|
|
|
GVR
|
|
|
Column: Het gros is gewoon nog niet goed genoeg
Elk jaar hoor je supporters, beleidsbepalers en analisten roepen dat Ajax met haar selectie kampioen wordt. Maar waar is dit nou eigenlijk op gebaseerd? PSV is immers al vier keer kampioen geworden. Het is gefundeerd op helemaal niets, op clubhistorie, op Amsterdamse arrogantie, op hoop en in het beste geval op potentie. Op dit moment is de selectie gewoon nog niet goed genoeg.
Hij had al 15 seizoenen eredivisievoetbal, waarvan 8 in de basis van Ajax achter zijn naam staan. Hij won al de Europacup II en de UEFA Cup, werd al twee keer kampioen en won al twee keer de Nederlandse beker met Ajax. En dat alles als basisspeler. Danny Blind was bijna 34 jaar toen hij daarna met Ajax in 1995 de Champions League won. En dan had je ook nog Frank Rijkaard, die zelfs Europees Kampioen was geworden en met AC Milan alles had gewonnen. Beide mannen hadden al een loopbaan achter de rug en waren in 1995 bij Ajax buitengewoon goed. Onder meer Edgar Davids kon in 1995 in de schaduw van de grote jongens zijn talent ontwikkelen.
Als je een realistische basisopstelling zou maken met de huidige selectie, dan zal de gemiddelde leeftijd ongeveer tussen de 23 en 24 jaar liggen. Op zich is dat nog niet eens zo heel jong, maar het gaat ook niet zo zeer om leeftijd. Topelftallen bestaan uit een combinatie tussen ervaren spelers en jonge talenten. En juist met die ervaring, mist Ajax het fundament voor prestaties.
Oleguer en Gabri zijn de meest ervaren spelers in de huidige selectie. Beide Spanjaarden zijn achter in de twintig en speelden voordat ze naar Ajax kwamen bij FC Barcelona. Oleguer wordt twee keer als basisspeler kampioen van Spanje en wint de Champions League met Barça. Gabri maakt eveneens deel uit van de selectie van het kampioensteam, maar speelde een stuk minder in de gloriejaren. Al met al zijn de twee redelijk ervaren jongens, maar de leider die het team aan de hand neemt, zijn beide vooralsnog niet gebleken.
De meest ervaren spelers zijn dus niet de leiders van ons team. Dat betekent dat andere jongens die taak moeten vervullen. Maar wie moet dat doen? Maarten Stekelenburg zit het langst bij de selectie, maar is pas drie seizoenen basisspeler en bovendien keeper. In die jaren is er niets noemenswaardigs gewonnen. Voor Thomas Vermaelen en Urby Emanuelson is dit seizoen het vijfde seizoen bij de hoofdmacht van Ajax. In die jaren is er niets noemenswaardigs gewonnen. Jan Vertonghen is in potentie misschien wel de leider van Ajax. Hij is een talentvolle voetballer van 21 jaar. Een perfecte speler die met een type Blind of Rijkaard in de buurt zou kunnen groeien, zich van talent naar goede voetballer kunnen ontwikkelen, maar hij is simpelweg nog niet zover om een ploeg als Ajax te leiden.
Al die jongens zijn op dit moment nog niet goed genoeg voor in Europa en of ze goed genoeg zijn om kampioen van Nederland te worden, dat valt ook nog maar te bezien. In potentie ziet onze selectie er misschien best aardig uit, maar dat die spelers goed zijn, valt op helemaal niets te baseren. Ze hebben stuk voor stuk talent, maar zijn zo onervaren, dat ze nog niet ontwikkelt kunnen zijn naar goede spelers. Ze hebben nog niets bereikt in de Nederlandse ‘Mickey Mouse’ competitie, laat staan in Europa. In Europa werden ze uitgeschakeld door clubs met een veel minder glorieuze historie.
Voorafgaand aan dit seizoen vertrok Edgar Davids bij de club. Hij was de ideale man geweest, de leider, die dit elftal nog één jaartje op sleeptouw kon nemen. In de kleedkamer en in de wedstrijd. Met hem als leider, konden jonge talenten zich ontwikkelen en uitgroeien tot de leider voor volgend seizoen. Edgar Davids had bijvoorbeeld van Jan Vertonghen een leider kunnen maken en Daley Blind de eerste kneepjes van het vak kunnen leren. Nu moeten 21- en 22-jarige spelers het voorbeeld zijn voor 18-jarige spelers en lijkt het soms wel een veredeld jeugdelftal.
Half februari speelt Ajax voor de UEFA Cup tegen Fiorentina. Een wedstrijd tegen de nummer vier uit de sterke Italiaanse competitie. Je hoeft geen helderziende te zijn om te kunnen voorzien dat dit een loodzware klus gaat worden. Als Ajax verliest, valt dat de jongens niet kwalijk te nemen, want het gros is nog talent en dus is het gros gewoon nog niet goed genoeg.
BRON: AjaxInside
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 02 januari 2009 door Boudewijn -- |
|
|
|
|
nohunting
|
|
|
Eindelijk wat nuchtere woorden. Ik ben het met je eens. Kijk bijv. eens naar Liverpool. Stevige gasten met een goede baltechniek en zicht op spel. |
|
|
|
|
Corconzone
|
|
|
Ben ik niet met je eens! Mijn reden hiervoor is omdat ik denk dat Marco van Basten die rol vervuld.. En als het zo ver zou komen dat bijvoorbeeld Jan Vertongen nog 4 jaar basisspeler zou zijn dan zou hij die man kunnen worden. Je kunt er nu gewoon geen aanwijzen of bijkopen.. Het moet in je zitten, maar je moet ook een goede band met je coach opbouwen om hetzelfde als hem te gaan denken. Dit kan dus alleen als een speler er potentie voor heeft en veel (club)ervaring voor heeft. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
Hè, hè, ik kan eindelijk weer eens aanschuiven. Zit wel met een gigantische jetlag achter het toetsenbord, dus vergeef mij eventuele tikfouten... Beslist een interessante column. Bovendien is het allemaal volkomen waar. @Corconzone: Jouw betoog is dus maar wachten? Opnieuw wachten? De afgelopen vier jaar was PSV de lachende derde, immers zij zijn er al die keren met "de schaal" vandoor gegaan. Dat wil je als Ajax-fan toch niet nog eens meemaken? Het feit dat er weer (of nog) geen leider in het veld staat wil dus alleen maar zeggen dat er een ondoordacht verkoop- maar vooral aankoopbeleid is geweest in Amsterdam. Met wat voor gemak hebben zij immers Edgar Davids niet laten vertrekken? Ja het boterde niet tussen hem en Van Basten naar aanleiding van MvB's beledigende selectie-beleid bij Oranje ("ik roep Jan Wouters toch ook niet op?"). Niet bijster respectvol voor een "top-coach". En eerlijk is eerlijk, ook Klaas Jan Huntelaar liep niet weg met Van Basten en zo zijn er nog wel wat namen te verzinnen. Silva? Gabri? Maar terugkerend naar mijn eerdere woorden, weer wachten? Nee dank je! De transfermarkt is open en er is geld genoeg! |
|
|
|
|
JOOD
|
|
|
@Pietje: Mijn mening is niet om te gaan zitten wachten. Het is om een geschikte persoon te vinden die in de rol van 'aanvoerder' past. Je hebt het ook over het beleid van van Basten. Dit beleid is het beleid van ajax de komende jaren. (en ik hoop nog veel meer dan die 4..) Dus het is aan van Basten om te doen wat hem goeddunkt. Davids had misschien die rol kunnen vervullen maar dan had hij eerder terug moeten komen en langer moeten blijven. Het is heel belangrijk om een icoon voor de club te zijn wil je een echt goede aanvoerder worden. Johnny had die band bijvoorbeeld met trots gedragen. En hij zou ook (zoals altijd) voorop gaan in de strijd en strijden met zijn clubliefde.
Ik snap je reactie wel, maar ik denk niet dat een aanvoerder op dit moment zo belangrijk is voor het team. Routine wel! En die hebben we met Gabri, Oleguer en misschien Stekelenburg gewoon te weinig. Dus ik zou ook zeggen koop er 2 ervaren spelers bij! Wat denk je van Boulahrouz? Misschien zou hij die rol wel kunnen vervullen als hij er een jaartje bij is.
Ik zeg gewoon de meest logische keuze maken Marco de komende tijd en wachten tot er eentje opstaat die er aan toe is. |
|
|
|
|
bully
|
|
|
ik ben het met Corconzone eens wat betreft dat het in speler moet zitten davids had het niet en stam ook niet dus zo`n speler kan je ook niet kopen wat niks zegt over de kwaliteiten van deze spelers en denk persoonlijk ook dat het woord leider nogal overtrokken word het moet gewoon klikken in het elftal en daarbij nog wat geluk zodat elftal op positieve manier kan groeien daar heeft trainer natuurlijk ook een aandeel in om dat te bereiken en laten we eerst maar weer paar keertjes kampioen worden en daarna pas weer denken aan cl of uefa cup tussen de andere keren zit ook aantal jaren aantal jaren cl bereiken via kampioenschap vind ik belangrijker wat daaruit voorkomt moeten we dan afwachten
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 08 januari 2009 door bully -- |
|
|
|
|
|