BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Politiek / PVV - Partij van de Vrijheid / topic: Wel Charlie en niet een willekeurige Afrikaan?

Headliner: PVV Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Coco Hans
 Coco Hans - maandag 01 juni 2015 - 11:54   quote  deeplink  
Toen ik net een willekeurige nieuwspagina opende was een van de eerste nieuwsberichten die ik zag; In drie dagen tijd 5000 migranten uit zee gered. Ik klikte even door en het viel me op dat er bijna dagelijks wel nieuws komt over bootvluchtelingen. De meeste nieuwsberichten hierover zijn niet heel positief, veelal gaat het over gammele bootjes die halverwege vergaan met vele drenkelingen tot gevolg of bootjes die wel Europa hebben bereikt maar waarvan een (groot) deel van de opvarenden niet meer in leven is.

Tussen al deze berichten stond een artikel wat als titel Nederland moet 2047 vluchtelingen opnemen heeft. En dat hoeft niet nu direct, maar verspreid over de komende twee jaar Waar ik over mij over verbaas is het woordje moet. Waarom is dit een moeten? Waarom zeggen we niet tegen iedereen; Wees van harte welkom! Wij hebben genoeg en voor degene die niet genoeg hebben zijn er allemaal regelingen om alsnog genoeg te hebben! Als jij je leven waagt om in een gammel bootje van Afrika naar Europa te komen, dan moet je het wel heel erg slecht hebben gehad daar waar je vandaan komt, anders neem je niet zon groot risico. Zijn we echt onze menselijkheid aan het verliezen, dat we nu massaal met elkaar de andere kant op willen kijken? Waarom mogen deze mensen die uit pure wanhoop nog maar één oplossing zagen, namelijk de oversteek naar Europa en daarbij hun leven op het spel zetten, niet meedelen in onze rijkdom? Omdat ze niet uit het Westen komen en wij ons daardoor niet met hun kunnen identificeren?

Een aantal maanden terug was de aanslag in Parijs op Charlie Hebdo en we wisten niet hoe snel we op alle sociale media aan moesten geven dat we allemaal een beetje Charlie zijn en dit een stuk onrecht was tegen een ieder van ons #JeSuisCharlie. En nu? Nu er tienduizenden mensen hun onmenselijke bestaan in Afrika willen ontvluchten en hopen om in Europa een beter, een menselijker, bestaan op te bouwen? Nu delen we niet mee in hun onrecht? Nu kijken we de andere kant op? Nu moeten we de komende twee jaar dan maar verplicht 2047 vluchtelingen opnemen? Nu heeft ons kabinet er dagen en een enorme crisis voor over om met een schamele bed-bad-brood regeling te komen?

Ik begrijp deze wereld en mijn medemensen niet meer. Want net zo goed als alle Nederlanders mijn medemens zijn, zo zijn ook alle Afrikaanse vluchteling mijn medemens. En ik wil voor al mijn medemensen een menswaardig bestaan.
Afrikaanse vluchteling, jij die alles achterliet en met niks hier in Europa aankomt; wees van harte welkom om mee te delen in onze overvloed!
Manonn
 Manonn - maandag 01 juni 2015 - 12:26   quote  deeplink  
Helemaal mee eens! Er werd door sommige mensen vreselijk gereageerd toen bleek dat er zoveel mensen verdronken waren. Reacties als "nou dat zijn er weer wat minder" en "verzuipen die bende, komen ze hier in ieder geval niet meer" zijn verschrikkelijk. "Nederland zit vol" slaat nergens op en "buitenlanders gaan er met al onze banen vandoor" ook niet. Kom op zeg, het zou niet eens een discussiepunt moeten zijn. Nogmaals, eens met dit artikel!
Reaguur
 Reaguur - maandag 01 juni 2015 - 12:36   quote  deeplink  
Aan de ene kant geef ik je helemaal gelijk. Het is een taak van ons, als rijke westerse landen, deze hulpbehoevende mensen te helpen. Wat ik echter ook vind, en dit klinkt héél erg egoïstisch en extreemrechts, is dat we niet iedereen kunnen/moeten helpen. Er gaat genoeg ontwikkelingshulp naar derde wereld landen, 3,802 miljard. Prima als ze hier heen komen, maar dan kan dat bedrag ook lager (kortzichtig, boeit me niet). De wereld is nu eenmaal niet eerlijk, dat zal het nooit worden en dat is maar goed ook. Ik heb niks te klagen.
Anonimus Patribus
 Anonimus Patribus - maandag 01 juni 2015 - 12:42   quote  deeplink  
Eens met Reaguur.
Charlie Hebdo was dicht bij je bed, normale Europese mensen. Die 5000 bootvluchtelingen zijn ook mensen, normale Afrikanen. Echter, ver van je bed/dagelijks nieuws. Hier geven we nu eenmaal net zo weinig om als de duizenden doden in Syrië, de duizenden Boko Haram slachtoffers, de miljoenen slachtoffers van de Rode Khmer en misschien wel net zo weinig als om de Joden in de Tweede Wereldoorlog. Ik zeg niet dat dit oké is, in tegendeel, dit is verschrikkelijk en gaat woorden te boven. Als je je echter niet kunt identificeren met de slachtoffers, is er om geven stukken moeilijker. De wereld is nu eenmaal niet eerlijk, dat zal het nooit worden ook, helaas.
Anoniemgirlxxx
 Anoniemgirlxxx - maandag 01 juni 2015 - 13:35   quote  deeplink  
Deels eens, deels oneens. De onmenselijke reacties die op deze gebeurtenissen teweeg worden gebracht zijn afschuwelijk uiteraard. Geen enkel mens hoort zich op dusdanige negatieve wijze uit te laten over een persoon die strijdt om te overleven. Laten we echter het grotere plaatje niet uit het oog verliezen, de vluchtelingenstroom is een probleem. Overvloed? En alle werkwilligen die thuis zitten omdat er een tekort aan banen is, alle bezuinigingen die moeten worden gemaakt door bedrijven om zich staande te houden en alle lonen die gekort worden dan? We moeten wat doen aan het vluchtelingenprobleem. En niet door het probleem bij de staart aan te pakken maar bij de kop: in de Afrikaanse derdewereldlanden. Er moet gekeken worden naar hoe er dáár oplossingen kunnen komen, zodat ook de mensen daar in vrede en veiligheid kunnen leven.
Ik mis Pim
 Ik mis Pim - zondag 28 februari 2016 - 00:25   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 01 juni 2015 - 11:54 schreef Coco Hans het volgende:
wees van harte welkom om mee te delen in onze overvloed!
En wie betaalt dat?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 28 februari 2016 door Ik mis Pim --

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5945
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: PVV Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Politiek / PVV - Partij van de Vrijheid / topic: Wel Charlie en niet een willekeurige Afrikaan?









0.0076389