BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Olympique Lyon - Ajax (donderdag 11 mei 2017, 21:05); 3 - 1 (4 - 5)

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
Eide
 Eide - zondag 07 mei 2017 - 20:03   quote  deeplink  
567774-europa-league-twitter.jpg

Wat een week voor Ajax. De Godenzonen werden eigenlijk voor alle prijzen kansloos geacht. In Rotterdam zou Excelsior wel gedwee meewerken aan een landskampioenschap voor de aartsrivaal en Olympique Lyon was natuurlijk veel te sterk voor Ajax. We zijn ruim een halve week verder en de werkelijkheid ziet er heel anders uit. In Rotterdam blameerde feyenoord zich waardoor het kampioenschap plotseling weer spannend in. In Amsterdam deed Ajax precies het omgekeerde en veegde het Lyon overtuigend van de mat. Van een jubelstemming mag echter absoluut nog geen sprake zijn. Een voorsprong van 1-4 is geweldig maar zeker nog geen gedane zaak. Ajax zal moeten waken voor een wanprestatie zoals in de reguliere speeltijd op bezoek tegen Schalke. Als Ajax echter een goede pot weet neer te zetten moet de finale van de Europa League mogelijk zijn.

Ajax speelde slechts 5 maal eerder tegen Olympique Lyon. Ajax won 3 maal en speelde 2 maal gelijk. Lyon wist nog nooit van Ajax te winnen. In het seizoen 2002/03 won Ajax twee maal van Lyon is de groepsfase van de Champions League. Het werd toen 2-1 en 0-2 voor Ajax. Tijdens het seizoen 2011/12 kwam Ajax Lyon weer tegen in de groepsfase van de Champions League. Toen bleef het beide duels 0-0. Op 3 mei 2017 werd het 4-1 in de Johan Cruijff ArenA en had de score eigenlijk nog aanzienlijk hoger moeten uitvallen.

Olympique Lyon heeft een aardige generale repetitie afgewerkt in de Ligue 1. Nummer 8 Nantes werd moeizaam met 3-2 verslagen. Bij Lyon keerde Lacazette terug in de basis na een hamstring blessure. De Franse topscorer produceerde geen treffer. Memphis Depay, niet speelgerechtigd voor de Europa League, leverde twee assists af. Tegen Ajax zal de geslepen Valbuena weer op die positie spelen. Invaller Cornet nam twee goals voor z'n rekening. De eerste treffer van Lyon werd gescoord door Fekir. Aanvallend liep het dus aardig maar de kwetsbare verdediging van de Lyonnais kreeg weer 2 treffers om de oren. Daar zal voor Ajax ook een schone taak liggen. Elke Amsterdamse treffer brengt de finale met rasse schreden naderbij.

Net als in Amsterdam zal Lyon wel weer een 4-2-3-1 formatie hanteren met dit maal Lacazette als diepste spits. Achter hem zal Fekir als schaduwspits spelen met Valbuena en Cornet of Ghezzal op de flanken. Daar achter zullen Tolisso en Gonanlons spelen met 4 nobodies op de laatste lijn. De keeper maakte in Amsterdam een goede indruk. Lopes is de enige reden dat Lyon nog mag hopen op een klein wonder.

Ajax heeft het Europese avontuur tot dusver goed doorlopen. In eigen huis won Ajax alles. Op bezoek verliepen de duels echter een stuk moeizamer. Uit bij Celta speelde Ajax gelijk. Ook in Luik en in Warschau werd gelijk gespeeld. In Kopenhagen en in Gelsenkirchen werd zelfs verloren. Ajax won dus nog geen enkel uitduel. In die wetenschap is de strijd dus alles behalve gestreden. Bij Ajax keert Nick Viergever terug na een schorsing. Ook Veltman is weer terug maar weet de hete adem van Tete in de nek. Verder lijken alle posities overduidelijk. Ajax zal ongetwijfeld met Onana, Sanchez, De Ligt, Viergever, Schone, Ziyech, Klaassen, Traore, Dolberg en Younes gaan spelen. Alleen op rechtsback lijkt enige twijfel serieuze vormen te hebben.

De samenvatting van het duel.



De overwinning had prachtige taferelen ten gevolg.



-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 11 mei 2017 door Eide --
NatjosFC
 NatjosFC - zondag 07 mei 2017 - 20:22   quote  deeplink  
Kijk heel erg uit naar deze wedstrijd. Wordt nog een lange 3.5 dagen toeleven naar deze wedstrijd, hopelijk worden we beloond met mooi feest na afloop.
p111
 p111 - zondag 07 mei 2017 - 21:16   quote  deeplink  
Wordt bloedzwaar ik ga er van uit dat wij het redden 1-1
remco k
 remco k - zondag 07 mei 2017 - 21:19   quote  deeplink  
Prachtig topic Eide..

Ik vind dat Ajax dit niet meer weg MAG geven, ik denk wel dat Ajax hier gaat verliezen, 2-1 gaat het worden daar..
Wel door naar de finale, maar door het verlies met beide pootjes op de grond richting Willem2..
Loetje
 Loetje - maandag 08 mei 2017 - 06:00   quote  deeplink  
3-1
Jaccio
 Jaccio - maandag 08 mei 2017 - 09:29   quote  deeplink  
2-2
Eide
 Eide - maandag 08 mei 2017 - 13:21   quote  deeplink  
Trainer Lyon gelooft in comeback tegen Ajax na 'goede generale'

Trainer Bruno Génésio ziet nog genoeg mogelijkheden voor Olympique Lyon in de return donderdag tegen Ajax. De 3-2 zege van gisteren in de competitie tegen Nantes laat volgens hem zien dat zijn ploeg over mentale veerkracht beschikt.

,,We moeten niet vergeten dat we vandaag drie keer gescoord hebben. Als we dat donderdag ook doen, hebben we kans om ons te kwalificeren", blikt de Franse trainer bij L'Équipe alvast vooruit op de halve finale tegen Ajax.

Lyon werd in de uitwedstrijd in de Arena met 4-1 van de mat gespeeld. Direct na dat pak slaag toonde Génésio zich al strijdbaar en dat vertrouwen is na de winst op Nantes alleen maar toegenomen.
Tweehonderd procent

,,We zijn na een achterstand teruggekomen en hebben uiteindelijk gewonnen. We hebben karakter getoond. We moeten ons nu voor tweehonderd procent concentreren op de wedstrijd van donderdag. We zullen volop kansen moeten creëren, maar ook rustig aan de bal blijven en de organisatie intact houden."

Memphis Depay speelde in de 3-2 zege op Nantes een belangrijke rol door twee assists te geven. De Nederlander is in Europa niet speelgerechtigd voor Lyon, omdat hij eerder al in de Europa League uitkwam voor Manchester United.

Bron
Ajax we love you
 Ajax we love you - maandag 08 mei 2017 - 13:50   quote  deeplink  
Durf geen voorspelling te geven, maar denk aan 2-1
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - maandag 08 mei 2017 - 14:53   quote  deeplink  
Eide, volgens mij hebben uit van PAOK gewonnen, anders wel van Panatinacos
Eide
 Eide - maandag 08 mei 2017 - 15:15   quote  deeplink  
Zou kunnen, ik bedenk me net dat ik die twee inderdaad niet zag in de uitslagen. Ik pas het vanavond wel even aan. Dank.
Eide
 Eide - maandag 08 mei 2017 - 17:00   quote  deeplink  
Ajax zonder Sinkgraven in Lyon

Daley Sinkgraven gaat het tweede halve finale-duel met Olympique Lyon niet halen. De linksback van Ajax ondervindt nog te veel hinder van een knieblessure, zo vertelde hij maandag op De Toekomst.

De 21-jarige verdediger liep de kwetsuur ruim drie weken terug op in het thuisduel met Schalke 04. Sindsdien miste hij de return met de Duitsers, het eerste Europa League-duel met Lyon en de competitiewedstrijden met sc Heerenveen, PSV en Go Ahead Eagles.

Sinkgraven, die onlangs stevige kritiek kreeg van Wim Kieft, denkt en hoopt zondag in het laatste Eredivisie-duel van het seizoen met WIllem II minuten te maken.

Ajax kan bij een zege op de Tilburgers kampioen worden, maar dan moet koploper Feyenoord - dat één punt meer heeft - tegen Heracles Almelo wel verliezen of gelijkspelen.

De basisspelers van Ajax werkten maandag op De Toekomst een ontspannen hersteltraining af. Er werd onder meer een wedstrijdje voetbal-tafeltennis gespeeld, met Justin Kluivert en Abdelhak Nouri als uitblinkers.

Bron
Ajax we love you
 Ajax we love you - maandag 08 mei 2017 - 17:07   quote  deeplink  
Toen Veltman die schop kreeg dacht ik nog.... Kan hij wel spelen Donderdag? ;-)
Ben benieuwd of hij Tete of Veltman laat spelen.
Eide
 Eide - maandag 08 mei 2017 - 20:09   quote  deeplink  
Ajax heeft 88 procent kans op finale

Als statistieken doorslaggevend zouden zijn, dan is Ajax al zo goed als zeker van een plek in de finale van de Europa League.

Gracenote rekende uit dat de Amsterdammers na de 4-1 zege in het thuisduel met Olympique Lyon een kans van 88 procent hebben om de eindstrijd te bereiken. Het statistiekenbureau baseerde dat percentage op een doorrekening van historische uitslagen in alle Europese voetbalcompetities.

Ajax overleefde een Europese return sowieso altijd als het in het eerste duel met drie goals verschil won. Dat gebeurde twaalf keer.

Bron
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - maandag 08 mei 2017 - 20:22   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 mei 2017 - 20:09 schreef Eide het volgende:
Ajax heeft 88 procent kans op finale

Als statistieken doorslaggevend zouden zijn, dan is Ajax al zo goed als zeker van een plek in de finale van de Europa League.

Gracenote rekende uit dat de Amsterdammers na de 4-1 zege in het thuisduel met Olympique Lyon een kans van 88 procent hebben om de eindstrijd te bereiken. Het statistiekenbureau baseerde dat percentage op een doorrekening van historische uitslagen in alle Europese voetbalcompetities.

Ajax overleefde een Europese return sowieso altijd als het in het eerste duel met drie goals verschil won. Dat gebeurde twaalf keer.

Bron
Statistieken in he verleden zeggen me niks, vooral in deze voetbal wereld
waar alles zo snel veranderd. Dit Ajax heeft niks te maken met het Ajax van
10, 20, 30 enz jaar geleden..
Eide
 Eide - maandag 08 mei 2017 - 20:25   quote  deeplink  
Het zegt ook geen ene reet, maar het zijn aardige stukjes proza in aanloop naar zo'n duel. Lekker de stemming erin brengen voor zover dat nodig is.
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - maandag 08 mei 2017 - 20:27   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 08 mei 2017 - 20:25 schreef Eide het volgende:
Het zegt ook geen ene reet, maar het zijn aardige stukjes proza in aanloop naar zo'n duel. Lekker de stemming erin brengen voor zover dat nodig is.
Ja oke, maar de spanning is sowieso voelbaar, daar doet 70, 80, 90%
niks aan af;-)
Eide
 Eide - dinsdag 09 mei 2017 - 16:48   quote  deeplink  
Poolse arbiter voor Ajax in Lyon

Ajax krijgt donderdag bij de return in de halve finales van de Europa League tegen Olympique Lyon te maken met een Poolse scheidsrechter. De Europese voetbalbond UEFA stelde dinsdag de 36-jarige Szymon Marciniak aan voor het duel in het Parc OL. Ajax verdedigt in Frankrijk een voorsprong van 4-1.

Trainer Peter Bosz kan tijdens het tweede duel met Lyon weer beschikken over zijn verdedigers Joël Veltman en Nick Viergever, die de thuiswedstrijd in Amsterdam misten vanwege een schorsing.

Ajax stond in 1996 voor het laatst in een Europese finale. De Amsterdammers verloren de eindstrijd van de Champions League toen via strafschoppen van Juventus. De finale van de Europa League is op 24 mei in de Friends Arena van Solna, nabij de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Bron
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - dinsdag 09 mei 2017 - 17:16   quote  deeplink  
Voorlopige selectie is bekend.

Bosz neemt 3 mensen te veel mee, waaronder alblas, 3de doelman.
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 09 mei 2017 - 19:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 mei 2017 - 17:16 schreef Positieve Arrogantie het volgende:
Voorlopige selectie is bekend.

Bosz neemt 3 mensen te veel mee, waaronder alblas, 3de doelman.
Tja is er een keeper een beetje geblesseerd, of doet hij dit om alvast het sfeertje te mogen proeven en ervaring op te doen?
Eide
 Eide - dinsdag 09 mei 2017 - 23:44   quote  deeplink  
Wedstrijdselectie Ajax voor uitduel met Lyon

Trainer Peter Bosz reist woensdag met 21 spelers naar Lyon voor de beslissende wedstrijd richting de finale van de UEFA Europa League. In Lyon maakt hij zijn definitieve spelersgroep van 18 man bekend.

Ajax won in Amsterdam met 4-1 van Olympique Lyon. De wedstrijd begint donderdag om 21:05 uur.

De selectie van 21 spelers ziet er als volgt uit:

Andre Onana
Diederik Boer
Norbert Alblas
Kenny Tete
Joël Veltman
Davinson Sanchez
Heiko Westermann
Nick Viergever
Matthijs de Ligt
Jairo Riedewald
Davy Klaassen
Lasse Schöne
Frenkie de Jong
Hakim Ziyech
Donny van de Beek
Abdelhak Nouri
David Neres
Bertrand Traoré
Amin Younes
Kasper Dolberg
Justin Kluivert

In Lyon zullen er nog drie spelers afvallen, waardoor de wedstrijdselectie uit 18 spelers zal bestaan.

Ajax.nl

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 09 mei 2017 door Eide --
p111
 p111 - dinsdag 09 mei 2017 - 23:48   quote  deeplink  
drama wedstrijd te veel van zenuwen
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - woensdag 10 mei 2017 - 00:11   quote  deeplink  
Als Tete maar in de basis staat! We hebben hem gewoon nodig tegen die
technische behendige bal tovenaars, thuis was hij ook zo belangrijk, voorkwam
grote kansen! Hij en Sanchez zijn de koningen van de tackles!!!
Bosz moet toch ook tegen Lyon gezien hebben dat Tete gewoon gewenst is op dit niveau!

Schone geweldenaar! Zeer belangrijk zijn voetballend vermogen dit seizoen op onze
middenveld. Maar uit bij Lyon, zou ik voor vd Beek kiezen! meer body, verdedigend
sterker, handelt onder druk ook wat sneller. Schone had daar weer moeite mee tegen Lyon.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 10 mei 2017 - 00:49   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 mei 2017 - 19:47 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Tja is er een keeper een beetje geblesseerd, of doet hij dit om alvast het sfeertje te mogen proeven en ervaring op te doen?
Volgens mij vertrekt of stopt boer eind van dit seizoen.

Ajax heeft genoeg geld om een extra kamer te huren.
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - woensdag 10 mei 2017 - 01:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 00:49 schreef Positieve Arrogantie het volgende:

[..]

Volgens mij vertrekt of stopt boer eind van dit seizoen.

Ajax heeft genoeg geld om een extra kamer te huren.
Boer positieve gast! erg betrokken bij ons Ajax!
Zou een goede keeperstrainet zijn bij ons Ajax,
te beginnen in de jeugd!
Loetje
 Loetje - woensdag 10 mei 2017 - 07:21   quote  deeplink  
Wat een enorme kutscheidsrechter! Niet dat ik het daarvan zou willen hebben maar dit vind ik echt een vreselijke dood en thuisfluiter. Helemaal als het om grote clubs gaat.
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - woensdag 10 mei 2017 - 07:48   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 07:21 schreef Loetje het volgende:
Wat een enorme kutscheidsrechter! Niet dat ik het daarvan zou willen hebben maar dit vind ik echt een vreselijke dood en thuisfluiter. Helemaal als het om grote clubs gaat.
Thuis tegen Lyon hadden we echt een top scheids!
Rocchi liet echt veel doorgaan, maakte er echt een
voetbal gevecht van! Beste scheids die ik in jaren
heb gezien!!
Loetje
 Loetje - woensdag 10 mei 2017 - 08:49   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 07:48 schreef Wanderlei Silva het volgende:

[..]

Thuis tegen Lyon hadden we echt een top scheids!
Rocchi liet echt veel doorgaan, maakte er echt een
voetbal gevecht van! Beste scheids die ik in jaren
heb gezien!!
Veel doorgaan? Dan vraag ik me echt af welke pot jij, met name de eerste helft hebt gekeken want werkelijk alles van Ajax werd afgefloten. Rocchi fluit sowieso in Europa enorm minder dan in de Serie A. Van Rizolli ben ik dan wel een groot fan, net als van Skomina.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - woensdag 10 mei 2017 - 09:02   quote  deeplink  
Ongelooflijk trouwens die kut van een Van Breukelen. Beetje paraderen met de resultaten van Ajax in Europa!! DE KNVB heeft er geen kut voor gedaan dat Ajax zo ver is gekomen, hebben zelfs vaak genoeg geweigerd te luisteren naar wensen van Ajax. En nu zijn kop op het hakblok ligt beetje mooie sier maken!! Optyfen met die vent!
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - woensdag 10 mei 2017 - 09:02   quote  deeplink  
-

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 10 mei 2017 door Ajax Warrior --
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - woensdag 10 mei 2017 - 09:16   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 08:49 schreef Loetje het volgende:

[..]

Veel doorgaan? Dan vraag ik me echt af welke pot jij, met name de eerste helft hebt gekeken want werkelijk alles van Ajax werd afgefloten. Rocchi fluit sowieso in Europa enorm minder dan in de Serie A. Van Rizolli ben ik dan wel een groot fan, net als van Skomina.
Hij liet echt veel doorgaan hoor! Ook voor Ajax, veel aanvallen
wat doorgang kreeg, ik zat in het stadion en we genoten echt dat
het spel daardoor op en neer ging. Dat hij soms terecht of onterecht
situaties af floot, ja dat heb je altijd, maar vond hem echt top die wedstrijd!
Ajax we love you
 Ajax we love you - woensdag 10 mei 2017 - 12:04   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 09:02 schreef Ajax Warrior het volgende:
Ongelooflijk trouwens die kut van een Van Breukelen. Beetje paraderen met de resultaten van Ajax in Europa!! DE KNVB heeft er geen kut voor gedaan dat Ajax zo ver is gekomen, hebben zelfs vaak genoeg geweigerd te luisteren naar wensen van Ajax. En nu zijn kop op het hakblok ligt beetje mooie sier maken!! Optyfen met die vent!
Hahaha, tja het is een zielig zooitje daar op dit moment.
Onze Ajax
 Onze Ajax - woensdag 10 mei 2017 - 12:39   quote  deeplink  
Ik zie Ajax morgenavond wel minimaal één doelpunt maken tegen Lyon. Als Ajax in de eerste helft al een doelpunt maakt, is Lyon volgens mij zo van slag dat ze geen 4 doelpunten meer kunnen maken. ( Tenminste, dat hoop ik ).
Brandje
 Brandje - woensdag 10 mei 2017 - 18:39   quote  deeplink  
Langzamerhand beginnen ze de kop op te steken!! Die klote zenuwen.
Brandje
 Brandje - woensdag 10 mei 2017 - 18:40   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 12:39 schreef Onze Ajax het volgende:
Ik zie Ajax morgenavond wel minimaal één doelpunt maken tegen Lyon. Als Ajax in de eerste helft al een doelpunt maakt, is Lyon volgens mij zo van slag dat ze geen 4 doelpunten meer kunnen maken. ( Tenminste, dat hoop ik ).
Mooiste zou zijn op slag van rust
NatjosFC
 NatjosFC - woensdag 10 mei 2017 - 19:57   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 18:39 schreef Brandje het volgende:
Langzamerhand beginnen ze de kop op te steken!! Die klote zenuwen.
Zelfde hiero man...

En toch heb ik er wel zin in, maar toch ook weer een beetje niet... Als dit fout gaat he... Dan ben ik, en velen met mij waarschijnlijk, er helemaal kapot van. We verdienen het zo, met al die jonge jongens.

Ik denk dat we moeilijkheid van het maken van een uitdoelpunt echt onderschatten. Ajax is sowieso uit vaak al een stuk minder, maar ik denk dat we de vorige keer ook echt heel zijn gaan drijven op die eerste goal. Waar toch wel een beetje geluk aanzat. Dat hielp ons in de wedstrijd. Hopelijk is er morgen weer zn moment.
Jaccio
 Jaccio - woensdag 10 mei 2017 - 21:02   quote  deeplink  
Zie Atletico - Real.. Ben bang dat ons hetzelfde te wachten staat morgen. We kunnen ons borst natmaken

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 10 mei 2017 door Jaccio --
Ajax we love you
 Ajax we love you - woensdag 10 mei 2017 - 21:25   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 12:39 schreef Onze Ajax het volgende:
Ik zie Ajax morgenavond wel minimaal één doelpunt maken tegen Lyon. Als Ajax in de eerste helft al een doelpunt maakt, is Lyon volgens mij zo van slag dat ze geen 4 doelpunten meer kunnen maken. ( Tenminste, dat hoop ik ).
Laten we hopen dat ajax snel scoort uit een counter eant ik word gek op dit moment van de spanning
Ajax we love you
 Ajax we love you - woensdag 10 mei 2017 - 21:28   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 18:39 schreef Brandje het volgende:
Langzamerhand beginnen ze de kop op te steken!! Die klote zenuwen.
Hehehe ik heb hetzelfde, ik was in Wenen toen Ajax de cl won, die wedsrijd heb ik gewoon niet bewust meegemaakt alleen de laatste minuten rest kan ik me niet herinneren. Toen kluiver scoorde vloog ik 5 rijen naar beneden en verloor mijn ajax vlag
Eide
 Eide - woensdag 10 mei 2017 - 22:16   quote  deeplink  
Lyon probeert Ajax angst in te boezemen

De weer herstelde Alexandre Lacazette moet Olympique Lyon donderdag alsnog ten koste van Ajax naar de finale van de Europa League leiden.

"Hij is weer fit en kan nu wel beginnen'', vertelde trainer Bruno Génésio woensdag vlak voor de laatste training van zijn ploeg voor de return van de halve eindstrijd. "Hij is voor mij een van de beste spelers die er is. Zo'n jongen wil je er altijd bij hebben. Hij laat ook mijn andere spelers veel beter voetballen.''

Lacazette kon vorige week slechts invallen in Amsterdam omdat hij nauwelijks was hersteld van een blessure aan een bovenbeen. Zonder de topschutter liet Olympique Lyon zich naar een verrassend grote nederlaag spelen (4-1). "Die wedstrijd is keihard bij ons aangekomen. Maar we hebben pas de eerste helft van de halve finale gespeeld'', benadrukte Génésio. "Het wordt lastig, maar we geloven er echt in dat we voor onze fanatieke eigen supporters de finale nog kunnen halen.''

Op zoek naar aanknopingspunten voor een stunt dromen spelers en supporters van Olympique Lyon over 6 december 2001, toen de club voor eigen publiek tegen Club Brugge ook met een achterstand van 4-1 begon. Met dank aan drie treffers van een ontketende Sonny Anderson werden de Belgen echter alsnog uitgeschakeld. Een dergelijke hoofdrol zou nu voor Lacazette weggelegd kunnen zijn.

Middenvelder Maxime Gonalons klonk overtuigend toen hij zei te geloven in een succesvolle inhaalrace. "Nog maar twee maanden geleden hebben we tegen AS Roma alleen in de tweede helft al drie keer gescoord'', doelde de middenvelder op een zege van 4-2. "Tegen Ajax kunnen drie doelpunten in een hele wedstrijd al voldoende zijn.''

En eind februari in de zestiende finale tegen AZ scoorde Olympique Lyon maar liefst zeven keer in eigen stadion (7-1). "Ajax heeft een heel goede ploeg, maar geloof me'', besloot trainer Génésio. "Deze halve finale is nog echt niet gespeeld. We geloven er echt in.''

Bron
Eide
 Eide - woensdag 10 mei 2017 - 22:20   quote  deeplink  
Ajax nadert clubrecord

Ajax kan in de uitwedstrijd bij Olympique Lyon een oud clubrecord evenaren of zelfs verbeteren. Nog nooit in de geschiedenis van de Amsterdamse club waren er meer dan elf verschillende doelpuntenmakers in één Europees seizoen.

Ajax telt in de huidige Europese voetbaljaargang tien verschillende doelpuntenmakers. Dat is er slechts ééntje minder dan in het recordseizoen 1995-1996. Davy Klaassen scoorde al zes keer voor Ajax. Ook Kasper Dolberg, Jairo Riedewald, Amin Younes, Bertrand Traoré, Nick Viergever, Lasse Schöne, Kenny Tete, Hakim Ziyech en de inmiddels vertrokken Anwar El Ghazi lieten de supporters van de formatie uit Amsterdam al juichen in de voorronde van de Champions League of Europa League.

Davinson Sánchez, Matthijs de Ligt, Joël Veltman, David Neres en Justin Kluivert lijken de meest aangewezen spelers die Ajax een record kunnen bezorgen.

Bron

-------------------------

Dit is wel een kracht van Ajax. Bijna iedereen kan een goal maken.
Ajax Warrior
 Ajax Warrior - woensdag 10 mei 2017 - 23:52   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 10 mei 2017 - 18:39 schreef Brandje het volgende:
Langzamerhand beginnen ze de kop op te steken!! Die klote zenuwen.
Idd man. Kan er amper de slaap van vatten! Er spookt van alles door mijn hoofd over morgenavond.
Wanderlei Silva
 Wanderlei Silva - donderdag 11 mei 2017 - 01:27   quote  deeplink  
Ziet er naar uit dat Veltman gaat spelen, terwijl hij de meeste fouten maakt
als we onder druk komen te staan. Tete heeft toch laten zien hoe goed hij is tegen Lyon!
We hebben zijn verdedigende kwaliteiten nodig! Vooral nu!
Ik heb alle lof voor Bosz, blij met hem als trainer, alleen op dit punt snap ik hem niet
Vooral ook naar de toekomst toe, Tete gaat nu weg, terwijl een betere RB vinden wij echt niet..

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 11 mei 2017 door Wanderlei Silva --
Jaccio
 Jaccio - donderdag 11 mei 2017 - 08:56   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 11 mei 2017 - 01:27 schreef Wanderlei Silva het volgende:
Ziet er naar uit dat Veltman gaat spelen, terwijl hij de meeste fouten maakt
als we onder druk komen te staan. Tete heeft toch laten zien hoe goed hij is tegen Lyon!
We hebben zijn verdedigende kwaliteiten nodig! Vooral nu!
Ik heb alle lof voor Bosz, blij met hem als trainer, alleen op dit punt snap ik hem niet
Vooral ook naar de toekomst toe, Tete gaat nu weg, terwijl een betere RB vinden wij echt niet..
Ik begrijp dat niet. Hoe graag ik Bosz ook wil begrijpen, dit snap ik gewoon niet.
Heel Europa heeft kunnen zien dat Tete een veel betere optie is dan Veltman, maar Bosz heeft een andere visie.
Je zal maar net zien dat hij zal grossieren in onnodige overtredingen en een rode kaart in de 2e helft.

Als Veltman speelt, zal Schone ook wel spelen trouwens met als risico dat we volledig overlopen worden. We zagen het tegen Schalke al en we kwamen enorm in de problemen. Maar hij doet het gewoon weer. Tegen een sterkere tegenstander.

Ik hoop zo dat Bosz zijn gelijk haalt, maar dit stelt mij wel echt teleur.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 11 mei 2017 door Jaccio --
p111
 p111 - donderdag 11 mei 2017 - 09:02   quote  deeplink  
Als Veltman en Schone spelen dan zie ik deze wedstrijd heel somber in,als het mis gaat is dat in mijn ogen de schuld van Bosz.Ik hoop echt dat ik helemaal ongelijk heb.
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 11 mei 2017 - 09:57   quote  deeplink  
Ik heb er een slecht gevoel over, ze gaan het niet redden
Eide
 Eide - donderdag 11 mei 2017 - 10:18   quote  deeplink  
Overal is de opwinding voelbaar

AjaxOp de drempel van een langverwachte finale bereidde Ajax zich gisteravond voor in Lyon. Wakend voor euforie, maar tegelijk vol vertrouwen. ,,Vergeet niet: dit wordt al onze achttiende Europese wedstrijd dit seizoen.''

Neem nou het bataljon camera's langs het veld, gisteravond in het imposante Stade Olympique Lyonnais. Of de nerveuze UEFA-mannetjes in hun kostuums, driftig heen en weer lopend door de gangen van het stadion.
Zie de paar honderd fans bij de training, verzameld op de onderste rijen, vol verwachting op weg naar de belangrijkste Europese wedstrijd van Ajax in twintig jaar.

Aan alles is het voelbaar in Lyon: de heerlijke opwinding op weg naar een grote voetbalwedstrijd. Tegen het einde van de laatste training baden de spelers nog altijd in het zachte avondlicht, als subtiel bewijs dat Ajax zelfs in mei nog meedoet op het internationale podium. Eindelijk, na al die jaren van onmacht en frustraties.

Al weken zindert de opwinding rondom Ajax, ook gewoon thuis in Nederland, waar trainer Peter Bosz dinsdag in Zeist nog een zaal vol trainers en clubdirecteuren toesprak. Steeds werd hij aangeklampt, aangesproken, gecomplimenteerd. ,,Wat ik zo mooi vond'', aldus Bosz, ,,is dat het algemeen wordt gezien als een kans voor het hele Nederlandse voetbal. Als iets wat niet alleen Ajax aangaat, maar heel Nederland.''

Een kans, dat is het. Ondanks de weergaloze 4-1 overwinning van vorige week in Amsterdam, is overal nog een voorbehoud voelbaar, ten teken dat Ajax nadrukkelijk op zijn tellen moet passen. Een erfenis ook uit de wedstrijd in Gelsenkirchen van vorige maand, toen de Amsterdamse club op zijn tandvlees de finish haalde, ondanks een - ook toen - wervelende show in eigen huis. En dan was er nog de 7-1 oorwassing van AZ tegen Olympique Lyon, in hetzelfde stadion.

,,Maar afzonderlijke wedstrijden zijn altijd onvergelijkbaar'', zegt Bosz, die de tweestrijd met Schalke 04 meteen voor zijn kiezen kreeg op de persconferentie. Kernvraag: wat heeft Ajax geleerd van juist die wedstrijd?
,,Je zou er bijna een complex van krijgen, maar dat lijkt me niet nodig'', aldus Bosz, zelfbewust. ,,Dit seizoen hebben we óók in veel uitwedstrijden prima gespeeld. Natuurlijk is het anders: spelen met 60.000 man die tegen je zijn, die gaan fluiten als je de bal hebt. Maar ik heb tegen de jongens gezegd dat ze moeten genieten. Dat ze vooral hun eigen spel moeten spelen. Dit team is jong, maar vergeet niet: dit wordt al onze achttiende Europese wedstrijd dit seizoen.''

Klassiek decor
De historie lonkt vanavond in het klassieke decor van Lyon, statige stad aan de Rhône, op bezoek bij een club die óók hunkert naar internationaal succes. Olympique Lyon is een beetje een Franse topclub tussen de wal en het schip: alom gerespecteerd, deze eeuw zeven keer op een rij landskampioen, maar nooit echt populair buiten de eigen provincie.
Paris Saint-Germain en Olympique Marseille zijn de topclubs, die alle aandacht opeisen in de media, eeuwig roerig en rumoerig als ze zijn. Olympique Lyon is in de toonaangevende sportkrant L'Équipe vrijwel altijd een club voor pakweg pagina 11. Dat steekt.

,,Dit is dé wedstrijd voor onze generatie'', zei aanvoerder Maxime Gonalons deze week over de halve finale tegen Ajax. De middenvelder is een kind van de stad en kent het Franse sentiment rond Lyon als geen ander. ,,Een Europese prijs kan deze club bevrijden. Er kan nog iets geks gebeuren. Daar geloven we echt in.'' De flamboyante voorzitter Jean-Michel Aulas sprak vergelijkbare woorden, de wedstrijd oppompend tot grote hoogte. ,,Ach'', zegt Bosz. ,,Dat zou ik ook doen als ik voorzitter van Lyon was. Dat lijkt me normaal.''

Het fraaie, gloednieuwe Parc Olympique Lyonnais zal kolken vanavond. Het stadion is uitverkocht, de aanhang bloedfanatiek. De club haalde alleen in het seizoen 2009-2010 ooit de halve finale van de Champions League, maar won nooit een internationale prijs, in tegenstelling tot de zo gehate buurman Saint-Étienne.

Bosz wenst vooral voorbij te gaan aan al die sentimenten, of aan de nu al historische lading van het duel. Tal van dwarsverbanden werden de laatste weken gelegd tussen het Ajax van nu en dat van 1992, dat de UEFA Cup won en kort daarna heel Europa zou veroveren. De Ajax-trainer hield het liever nuchter, bovenal over voetbal pratend.

,,Wat Lyon gaat doen, moet blijken'', aldus Bosz. ,,Maar we zijn op alle scenario's voorbereid. Dit seizoen hebben we alleen tegen Rostov en Schalke 04 drie goals tegen gekregen, dat moet vertrouwen geven. Want we maken vrijwel altijd wel een doelpunt.''

Bron
Eide
 Eide - donderdag 11 mei 2017 - 10:20   quote  deeplink  
Vermoedelijke opstelling Ajax voor kraker met Lyon

"Wat Lyon gaat doen, weten we niet", stelt Ajax-trainer Peter Bosz. "Maar we zijn op alle mogelijke scenario’s voorbereid.” De Amsterdammers staan vanavond vanaf 21:05 uur in Lyon in de return van de halve finale van de Europa League tegenover de ploeg die vorige week nog met 4-1 werd verslagen.

De stadsleus van Lyon is Avant, avant, Lion, le melhor! (’Vooruit, vooruit, Lyon de beste’). Dus Ajax is – ook al door de eerste twintig minuten in Amsterdam – gewaarschuwd.

Als de ’Bosz Babes’ de finale halen, zal de coach worden bedolven onder de complimenten. Hij was de dag voor het vertrek naar het oosten van Frankrijk gastspreker op het KNVB-congres. "Iedereen vond het mooi dat wij een ’klein succesje’ hebben behaald, dat goed is voor het Nederlandse voetbal.”

De impact van de eventuele eliminatie van Lyon en het nóg nadrukkelijker op de voetbal kaart zetten van Nederland, zal nog vele malen groter zijn.

Vermoedelijke opstelling Ajax:

Onana; Veltman, Sanchez, De Ligt, Viergever; Klaassen, Schöne, Ziyech; Traoré, Dolberg, Younes.

Bron
jodocus
 jodocus - donderdag 11 mei 2017 - 11:55   quote  deeplink  
ik ben zo zenuwwappig , als t maar goed gaat 2-2 dan maar
hellup
Bobby1972
 Bobby1972 - donderdag 11 mei 2017 - 12:22   quote  deeplink  
Je weet gewoon dat Bosz vast houdt aan spelers. Dus helaas geen Tete. Het is zoals het is. Ouderwets veel spanning, heerlijk dit. Dit is toch wat je wil zien?
Jaccio
 Jaccio - donderdag 11 mei 2017 - 12:45   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 11 mei 2017 - 12:22 schreef Bobby1972 het volgende:
Je weet gewoon dat Bosz vast houdt aan spelers. Dus helaas geen Tete. Het is zoals het is. Ouderwets veel spanning, heerlijk dit. Dit is toch wat je wil zien?
In dit stadium wil ik liever een walk over zien ipv spanning haha. Ik sta compleet stijf van de spanning hier. niet leuk

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5137
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Olympique Lyon - Ajax (donderdag 11 mei 2017, 21:05); 3 - 1 (4 - 5)









0.0093379