'Dick Advocaat nieuwe coach AZ'
Dick Advocaat volgt Ronald Koeman op als coach van AZ. Dat meldt de website van het Belgische Sporza in de nacht van zaterdag op zondag.
Volgens de publieke omroep zal Advocaat die baan tot het einde van het seizoen combineren met zijn functie als bondscoach van Belgiƫ. De benoeming van de trainer zal woensdagavond bekend worden gemaakt, na de wedstrijd van AZ tegen Standard Luik in de Champions League.
Ronald Koeman werd zaterdag ontslagen door AZ. De 46-jarige coach was nog geen half jaar in dienst bij de landskampioen. De wisselvallige prestaties van de Alkmaarders in zowel de eredivisie en Champions League worden Koeman aangerekend door de clubleiding. De Zaandammer won aan het begin van het seizoen nog wel de Johan Cruijff Schaal.
AZ incasseerde vrijdagavond tegen Vitesse alweer de zevende competitienederlaag van het seizoen. Na zestien duels staan de Alkmaarders op een teleurstellende zesde plek. Ook in de Champions League vielen de resultaten tegen. De Alkmaarders strijden woensdag tegen Standard Luik alleen nog om een plek in de Europa League.
AZ en Advocaat hebben het nieuws over hun samenwerking voor de rest van het lopende seizoen nog niet bevestigd.
Sporza:
quote:Dick Advocaat volgt Ronald Koeman op als trainer van AZ. De Nederlander zal die baan tot het einde van het seizoen combineren met zijn functie als bondscoach van de Rode Duivels. Na het Champions League-duel tegen Standard wordt hij voorgesteld.
Dick Advocaat blijft verrassen. Amper twee maanden na zijn aanstelling als bondscoach van de Rode Duivels, neemt hij er al een mandaat als clubcoach bij.
Tot het einde van het seizoen is Advocaat de trainer van AZ uit Alkmaar. Hij volgt er Ronald Koeman op, die zaterdag werd ontslagen na de tegenvallende resultaten.
Volgens Advocaat is de combinatie bondscoach-clubcoach mogelijk in een periode van oefenmatchen van de Rode Duivels.
De keuze voor AZ is geen verrassing, want afgelopen zomer werd Advocaat al genoemd om bij de Nederlandse kampioen Louis van Gaal op te volgen. Maar toen had Advocaat al zijn woord gegeven aan de Belgische bond.
In een interview met Voetbal International gaf Advocaat later toe dat hij bijna bij AZ zat. Hij zei toen: "Als ik niet bijna een overeenstemming had gehad met Belgiƫ, had ik wat betreft AZ niet voor mezelf ingestaan. Dan ben ik net een klein ventje die ergens naartoe mag. Dat stadion van AZ vind ik ook prachtig."
Donderdag wordt Advocaat voorgesteld, na het Champions League-duel van AZ op het veld van Standard. De bondscoach zal dus nog niet op de bank zitten in Sclessin.
|