BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Slop: 'Moeilijk de zaak drijvend te houden'

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - dinsdag 17 augustus 2010 - 11:37
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Slop: "Moeilijk de zaak drijvend te houden" (Ajax1.nl)

Dit topic is een vervolg op het topic:  Slop bekritiseerd Van Basten
Thomas
 Thomas - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:02   quote  deeplink  
"Deze wedstrijden kunnen ons seizoen maken of breken", zegt financieel directeur van Ajax, Jeroen Slop, aan de vooravond van de Champions League-play-off tegen Dinamo Kiev. Slop, die afgelopen boekjaar een recordverlies van 21 miljoen euro netto presenteerde. ,,Als we ons plaatsen voor de groepsfase, scheelt dat miljoenen. Zo niet? Dan valt een resultaat als afgelopen jaar bepaald niet uit te sluiten."

,,Laat ik vooropstellen dat we Europa Leaguevoetbal hebben gebudgetteerd", doceert de Amsterdamse schatkistbewaarder. ,,Ik pas ervoor om bij de KNVB een begroting in te dienen met inkomsten, die nog niet zeker zijn. Hoe groot de meevaller is als we de Champions League halen, kan - en mag - ik niet zeggen, omdat er een aantal onzekere exponenten is."

De startpremie is naar verluidt echter dertien miljoen euro en dat bedrag loopt op door recettes en eventuele resultaatbonussen. Geld, dat Ajax bijzonder goed kan gebruiken. ,,Het is op dit moment moeilijk om de boel drijvend te houden", aldus Slop, die benadrukt dat Ajax zich gek genoeg nog wél zo'n rampjaar als vorig jaar kan veroorloven. ,,We hebben bij de beursgang 53 miljoen euro opgehaald en nog altijd zo'n 29 miljoen euro eigen vermogen. Maar vervelend is het natuurlijk wel als je zo snel inteert. Het voetbal bevindt zich nu eenmaal in een financieel moeilijke situatie. Kijk eens hoeveel clubs er in categorie 2 zitten."

Met de wetenschap van nu had Slop in het verleden zaken anders aangepakt. ,,We zeiden op een gegeven moment dat het kapitaal op het veld moest staan. Maar dat kapitaal wordt pas wat waard als je verkoopt. En sinds de vorige zomer hebben we geen transfer meer gedaan. Terwijl we onder Marco van Basten wel 35 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Oleguer, Cvitanich, Sno, Wielaert, Sulejmani, Aissati. Zeg mij maar wat een goede aankoop was." Slop vindt niet dat de directie blaam treft. ,,Ik ga niet over de aan te trekken kwaliteit, zit alleen bij de onderhandelingen om er voor Ajax zo'n goed mogelijke deal uit te slepen. Voor de techniek zijn en waren er andere mensen." De exorbitante salarissen hangen de club inmiddels als een molensteen om de nek. Slop snakt naar een goed resultaat tegen Dinamo Kiev. ,,Als club heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden om geld binnen te halen. En sportief succes is natuurlijk de mooiste manier. Als er onderaan de streep een negatief bedrag overblijft - zoals bij Ajax - zijn er andere opties, zoals lenen bij de bank of net als Feyenoord een kapitaalfonds te starten. Supporters zitten er namelijk niet op te wachten dat de toegangsprijs wordt verdrievoudigd."
thomASS
 thomASS - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:07   quote  deeplink  
Slop wilt maar altijd al te graag praten met de pers.
BRW
 BRW - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:13   quote  deeplink  
Als deze man nou gewoon even anderhalve week had gewacht met deze uitspraken.. Nu zet hij de boel op scherp, voor niets! Hoe zou Suarez dit vinden als hij dit leest?

Waarom moeten dit soort directeuren altijd het laatste woord hebben?
Misschien moet hij zelf eens gaan nadenken wat hij allemaal fout heeft gedaan in de afgelopen jaren!

Daarnaast gaat hij niet eens over het verkopen van spelers! Hij zou het fijn vinden ja.. Maar Jol en van den Boog beslissen nog altijd of er iemand verkocht wordt ja of de nee..

Irritant kereltje.. Bah! Clubs gaan ten onder door dit soort personen!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 17 augustus 2010 door BRW --
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:15   quote  deeplink  
Lijkt me gewoon een logisch en bekend verhaal dit, misschien dat iedereen nu ook eens snap dat AJAX geen schulden heeft maar vorig sezoen enkel verlies heeft geleden, dat is heel wat anders, tsjaa en dat er spelers weggaan als we geen CL halen, dat leek mij ook al wel duidelijk.
Eide
 Eide - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:29   quote  deeplink  
Jeroen Slop doet uitstekend werk als financiële man bij Ajax. Dat hij daar nooit populair al worden is natuurlijk wel duidelijk. Neemt niet weg dat de openheid van deze man een frisse wind is na jaren lang goed nieuws spelen van Ajax terwijl er miljoenen over de balk gingen. De financiële man neemt die beslissingen niet, hij is slechts adviseur op financieel gebied voor de directie.

Bovendien, Ajax is beursgenoteerd. De financiële mogelijkheden van Ajax zijn dus ook publiekelijk inzichtelijk dmv verslagen en dergelijke. Dan kan je als Slop zijnde wel goed weer gaan spelen, maar wie geloofd dat nu nog? Ik neem aan dat iedereen hier dat wel snapt.
PSVMocro
 PSVMocro - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 12:02 schreef Thomas het volgende:[...]Slop vindt niet dat de directie blaam treft[...]
Vreemde uitspraak...wie treft dan wel blaam? Heeft Van Basten de hoogte van de salarissen bepaald? Heeft Van Basten besloten om 35 miljoen euro in één keer in de ploeg te pompen? Dat bedrag is hem toch door de directie toegezegd? Als de directie stilzwijgend overal mee eens is geweest, dan blijven zij hoofdverantwoordelijk en moeten ze nu niet laf alle schuld in de schoenen van een voormalige trainer schuiven...
PSVMocro
 PSVMocro - dinsdag 17 augustus 2010 - 12:35   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 12:29 schreef Eide het volgende:
Jeroen Slop doet uitstekend werk als financiële man bij Ajax. Dat hij daar nooit populair al worden is natuurlijk wel duidelijk. Neemt niet weg dat de openheid van deze man een frisse wind is na jaren lang goed nieuws spelen van Ajax terwijl er miljoenen over de balk gingen. De financiële man neemt die beslissingen niet, hij is slechts adviseur op financieel gebied voor de directie.

Bovendien, Ajax is beursgenoteerd. De financiële mogelijkheden van Ajax zijn dus ook publiekelijk inzichtelijk dmv verslagen en dergelijke. Dan kan je als Slop zijnde wel goed weer gaan spelen, maar wie geloofd dat nu nog? Ik neem aan dat iedereen hier dat wel snapt.
Hier zit je fout. Hij is financieel directeur en dus onderdeel van de directie. Hij heeft wel degelijk een stem in beslissingen en is verantwoordelijk voor de financiën bij Ajax.
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 13:09   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 12:35 schreef PSVMocro het volgende:

[..]

Hier zit je fout. Hij is financieel directeur en dus onderdeel van de directie. Hij heeft wel degelijk een stem in beslissingen en is verantwoordelijk voor de financiën bij Ajax.
je hebt inderdaad gelijk, sterker nog, hij hier zelfs hoofdverantwoordelijk voor.
Eide
 Eide - dinsdag 17 augustus 2010 - 13:46   quote  deeplink  
Voor het financieel beleid en daarin adviseert hij het bestuur. Hij heeft geen enkele zeggenschap over waar de centen naar toe gaan. Hij is alleen eindverantwoordelijk voor de financiële verantwoording. Zo zitten moderne organisaties nu eenmaal in elkaar.
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 13:49   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 13:46 schreef Eide het volgende:
Voor het financieel beleid en daarin adviseert hij het bestuur. Hij heeft geen enkele zeggenschap over waar de centen naar toe gaan. Hij is alleen eindverantwoordelijk voor de financiële verantwoording. Zo zitten moderne organisaties nu eenmaal in elkaar.
je zit toch echt fout in deze, sorry maar het is echt zo, ik ben zelf manager bij een groot NL bedrijf, en onze financieel directeur is toch echt verantwoordelijk en beslissingsbevoegd over ALLE financiele handelingen.
Eide
 Eide - dinsdag 17 augustus 2010 - 14:04   quote  deeplink  
Financiële handelingen is toch echt niet hetzelfde als beslissingsbevoegdheid zijn over waar nu geld voor vrijgemaakt worden. Dat hij zijn krabbel zet onder de daadwerkelijke betaling...

Uiteindelijk beslist Slop echt niet hoor.

En overigens, ik ben zelf ook manager in een vrij grote organisatie (50.000 man+ zijn er maar enkele van in Nederland, kan dus niet moeilijk zijn om een gokje te wagen welke) Onze departementale financiële hoofdverantwoordelijke woont 3 kantoren bij me vandaan. Geloof me, die beslissen echt helemaal niets. Zijn zijn alleen verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van zaken en zijn bevoegd budgetten aan te spreken, maar uiteindelijk doen ze niets anders dan adviseren en in kaart brengen.
Brandje
 Brandje - dinsdag 17 augustus 2010 - 14:06   quote  deeplink  
Heerlijk beleid als Slop nu al rekening houdt met wederom een megaverlies.
PSVMocro
 PSVMocro - dinsdag 17 augustus 2010 - 14:22   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 14:04 schreef Eide het volgende:
Financiële handelingen is toch echt niet hetzelfde als beslissingsbevoegdheid zijn over waar nu geld voor vrijgemaakt worden. Dat hij zijn krabbel zet onder de daadwerkelijke betaling...

En overigens, ik ben zelf ook manager in een vrij grote organisatie (50.000 man+ zijn er maar enkele van in Nederland, kan dus niet moeilijk zijn om een gokje te wagen welke) Onze departementale financiële hoofdverantwoordelijke woont 3 kantoren bij me vandaan. Geloof me, die beslissen echt helemaal niets. Zijn zijn alleen verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van zaken en zijn bevoegd budgetten aan te spreken, maar uiteindelijk doen ze niets anders dan adviseren en in kaart brengen.
Jij hebt het (denk ik) over het administratieve gedeelte van een financiële afdeling. Maar een financiële directeur is directielid en dus ook bestuurder. Hij is verantwoordelijk voor het financiële beleid wat een club voert. Daar vallen dus ook budgetten van transfers en salarissen onder. We mogen onderhand concluderen dat hij het volledig uit de hand heeft laten lopen. Hij had aan de noodrem moeten trekken toen Ajax hoge salarissen als warme broodjes uitdeelde. Als Van den Boog het financiële beleid niet serieus nam, dan had Slop zijn conclusies moeten trekken. Gezien zijn interview vond hij het allemaal best en lag het allemaal aan Van Basten...
Eide
 Eide - dinsdag 17 augustus 2010 - 14:39   quote  deeplink  
Nee, ik heb het echt over de rol van een Financieel Directeur.Of Slop had moeten vertrekken is een andere discussie.

Feit is dat Van den Boog de uiteindelijk de beslissingsbevoegde is en dat Slop daarin alleen adviseert en budgetten beheerd. Natuurlijk heeft hij in zijn eigen domein waarbinnen hij beslissingen neemt, maar aangaande contract besprekingen en transfers geeft hij alleen aan wat de mogelijkheden zijn en adviseert hij daarin de Technisch Directeur en de Algemeen Directeur, en daar ging de initiële discussie om. Hij is per slot van rekening daar niet verantwoordelijk voor. Hij is enkel verantwoordelijk dat er geld uit gaat en dat er geld binnen komt, en moet daarvoor verantwoording afleggen.

Ik kan niet in het verleden kijken. Ik durf dus ook niet te zeggen wat Slop destijds heeft gezegd. Maar als ik kijk naar het optreden van Slop sinds de nieuwe lijn van Ajax dan ben ik voorzichtig wel blij met hem, want er is eerlijkheid en duidelijkheid.

Overigens, als blijkt dat zijn adviezen in de wind geslagen worden ben ik het met je eens, dan zou hij de eer aan zichzelf moeten houden.
BRW
 BRW - dinsdag 17 augustus 2010 - 16:41   quote  deeplink  
http://www.voetbalprimeur.nl/site/nieuws/140292/Ajax_niet_gedwongen_te_verkopen_bij_verlies.html

Gaat goed met de communicatie binnen Ajax! Tjonge jonge..
joey
 joey - dinsdag 17 augustus 2010 - 17:19   quote  deeplink  
Afknalle!
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 17:52   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 14:04 schreef Eide het volgende:

blijkbaar wordt er dus niet overal op de zelfde manier het bestuur ingericht, en zijn niet overal de verantwoordelijkheden gelijk.
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 17:53   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 17:19 schreef joey het volgende:
Afknalle!
slimme opmerking, kun je ook uitleggen waarom?
Eide
 Eide - dinsdag 17 augustus 2010 - 17:59   quote  deeplink  
Uhm, ik zit net even de berichten na te lezen, ik zie alleen nergens waar Slop heeft gezegd dat er verkocht moest worden. Kan iemand dat eens linken? Voorlopig stinkt het naar stemmingmakerij van de journelastiek.
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 18:02   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 17:59 schreef Eide het volgende:
Uhm, ik zit net even de berichten na te lezen, ik zie alleen nergens waar Slop heeft gezegd dat er verkocht moest worden. Kan iemand dat eens linken? Voorlopig stinkt het naar stemmingmakerij van de journelastiek.
inderdaad, men moet ook eens alleen oordelen als men zo'n interview zelf hebt gelezen of gezien, ramptoerisme lijkt nog steeds aardig in trek..
bird
 bird - dinsdag 17 augustus 2010 - 18:28   quote  deeplink  
ik vind die slop maar een vervelende kerel bestuur moet eens nadenken wat ze zeggen dit zorgt alleen maar voor onrust of hij kan ook gewoon oprotte
PSVMocro
 PSVMocro - dinsdag 17 augustus 2010 - 19:37   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 17:59 schreef Eide het volgende:
Ze zeggen precies hetzelfde alleen straalt het interview van Slop meer zorg uit dan de manier waarop Van den Boog tegen de financiële situatie aankijkt.
Oceanu
 Oceanu - dinsdag 17 augustus 2010 - 19:38   quote  deeplink  
Beetje jammer dat hij begint over Van Basten en z'n aankopen. Hij is zelf verantwoordelijk voor de centen en dus zelf verantwoordelijk voor de uitgave van 35 miljoen aan nieuwe spelers. Lijkt me niet dat Van Basten regelde wat er betaald moest worden voor een speler. Dus meneer Slop, gewoon in de spiegel kijken en zeggen dat jij verantwoordelijk bent voor de financien (lees: inkomsten en uitgaven) bij Ajax en dat het dus nooit de schuld van Van Basten is dat toen alles maar gekocht kon worden.

Schaam u diep.
remco k
 remco k - dinsdag 17 augustus 2010 - 19:43   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 18:28 schreef bird het volgende:
ik vind die slop maar een vervelende kerel bestuur moet eens nadenken wat ze zeggen dit zorgt alleen maar voor onrust of hij kan ook gewoon oprotte
je zou het intervieuw van beide mensen eerst eens moeten nalezen nakijken, ze zeggen namelijk exact hetzelfde alleen op een andere manier,
Kiljahboy
 Kiljahboy - dinsdag 17 augustus 2010 - 20:57   quote  deeplink  
DIT IS EEN BERICHT GEPLAATST VANUIT VORIG TOPIC: Slop bekritiseerd Van Basten

quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 20:50 schreef bird het volgende:
slop moet ze bek houden het is nu een maal gebeurt we moeten naar de toekomst kijken
Hij heeft wel een beetje gelijk. Wat heeft Ajax aan spelers zoals Sno en Wielaert? Dat zijn mensen waar Ajax niet aan heeft
joey
 joey - dinsdag 17 augustus 2010 - 20:59   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 17:53 schreef remco k het volgende:

[..]

slimme opmerking, kun je ook uitleggen waarom?
uhmm ik vind het een kwal..:P
swennos
 swennos - dinsdag 17 augustus 2010 - 21:16   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 - 12:32 schreef PSVMocro het volgende:

[..]

Vreemde uitspraak...wie treft dan wel blaam? Heeft Van Basten de hoogte van de salarissen bepaald? Heeft Van Basten besloten om 35 miljoen euro in één keer in de ploeg te pompen? Dat bedrag is hem toch door de directie toegezegd? Als de directie stilzwijgend overal mee eens is geweest, dan blijven zij hoofdverantwoordelijk en moeten ze nu niet laf alle schuld in de schoenen van een voormalige trainer schuiven...
de directie treft wel zeker blaam ik blijf het zeggen er moet aan een club een directie verbonden zijn die zelf op het veld gepresteers heeft en de top van de zakenwereld
je kan niet alleen maar zakenmannen een club laten leiden
Kiljahboy
 Kiljahboy - woensdag 18 augustus 2010 - 00:16   quote  deeplink  
Toch vind ik het commentaar van Slop op Van Basten niet helemaal onterecht.
Micky heeft tot nog toe matig gepresteerd.
Wielaert heeft alleen onder Van Basten een half seizoen meegedraaid en zit nu op de tribune.
Sno heeft een paar wedstrijden in de hoofdmacht gespeeld en is verhuurd geweest.
Cvitanich ben ik al wat meer over te spreken. Scoort weliswaar tegen kleinere clubs maar ook daar moet je tegen scoren om te winnen.
Oleguer is een man met ervaring die je in Europese duels goed kan gebruiken, maar er dan wel moet staan en niet zoals vanavond knullig een kopduel verliezen waaruit de 1-1 komt

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 18 augustus 2010 door Kiljahboy --
Paul van Dijk
 Paul van Dijk - woensdag 18 augustus 2010 - 00:56   quote  deeplink  
Eide je vergelijkt een organisatie van 50.000 met een organisatie van 250. Jeroen Slop is statutair directeur tezamen met Van den Boog en Van der Aat. Het bewaken van een cash-flow van 60 miljoen is een tamelijk eenvoudige klus in vergelijking met een bedrijf van 50.000 medewerkers. Zeker als zoals bij Ajax 70% van de kosten bestaan uit salarissen, waarbij hij bij elke overeenkomst moet meetekenen. De administratie van Ajax is een vrij eenvoudige simpele en transparante administratie. Je weet exact welke verplichtingen je hebt lopen en welke je aangaat. Jeroen Sloep had vele malen eerder aan de bel moeten trekken in het verleden toen hij als mede verantwoordelijke directielid besluiten heeft genomen die schadelijk waren voor de financiën voor Ajax. Hij had heel duidelijk moeten aangeven dat bepaalde spelers niet aangetrokken hadden kunnen worden. Dat heeft hij verzuimd en dat maakt hem mede verantwoordelijk voor de huidige verliezen. Zeker voor iemand die is aangesteld als Financieel Directeur waarbij het een van de taken is de financiële continuïteit van de organisatie Ajax te bewaken. Het past daarom niet dat hij nu nadat alle shit in de wereld is gekomen om stoere taal te gaan praten op een moment voor een zeer belangrijke wedstrijd. Hij had dat veel eerder moeten doen, twee seizoenen eerder of zijn poot stijf moeten houden dit jaar en geen spelers aan te kopen. Het commentaar van Jeroen is het schoonvegen van zijn eigen straatje, het is goedkoop, simpel en een verbloeming van zijn eigen persoonlijk falen. Hij heeft toen niet opgetreden en probeert nu stoer te doen. Het zou hem beter passen op te stappen. Hij is zijn salaris namelijk niet waard. Hij heeft voor die 180.000 euro per jaar die hij verdient aan basissalaris zonder auto, pensioen, bonus (ja seizoen 2008/2009 gewoon ontvangen) en overige emolumenten verzuimd zijn stempel te drukken en daarvoor is het nu te laat. Jeroen je hebt zitten slapen en je bent onbekwaam. Stap op.
alibabba
 alibabba - woensdag 18 augustus 2010 - 21:33   quote  deeplink  
Allereerst vind ik het zeer ongepast dat Slop een sneer maakt richting v.Basten. Dat hij een held in een kwaad daglicht plaatst zegt het één en ander over meneer Slop. V.Basten kreeg van de directie, dus ook van Slop, een budget om aankopen mee te doen. In eerste instantie was iedereen, dus ook de Raad van Commissarissen, die een controlerende functie heeft het eens met alle aankopen. Ook supporters waren overtuigd van met name Oleguer, Sulejmani en Aissati. Slop is niet verantwoordelijk voor de spelers die er gehaald worden. Rond de 30 miljoen mocht er geinvesteerd worden door v.Basten en dat heeft achteraf gezien niet heel gunstig uitgepakt. Het bestuur gaf v.Basten de volledige bevoegdheid en hadden vertrouwen in een goede afloop, dus nu achteraf v.Basten de schuld geven is kinderlijk gedrag en zeer slecht getimed. Men had rekening moeten houden met een eventueel minder goed aankoopbeleid en had dat beter moeten incalculeren. Ik weet niet zozeer wie het contract samenstelt en de hoeveelheid salaris wat een speler gaat verdienen? Al met al hebben de directie, de Raad v.Commissarissen en de technische staf van destijds een aandeel in het verlies wat Ajax heeft gemaakt. Jeroen Slop probeert zich enigzins vrij te pleiten op deze manier en is daarom voor mij een GROTE ZAK HOOI.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3096
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Slop: 'Moeilijk de zaak drijvend te houden'

0.0076539