BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Bahia

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
qwerto
 qwerto - vrijdag 01 mei 2009 - 22:20   quote  deeplink  
João José Bahia arriveerde ergens in de jaren tachtig in de haven van Rotterdam, als zeeman op een Braziliaans vrachtschip. Hij vertrok na een paar dagen weer, toen het werk er opzat. Op naar de volgende bestemming.

Zijn zoon spreekt inmiddels behoorlijk Nederlands en hij lust hutspot met draadjesvlees. André Bahia Santos Viana kwam in 2004 naar Rotterdam en hij ging er nooit meer weg. Vijf seizoenen al is de verdediger uit Rio de Janeiro een vaste waarde bij Feyenoord. Niemand uit de huidige selectie speelt langer in de Kuip dan Bahia.

,,Toen ik hier vijf jaar geleden kwam, had ik nooit kunnen denken dat ik zo lang zou blijven,’’ zegt de Braziliaanse verdediger. ,,Het is een beetje vanzelf gegaan. Er is van alles gebeurd in de tussentijd, spelers kwamen en vertrokken, maar ik ben alleen maar meer van Feyenoord gaan houden.’’

De Rotterdamse club veroverde een plek in zijn hart, pal naast Clube de Regatas do Flamengo. De roemruchte Braziliaanse club waar hij vanaf zijn twaalfde speelde, volgt hij nog altijd via de satelliet. ,,Zondag spelen ze een belangrijke wedstrijd tegen Botafogo,’’ weet Bahia. ,,Ik zal altijd supporter blijven van Flamengo. Het is de club waarmee ik ben opgegroeid. Als ik in Rio ben, probeer ik altijd even langs te gaan. In Maracanã, of op het trainingscomplex.’’

In Rotterdam overleefde hij scepsis en kritiek. Zelden was Bahia helemaal onomstreden bij de aanhang van Feyenoord, maar bijna geruisloos veroverde hij zijn eigen plek. En langzaam groeide de waardering. De laatste weken speelt de Braziliaan zó goed, dat trainer Leon Vlemmings hem aanprees als ‘de stille kracht achter onze opmars’. Een baken van rust.

Zijn rol is wat anders dan hij onder Gertjan Verbeek en Bert van Marwijk gewend was. Bahia fungeert in het Feyenoord van nu als een pure mandekker, de speler die zich specifiek vastbijt in de spits. Met de opbouw hoeft hij zich minder te bemoeien dan voorheen.

,,Mijn kwaliteiten komen op deze manier het best tot hun recht,’’ weet Bahia. ,,Ik mag nu doen wat me het beste ligt. Mijn vorige trainers wilden dat ik mijn spel ontwikkelde, door me meer met de opbouw te bemoeien. Dat wilde ik zelf ook wel, maar ik denk dat dit voor het team het beste is.’’

Vlemmings schaart hem onder de beste mandekkers van Nederland. ,,Misschien wel de allerbeste,’’ zegt de coach. ,,Ik zou althans zo gauw geen betere weten.’’ Bahia glimlacht bij het compliment en leunt iets achterover. ,,Het is mooi dat de trainer dat zegt, maar een rol speelt misschien ook dat er in Nederland weinig spelers zijn die spelen zoals ik. Hier wordt altijd méér verwacht van een verdediger. Echte mandekkers heb je in Nederland weinig.’’

Ieder jaar boekte hij vooruitgang, vooral door goed te kijken en te luisteren. Iedereen die met hem heeft gewerkt, omschrijft Bahia als een voorbeeldprof. Leergierig, betrouwbaar en – tegen de Braziliaanse stijl in – altijd op tijd. ,,Als iemand in Brazilië tegen je zegt dat we binnenkort wat gaan eten, dan is het maar de vraag of het er ooit van komt,’’ aldus Bahia. ,,In Nederland is een afspraak een afspraak. Als persoon ligt me dat beter. Ik ben zelf eigenlijk ook altijd zo geweest.’’

Nooit raakte hij echt onder de indruk van de voortdurende onrust bij Feyenoord, die er de laatste jaren eigenlijk altijd wel was. ,,Ik ben van nature rustig en geduldig,’’ zegt Bahia. ,,En het Braziliaanse voetbal is veel chaotischer. Clubs kunnen daar vaak maanden geen salarissen betalen. Er zijn voortdurend problemen met supporters en spelers gaan er nog veel sneller weg dan in Nederland. Vaak na één seizoen in de basis al. Wat dat betreft valt het bij Feyenoord allemaal wel mee.’’

Als kind had hij het betrekkelijk goed. Het geld lag niet voor het oprapen, maar honger heeft Bahia nooit gehad. Na jaren als zeeman te hebben gewerkt, begon vader João José een handeltje in zelfgemaakte lasagne. Later kwam daar een lingeriewinkeltje bij. ,,Nee, lingerie en lasagne verkopen mijn ouders niet meer,’’ zegt Bahia. ,,Ik ben blij dat ik ze kan helpen bij een wat zorgelozer, rustiger leven. Al zal dat nooit in verhouding staan tot wat ik van hen heb gekregen. Zij hebben mij gemaakt tot wat en wie ik ben.’’

Spelend met zijn zoontje Davi, gisteren twee geworden, denkt Bahia vaak aan het geluk dat hij in Europa vond. ,,Davi heeft zoveel meer kansen dan de meeste Braziliaanse kinderen,’’ zegt Bahia. ,,Ik had het daar pas over met Henrique, een vriend van me die bij Girondins Bordeaux speelt. Hij heeft ook een zoon. Straks gaan onze kinderen in Europa naar school, leren twee talen en groeien op in een veilige omgeving. Zulke dingen zijn onbetaalbaar.’’

Een langer verblijf bij Feyenoord ziet hij best zitten. ,,Waarom niet? Ik heb het hier goed, altijd gehad. Deze club heeft me geholpen naam te maken als voetballer. Als mensen mij kennen, dan weten ze dat ik André Bahia ben van Feyenoord. Daar ben ik trots op.

,,Natuurlijk mis ik Brazilië wel eens. Als ik terugga voor een vakantie, organiseer ik vaak eerst een barbecue voor vrienden en familie. En het strand van Barra, niet ver van waar ik woon in Rio, is één van de mooiste plekken die er zijn. Maar ik kan altijd nog terug en voorlopig ben ik hier nog niet klaar. Als ik over de Erasmusbrug rijd en ik zie de skyline van Rotterdam, liefst in het donker, dan voel ik me hier ook thuis.’’

Toch een goede stabile verdediger die zonder dat je het doorhebt zo verschrikelijk veel voor ons heeft betekent

hulde aan "de rots van Rio" André Bahia
Dubbel V
 Dubbel V - vrijdag 01 mei 2009 - 22:29   quote  deeplink  
Lekker kort en bondig!
gizmo
 gizmo - vrijdag 01 mei 2009 - 22:39   quote  deeplink  
ook hij zit er vaak naast hoor
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 01 mei 2009 - 22:39   quote  deeplink  
Bahia tja the best in mijn ogen .
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 02 mei 2009 - 05:49   quote  deeplink  
Bahia!!!!
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - zaterdag 02 mei 2009 - 08:54   quote  deeplink  
zeker de stille kracht va feyenoord!!!!!!
jantje 1974
 jantje 1974 - zaterdag 02 mei 2009 - 09:51   quote  deeplink  
prachtig stuk , echt beschreven zoals hij is!vind alleen wel dat je er even je bron moet bijzetten , nu lijkt t of je zelf met de eer wil strijken van dit stuk.............

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 02 mei 2009 door jantje 1974 --
PieterBos
 PieterBos - zaterdag 02 mei 2009 - 10:10   quote  deeplink  
precies
Bronvermelding graag
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - zaterdag 02 mei 2009 - 10:28   quote  deeplink  
Idem!!!
antoniorijen
 antoniorijen - zaterdag 02 mei 2009 - 10:38   quote  deeplink  
Mijn speler zal het wel nooit worden, deze Bahia, in mijn ogen maakt hij teveel onnodige overtredingen en foutjes!! En als hij de 'stille kracht' moet zijn achter de opmars dan is er echt iets fout bij Feyenoord. Een nuttige speler is het wel om achter de hand te hebben maar niks meer of minder...............
Ik mist aaf en toe dat medogenloze
puffin
 puffin - zaterdag 02 mei 2009 - 11:05   quote  deeplink  
Bahia is tenminste een speler met weinig blessures en verzuim. Een schorsing, ja dat wel, en pakt gele kaarten in fase van frustratie en soms toch ook wel op plaatsen op het veld waar het niet nodig is. Toch een constante en betrouwbare factor en waardevol gebleken in al die jaren waarin het spel en punten halen niet het sterkste punt was van Feyenoord.
Phyxsius
 Phyxsius - zaterdag 02 mei 2009 - 11:58   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 09:51 schreef jantje 1974 het volgende:
prachtig stuk , echt beschreven zoals hij is!vind alleen wel dat je er even je bron moet bijzetten , nu lijkt t of je zelf met de eer wil strijken van dit stuk.............
Dit is de bron

http://www.fr4ever.nl/index.php?subaction=showfull&id=1241240704&archive=&start_from=&ucat=2
Phyxsius
 Phyxsius - zaterdag 02 mei 2009 - 12:02   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 10:38 schreef antoniorijen het volgende:
Mijn speler zal het wel nooit worden, deze Bahia, in mijn ogen maakt hij teveel onnodige overtredingen en foutjes!! En als hij de 'stille kracht' moet zijn achter de opmars dan is er echt iets fout bij Feyenoord. Een nuttige speler is het wel om achter de hand te hebben maar niks meer of minder...............
Ik mist aaf en toe dat medogenloze
Tja
Hier kan ik het niet echt mee eens zijn
Het voornaamste verschil is dat we achterin beter staan
Moet je maar eens een wedstrijd op Bahia letten
Hij maskeert heel veel fouten van Landzaat en de Cler
Ook Leerdam wordt veelvuldig door hem ondersteund
Hij is de reden dat het nu wat beter staat achterin

Hij hoeft zich alleen maar op het verdedigen te concentreren onder Vlemmings
Bij Verbeek en onze Bert moest hij opbouwen en iedereen weet dat hij dat niet kan
Dus zo gek is het niet dat hij beter speelt onder Vlemmings
Ook maakt hij nu veel minder van die domme fouten en overtredingen
Omdat hij nu een taak heeft die hem ligt

Uit jouw stukje maak ik op dat jij alleen naar hem hebt gekeken onder Van Marwijk en Verbeek
Want als je gaat kijken hoe Bahia onder Vlemmings speelt moet iedereen tot de conclusie komen dat jouw verhaal niet over de Bahia van Feyenoord gaat...

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 02 mei 2009 door Phyxsius --
Stylzz
 Stylzz - zaterdag 02 mei 2009 - 15:05   quote  deeplink  
Held.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 02 mei 2009 - 15:08   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 15:05 schreef Stylzz het volgende:
Held.
4 letters meer is idd niet nodig.
Stylzz
 Stylzz - zaterdag 02 mei 2009 - 15:11   quote  deeplink  
Precies. Deze man in de wedstrijd 1 opdracht geven. Kruip in de achterzak van die en die speler en blijf er de hele wedstrijd zitten. Dan speelt André een wereldpot.

Moet hij de verdediging gaan leiden en ook nog eens voor de opbouw zorgen. Dan wordt t een billenknijp wedstrijd.

110% Feyenoord hart deze jongen. No nonsense. Ik zie m graag spelen tegenwoordig.
Kadaver
 Kadaver - zaterdag 02 mei 2009 - 15:16   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 15:11 schreef Stylzz het volgende:
Precies. Deze man in de wedstrijd 1 opdracht geven. Kruip in de achterzak van die en die speler en blijf er de hele wedstrijd zitten. Dan speelt André een wereldpot.

Moet hij de verdediging gaan leiden en ook nog eens voor de opbouw zorgen. Dan wordt t een billenknijp wedstrijd.

110% Feyenoord hart deze jongen. No nonsense. Ik zie m graag spelen tegenwoordig.
I second that.
Sanderq
 Sanderq - zaterdag 02 mei 2009 - 15:51   quote  deeplink  
Feyenoorder in hart en nieren deze Bahia!

Opbouwend idd niet goed. Loopt als een stormram naar voren en dan iedere keer toch weer dat balletje achteruit.

Verdedigend echt een goede kracht!!
Jeli
 Jeli - zaterdag 02 mei 2009 - 16:35   quote  deeplink  
Hij heeft inderdaad een uitstekende wedstrijdmentaliteit, is kopsterk, redelijk snel en is (bijna) altijd fit.
In het huidige Feyenoord is hij zelfs één van de betere verdedigers, maar een topverdediger vind ik het niet.

Bahia heeft de neiging om altijd de bal te volgen, waardoor zijn directe tegenstander er nogal eens vandoor kan gaan. Dè manier om als aanvaller Bahia kwijt te raken is een één-tweetje aan te gaan met een medespeler. Op zeker dat Bahia de bal volgt en zijn directe tegenstander er vandoor laat gaan.

Maar al met al is Bahia een prima speler om erbij te hebben.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 02 mei 2009 door Jeli --
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 02 mei 2009 - 17:22   quote  deeplink  
moet gewoon echt als mandekker gebruikt worden. Gewoon met 1 opdracht het veld in en verder niets. is niks mis mee wilde dat we meer van dat soort spelers hadden. Straks samen met vlaar in het centrum, of anders linksback met Gio ervoor. gaat het helemaal goed komen.
jantje 1974
 jantje 1974 - zaterdag 02 mei 2009 - 19:50   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 17:22 schreef hotjumper het volgende:
moet gewoon echt als mandekker gebruikt worden. Gewoon met 1 opdracht het veld in en verder niets. is niks mis mee wilde dat we meer van dat soort spelers hadden. Straks samen met vlaar in het centrum, of anders linksback met Gio ervoor. gaat het helemaal goed komen.
linksback is geen optie jumper , een LB moet wel langs de lijn kunnen opkomen! Maar als pure mandekker is hij wel geschikt ja , al geloof ik ook niet meer in Vlaar maar goed jullie kennen mijn mening over blessure-spelers.
jantje 1974
 jantje 1974 - zaterdag 02 mei 2009 - 19:51   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 16:35 schreef Jeli het volgende:
Hij heeft inderdaad een uitstekende wedstrijdmentaliteit, is kopsterk, redelijk snel en is (bijna) altijd fit.
In het huidige Feyenoord is hij zelfs één van de betere verdedigers, maar een topverdediger vind ik het niet.

Bahia heeft de neiging om altijd de bal te volgen, waardoor zijn directe tegenstander er nogal eens vandoor kan gaan. Dè manier om als aanvaller Bahia kwijt te raken is een één-tweetje aan te gaan met een medespeler. Op zeker dat Bahia de bal volgt en zijn directe tegenstander er vandoor laat gaan.

Maar al met al is Bahia een prima speler om erbij te hebben.
eens , jeli jij kijkt idd wat verder dan de meeste op tactisch gebied.
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - zaterdag 02 mei 2009 - 20:45   quote  deeplink  
Bahia is misschien geen wereldtopper maar wel ene die de perfecte mentaliteit heeft voor Feyenoord!!! Nooit geblesseerd!! En denk wel een hele goede mandekker maar je moet hem niet laten opbouwen of de leiding geven!!! Van mij mag hij nog jaren blijven. Moet alleen op de goede manier gebruikt worden.
jantje 1974
 jantje 1974 - zaterdag 02 mei 2009 - 20:46   quote  deeplink  
ook met jou eens , goh wat is er met me aan de hand...haha
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - zaterdag 02 mei 2009 - 20:51   quote  deeplink  
Bier?????
jantje 1974
 jantje 1974 - zaterdag 02 mei 2009 - 20:52   quote  deeplink  
ja , dat wel ja!
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 02 mei 2009 - 21:54   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 09:51 schreef jantje 1974 het volgende:
prachtig stuk , echt beschreven zoals hij is!vind alleen wel dat je er even je bron moet bijzetten , nu lijkt t of je zelf met de eer wil strijken van dit stuk.............
Gwerto heeft geen bron nodig,hij is een Vlaardinger en dat zijn de eerlijkste en betrouwbaarste mensen van de heluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu wereld hahaha
DYV05
 DYV05 - zaterdag 02 mei 2009 - 23:09   quote  deeplink  
Bahia is een prima verdediger, er moet alleen een goede opbouwer naast staan. En nee, ik zou niet direct een betaalbare optie weten.
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - zondag 03 mei 2009 - 11:54   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 02 mei 2009 - 21:54 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Gwerto heeft geen bron nodig,hij is een Vlaardinger en dat zijn de eerlijkste en betrouwbaarste mensen van de heluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu wereld hahaha
HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5171
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Bahia









0.0058500