BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: 'Doorbraak in Eredivisie: vanaf 2020 spelen alle clubs verplicht op natuurgras'

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - vrijdag 01 juni 2018 - 07:24
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

'Doorbraak in Eredivisie: vanaf 2020 spelen alle clubs verplicht op natuurgras' (VoetbalPrimeur)

Eide
 Eide - vrijdag 01 juni 2018 - 08:05   quote  deeplink  
Eredivisie in 2020 op natuurgras

Vanaf het seizoen 2020-2021 moeten alle competitiewedstrijden in de Eredivisie verplicht worden afgewerkt op natuurgras en is het kunstgras verbannen uit de hoogste Nederlandse voetbalafdeling.

Tijdens een meerdaagse bijeenkomst met het gros van de clubdirecteuren vorige week in Zürich en bij de UEFA in Nyon is dit overeengekomen. Maandag volgt een laatste toetsing binnen de Eredivisie CV en dan moet het besluit woensdag bekrachtigd worden tijdens de Algemene Vergadering Betaald Voetbal.

De bedoeling van de buitenlandse trip met de meeste Eredivisie-directeuren was om woensdag in Zeist een volledige veranderingsagenda te presenteren. Daarmee zou het internationaal verloren gegane terrein met het Nederlandse (club)voetbal teruggewonnen moeten worden.

Ultieme poging
Op de invoering van natuurgras als speelondergrond na liggen de standpunten van de clubs met betrekking tot de verdeling van televisiegelden en een nieuwe voetbalpiramide te ver uiteen. Maandag volgt een ultieme poging om tot een akkoord te komen, maar diverse betrokkenen achten een ’deal’ uitgesloten. Te veel clubs stellen het eigen belang – niet degraderen uit de Eredivisie - boven het algemeen belang.

Bijna alle clubs zijn ervan overtuigd dat een Ere- en Eerste Divisie met zestien clubs zonder Jong-elftallen in de Eerste Divisie het niveau van het voetbal een impuls zal geven. Bijna alle clubs in het rechterrijtje en ook AZ (ontvangt gegarandeerd veel televisiegeld) laten het eigen belang evenwel prevaleren.

Vangnet
Vandaar komen er geen twee divisies met zestien clubs en kampioensplay-offs en blijven de Jong-elftallen gehandhaafd in de Eerste Divisie. De topclubs waren bereid ver te gaan om structurele inkomsten (televisiegeld) en incidentele inkomsten uit kampioensplay-offs en Europees voetbal af te staan als vangnet voor gedegradeerde clubs. Vooralsnog een onvoldoende handreiking en dus zal alles bij het oude blijven in de Ere- en Eerste Divisie.

"Helaas regeert bij veel clubs de angst voor degradatie en komt het algemeen belang op de tweede plaats, terwijl met zestien clubs in de Jupiler League de kans op promoveren ook weer groter is”, baalt een Eredivisie-directeur. „We maken onszelf belachelijk dat we na tweeënhalf jaar praten slechts kunnen afspreken om op natuurgras te gaan spelen. Maar zo liggen de kaarten, tenzij maandag iedereen over zijn eigen schaduw heen durft te stappen. Al verwacht ik dat niet."

Bron
Eide
 Eide - vrijdag 01 juni 2018 - 08:08   quote  deeplink  
Goed nieuws dat de Eredivisie over gaat op echt gras. De rest van die veranderagenda zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd. Zo'n kampioenspoule voor het kampioenschap zie ik gewoon niet zitten.

Wel bijzonder dat dit dus klapt op de "kleine" clubs terwijl juist de grotere, rijkere clubs wel bereid zijn water bij de wijn te doen.
p111
 p111 - vrijdag 01 juni 2018 - 08:47   quote  deeplink  
Eindelijk een keer goed nws van de KNVB.
Eide
 Eide - vrijdag 01 juni 2018 - 09:56   quote  deeplink  
Ik vind het echt mateloos interessant dat de grotere clubs bereid zijn de Jong elftallen te verbannen en financiële offers te brengen en dat juist de kleinere dit overleg laten mislukken. Wat er dan wel doorheen komt is het natuurgras, waar juist de kleinere clubs bij gebaat zijn. Schiet mij maar lek hoor, ik snap hier dus geen ene reet van.

Het grootste probleem lijkt te zijn dat er meer clubs automatisch moeten gaan degraderen/promoveren. Nederland is de enige Europese competitie (voor zover ik weet) waar slechts 1 club automatisch degradeert. Met slechts 16 clubs in competitie wordt de kans op degradatie daarmee groter voor kleine clubs
JokeAjax
 JokeAjax - vrijdag 01 juni 2018 - 13:57   quote  deeplink  
Eindelijk!!!
Pietje
 Pietje - zaterdag 02 juni 2018 - 14:39   quote  deeplink  
Dat is fantastisch nieuws. Alles en iedereen baalt als een stekker van dat kunstgras.
Jammer voor de clubs (met kunstgras) die na 2020 promoveren en zo op kosten worden gejaagd. Maar voor het voetbal is het een zegen.
Eide
 Eide - woensdag 06 juni 2018 - 15:50   quote  deeplink  
Andere competitieopzet en verbanning kunstgras voorlopig van de baan

De eredivisie gaat vooralsnog niet flink op de schop. De onderhandelingen over onder meer een andere competitieopzet en het verbannen van kunstgras zijn vastgelopen. Wel wordt er komend seizoen een wijziging doorgevoerd in de eerste divisie. De ploegen van Jong Ajax, Jong PSV, Jong AZ en Jong Utrecht mogen voortaan alleen bestaan uit spelers jonger dan 23 jaar.

Het is de enige maatregel die een vijfzesde meerderheid haalde bij de vergadering in Zeist. Wel gaat een extern bureau onderzoek doen naar een mogelijke verandering van de competities. Eind dit jaar zouden daarvan de resultaten bekend moeten zijn.

Bron
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - woensdag 06 juni 2018 - 23:59   quote  deeplink  
Eredivisie naar 10 clubs, Eerste divisie 10 clubs, 2de divisie 10 clubs. Dat zo doorgaan totdat je alle clubs hebt gehad. Ze spelen 4x per seizoen tegen elkaar, is 36 wedstrijden. Jong elftallen mogen niet de competitie delen met ouder elftal.

Wat je dan krijgt, is dat het teams verschil in elke competitie niet zo groot word. En spannender er op word.
Eide
 Eide - donderdag 07 juni 2018 - 08:26   quote  deeplink  
Wat je dan krijgt is dat de inkomstenverschillen nog groter worden en dat daardoor het gat tussen de divisies nog groter wordt. Ik vraag mij af in hoeverre het Nederlandse voetbal daar bij gebaat is.

Ook voor spanning zie ik het niet veel doen. Laten we wel wezen, het kampioenschap gaat realistisch gezien tussen Ajax en PSV met soms Feyenoord of AZ in de mix. Die andere 6 spelen eigenlijk vooral om de Europese plekken. Dat is al jaren zo in Nederland en ik zie dus ook niet hoe dit systeem daar verandering in gaat brengen.
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - donderdag 07 juni 2018 - 10:59   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 07 juni 2018 - 08:26 schreef Eide het volgende:
Wat je dan krijgt is dat de inkomstenverschillen nog groter worden en dat daardoor het gat tussen de divisies nog groter wordt. Ik vraag mij af in hoeverre het Nederlandse voetbal daar bij gebaat is.

Ook voor spanning zie ik het niet veel doen. Laten we wel wezen, het kampioenschap gaat realistisch gezien tussen Ajax en PSV met soms Feyenoord of AZ in de mix. Die andere 6 spelen eigenlijk vooral om de Europese plekken. Dat is al jaren zo in Nederland en ik zie dus ook niet hoe dit systeem daar verandering in gaat brengen.
Spanning niet echt om het kampioenschap. In de duels zelf. Omdat de clubs vaker tegen elkaar spelen die dichter bij elkaar zitten dan 1 vs 18.

Even een voorbeeld. FC Utrecht zal niet strijden om het kampioenschap. Krijgt wel 6x een topclub op bezoek ipv nu 3. Zorgt voor betere kaartverkoop, vanwege het leukere duels zijn dan Utrecht vs Willem 2(Heracles of andere clubs in het rechterrijtje).

Wat wil men liever. 2x tegen de nummer 18 van de eredivisie of 4x tegen de nummer 10 van Eredivisie
Eide
 Eide - donderdag 07 juni 2018 - 11:30   quote  deeplink  
Maar dan worden de gaten met de rest dus nog veel groter. Je krijgt vervolgens de huidige Eredivisie uitgesmeerd over minder teams. De procentuele verdeling van gelden zal ongeveer hetzelfde blijven, maar de teams die "degraderen" gaan zeker minder geld krijgen. Dat gat wordt dus navenant groter.

Hiermee worden de verschillen in de Nederlandse competitie dus alleen maar groter. Ik betwijfel of de clubs nu beter worden van 4x een ploeg uit het rechter rijtje dan van 2 clubs uit het hele spectrum. Zeker omdat de vraag wat nu het verschil is tussen de nummer 8 en de nummer 12 een terechte en relevante vraag is.

Kortom, ik zie niet heel veel voordelen, anders dan een aantal affiches die leuk zijn. Daar trekt je de stadions mee vol, maar dat betekent niet noodzakelijk een hoger niveau in de competitie.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 07 juni 2018 door Eide --
Positieve Arrogantie
 Positieve Arrogantie - donderdag 07 juni 2018 - 12:35   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 07 juni 2018 - 11:30 schreef Eide het volgende:
Maar dan worden de gaten met de rest dus nog veel groter. Je krijgt vervolgens de huidige Eredivisie uitgesmeerd over minder teams. De procentuele verdeling van gelden zal ongeveer hetzelfde blijven, maar de teams die "degraderen" gaan zeker minder geld krijgen. Dat gat wordt dus navenant groter.

Hiermee worden de verschillen in de Nederlandse competitie dus alleen maar groter. Ik betwijfel of de clubs nu beter worden van 4x een ploeg uit het rechter rijtje dan van 2 clubs uit het hele spectrum. Zeker omdat de vraag wat nu het verschil is tussen de nummer 8 en de nummer 12 een terechte en relevante vraag is.

Kortom, ik zie niet heel veel voordelen, anders dan een aantal affiches die leuk zijn. Daar trekt je de stadions mee vol, maar dat betekent niet noodzakelijk een hoger niveau in de competitie.
Ja dat klopt de clubs in het rechter rijtje zullen er op achteruit gaan omdat de clubs in het linker rijtje niet meer op bezoek komen.

Maar volgens mij willen we dat de eredivisie weer in de top 10 van de europese competities komt.

Het linker rijtje verkoopt dermate beter aan de rest van Europa, dan met Emmen of andere club uit het rechter rijtje erbij. Dus hogere tv opbrengst(die extra geld kun je laten afdragen aan de andere clubs die lager spelen)

Want de clubs krijgen in de linker rijtje eredivisie sowieso al meer geld, vanwege het extra geld binnenkomt, aan de kaartverkoop. Immers is de stadion beter gevuld tegen Feyenoord dan tegen de graafschap of willem 2.

Wat ook een voordeel is dat je de talenten beter worden. Immers speel je tegen betere tegenstanders.

We moeten als nederlands voetbal weer omhoog. Clubs zeggen en dan voornamelijk uit het rechter rijtje en Juplier League dat ze niet betaalbaar is om natuurgras neer te leggen. Als alleen in deze opzet de Eredivisie op natuurgras speelt en de competities daaronder mogen ze zelf bepalen. Dan is dat voor die clubs ook betaalbaar.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5968
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: 'Doorbraak in Eredivisie: vanaf 2020 spelen alle clubs verplicht op natuurgras'









0.0077240