisers wel betalen! Ze hebben een schuld, klopt, alleen wanneer de schuldeisers beginnen op te dringen, betalen ze die gewoon. Die banken vinden het helemaal niet erg om een lening van 100 miljoen te geven aan Real of Barca. Real verkoopt haar trainingscomplex en ze zijn schuldenvrij zowat.
Klopt, alleen zit daar wel het knelpunt in het hederdaagse voetbal.

Er zijn maar 2 topclubs in Europa die zwarte cijfers schrijven, en dat zijn Bayern en Arsenal.

De rest hobbelt er maar een beetje acheraan, en sluit hier en daar een lening af, om zo aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Of hebben een rijke oliebaron als eigenaar, die het allemaal geen reet intereseert zolang er maar kapitaal op het veld staat.

De vraag is, moeten we als Ajax zijnde de concurrentie aan gaan met dit soort clubs. Dat hebben we geprobeerd, en dat heeft ons flink in de rode cijfers gebracht.

Het is onmogelijk voor clubs zoals ons aller Ajax om met die stroming mee te gaan. Alleen qua tv gelden strijken clubs als Barca en Man United al miljoenen per jaar op.

Maar goed, het is in iedergeval een begin. Vraag is alleen wat de UEFA / FIFA tegen dit soort praktijken kan doen, gezien het feit dat de FIFA nu ook niet bepaald "schoon" is.
freakie
 freakie - zondag 17 juli 2011 - 14:48   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 31 mei 2011 - 21:56 schreef Thomas het volgende:

[..]

Omdat dit door de nationale bond is gedaan en niet door de UEFA. Ik heb in het artikel trouwens niet gelezen hoe hoog de schuld is, anders dan 'enorm'.
Wat jet grootste probleem is, is dat clubs als Barcelona of real madrid geen schulden hebben.. Dit komt omdat de winkels en bedrijven om het stadion heen.. En alle investeerders.. De spelers kopen voor barcelona kopen.. Ze geven dus het geld aan barcelona en zo zijn de sponsoren en bedrijven die helpen in de min en is dat niet barcelona..
Booya4Afca
 Booya4Afca - maandag 01 augustus 2011 - 11:21   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 17 juli 2011 - 14:48 schreef freakie het volgende:

[..]

Wat jet grootste probleem is, is dat clubs als Barcelona of real madrid geen schulden hebben.. Dit komt omdat de winkels en bedrijven om het stadion heen.. En alle investeerders.. De spelers kopen voor barcelona kopen.. Ze geven dus het geld aan barcelona en zo zijn de sponsoren en bedrijven die helpen in de min en is dat niet barcelona..
Hoewel ik hier geen touw aan kan vastknopen, is het natuurlijk onzin dat clubs als Mardid of Barca geen schulden hebben, omdat de winkeliers en investeerders spelers kopen.

Het probleem is het feit dat beide clubs continu bankgaranties krijgen (leningen). Met een looptijd van een X aantal jaar. Voldoen ze aan hun verplichtingen, is er volgens de Spaanse bond + UEFA niets aan de hand en zullen ze nooit uitgesloten worden wat betreft Europees voetbal.

Op het moment dat ze niet meer aan hun verplichtingen kunnen doen, en dus de schuldeisers niet meer kunnen betalen, dan is het een ander verhaal.

Al vinden zij daar ook altijd weer een oplossing voor. Geloof dat niet al te lang geleden het terein rondom het stadion van Madrid is gekocht door de stad Madrid, en vervolgens voor 1 Euro weer terugverkocht aan de club.

En juist voor dit soort praktijken, moet de UEFA waken.
freakie
 freakie - maandag 01 augustus 2011 - 11:58   quote  deeplink  
Wat jij verteld is ook een ding.. Maar wat ik vertel is op tv uitgelegd... Barcelona en real madrid hebben geen schulden.. Door de sponsoren en bedrijven die, die schulden overnemen.. Anders zou de UEFA er allang een stokje voor gestoken hebben...
Ajx
 Ajx - maandag 01 augustus 2011 - 14:18   quote  deeplink  
zijn dit geen 2 erg late reacties?
Maar de uitleg van freakie kan ik niet echt volgen, maar ik dacht dat Booya4Afca wel gelijk heeft
freakie
 freakie - maandag 01 augustus 2011 - 14:28   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 01 augustus 2011 - 14:18 schreef Ajx het volgende:
zijn dit geen 2 erg late reacties?
Maar de uitleg van freakie kan ik niet echt volgen, maar ik dacht dat Booya4Afca wel gelijk heeft
Dit is gewoon van dit jaar.. Niet echt laat he;)
freakie
 freakie - maandag 01 augustus 2011 - 14:30   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 01 augustus 2011 - 14:18 schreef Ajx het volgende:
zijn dit geen 2 erg late reacties?
Maar de uitleg van freakie kan ik niet echt volgen, maar ik dacht dat Booya4Afca wel gelijk heeft
Het is uitgelegd op tv... Dus het probleem wat booya4afca is leuk verteld maar het het structurele probleem bij de topclubs in het buitenland..
Booya4Afca
 Booya4Afca - dinsdag 02 augustus 2011 - 09:29   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 01 augustus 2011 - 14:30 schreef freakie het volgende:

[..]

Het is uitgelegd op tv... Dus het probleem wat booya4afca is leuk verteld maar het het structurele probleem bij de topclubs in het buitenland..
Leuk verteld?

Je kan het club voetbal in Europa vergelijken met de economische situatie in de wereld.

Neem Amerika. Wordt nog steeds gezien als een van de grootste en rijkste landen. Maar feitelijk is het land jaren lang failliet. Amerika kan de rekeningen amper betalen, de inwoners hebben gemiddeld een schuld van 25000 dollar. (per gezin)

Het enige wat het land en daarbij de munteenheid overeind houdt is het feit dat er continu bankgaranties worden gegeven. Gevolg : Amerika drukt meer en meer geld.

In feiten gebeurd hetzelfde met clubs als Manchester United, Madrid en Barca.

Normaal gesproken zouden dit soort bedrijven allang failliet verklaard zijn. Ze moeten immers geld lenen om de salarissen te betalen (Barca).

En daar ligt het probleem.

Het zijn niet bedrijven die de schulden opzich nemen, want dan zijn zij natuurlijk ook binnen no-time failliet.

Zolang banken bankgaranties blijven geven, of het nou aan Amerika of aan een voetbalclub is zullen ze overeind blijven zonder ook maar iets te veranderen aan hun manier van aanpak. Ze zullen meer uitgeven dan dat er binnen komt.

En als de lokale voetbalbond er niets tegen doet en de KNVB doet het wel, dan worden de verschillen als maar groter en groter. Clubs als RBC worden failliet verklaard omdat zij rond de 1 miljoen schuld hebben.

Terwijl in landen als Spanje een schuld wordt omgezet in een lening (ook wel bankgaranties genoemd). Leningen van 400+ miljoen..

Als je de laatste jaren alle clubs in de CL analyseert zijn er maar twee clubs die geen schulden hebben, en die niet hoeven aan te kloppen bij banken om een lening af te sluiten.

En dat zijn Arsenal en Bayern Munchen. In feiten is het topvoetbal in Europa, zo failliet als maar kan.
Booya4Afca
 Booya4Afca - dinsdag 02 augustus 2011 - 09:30   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 01 augustus 2011 - 11:58 schreef freakie het volgende:
Wat jij verteld is ook een ding.. Maar wat ik vertel is op tv uitgelegd... Barcelona en real madrid hebben geen schulden.. Door de sponsoren en bedrijven die, die schulden overnemen.. Anders zou de UEFA er allang een stokje voor gestoken hebben...
De schulden worden opgezet in leningen. Wat maandelijks moet worden afgelost, net zoals jij en ik een hypotheek betalen.
freakie
 freakie - dinsdag 02 augustus 2011 - 12:48   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 02 augustus 2011 - 09:30 schreef Booya4Afca het volgende:

[..]

De schulden worden opgezet in leningen. Wat maandelijks moet worden afgelost, net zoals jij en ik een hypotheek betalen.
Ja maar dat was niet het grootste probleem.. Als ze leningen afbetalen is het goed.. Uiteindelijk zullen ze wel omvallen.. Wat jij verteld is de helft van wat er echt gebeurd.. Wat ik gehoord heb, heb ik al uitgelegd.. Het is bijna het zelfde als jij zegt alleen zijn het niet alleen banken die real of barcelona helpen.. Bedrijven en sponsoren nemen spelers en leningen over waardoor barcelona en real madrid zelf niet in de schulden zitten.. Dat is in het kort wat ze hebben uitgelegd op tv.. Als het alleen maar banken zijn die leningen uitgeven dan zou er namelijk allang wat aan gedaan worden..
Ajx
 Ajx - dinsdag 02 augustus 2011 - 14:08   quote  deeplink  
freakie, waar en wanneer is dat an uitgelegd? Ik heb dat verhaal echt nooit gehoord. Heb je toevalling nog een linkje?
freakie
 freakie - dinsdag 02 augustus 2011 - 16:05   quote  deeplink  
Nee iets wat op tv is geweest heb ik geen link over.. Vandaag komt mijn broer langs, ik heb het toen samen met hem gekeken.. Dus ik zou wel ff vragen of hij nog weet welk programma het is..
Ajx
 Ajx - dinsdag 02 augustus 2011 - 21:03   quote  deeplink  
is goed, maar dan niet iets van programma gemist?

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5131
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Voetbal Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Voetbal / topic: Financieel fair play?









0.0110108