BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Mijn werk is pas klaar op de Coolsingel

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 19 september 2009 - 09:30   quote  deeplink  
http://www.ad.nl/ad/nl/1046/Eredivisie/article/detail/431310/2009/09/19/Mijn-werk-is-pas-klaar-op-de-Coolsingel.dhtml

ROTTERDAM - Maandenlang werkte Leo Beenhakker in de schaduw bij Feyenoord. Voor het eerst sinds zijn ontslag in Polen vertelt hij vrijuit over de club van zijn hart. ,,Ik wil de volledige technische leiding.¿¿
Onmiskenbaar is Leo Beenhakker het gezicht waar het moderne Feyenoord zo lang naar op zoek was. ,,Maar je verklaart jezelf toch niet tot boegbeeld?,'' vraagt hij hardop, ergens halverwege het gesprek. Om zijn hoofd kringelt de rook van een dun sigaartje. ,,Je zegt niet; ga eens effe opzij, ik ben het nieuwe boegbeeld. Hou op zeg.''

Niettemin is hij vereerd met die titel. ,,Natuurlijk, waarom niet? Een voetbalclub heeft het ook nodig, vind ik. Één herkenbaar gezicht naar buiten toe. Of ik dat nou ben of iemand anders.''

Hij put zich al snel uit in complimenten aan de directie van Feyenoord. ,,Diep respect,'' heeft Beenhakker voor directeur Eric Gudde, die zich 24/7 uit de naad werkt voor Feyenoord. ,,Deze club drijft op mensen zoals hij.''

Toch was juist 'het type Beenhakker' de ontbrekende schakel. ,,Nee joh, Ik ga mezelf geen missing link noemen. Doen jullie dat maar. Maar dan moet je me voortaan wel met U aanspreken. En een brief moet voortaan beginnen met Zijne Eminentie.''

Beenhakker relativeert zichzelf als eerste. Maar zijn charisma, netwerk en kennis van de markt helpen Feyenoord onmiskenbaar. Neem het geval Babovic. Een gratis talent.

Waarom belandt die uitgerekend bij Feyenoord?
,,Die transfer voert terug tot 1991.'' Vertelt Beenhakker. ,,Radomir Antic is sinds kort bondscoach van Servië en heeft Stefan Babovic nodig. Die jongen kwam niet aan spelen toe bij Nantes. Dus dan krijg ik dat te horen. Antic was al trainer in Spanje toen ik in '89 bij Real Madrid vertrok, voor een functie bij Ajax. In september 1991 stond voorzitter Mendoza voor mijn deur en vroeg me terug te komen. Ik moest een nieuw elftal bouwen voor Antic. Maar de de resultaten bleven uit. Antic werd ontslagen, maar we zijn tóch vrienden gebleven, goed hè? En nu hebben wij Babovic, voor nul euro. Creatief zaken doen, heet zoiets. Veel creatiever kan het niet.''

Officieel is hij nog altijd niet in functie bij Feyenoord. ,,Ik wacht op de dag dat ik echt in dienst treed. Dus de dag nadat ik mijn dienstverband bij de Poolse voetbalbond officieel heb beëindigd.'' Onlangs ontsloeg de voorzitter van die bond hem, nadat Polen struikelde in de WK-kwalificatie. Sindsdien zijn de partijen in bespreking over de afwikkeling van het contract.

Zijn rol bij Feyenoord stuitte in Warschau vanaf het allereerste moment op achterdocht. Beenhakker zucht eens diep. ,,Het Poolse elftal had bij mij altijd eerste prioriteit. En dat heb ik volledig waargemaakt. Waar de Russen trots waren op Guus Hiddink, zagen de Polen het als een belediging dat ik in mijn vrije tijd iets voor Feyenoord ging betekenen. Ik heb dat nooit begrepen.''

Denkt u dat Bert van Marwijk hier op applaus kan rekenen als hij voor Legia Warschau gaat bijklussen?
,,Dat weet ik niet en het interesseert me niet. De zaak ligt achter me. Ik ben in de fase van mijn leven gekomen dat ik niet alles meer hoef uit te leggen. Sodemieter op zeg. Vanaf januari was ik élk weekeinde onderweg voor Polen. Ik kan mezelf recht aankijken in de spiegel.''

Iedereen vond het logisch dat u in beeld kwam bij Feyenoord. U ook?
,,Vanaf het moment dat Mario Been genoemd werd wel, ja. Mario zit bij Rob Jansen. Hij en Mario zeiden al snel toen ze met Feyenoord in gesprek waren: Dan moet Leo er ook bij. Daarna is het bellen begonnen, over hoe en wat en op welke manier. Ik heb steeds gezegd, voor Mario en Feyenoord doe ik het; omdat ik het leuk vind en omdat ik zowel de club als de trainer wil helpen. Wat dat betreft was het 50 procent Mario en 50 procent Feyenoord.''

Hoe is dat warme gevoel voor Been ontstaan?
,,We zijn elkaar in 1976 voor het eerst tegen gekomen. Ik werkte op Varkenoord. Hij was 12 en speelde bij de C1. Een boefje. Ik had gelijk een zwak voor hem. Toen ik bondscoach was en hij speler, is hij een keer vreselijk kwaad op me geweest. Ik had hem niet geselecteerd, dus Mario boos. Stond 'ie te foeteren, dat ik 'vooral lekker met die Koeman door moest gaan'. Maar de klik is er altijd geweest. En ik geloof ontzettend in hem als trainer. Coachen, trainen, met spelers omgaan; hij heeft het gewoon in de vingers. Ik haal de ballast weg. Sponsorgedoe, interne dingetjes, gezeur over geld. En ik zal nooit aan zijn autoriteit als trainer komen. Dat is een van de fouten die Louis van Gaal als technisch directeur bij Ajax gemaakt heeft. Je mag nooit naar buiten toe ventileren dat je je afvraagt waarom Slory speelt en niet Wijnaldum. Dat zal Mario met mij niet overkomen.''

Hoe ziet u straks uw functie?
,,Daarover ga ik met Feyenoord praten. Over mijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ik wil de volledige technische leiding. Wil de autoriteit hebben om technisch beleid te voeren richting transfers, scouting, jeugdopleiding. Gewoon, verantwoordelijk zijn. De laatste maanden was ik heel nadrukkelijk adviserend. Ik heb een rol gespeeld in Babovic, in Cissé, maar heb me niet met de onderhandelingen over contracten bemoeid. In die functie heb ik al wel gemerkt dat externe geldgevers vertrouwen in mij hebben. Ik ben koffie met ze gaan drinken, heb een rondje met ze gegolft. Ze hebben vertrouwen in Mario en mij. Dat is mooi.''

Financieel staat Feyenoord er dramatisch voor. De club hangt van de houtje-touwtje-constructies aan elkaar.
,,En de wereld staat economisch in brand, vergeet dat niet. Dat maakt het nog wat moeilijker. Zakenmensen kunnen het soms gewoon niet maken om ons geld voor te schieten. We moeten héél creatief zijn. Er is helemaal niks hier, alles staat in het rood. Toch moest er versterkt worden. Daarom hebben Mario en ik duidelijk uitgelegd dat er wat moest gebeuren.''

Maar waar begin je als er niets is?
,,Toen ik hier in januari kwam, zei ik dat de toekomst van Feyenoord begon in juli 2009. Focussen op een goede start. We weten allemaal hoe dit dorp in elkaar steekt. Bij een goeie start kan er veel. En het werkt, want we staan waar we staan. Het leeft weer, er is optimisme, mensen lopen weer rechtop. Dankzij Mario Been, want die kan dit dus teweeg brengen. Nu is het zaak de kleedkamer goed te blijven managen. Tot nu toe gaat dat geweldig, maar het is pas september.''

Wat houdt dat managen in voor u?
,,Praten. Ik kan alleen maar praten in deze rol. Ik roep al jaren, ook ons werk is 50 procent voetbalmanagement en 50 procent peoplemanagement.''

Dus als Roy Makaay zijn basisplaats kwijt is, gaat u even met hem zitten?
,,Dat hoefde niet én het is de verantwoordelijkheid van de trainer. Ik houd het wel in de gaten. Maar voorlopig zie ik Makaay gewoon lachen, hoor. Hij baalt, maar gaat er naar de groep goed mee om, net als de rest. Als je die jongens nu ziet. Diep respect. Maken wezenlijk onderdeel van de groep uit. Ze stimuleren. Vind ik echt geweldig. Dat ligt aan hen, maar ook aan Mario.''

,,Er werd heel veel gepraat over de salarissen van die jongens. Het spijt me om het te zeggen, maar daar heeft de directie zelf bij gezeten. Dat is geen verwijt, het was een keuze op dat moment. Maar je blijft er verantwoordelijk voor. Je moet dat niet terugleggen naar die spelers.''

Is er wel licht aan het eind van de tunnel?
,,Jawel, maar het is nog moeilijk te zien. We geven niet op, je zit hier bij Feyenoord hè! En laten we vaststellen dat in Nederland de verschillen niet zo groot zijn. Je hoeft relatief niet zo veel te veranderen om bij de eerste drie te komen. Dat blijkt wel. Maar er zal altijd creativiteit aan te pas moeten komen. Daar ligt de uitdaging; geld vinden. Soms is het frustrerend. Er kwamen deze zomer spelers voorbij die ik graag wilde, maar het kon niet. Dat is soms wel eens frustrerend. Zelfs een appel en ei was soms te veel.''

Maar zijn die appel en dat ei er opeens wel als u in dienst treedt?
,,Binnen een directieteam zoek je dan de mogelijkheden. Je hebt dan de vrije hand in het zoeken van creatieve oplossingen, mét de beperkingen die er zijn. Maar voor de duidelijkheid: ik pretendeer nooit de positie van Gudde of Jacobs (financieel directeur) over te nemen.''

Wanneer is uw werk af?
,,Heel simpel gesteld: als we op de Coolsingel staan. Dan zit je in een situatie dat je enorme stappen gemaakt hebt. En niet per ongeluk. Structureel. Bovenaan meedoen en af en toe een transfer als met Royston Drenthe maken. Stabiliteit creëren. Dan is het af. Als we nu meteen op de Coolsingel staan is het nog niet af. Gluiperig een keertje kampioen worden mag, graag zelfs. Maar daar moet je jezelf niet rijk mee rekenen.''

Is dit uw laatste baan in het voetbal?
,,Dat weet je bij mij nooit.''

Gaat u hierna nog weer een keer naar Ajax?
,,Nee, nooit meer. Een paar jaar geleden was dat anders. Ik ben een echte Feyenoorder, maar ook professional, voetbaltrainer. Je moet wel dóór, je kunt in dit vak nooit 45 jaar bij Feyenoord werken. Simpel. Maar moet ik bewijzen dat ik Feyenoorder ben? Kom op, ik ben hier geboren en getogen. Ik was zeven jaar toen ik op X voor een kwartje achter de goal stond. En als mijn vader overgewerkt had, mocht ik voor twee kwartjes op Y. Om het beeld compleet te maken; ik verhuis straks naar een appartement op Zuid, vlakbij de Kuip. Mooi hè? Is dat bewijs genoeg?''(CHRIS VAN NIJNATTEN & SJOERD MOSSOU)
hotjumper
 hotjumper - zaterdag 19 september 2009 - 09:42   quote  deeplink  
als we 3 keer op rij kampioen worden wil ik hem wel vergeven dat ie ooit naar de joden ging.
voetballer55
 voetballer55 - zaterdag 19 september 2009 - 09:52   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 - 09:42 schreef hotjumper het volgende:
als we 3 keer op rij kampioen worden wil ik hem wel vergeven dat ie ooit naar de joden ging.
iedereen maakt wel eens een fout. dus ik heb het hem nu al vergeven ,want hij is weer terug
De koi hoek.nl
 De koi hoek.nl - zaterdag 19 september 2009 - 09:57   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 - 09:42 schreef hotjumper het volgende:
als we 3 keer op rij kampioen worden wil ik hem wel vergeven dat ie ooit naar de joden ging.
hij ging ook weg uit 020..................ha ha ha
F.L.E
 F.L.E - zaterdag 19 september 2009 - 10:33   quote  deeplink  
Gluiperig een keertje kampioen worden mag, graag zelfs.

Mag van mij gerust een keer of 5 achter elkaar.
Feijenoord1908
 Feijenoord1908 - zaterdag 19 september 2009 - 10:52   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 - 09:30 schreef hotjumper het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/1046/Eredivisie/article/detail/431310/2009/09/19/Mijn-werk-is-pas-klaar-op-de-Coolsingel.dhtml

Ik was zeven jaar toen ik op X voor een kwartje achter de goal stond. En als mijn vader overgewerkt had, mocht ik voor twee kwartjes op Y.
Mooi om te lezen dat ook Leo ooit als een gewone supporter is begonnen net als Mario.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 19 september 2009 door Feijenoord1908 --
de zon in de kuip
 de zon in de kuip - zaterdag 19 september 2009 - 10:56   quote  deeplink  
5 x op rij kampioen zal Feyenoord nooit worden , dat geeft ook niet , 1 x gluiperig is ook mooi maar structureel om de titel strijden is toch het doel en als we dat nou eens zouden bereiken dan is Leo een held!
Leon FR1908
 Leon FR1908 - zaterdag 19 september 2009 - 11:25   quote  deeplink  
Lees het verhaal van Beenhakker en begrijp dat hij de
ontbrekende schakel is voor Feyenoord.
Vele clubs ontbreekt het aan zo`n man die voetbal ademd..
Deze man is nu 65 jaar oud en nu al heb ik de gedachte en
hoop dat hij het eeuwige leven heeft.
Want wij hebben hem gewoon erg hard nodig,en ik hoop dat hij
Mario ook heel veel van zijn visie en onderhandelingen
in de voetbalwereld kan bij brengen ...Als zijn leerling...
Dat hij bij 020 heeft gezeten zal mij een worst wezen want
die club heeft kampioenschapen te danken aan een Feyenoorder :)
Leo is terug en we zullen dat gaan merken ook..
Eigenlijk doen we dat al volop.
Phyxsius
 Phyxsius - zaterdag 19 september 2009 - 20:24   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 - 10:33 schreef F.L.E het volgende:
Gluiperig een keertje kampioen worden mag, graag zelfs.

Mag van mij gerust een keer of 5 achter elkaar.
Deed PSV toch ook vanaf dat Hiddink weg was?
Dus van mij mag het ook!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5988
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Mijn werk is pas klaar op de Coolsingel









0.0054919