|
Het-Legioen.nl
|
|
|
Raadslid biecht hooligan-verleden op
[
Op zijn weblog onthult hij dat hij tussen zijn 15de en 25ste onderdeel was van de harde kern van Feyenoord, en zich schuldig maakte aan kwetsende en antisemitische spreekkoren.
Vijf vragen aan Leefbaar Rotterdam-raadslid Ronald Buijt.
1. ‘Vrouwelijke agenten waren kankerhoeren en joden moesten worden vergast’, schrijf je. Nooit spijt gehad van zulke teksten?
,,Ik vind het te makkelijk om nu te zeggen dat het me spijt. Je bent jong en fanatiek, en je roept dat soort zaken zonder erbij na te denken. Ik sta er nog steeds versteld van hoe sterk de invloed is van een grote groep. Dat mechanisme is bijna onweerstaanbaar.’’
2. Terwijl Leefbaar Rotterdam er schande van spreekt als jonge Marokkaanse jochies in een anti-Israël demonstratie hetzelfde roepen.
,,Dat is heel wat anders. Zij menen wat ze roepen, dat is gebaseerd op een diepe haat jegens Israël. Wat wij riepen had helemaal niets te maken met het Joodse volk. Ajax-supporters waren kankerjoden, net zoals wij kankerboeren waren. Sterker: al mijn vrienden stonden juist vierkant achter Israël, dat weet ik zeker.’’
3. Verder nog zaken op je kerfstok als Feyenooord-supporter?
,,Ik heb veel van nabij gezien maar nooit heb ik mij schuldig gemaakt aan geweld. Ja, een keer heb ik moeten vechten. Met wat vrienden waren we voor de wedstrijd aan het indrinken in Eindhoven, toen we werden aangevallen door een grote groep PSV-supporters. Ik heb moeten rennen voor mijn leven.’’
4. Gezellig...
,,Natuurlijk ook prachtige dingen meegemaakt. Ik was er bij in de Meer toen Houtman met een omhaal Feyenoord naar de bekerfinale schoot en toen Mike Obiku met een frommelgoal de golden goal tegen Ajax scoorde. Tijdens de kampioenswedstrijd in 1984 heb ik het veld van Willem II bestormd.’’
5. Nu hebben Aboutaleb en Cohen besloten dat de klassieker de komende vijf jaar zonder uitpubliek wordt gespeeld.
,,Natuurlijk, het is onacceptabel dat er zoveel kosten worden gemaakt voor een potje voetbal. En iedere keer loopt het uit de hand. Het is een moedig besluit van Aboutaleb, maar ik weet niet of het werkt.’’
Bron: AD
Vind 'm wel goed! |
|
|