BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: APOEL Nicosia - AFC Ajax (Champions League - dinsdag 30 september 2014, 20:45) 1-1

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 15:21   quote  deeplink  
Aanstaande Dinsdag de belangrijke wedstrijd in de UEFA Champions League tegen APOEL Nicosia.

De Cyprioten die thuis altijd erg lastig te kloppen zijn. Verdedigend erg sterk en 11 jongens met een Dirk Kuyt mentaliteit.
Een ploeg die 2 jaar geleden het eindstation pas vond in de Kwartfinale waarin het Real Madrid van toenmalig coach José Mourinho over 2 wedstrijden met 8-2 te sterk bleek.

APOEL begon met een nipte nederlaag in Nou Camp. 1-0 was de uitslag en Barcelona had de grootste moeite om door de defensie van APOEL te komen.

Het knappe hieraan in tegenstelling tot Ajax ze dan toch de schade zeer netjes kunnen beperken en het doelsaldo niet direct zeer negatief is. Ajax verliest dat soort wedstrijden dan toch vaak erg ruim.

Ajax speelde 2 weken geleden in een volle ArenA tegen de miljoenenformatie van PSG. Ajax dat over 90 minuten eigenlijk geen een 100% kans heeft gehad maar in de slotfase toch nog dicht in de buurt van een overwinning kwam, ware het niet dat Schöne na een eerdere goal vanuit een vrije trap nu van ruime afstand de paal raakte.

Ajax wil europees overwinteren. Dat zal lastig worden maar niets is onmogelijk. Bij een overwinning lijkt een vervolg na de winter in de Europa League al vrijwel een feit. Dus het is een misschien al wel cruciaal duel.

Ik denk 1-1

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 30 september 2014 door Loetje --
Hasjkoph
 Hasjkoph - vrijdag 26 september 2014 - 15:34   quote  deeplink  
Willen we door in de CL moeten we dit winnen. Ik zeg een nipte 1-2.
Pietje
 Pietje - vrijdag 26 september 2014 - 15:47   quote  deeplink  
Apoel is beslist geen tegenstander om te onderschatten. Er lopen nogal wat uitstekende en dure buitenlandse spelers rond. Niet voor niets won Barcelona slechts met 1-0 van die jongens, terwijl Apoel zeker ook de nodige kansen op doelpunten hadden.
En als ik dan ook nog denk aan afgelopen zondag tegen Feyenoord, dan is mijn verwachting nou niet echt van een gemakkelijke wedstrijd. Ik verwacht, dat Ajax met een gelijkspel (1-1) zich in de handen mag wrijven...
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 15:49   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 15:47 schreef Pietje het volgende:
Apoel is beslist geen tegenstander om te onderschatten. Er lopen nogal wat uitstekende en dure buitenlandse spelers rond. Niet voor niets won Barcelona slechts met 1-0 van die jongens, terwijl Apoel zeker ook de nodige kansen op doelpunten hadden.
En als ik dan ook nog denk aan afgelopen zondag tegen Feyenoord, dan is mijn verwachting nou niet echt van een gemakkelijke wedstrijd. Ik verwacht, dat Ajax met een gelijkspel (1-1) zich in de handen mag wrijven...
We zitten qua beeld van APOEL echt op een lijn denk ik...
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 15:50   quote  deeplink  
Is gewoon een hele vervelende ploeg uit pot 4.
Pietje
 Pietje - vrijdag 26 september 2014 - 16:02   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 15:50 schreef Loetje het volgende:
Is gewoon een hele vervelende ploeg uit pot 4.
Zo is het precies, Loetje!
Even het geheugen opfrissen? Nog maar 2 jaar geleden werd Apoel Nicosia GROEPSWINNAAR (!) in de Champions League in een poule met FC Zenit, FC Porto en Shaktar Donetsk. Geloof me maar, die ploeg ga je niet zo maar even opzij zetten daar op Cyprus. In hun selectie hebben zij onder andere een aantal Brazilianen, Spanjaarden en Portugezen. En niet de minste.
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 16:08   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 16:02 schreef Pietje het volgende:

[..]

Zo is het precies, Loetje!
Even het geheugen opfrissen? Nog maar 2 jaar geleden werd Apoel Nicosia GROEPSWINNAAR (!) in de Champions League in een poule met FC Zenit, FC Porto en Shaktar Donetsk. Geloof me maar, die ploeg ga je niet zo maar even opzij zetten daar op Cyprus. In hun selectie hebben zij onder andere een aantal Brazilianen, Spanjaarden en Portugezen. En niet de minste.
Nja niet de minste, voetballend is het lang niet best. Maar strijden, heel veel strijden. Zoals Utrecht, ADO en Feyenoord ook altijd doen tegen ons. Muur voor de 16 maken. Vaak worden ze onderschat en op wilskracht komen ze echt ver!
Heb respect voor die ploeg.
Counteren kunnen ze ook!
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - vrijdag 26 september 2014 - 16:20   quote  deeplink  
3-1 helaas!
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 16:41   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 16:20 schreef Ajax Warrior het volgende:
3-1 helaas!
Als jij dit al gaat voorspellen....
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - vrijdag 26 september 2014 - 16:49   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 16:41 schreef Loetje het volgende:

[..]

Als jij dit al gaat voorspellen....
Sigi zal wel weer basis staan! En daarnaast is Apoel gewoon een goede ploeg en denken wij er misschien allemaal te gemakkelijk over!
Eide
 Eide - vrijdag 26 september 2014 - 17:12   quote  deeplink  
Sleutelduels dit, 2 keer winnen en je overwinterd in Europa en je maakt zelfs kans op overwinteren in de CL. Echt absolute sleutelduels deze twee wedstrijden tegen Apoel.
Pietje
 Pietje - vrijdag 26 september 2014 - 17:23   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 17:12 schreef Eide het volgende:
Sleutelduels dit, 2 keer winnen en je overwinterd in Europa en je maakt zelfs kans op overwinteren in de CL. Echt absolute sleutelduels deze twee wedstrijden tegen Apoel.
Dat weten wij wel, maar realiseren de spelers zich dat ook??!
Pietje
 Pietje - vrijdag 26 september 2014 - 17:24   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 16:49 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Sigi zal wel weer basis staan! En daarnaast is Apoel gewoon een goede ploeg en denken wij er misschien allemaal te gemakkelijk over!
Exact! Dit gaan we niet "zomaar even" winnen. Ik hoop dan ook dat de spelers boven zichzelf kunnen uitstijgen.
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 17:25   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 16:49 schreef Ajax Warrior het volgende:

[..]

Sigi zal wel weer basis staan! En daarnaast is Apoel gewoon een goede ploeg en denken wij er misschien allemaal te gemakkelijk over!
Dat laatste is een feit. Ajax en onderschatten.
Hele zware wedstrijd, misschien wel de zwaarste. En dat baseer ik niet op kwaliteit maar op de maniet van voetballen
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 17:27   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 17:12 schreef Eide het volgende:
Sleutelduels dit, 2 keer winnen en je overwinterd in Europa en je maakt zelfs kans op overwinteren in de CL. Echt absolute sleutelduels deze twee wedstrijden tegen Apoel.
Wetende dat PSG gehavend aantreed tegen Barca. Je kan een grote stap zetten. Barcelona is voor mij wel de enige ploeg tegen wie ons spel het best tot zijn recht komt. Barca is ook echt slecht wanneer men de bal niet heeft
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 17:27   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 17:24 schreef Pietje het volgende:

[..]

Exact! Dit gaan we niet "zomaar even" winnen. Ik hoop dan ook dat de spelers boven zichzelf kunnen uitstijgen.
Loetje
 Loetje - vrijdag 26 september 2014 - 17:28   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 17:24 schreef Pietje het volgende:

[..]

Exact! Dit gaan we niet "zomaar even" winnen. Ik hoop dan ook dat de spelers boven zichzelf kunnen uitstijgen.
Dat hoeft denk ik niet. Serieus benaderen en baltempo flink omhoog. Dat is doorslaggevend
remco k
 remco k - vrijdag 26 september 2014 - 20:43   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 17:23 schreef Pietje het volgende:

[..]

Dat weten wij wel, maar realiseren de spelers zich dat ook??!
Dat denk ik wel.. Ik denk echter dat dit een ploeg is die voor Ajax moeilijker te verslaan is dan een Barca of PSG.. Ajax heeft het gewoon lastig tegen niet voetballende ploegen...
Ronald 1960
 Ronald 1960 - vrijdag 26 september 2014 - 20:44   quote  deeplink  
Wij komen, zien en overwinnen: 1-3!
Eide
 Eide - vrijdag 26 september 2014 - 20:46   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:43 schreef remco k het volgende:

[..]

Dat denk ik wel.. Ik denk echter dat dit een ploeg is die voor Ajax moeilijker te verslaan is dan een Barca of PSG.. Ajax heeft het gewoon lastig tegen niet voetballende ploegen...
Als ze maar geen offday hebben als toen Celtic uit.
remco k
 remco k - vrijdag 26 september 2014 - 20:49   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:46 schreef Eide het volgende:

[..]

Als ze maar geen offday hebben als toen Celtic uit.
Ik ben benieuwd, Ajax is zeer wisselvallig.. Benieuwd of ze de goede pot van woensdag kunnen doortrekken..
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - vrijdag 26 september 2014 - 20:51   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:49 schreef remco k het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd, Ajax is zeer wisselvallig.. Benieuwd of ze de goede pot van woensdag kunnen doortrekken..
Wat was er woensdag dan ??
remco k
 remco k - vrijdag 26 september 2014 - 20:53   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:51 schreef Nenam_tiL het volgende:

[..]

Wat was er woensdag dan ??
Ajax speelde tegen een kerel genaamd Jos..
Ronald 1960
 Ronald 1960 - vrijdag 26 september 2014 - 20:56   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:53 schreef remco k het volgende:

[..]

Ajax speelde tegen een kerel genaamd Jos..
met een hele rare achternaam: Watergraafsmeer....

Klinkt mij wel zeer bekend in de oren ;-)
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - vrijdag 26 september 2014 - 20:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:53 schreef remco k het volgende:

[..]

Ajax speelde tegen een kerel genaamd Jos..
Oh...... tegen the nits



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 26 september 2014 door Nenam_tiL --
Pietje
 Pietje - vrijdag 26 september 2014 - 21:44   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 26 september 2014 - 20:43 schreef remco k het volgende:

[..]

Dat denk ik wel.. Ik denk echter dat dit een ploeg is die voor Ajax moeilijker te verslaan is dan een Barca of PSG.. Ajax heeft het gewoon lastig tegen niet voetballende ploegen...
Precies en daarom denk ik waarachtig dat Ajax tegen een zeperd aan gaat lopen.
Loetje
 Loetje - maandag 29 september 2014 - 12:36   quote  deeplink  
Dit gaat echt een loodzware pot worden!
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 29 september 2014 - 13:59   quote  deeplink  
Zoals ik eerder al heb voorspeldt: Het wordt een 1-3 overwinning met 1 of 2 goals van Sigthorson ;-)
Bobby1972
 Bobby1972 - maandag 29 september 2014 - 14:00   quote  deeplink  
Er zit weinig tijd tussen met de wedstrijd van afgelopen zaterdag. Apoel moet het hebben van fysieke kracht en weerbaarheid. De spelers van Ajax moeten vol aan de bak. Ben benieuwd hoe duidelijk de Boer zijn spelers er van kan doordringen dat dit een andere vorm van voetballen zal zijn.

Het hangt af van hoe Ajax van start gaat. Ik zeg 2-2
Eide
 Eide - maandag 29 september 2014 - 14:27   quote  deeplink  
Waar het vanaf hangt is of Nicosia Klaassen en Serero aan banden weet te leggen. Of ze de power hebben constant druk op Ajax te houden. Als Ajax daar mee om weet te gaan mag een Cypriotische ploeg geen sta-in-de-weg zijn.
Loetje
 Loetje - maandag 29 september 2014 - 14:50   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 september 2014 - 14:00 schreef Bobby1972 het volgende:
Er zit weinig tijd tussen met de wedstrijd van afgelopen zaterdag. Apoel moet het hebben van fysieke kracht en weerbaarheid. De spelers van Ajax moeten vol aan de bak. Ben benieuwd hoe duidelijk de Boer zijn spelers er van kan doordringen dat dit een andere vorm van voetballen zal zijn.

Het hangt af van hoe Ajax van start gaat. Ik zeg 2-2
Ik denk maximaal 2 goals in deze wedstrijd
Ronald 1960
 Ronald 1960 - maandag 29 september 2014 - 14:55   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 september 2014 - 14:50 schreef Loetje het volgende:

[..]

Ik denk maximaal 2 goals in deze wedstrijd
wat jij wil: 0-2 dan maar ;-)
nieuwe ajax
 nieuwe ajax - maandag 29 september 2014 - 17:00   quote  deeplink  
Toch zegt mijn gevoel dat Ajax wel beter is dan zij.
Ik blijf positief op zuinige 1-2. Als we die 3 punten maar mee kunnen nemen.
hjf
 hjf - maandag 29 september 2014 - 17:14   quote  deeplink  
Apoel is een fysiek zeer sterke ploeg. En dat ligt ons niet, want wij hebben geen kerels in het team staan. Daarom denk ik dat wij met een gelijkspel in onze handen mogen klappen. Maar ik vrees het ergste 2-0.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - maandag 29 september 2014 - 17:22   quote  deeplink  
http://www.ad.nl/ad/nl/1037/Champions-League-Europa-League/article/detail/3758518/2014/09/29/Het-Ajax-van-Cyprus-Overdreven.dhtml
Bobby1972
 Bobby1972 - maandag 29 september 2014 - 18:57   quote  deeplink  
70% dat Schone meespeelt. Zou een mooie bonus zijn. Frank kan beter deze keer voor de wedstrijd alvast een donderspeech gaan houden. Anders lopen ze vanaf het begin achter de feiten aan!
Eide
 Eide - maandag 29 september 2014 - 19:25   quote  deeplink  
Ik blijf wat voelen voor zowel Kishna als El Gahzi aan de start. Mocht Schone niet mee kunnen doen natuurlijk.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - maandag 29 september 2014 - 21:27   quote  deeplink  
Is een heksenketel...2-0 helaas...
Peterhs
 Peterhs - maandag 29 september 2014 - 22:02   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 september 2014 - 21:27 schreef Jack Huntelaar het volgende:
Is een heksenketel...2-0 helaas...
Elke Europese uit wedstrijd is vergeleken bij de Arena een heksenketel.
Bobby1972
 Bobby1972 - dinsdag 30 september 2014 - 02:38   quote  deeplink  
Ik denk dat je het met de Turken kunt vergelijken. We gaan het allemaal meemaken weer. Hebben we toch weer iets om naar uit te kijken........
Bobby1972
 Bobby1972 - dinsdag 30 september 2014 - 02:38   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 29 september 2014 - 14:55 schreef Ronald 1960 het volgende:

[..]

wat jij wil: 0-2 dan maar ;-)
Zo Ronald jij bent lekker positief!
Eide
 Eide - dinsdag 30 september 2014 - 08:06   quote  deeplink  
Match day!
Ronald 1960
 Ronald 1960 - dinsdag 30 september 2014 - 09:23   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 30 september 2014 - 02:38 schreef Bobby1972 het volgende:

[..]

Zo Ronald jij bent lekker positief!
Altijd! En Siggie gaat vanavond weer scoren ;-)
Stanley
 Stanley - dinsdag 30 september 2014 - 12:13   quote  deeplink  
Toch wel apart dat wij als Ajax ons niet meer kunnen meten in de top omdat de tijden zijn veranderd en wij niet kunnen concurreren tegen het grote geld uit de grote competities.Maar gelijkertijd blijkbaar zijn bijgehaald door Cyprus ????

Ik ga voor 1 - 3!
Bobby1972
 Bobby1972 - dinsdag 30 september 2014 - 12:21   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 30 september 2014 - 12:13 schreef Stanley het volgende:
Toch wel apart dat wij als Ajax ons niet meer kunnen meten in de top omdat de tijden zijn veranderd en wij niet kunnen concurreren tegen het grote geld uit de grote competities.Maar gelijkertijd blijkbaar zijn bijgehaald door Cyprus ????

Ik ga voor 1 - 3!
Ik vraag me af wat de begroting is van APOEL?
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 30 september 2014 - 12:55   quote  deeplink  
ik zeg dat het 1-7 word.

Als lyon met 1-7 van zagreb kan winnen, waarom zou het niet kunnen?

1-0 hel breekt los op dit forrum
1-1 Schone
1-2 Schone
1-3 Andersen
1-4 Siggie
1-5 Siggie
1-6 Klaassen
1-7 Siggie

Stand
1. Barca 6 ptn
2. Ajax 4 ptn
3. Psg 1 ptn
4. Apoel 0 ptn
remco k
 remco k - dinsdag 30 september 2014 - 13:58   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 30 september 2014 - 12:55 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
ik zeg dat het 1-7 word.

Als lyon met 1-7 van zagreb kan winnen, waarom zou het niet kunnen?

1-0 hel breekt los op dit forrum
1-1 Schone
1-2 Schone
1-3 Andersen
1-4 Siggie
1-5 Siggie
1-6 Klaassen
1-7 Siggie

Stand
1. Barca 6 ptn
2. Ajax 4 ptn
3. Psg 1 ptn
4. Apoel 0 ptn
Omdat het de uitzondering is die de regel bevestigd. Daarnaast kopen wij onze tegenstanders niet om.
Eide
 Eide - dinsdag 30 september 2014 - 14:39   quote  deeplink  
Tactische analyse: Ajax wacht moeilijke avond op Cyprus
By Nikos Overheul

Na een gelijkspel tegen Paris Saint-Germain speelt Ajax dinsdagavond uit in Cyprus. Met PSG en Barcelona in de poule is het logisch dat APOEL Nicosia door de fans van Ajax niet erg wordt gevreesd. Toch moet de ploeg van trainer Frank de Boer oppassen. APOEL is namelijk een uitgekookte counterploeg, die lak heeft aan balbezit en een verzorgde opbouw. Met deze speelstijl zijn de Cyprioten alles behalve kansloos om een goed resultaat te behalen tegen Ajax.

apoel-xi.png
Mogelijke basiself APOEL Nicosia

Compact blok
De kwaliteiten van APOEL liggen vooral op het defensieve vlak. De Cyprioten verdedigen in een 4-4-2 formatie met de linies kort op elkaar. Tussen de verdedigers en middenvelders onderling is ook weinig ruimte. Het blok van APOEL is dus verticaal en horizontaal compact. In het centrum is daardoor weinig ruimte voor acties van de tegenstander, een probleem waar zelfs Barcelona tegenaan liep. De Catalanen creëerden uit open spel nauwelijks echt gevaarlijke doelkansen.

Gezien het feit dat de Cyprioten de ruimtes in het centrum erg klein houden, ligt er vanzelfsprekend ruimte op de flanken. Als de tegenstander de bal naar de zijkant speelt, schuift het hele blok van APOEL op en zet het druk op de speler met de bal. Hierdoor wordt de tegenstander vaak gedwongen om een pass terug naar de verdedigers te geven, waarna APOEL zijn originele verdedigende stelling weer inneemt. Als de verdedigers van de Cypriotische kampioen gepasseerd worden, aarzelen ze niet om dat te herstellen met een harde overtreding.

apoel_organisatie-470x210.png
APOEL in een compact 4-4-2 blok. Ruimte bij de centrale verdedigers en op de flanken.

De centrale verdedigers van de opponent krijgen van APOEL alle tijd om rustig op te bouwen. De Cyprioten trekken hun blok namelijk vaak pas op eigen helft op en zetten geen druk op de achterste linie van de tegenstander. De passstatistieken van Barcelona in hun wedstrijd tegen APOEL zijn wat dit betreft illustratief. Marc-André Ter Stegen, Gerard Pique en Marc Bartra gaven in totaal 146 passes. Hiervan kwamen er slechts drie niet aan.

Lange halen en counters
Vanuit de hechte organisatie is APOEL in staat om razendsnel te counteren, met veel mensen en over de hele breedte van het veld. Als een tegenstander van de Cyprioten met te veel man voor de bal staat en onverantwoorde risicos neemt, is APOEL uitstekend in staat om daarvan te profiteren.

In balbezit schuiven de buitenste middenvelders ver op naar voren, waardoor de Cyprioten dan met vier man in de voorhoede staan. Als de bal op de flank is, dan tonen ook de backs aanvallende intenties. De controle wordt echter altijd behouden door de twee verdedigende middenvelders, waarvan alleen Vinicius soms ten aanval trekt, en de centrale verdedigers. APOEL heeft de bal echter liever niet dan wel en zoekt bij balwinst het liefst de snelste weg naar het doel. Tegen Barcelona hadden de Cyprioten 29% balbezit, maar ook thuis tegen het Deense Aalborg kwamen ze niet verder dan 45%.

Rechter centrale verdediger João Guilherme heeft de beschikking over een nauwkeurige lange bal, waarmee hij eenvoudig de spitsen kan bereiken. Vooral de Ierse spits Cillian Sheridan (1m96) is een veelvuldig doelwit van deze passes. De ex-spits van Kilmarnock is geen aanvaller met veel scorend vermogen, maar een klassieke targetman die voornamelijk als aanspeelpunt fungeert. Ook de uittrappen van de Spaans-Belgische keeper Urko Pardo gaan meestal in zijn richting. Joël Veltman kan zich dus gaan opmaken voor veel luchtduels.

Kansen
Hoewel APOEL een sterk team heeft, liggen er ook zeker kansen voor Ajax. Iedere speelstijl heeft zijn nadelen en het is aan de Amsterdammers om daar optimaal van te profiteren.

Allereerst moet het team van De Boer bewijzen dat het in staat is een volwassen wedstrijd te spelen. Tegen een counterploeg als APOEL is het dodelijk om balverlies te lijden als er weinig mensen achter de bal zijn, want dat is vragen om tegendoelpunten. Ajax moet dus met name in de eerste fase van de opbouw geen risicos nemen. Pas als de Amsterdammers rond het strafschopgebied komen, is er ruimte voor frivoliteit.

Een zwakte van APOEL is dat het moeite heeft met het verdedigen van een uitzakkende spits. De Cyprioten hanteren in principe zonedekking, maar de centrale verdedigers zondigen regelmatig aan dat principe. Dat bleek met name tegen Barcelona, maar was ook tegen Aalborg het geval. Als Lionel Messi of Munir El Haddadi probeerde zich aan te bieden tussen de linies of op de flanken, dan gingen de centrumverdedigers mee, waardoor er ruimte ontstond in het centrum. Van dat gegeven kan Ajax profiteren door de spits vaak te laten inzakken naar het middenveld.

apoel-cv-470x207.png
Linker centrale verdediger Carlão let te veel op Munir en Messi waardoor de onderlinge afstand met João Guilherme te groot is geworden.

Daarnaast moet Ajax de compacte tegenstander uit elkaar proberen te trekken door het veld minimaal aan één kant breed te houden. Met Anwar El Ghazi en Ricardo Kishna hebben de Amsterdammers daarvoor geschikte spelers. Deze buitenspelers moeten proberen het veld zo groot mogelijk te maken, door de diepte te zoeken en in de buurt van de zijlijn te spelen. Op deze manier moeten zij bijdragen aan een hoge balcirculatie, die noodzakelijk is om APOEL kapot te spelen. Dit is echter iets waar Ajax onder Frank de Boer structureel problemen mee heeft in Europees verband, dat toonden AC Milan (Champions League) en Steaua Boekarest (Europa League) aan.

Op de spaarzame momenten dat de organisatie van APOEL niet in orde is, moet Ajax genadeloos toeslaan. Als de Cyprioten eenmaal in hun defensieve formatie staan, dan is het heel erg lastig om erdoorheen te komen, maar bij balwinst nemen ze soms veel risicos. Dan komt APOEL er ineens met veel spelers uit en loopt het team van coach Giorgos Donis het risico verslagen te worden met eigen middelen: op de omschakeling.

Conclusie
Ajax gaat een lastige avond tegemoet in Cyprus. De Amsterdammers zullen vermoedelijk veel balbezit hebben, maar het wordt lastig om kansen te creëren tegen het hechte defensieve blok van APOEL. Tegelijkertijd azen de geslepen Cyprioten erop de fouten van het jeugdige Ajax op de counter af te straffen. Daar komt nog bij dat druk zetten een van de specialiteiten van de ploeg van De Boer weinig zin heeft, want APOEL hanteert uit zichzelf al graag de lange bal. Deze speelstijl ontmoet Ajax nooit in de Eredivisie, dus is het alles behalve ondenkbaar dat de Amsterdammers in het mes lopen en geslacht worden op de counter.

Ajax moet op Cyprus vooral bewijzen dat het lering heeft getrokken uit de Europese nederlagen in de afgelopen jaren. Als de Amsterdammers met het volle pond huiswaarts keren, dan bewijst het team dat het een stap gezet heeft en is Europese overwintering plots geen utopie meer. Als Ajax de lessen uit het verleden echter niet heeft geleerd, dan is het niet ondenkbaar dat Ajax vanavond met 60% balbezit en een nederlaag huiswaarts gaat.
Bron
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 30 september 2014 - 15:37   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 30 september 2014 - 13:58 schreef remco k het volgende:

[..]

Omdat het de uitzondering is die de regel bevestigd. Daarnaast kopen wij onze tegenstanders niet om.
ik heb vroeger anders wel andere uitslagen gezien, die mij verbaasde.

daarnaast weten wij niet wat ajax met het geld doet, dus dit is niet met zekerheid vast te stellen.

offtopic niemand dacht dat armstrong doping gebruikte, er was immers geen bewijs.
enkel de fransen dachten dat, renners ook maar die kwamen daarmee niet naar buiten.
dus verklaar ajax niet heilig, je weet namelijk nooit wat er af word gesproken

ik laat mij verrassen
jodocus
 jodocus - dinsdag 30 september 2014 - 15:49   quote  deeplink  
ik denk 7-7

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5940
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: APOEL Nicosia - AFC Ajax (Champions League - dinsdag 30 september 2014, 20:45) 1-1









0.0118930