BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: De kracht van Het Legioen bepaal je zelf, en niemand anders!

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 10 februari 2010 - 21:37   quote  deeplink  
De laatste jaren lijkt het wel alsof Het Legioen niet meer op een lijn zit, er zijn diverse groepen/fans die natuurlijk allemaal 100% voor Feyenoord zijn maar dit op verschillende manieren uiten. Ik heb in het verleden wel eens meer proberen te vertellen dat de Feyenoord supporter eigenlijk niet te omschrijven is. Kijk maar eens goed op de tribunes van De Kuip tijdens de wedstrijden. De bezoekers die naar De Kuip komen zijn mannen, vrouwen en kinderen van allerlei nationaliteiten, zij komen uit alle lagen van de bevolking.

Je kunt trouwens ook niet meer zeggen dat alle dokters en advocaten op KK zitten en de havenwerkers op S of X , nee integendeel, mijn huisarts bijvoorbeeld is al sinds 1976 seizoenkaarthouder van vak T, hij is jaren terug wel eens naar de maastribune verhuisd maar na het winnen van de UEFA Cup is hij weer terug op de Noordzijde. Deze man houd net als ik van de opzwepende sfeer, het gezang en de voelbare eeuwige trouw op de tribune. Het is een grote rood-witte mix van Feyenoord aanbidders. Na de slechte periode die wij hopelijk achter de rug hebben is gebleken dat het wel steeds drukker is geworden in De Kuip maar dat er veel fans zijn die hun manier van supporteren aan andere willen opdringen.

Als jij bijvoorbeeld al 15 jaar op vak X op jouw manier geniet van de wedstrijden van Feyenoord dan is het natuurlijk moeilijk te verkroppen dat je door een paar gasten, die ineens op het vak opduiken, voor van alles wordt uitgemaakt omdat je effe geen zin hebt om het hand in hand voor de 20e keer mee te zingen. Nou kan je natuurlijk zeggen als je niet wil zingen dan hoor je niet op de Noordzijde! Maar wie bepaalt dat dan? Het staat niet op je seizoenkaart hoor, dat zingen en schreeuwen verplicht is. En ik heb nog nooit een boete gehad van een agent of steward omdat ik het hand in hand eens een keer niet meezong. En de verhalen dat het vroeger wel anders was en dat de Noordzijde altijd een gekkenhuis was, nou dat is toch echt gelul hoor, en ik kan het weten. Er waren zat wedstrijden dat er een begrafenis stemming in De Kuip hing. Maar er waren ook wedstrijden dat er met 10.000 meer herrie was als nu met 40.000. Oorzaak? Ik zou het niet weten, misschien omdat er nog gewoon bier en sterke drank werd geschonken of misschien omdat men niet raar werd aangekeken als je met je Feyenoord vlag op het voorplein door de knieën ging om aan de almachtige om de overwinning te vragen.

Ook het begrip naar de spelers is soms ver te zoeken. Zonder dat men spelers persoonlijk kent worden Feyenoord spelers uitgescholden of belachelijk gemaakt. Het huidige 'communiceren' is harder en anders geworden in de loop der jaren, en zeker via internet is het eenvoudig om een ander te beledigen of te beschuldigen, het vervelende is dat deze reacties door andere gelezen worden. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor en nemen het aan als waarheid. En soms doen zij in hun onwetendheid er nog een schepje bovenop, zonder het te beseffen doen zij aan stemmingmakerij en beschadigen zij hun mede supporters en Feyenoord in zijn algemeen.

We moeten echt proberen een beetje begrip voor elkaar te tonen, als jij graag 90 minuten lang wil zingen, geweldig, gewoon doen. En als jij liever lekker rustig van de sfeer wil genieten op een rood stoeltje bij de verwarming en een rood wijntje in je hand, ook goed natuurlijk. Maar je moet jouw manier van supporteren niet opdringen aan andere mensen. Ik ben geen schrijver en ik heb er ook best moeite mee om mijn gedachte op papier te zetten op een dusdanige manier dat mijn bevindingen duidelijk overkomen zonder dat ik er iemand mee kwets of mensen of groepen in een hokje stop. Het belachelijk maken van spelers of mede supporters moet echt stoppen. Je zou natuurlijk kunnen zeggen, tja die John die lult maar wat, hij kiest voor de makkelijke weg en probeert iedereen te vriend te houden.

Nou ik kan je dit vertellen, als je in deze tijd de instelling hebt om het goede in elke Feyenoord supporter, politieagent of steward te zien dan zit je toch al snel in een hoek waar de klappen vallen. Het lijkt steeds meer een trend te worden om elke mening of actie van een ander belachelijk te maken. Bijvoorbeeld de acties die de laatste tijd in De Kuip worden georganiseerd door een kleine groep mensen die dit belangeloos en op eigen kosten ondernemen worden belachelijk gemaakt, terwijl er vanuit het gehele land positief word gereageerd dit schouwspel van Sterretjes (AZ), Rook (020) en de laatste actie tegen weer AZ, de ballonnen. Maar ook de stille tocht voor de Klassieker was een prachtig idee. Het zijn acties die vanuit Het Legioen zelf komen zonder professionele hulp van derden. Net als het ophangen van de tientallen spandoeken voor de wedstrijd is een typische geval van geen woorden maar daden. Persoonlijk ben ik een grootvoorstander van al dit soort ideeën en ik verbaas mij telkens weer hoeveel energie deze mensen erin steken om op hun manier de stemming erin te houden.

Ook de medewerkers van het TIFO team doen op hun manier met grote en kleine acties hun best om de sfeer in De Kuip te behouden en om de tegenstander en de uitfans op hun nummer te zetten met een spandoek of ludieke tekst. Al deze kleine of grote acties zijn Feyenoord, al deze verschillende mensen zijn Feyenoord. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven.

Er is ondanks onze meningsverschillen één ding wat ons levenslang verbind, en dat is onze onvoorwaardelijke liefde voor FEYENOORD ROTTERDAM. Dus laat elkaar lekker met rust, wil je springen, spring dan lekker, wil je zingen, zing dan lekker, wil je lekker zitten, ook goed. Het maakt niet uit, niemand is gelijk maar we zijn allemaal Feyenoorders.

Tot zondag tot Utreg.

Rood-witte groeten,
[FR12]JOHN, HUP Feyenoord

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 10 februari 2010 door Leon FR1908 --
sevillana
 sevillana - woensdag 10 februari 2010 - 21:41   quote  deeplink  
Respect dus, daar gaat het allemaal om, voor elkaar en ...... voor Feyenoord!
kaleco
 kaleco - woensdag 10 februari 2010 - 23:09   quote  deeplink  
john ff eerlijk het is veranderd toch?? ben het grotendeels wel met je eens maar vroeger was het wel gekker(leuker) dat weet jij toch ook. We hebben het er laatst voor de kuip nog even besproken. weet je dat nog die kale met z,n zoontje??
kaleco
 kaleco - woensdag 10 februari 2010 - 23:27   quote  deeplink  
laatste keer uit naar groningen voor me en echt gebeurd, man volwassen met pakje wicky wist niet eens wie er in de spits stond.... dat was mijn laatste uitwedstrijd dus !! vroeger gingen we met een leuke groep fans.. nu toeschouwers. Best respect voor mensen maar dit sloeg alles
hotjumper
 hotjumper - donderdag 11 februari 2010 - 07:47   quote  deeplink  
ben het voor een groot gedeelte wel eens met het stuk. Van mijn part supportert iederéén lekker zoals hij wil.

Heb veel respect voor de gasten die initiatieven ontplooien ter verhoging van de feestvreugde, heb echter een hoop respect verloren voor ze omdat ze andere vakken voor joden-vak gaan uit maken omdat een deel van dat vak niet genoeg mee doet met hun spreekkoren e.d. (ook het uitmaken voor jood van supporters die eerder weg gaan stoort me)Wees dan een kerel en loop naar die gasten toe en noem ze een jood in hun gezicht, dan ben je een kerel.

verder hebben vrouwen natuurlijk niks te zoeken bij voetbal.
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 11 februari 2010 - 21:17   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 - 07:47 schreef hotjumper het volgende:
ben het voor een groot gedeelte wel eens met het stuk. Van mijn part supportert iederéén lekker zoals hij wil.

Heb veel respect voor de gasten die initiatieven ontplooien ter verhoging van de feestvreugde, heb echter een hoop respect verloren voor ze omdat ze andere vakken voor joden-vak gaan uit maken omdat een deel van dat vak niet genoeg mee doet met hun spreekkoren e.d. (ook het uitmaken voor jood van supporters die eerder weg gaan stoort me)Wees dan een kerel en loop naar die gasten toe en noem ze een jood in hun gezicht, dan ben je een kerel.

verder hebben vrouwen natuurlijk niks te zoeken bij voetbal.
helemaal mee eens!!! zijn allemaal van die gassies (van mijn leeftijd) die knetter stoned op de tribune zitten en iedereen voor van alles en nog wat uitmaken. schaam me af en toe helemaal kapot................

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 2220
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: De kracht van Het Legioen bepaal je zelf, en niemand anders!









0.0054860