BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Column: 2008, Het jubileumjaar van Feyenoord

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - woensdag 31 december 2008 - 12:27
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Column: 2008, Het jubileumjaar van Feyenoord (Legioen Weblog)

Het-Legioen.nl
 Het-Legioen.nl - woensdag 31 december 2008 - 12:43   quote  deeplink  
Column: 2008, Het jubileumjaar van Feyenoord

In jubileumjaren hoor je te feesten. In mijn vriendenkring wordt een 30-, 40- of 50ste verjaardag altijd groots gevierd. Meestal zijn dat geslaagde feesten waar ik met plezier aan terug denk. Op het jubileumjaar en feest van Feyenoord daarentegen kan ik helaas met minder plezier terugkijken. Zoiets is schijnbaar toch anders dan een feestje in de privé-sfeer, want - het is al weer een tijdje terug - ook het 650 jarig bestaan van onze stad viel in dat jaar behoorlijk tegen.

Ik heb het afgelopen jaar toch ook wel gedanst en gesprongen bij het jarige Feyenoord. Feyenoord won in 2008 in de competitie 12 maal en scoorde 60 maal. Ik zal niet zeggen dat ik altijd volop uit mijn dak ging. Ondanks dat Feyenoord begin 2008 bovenin in de competitie stond, zakte de ploeg richting eind van de competitie weg. Ik vond het spelpeil ten opzichte van de eerste helft van het seizoen 2007/2008 een stuk minder en de instelling van het team kwam slap over. Ik miste soms strijd en dacht regelmatig terug aan spelers als John de Wolf of Dirk Kuijt. Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het verschil was met die eerste wedstrijden van het seizoen 2007/2008 en kwam niet veel verder dan de constatering dat de blessure van Ron Vlaar wel een aderlating voor het team was.

De bekerwinst maakte bijna alles goed en de finale in de Kuip is voor mij toch echt het absolute hoogtepunt van 2008. Ik heb daarvan zo genoten dat ik het gevoel kreeg dat dit toch echt een jubileumfeestje was en de competitiewedstrijden maar snel verdrong.

In de transferperiode kan ik het nooit laten om een paar keer per dag internet te raadplegen. Het levert meestal alleen maar frustratie op, want het aantal geruchten is 100 maal groter dan de nieuwtjes waar je iets aan hebt. Voor mezelf had ik in mei al een aantal conclusies getrokken ten aanzien van de selectie van 2007-2008: Een linksvoor op de plaats van Luigi Bruins leek mij niet verkeerd, een echte rechtsback hard nodig, maar vooral een centrale middenvelder zoals De Zeeuw zou het elftal nog de juiste impulsen kunnen geven. Uiteindelijk leverde de transferperiode een lichte plus op: Sahin en Hofs vertrokken en Tomasson en El Ahmadi kwamen daarvoor in de plaats. Licht teleurgeseld, maar toch ook vol goede moed, keek ik in juli van dit jaar vooral uit naar de terugkeer van Ron Vlaar en de komst van Gertjan Verbeek.

De verwachting dat er met Gertjan meer strijd in het elftal zou komen is wel uitgekomen. De intussen overbekende blessuregolf heeft echter alle plezier de afgelopen maanden verstoord. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als iedereen fit zou zijn geweest Feyenoord niet veel beter gepresteerd zou hebben. De eerste twee thuiswedstrijden (tegen Volendam en Ajax) leverden een positief beeld op en het is goed mogelijk dat wanneer Tomasson en Biseswar fit waren gebleven deze lijn doorgetrokken had kunnen worden. Daartegenover deed het verlies thuis tegen Kalmar wel veel pijn. Het was de eerste wedstrijd waarin ik begon te twijfelen of deze selectie wel sterk genoeg was. Uit werd het weer goed gemaakt en leek het elftal te groeien, maar dit bleek nog maar een kleine opleving.

Ik kan me nog herinneren dat Makaay, Hofland , de Cler en van Bronckhorst bij hun komst riepen dat ze Feyenoord weer bij de top wilden brengen en dat Feyenoord niet op een 7e plek hoorde. Die opmerkingen zijn intussen meer dan 1 seizoen terug geuit en nu lees ik dat El Ahmadi een plek bij de eerste 9 nog wel haalbaar acht. Zijn ambitie komt niet overeen met het verhaal van de vier routiniers bij hun komst en ook niet met de ambities van de supporters. De Cler en Makaay lijken beiden last te hebben van een vormcrisis en de “ouderen’ zijn niet in staat om de problemen in het elftal, met name door die blessures, op te vangen. Hierdoor lijkt er meer aan de hand dan alleen de blessuregolf. De wedstrijd tegen De Graafschap was voor mij het dieptepunt van 2008. Van de discussies in de media die daarna volgden werd ik niet bepaald vrolijk.

De technische staf en de spelers kunnen in 2009 laten zien dat de supporters die tekeer zijn gegaan voor de Maaszaal het verkeerd hebben gezien en dat de mindere prestaties grotendeels zijn te wijten aan pech. Ik hoop in ieder geval het woord blessure niet te vaak meer te horen als het over Feyenoordspelers gaat. Ik hoop wel dat Wijnaldum, Fer, Pedro, Leerdam en Wattamaleo zich blijven ontwikkelen, want het goede nieuws uit 2008 is toch: de jeugd van Feyenoord heeft talent en ontwikkelt zich buitengewoon. Blessurevrij, een verdere ontwikkeling van de jeugd en het niet verkopen van belangrijke spelers (zoals de toch sterk teruggekomen Biseswar en Tiendalli) zijn in mijn ogen genoeg om de omslag te maken. Al hoop ik stilletjes op een leuke transfer. Met of zonder transfer lijkt mij een plaats bij de eerste 5 nog een redelijke ambitie en zeker nog haalbaar.

Tot slot nog een positieve opmerking over het legioen, want ondanks de magere prestaties was de Kuip toch steeds goed gevuld en tegen NAC leek het alweer een feest. Het legioen heeft juist in het tweede deel van 2008 laten zien trouw te zijn. Ik hoop dat het in 2009 lukt om de kracht van dat trouwe legioen volledig te gebruiken. Het helpt dan wel wanneer de club dat legioen serieus neemt en meer als klant benadert.
Het zal niet vanzelf gaan maar met de nodige inspanningen van bestuur en spelers reken ik erop dat Feyenoord weer naar boven klimt en we in 2009 meer zullen feesten dan in het jubileumjaar.

Pjotr

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3168
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Column: 2008, Het jubileumjaar van Feyenoord









0.0065829