BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Financieel plaatje

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 20 augustus 2010 - 10:53   quote  deeplink  
Wie kan mij (nog eens) uitleggen hoe het staat met de schulden? Hoe hoog is dit op dit moment? Wanneer hoopt men dat dit afgelost is en vanaf wanneer staan we niet meer "onder curatele"?

Graag in een taal uitleggen wat iedereen begrijpt. Dat verhaal van "dit jaar 4 mln operationeel verlies en volgend jaar 1 mln prognose" zegt mij als leek niet zoveel. Wat houdt dat eigenlijk in operationeel verlies? Het lopende jaar of zo?

LEG UIT, LEG UIT!
hotjumper
 hotjumper - vrijdag 20 augustus 2010 - 10:55   quote  deeplink  
ze hebben meer geld uitgegeven dan ze hadden.
craven
 craven - vrijdag 20 augustus 2010 - 10:55   quote  deeplink  
eind...
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 20 augustus 2010 - 11:24   quote  deeplink  
Dit is jullie dus te zwaar zo op de vroege ochtend? Okee, snap ik... ik was er al vroeg uit hé... Mijn excuses dat ik jullie op dit deel van de dag met zo'n zwaar onderwerp opzadel!

Maar als jullie willen, noem alleen even wat de schuld is, of deze schuld inclusief te verwachten opbrengsten uit spelersverkopen is, wanneer ze denken de schuld weggewerkt denken te hebben en wanneer we dus weer spelers mogen/kunnen kopen... En dit laatste vind ik het belangrijkste!!
de flh
 de flh - vrijdag 20 augustus 2010 - 11:26   quote  deeplink  
ze hebben gedaan wat je vroeg.
FR-Henk
 FR-Henk - vrijdag 20 augustus 2010 - 11:35   quote  deeplink  
...en meer zit er niet in...
KKL
 KKL - vrijdag 20 augustus 2010 - 11:45   quote  deeplink  
Als je Tim De Cler voor 50 miljoen euro kan verkopen aan Real Madrid dan zijn we uit de financiele zorgen.
scarface1979
 scarface1979 - vrijdag 20 augustus 2010 - 11:49   quote  deeplink  
Volgens mij hebben ze zo'n 40 miljoen euro schuld. en maken ze dit jaar ook nog eens iets van 5 miljoen verlies. Dus heb je een schuld van 45miljoen. En als ze volgend jaar geen verlies meer maken, staan ze niet meer onder curatele. Maar wanneer die schuld weggewerkt is heb ik nog niemand over gehoord. Indien Feyenoord flink winst wil maken zullen ze of nog meer moeten korten op de uitgaven in de vorm van transfers en salarissen(gaat ten koste van sportieve ambities) of meer inkomsten krijgen door CL of ver komen in EL/Beker, transferopbrengsten.
En de verkoop van een speler zou erg helpen om op het juiste pad te komen. Maar het zoet er naar uit dat de komende 6 jaar overleven wordt(tot het nieuwe stadion er is, zorgt voor meer inkomsten)
Wolfmen
 Wolfmen - vrijdag 20 augustus 2010 - 11:56   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 11:45 schreef KKL het volgende:
Als je Tim De Cler voor 50 miljoen euro kan verkopen aan Real Madrid dan zijn we uit de financiele zorgen.
moet ie wel naar Madrid willen natuurlijk he...
KKL
 KKL - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:05   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 11:56 schreef Wolfmen het volgende:

[..]

moet ie wel naar Madrid willen natuurlijk he...
tsjaa daar heb jij weer gelijk in.

wat nu??
Wolfmen
 Wolfmen - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:08   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:05 schreef KKL het volgende:

[..]

tsjaa daar heb jij weer gelijk in.

wat nu??
Hopen dat Inter zich alsnog meld voor Tim?!
Maicon is weg toch?!Tim lijkt me een prima vervanger..
"Wes en Yo"zitten er al,Dirkie komt mischien en dan Tim erbij
O nee Maicon was rechtsback,magoed lijkt me dat Tim dat ook kan spelen
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:25   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 11:49 schreef scarface1979 het volgende:
Volgens mij hebben ze zo'n 40 miljoen euro schuld. en maken ze dit jaar ook nog eens iets van 5 miljoen verlies. Dus heb je een schuld van 45miljoen. En als ze volgend jaar geen verlies meer maken, staan ze niet meer onder curatele. Maar wanneer die schuld weggewerkt is heb ik nog niemand over gehoord. Indien Feyenoord flink winst wil maken zullen ze of nog meer moeten korten op de uitgaven in de vorm van transfers en salarissen(gaat ten koste van sportieve ambities) of meer inkomsten krijgen door CL of ver komen in EL/Beker, transferopbrengsten.
En de verkoop van een speler zou erg helpen om op het juiste pad te komen. Maar het zoet er naar uit dat de komende 6 jaar overleven wordt(tot het nieuwe stadion er is, zorgt voor meer inkomsten)
Dus jij zegt dat, hoe hoog de schuld ook is, Feyenoord niet meer onder curatele zal staan zodra er een seizoen wordt gedraaid zonder verlies? Of lees ik het verkeerd?
En jij bedoelt dat die 40 mln verlies met daarbovenop die 4 mln en dan nog weer 1 mnl die verwacht wordt voor dit seizoen de schuld is? Maar ze hebben toch ook wel een deel van die schulden weggewerkt? Ik bedoel: we hadden 40 mln schuld, daar is een deel van afgelost, maar er komen ook nog weer schulden bij van een x bedrag? of haal ik nu schuld en verlies door elkaar?
craven
 craven - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:29   quote  deeplink  
De precieze schuld weten we denk ik niet, hoe de heren van de directie ook alles verbloemen of relativeren, de spreekwoordelijke lijken vallen denk ik nog wel uit de kast, ik ga me er niet meer blind op staren, ik wordt er moedeloos van...
de flh
 de flh - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:31   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:29 schreef craven het volgende:
De precieze schuld weten we denk ik niet, hoe de heren van de directie ook alles verbloemen of relativeren, de spreekwoordelijke lijken vallen denk ik nog wel uit de kast, ik ga me er niet meer blind op staren, ik wordt er moedeloos van...
tering, nog meer lijken?
craven
 craven - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:32   quote  deeplink  
ik vrees van wel....
de flh
 de flh - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:35   quote  deeplink  
da's niet zo best..dan is de schuld straks 1,5x zo groot als de begroting.
craven
 craven - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:37   quote  deeplink  
Ik weet niet wat feyenoord berekend heeft, maar hebben ze bijv europees voetbal mee begroot, of hadden ze eventuele transfers al mee gerekend, salarisposten etc....
kale co
 kale co - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:39   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:31 schreef de flh het volgende:

[..]

tering, nog meer lijken?
wat de cler lijk nee toch gaat naar real voor 50 miljoen man wel weinig voor die tobbert bedoel toppert
Wolfmen
 Wolfmen - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:41   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:29 schreef craven het volgende:
De precieze schuld weten we denk ik niet, hoe de heren van de directie ook alles verbloemen of relativeren, de spreekwoordelijke lijken vallen denk ik nog wel uit de kast, ik ga me er niet meer blind op staren, ik wordt er moedeloos van...
Weet je in mijn ogen is het net als in een hoop gevallen sommige nederlandse financieele stelsel...
Een oerwoud van haken,ogen,zijwegen,uitzonderingen,op papier kloppend maar in praktijk kromme regels en wetten doolhof :)

Het gaat niet goed nee en het zal tussen de 30 en 40 miljoen liggen.
Denk echter wel dat we een serieuse stap aan het maken zijn in de goede richting
De grootverdieners eruit(respect voor Giovanni en Makaay)alleen de Cler zit er dus nog.

Een gemiddeld salaris van 5 ton en max 8 voor de top(wie kan daar in Nl niet van leven,kom op zeker gezien de gemiddelde leeftijd)een volksclub in een fantastisch stadion
met een prachtige achterban en breed draagvlak!!
Een jeugdopleiding die al jaren beloond en bekroond word alleen nog niet optimaal benut word.Deze lijn doorzetten en een beter beleid qua spelers(contacten openbreken,scouten in de onderkant eredivisie en eerste divisie)en we zullen stappen maken
kale co
 kale co - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:43   quote  deeplink  
jeugdopleiding gaat nu zijn vruchten afwerpen dus geduld
sebbe1
 sebbe1 - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:45   quote  deeplink  
Het grootste probleem is dat volgens mij niemand weet hoe al die schulden eruit zien. Lopende leningen kan je makkelijk berekenen, maar als je lonen al gaat uitsmeren over jaren nadat de betreffende spelers weg of gestopt zijn, de verliezen uit de talentenpools enz. enz. wordt het erg onoverzichtelijk. Daarbij komt lossen ze de leningen af of betalen ze alleen de rente. Lijkt me niet dat ze europees voetbal hebben begroot en transfers lijkt me ook niet heel handig. Ik las laatst dat twente de enige club is die geen waarde een de spelers verbind op de begroting, wat mij de enige slimme wijze is, je kan wel een speler voor 10 miljoen aan waarde toeschrijven maar wanneer je dan uiteindelijk 6 mil. krijgt heb je dus weer 4 mil. verlies.

Hoe dan ook zeer onoverzichtelijk en duurt nog een x aantal jaar voor we er uit zijn.
kale co
 kale co - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:46   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:45 schreef sebbe1 het volgende:
Het grootste probleem is dat volgens mij niemand weet hoe al die schulden eruit zien. Lopende leningen kan je makkelijk berekenen, maar als je lonen al gaat uitsmeren over jaren nadat de betreffende spelers weg of gestopt zijn, de verliezen uit de talentenpools enz. enz. wordt het erg onoverzichtelijk. Daarbij komt lossen ze de leningen af of betalen ze alleen de rente. Lijkt me niet dat ze europees voetbal hebben begroot en transfers lijkt me ook niet heel handig. Ik las laatst dat twente de enige club is die geen waarde een de spelers verbind op de begroting, wat mij de enige slimme wijze is, je kan wel een speler voor 10 miljoen aan waarde toeschrijven maar wanneer je dan uiteindelijk 6 mil. krijgt heb je dus weer 4 mil. verlies.

Hoe dan ook zeer onoverzichtelijk en duurt nog een x aantal jaar voor we er uit zijn.
sinds het prachtige blad hebben we toch inspraak?????? zodat we kunnen zien wat er gebeurt het legioen!!
de flh
 de flh - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:48   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:45 schreef sebbe1 het volgende:
Het grootste probleem is dat volgens mij niemand weet hoe al die schulden eruit zien. Lopende leningen kan je makkelijk berekenen, maar als je lonen al gaat uitsmeren over jaren nadat de betreffende spelers weg of gestopt zijn, de verliezen uit de talentenpools enz. enz. wordt het erg onoverzichtelijk. Daarbij komt lossen ze de leningen af of betalen ze alleen de rente. Lijkt me niet dat ze europees voetbal hebben begroot en transfers lijkt me ook niet heel handig. Ik las laatst dat twente de enige club is die geen waarde een de spelers verbind op de begroting, wat mij de enige slimme wijze is, je kan wel een speler voor 10 miljoen aan waarde toeschrijven maar wanneer je dan uiteindelijk 6 mil. krijgt heb je dus weer 4 mil. verlies.

Hoe dan ook zeer onoverzichtelijk en duurt nog een x aantal jaar voor we er uit zijn.
Klopt zou idd slimmer zijn. feyenoord heeft transferwaarde idd begroot (en "gepoold").
Europees is niet begroot. transfers zijn ook niet begroot.
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 20 augustus 2010 - 12:57   quote  deeplink  
Ik ben wel benieuwd hoe lang we nog moeten saneren. We moeten toch een keer weer wat kunnen investeren? We kunnen niet eens een spits halen. Hierdoor komen we in de competities misschien niet zover als we hadden gehoopt (bijvoorbeeld het missen van europees voetbal), waardoor je een sneeuwbaleffect krijgt en de club naar de kloten gaat.

IK MAAK ME ZORGEN! Zowel op sportief gebied als op dat van het bestaansrecht van de club...

Er staat mij iets van bij dat europees voetbal tot aan de groepsfase is meegenomen in de begroting, dus als we volgende week doorgaan ten kosten van KAA Gent scheelt dat nog weer een stukje...

En tegen de tijd dat het nieuwe stadion er staat krijgen we natuurlijk weer te maken met giga-bedragen vanwege de hoge huursom!
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 20 augustus 2010 - 13:00   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:46 schreef kale co het volgende:

[..]

sinds het prachtige blad hebben we toch inspraak?????? zodat we kunnen zien wat er gebeurt het legioen!!
Je bedoelt wat we mogen zien...?
scarface1979
 scarface1979 - vrijdag 20 augustus 2010 - 13:43   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 12:25 schreef Arie.Klooster het volgende:

[..]

Dus jij zegt dat, hoe hoog de schuld ook is, Feyenoord niet meer onder curatele zal staan zodra er een seizoen wordt gedraaid zonder verlies? Of lees ik het verkeerd?
En jij bedoelt dat die 40 mln verlies met daarbovenop die 4 mln en dan nog weer 1 mnl die verwacht wordt voor dit seizoen de schuld is? Maar ze hebben toch ook wel een deel van die schulden weggewerkt? Ik bedoel: we hadden 40 mln schuld, daar is een deel van afgelost, maar er komen ook nog weer schulden bij van een x bedrag? of haal ik nu schuld en verlies door elkaar?
Als je verlies maakt, wordt je schuld groter.
Feyenoord heeft geen deel van het verlies goedgemaakt. Het neemt alleen maar toe, omdat er meer wordt uitgegeven dan er binnenkomt. De makkelijkste manier om daar verrandering in te brengen is de uitgave verlagen. Dat heb je namelijk makkelijk in de hand en kun je direct invloed op uitoefenen. Bijv door dure spelers weg te doen die veel verdienen.

En volgens mij is het inderdaad zo dat als Fey geen verlies meer draait, ze niet meer onder curatele staan van de knvb.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 20 augustus 2010 - 14:06   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 13:43 schreef scarface1979 het volgende:

[..]

En volgens mij is het inderdaad zo dat als Fey geen verlies meer draait, ze niet meer onder curatele staan van de knvb.
En een sluitende begroting hebben. Maar dat valt een beetje samen.
El Jardinero
 El Jardinero - vrijdag 20 augustus 2010 - 14:08   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 10:53 schreef Arie.Klooster het volgende:
Wie kan mij (nog eens) uitleggen hoe het staat met de schulden? Hoe hoog is dit op dit moment? Wanneer hoopt men dat dit afgelost is en vanaf wanneer staan we niet meer "onder curatele"?

Graag in een taal uitleggen wat iedereen begrijpt. Dat verhaal van "dit jaar 4 mln operationeel verlies en volgend jaar 1 mln prognose" zegt mij als leek niet zoveel. Wat houdt dat eigenlijk in operationeel verlies? Het lopende jaar of zo?

LEG UIT, LEG UIT!
ik zou zeggen lees dit eens op je gemak op een heerlijke zaterdagavond!

http://www.feyenoord.nl/content/pdf/Jaarcijfers0809/Jaarverslag2008-2009.pdf
El Jardinero
 El Jardinero - vrijdag 20 augustus 2010 - 14:09   quote  deeplink  
Dan weet je een beetje waarom de directie met van die grote auto's rondrijden en er bezuinigd dient te worden......
JanM
 JanM - vrijdag 20 augustus 2010 - 15:38   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 14:09 schreef El Jardinero het volgende:
Dan weet je een beetje waarom de directie met van die grote auto's rondrijden en er bezuinigd dient te worden......
Die paar auto's gaan het verschil ook niet maken en volgens mij vroeg iemand om een simpele uitleg en niet het jaarverslag ...

ON: laat dit nou gewoon over aan de mensen die er verstand van (zouden moeten) hebben en duim maar dat zij nu eindelijk financieel schoon schip maken en Feyenoord van de financiële ondergang weten te redden!
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - vrijdag 20 augustus 2010 - 15:48   quote  deeplink  
ZULKE LUI HEBBEN ONS GEBRACHT WAAR WE NU ZIJN, MAAR DAAROM MAG IK TOCH WEL MEELEVEN? CAPS LOCK STOND ZONDER REDEN AAN, PER ONGELUK DUS...
KKL
 KKL - vrijdag 20 augustus 2010 - 15:49   quote  deeplink  
dan gebruik je de edit knop en pas je het ff aan
JanM
 JanM - vrijdag 20 augustus 2010 - 15:50   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 15:48 schreef Arie.Klooster het volgende:
ZULKE LUI HEBBEN ONS GEBRACHT WAAR WE NU ZIJN, MAAR DAAROM MAG IK TOCH WEL MEELEVEN? CAPS LOCK STOND ZONDER REDEN AAN, PER ONGELUK DUS...
TUURLIJK! En van mij mogen ze ook wel wat opener zijn over de financiële situatie, maar aan de andere kant is het ook onmogelijk om het aan iedereen in jip&janneke taal te moeten uitleggen ...
sevillana
 sevillana - vrijdag 20 augustus 2010 - 22:50   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 15:50 schreef JanM het volgende:

[..]

TUURLIJK! En van mij mogen ze ook wel wat opener zijn over de financiële situatie, maar aan de andere kant is het ook onmogelijk om het aan iedereen in jip&janneke taal te moeten uitleggen ...
ik vrees dat vrij veel van de forumbezoekers slechts die J&J taal begrijpen, dus het gaat dan "een moeilijk gangetje" worden . . . . .
Els
 Els - vrijdag 20 augustus 2010 - 23:20   quote  deeplink  
Situatie is niet zo moeilijk. Feyenoord leeft al jaren op te grote voet en komt jaarlijks geld te kort. Het meeste hebben ze geleend, dat was een paar jaar geleden zo'n 30 tot 35 miljoen, en na weer een moeilijk jaar in 2009-2010 is dat tekort opgelopen tot zo'n 40 miljoen. Er zijn een aantal vaste posten: inkomsten uit seizoenkaarten, sponsoring, tv gelden en entreegelden 1e euopese wedstrijd, indien geplaatst. Daar staan vaste posten tegenover, grootste post is salaris (inclusief afdracht spelersfonds en vaste afdrachten voor sociale verzekeringen) en huur stadion en (onderhoud) trainingsvelden. Ook zijn er incidentele posten, aan de inkomstenkant merchandising, transferinkomsten, niet begrote (europese) wedstrijden en tv inkomsten en aan de uitgavenkant winstpremies, transferuitgaven en boetes van KNVB, Uefa of belastingdienst. Feyenoord geeft in de vaste lastenpost structureel meer uit dan er vast binnenkomt, en moet het dus hebben van meevallers in de incidentele inkomsten (transfers bv) Doordat dit al jaren zo is, zijn er ondoorzichtige contructies (talentpools, afspraken over later uitbetalen van salaris en constructies met herverdelen transferinkomsten) onstaan, in de hoop dat door extra uitgaven ook de extra inkomsten zouden toenemen. Er zijn dus nogal wat potentiele lijken die uit de kast kunnen komen rollen. De situatie is bij Feyenoord anders dan bij de meeste clubs die op het strafbankje zitten. Feyenoord heeft geen liquiditeitsprobleem (dwz ze hebben hetzij eigen geld hetzij leningen waardoor aan alle verplichtingen voor dit jaar voldaan kan worden) Feyenoord heeft wel een solvabiliteitsprobleem, dwz tegenover de bezittingen staan teveel schulden, waardoor er op termijn problemen kunnen ontstaan en zelfs het voortbestaan in het geding is. In echte J&J taal: Jij krijgt nog 5 euro van iemand, eigenlijk vandaag. Zijn salaris wordt volgende week pas gestort, maar dat is dan wel 1000 euro: liqiditeitsprobleem. Jij krijgt nog duizend euro van iemand, deze maand. Volgende week wordt zijn salaris gestort van 5 euro: solvabiliteitsprobleem.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - vrijdag 20 augustus 2010 - 23:27   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 23:20 schreef Els het volgende:
Situatie is niet zo moeilijk. Feyenoord leeft al jaren op te grote voet en komt jaarlijks geld te kort. Het meeste hebben ze geleend, dat was een paar jaar geleden zo'n 30 tot 35 miljoen, en na weer een moeilijk jaar in 2009-2010 is dat tekort opgelopen tot zo'n 40 miljoen. Er zijn een aantal vaste posten: inkomsten uit seizoenkaarten, sponsoring, tv gelden en entreegelden 1e euopese wedstrijd, indien geplaatst. Daar staan vaste posten tegenover, grootste post is salaris (inclusief afdracht spelersfonds en vaste afdrachten voor sociale verzekeringen) en huur stadion en (onderhoud) trainingsvelden. Ook zijn er incidentele posten, aan de inkomstenkant merchandising, transferinkomsten, niet begrote (europese) wedstrijden en tv inkomsten en aan de uitgavenkant winstpremies, transferuitgaven en boetes van KNVB, Uefa of belastingdienst. Feyenoord geeft in de vaste lastenpost structureel meer uit dan er vast binnenkomt, en moet het dus hebben van meevallers in de incidentele inkomsten (transfers bv) Doordat dit al jaren zo is, zijn er ondoorzichtige contructies (talentpools, afspraken over later uitbetalen van salaris en constructies met herverdelen transferinkomsten) onstaan, in de hoop dat door extra uitgaven ook de extra inkomsten zouden toenemen. Er zijn dus nogal wat potentiele lijken die uit de kast kunnen komen rollen. De situatie is bij Feyenoord anders dan bij de meeste clubs die op het strafbankje zitten. Feyenoord heeft geen liquiditeitsprobleem (dwz ze hebben hetzij eigen geld hetzij leningen waardoor aan alle verplichtingen voor dit jaar voldaan kan worden) Feyenoord heeft wel een solvabiliteitsprobleem, dwz tegenover de bezittingen staan teveel schulden, waardoor er op termijn problemen kunnen ontstaan en zelfs het voortbestaan in het geding is. In echte J&J taal: Jij krijgt nog 5 euro van iemand, eigenlijk vandaag. Zijn salaris wordt volgende week pas gestort, maar dat is dan wel 1000 euro: liqiditeitsprobleem. Jij krijgt nog duizend euro van iemand, deze maand. Volgende week wordt zijn salaris gestort van 5 euro: solvabiliteitsprobleem.
duidelijk,zelfs ik begrijp het Els ;)
sevillana
 sevillana - vrijdag 20 augustus 2010 - 23:37   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 23:20 schreef Els het volgende:
Situatie is niet zo moeilijk. Feyenoord leeft al jaren op te grote voet en komt jaarlijks geld te kort. Het meeste hebben ze geleend, dat was een paar jaar geleden zo'n 30 tot 35 miljoen, en na weer een moeilijk jaar in 2009-2010 is dat tekort opgelopen tot zo'n 40 miljoen. Er zijn een aantal vaste posten: inkomsten uit seizoenkaarten, sponsoring, tv gelden en entreegelden 1e euopese wedstrijd, indien geplaatst. Daar staan vaste posten tegenover, grootste post is salaris (inclusief afdracht spelersfonds en vaste afdrachten voor sociale verzekeringen) en huur stadion en (onderhoud) trainingsvelden. Ook zijn er incidentele posten, aan de inkomstenkant merchandising, transferinkomsten, niet begrote (europese) wedstrijden en tv inkomsten en aan de uitgavenkant winstpremies, transferuitgaven en boetes van KNVB, Uefa of belastingdienst. Feyenoord geeft in de vaste lastenpost structureel meer uit dan er vast binnenkomt, en moet het dus hebben van meevallers in de incidentele inkomsten (transfers bv) Doordat dit al jaren zo is, zijn er ondoorzichtige contructies (talentpools, afspraken over later uitbetalen van salaris en constructies met herverdelen transferinkomsten) onstaan, in de hoop dat door extra uitgaven ook de extra inkomsten zouden toenemen. Er zijn dus nogal wat potentiele lijken die uit de kast kunnen komen rollen. De situatie is bij Feyenoord anders dan bij de meeste clubs die op het strafbankje zitten. Feyenoord heeft geen liquiditeitsprobleem (dwz ze hebben hetzij eigen geld hetzij leningen waardoor aan alle verplichtingen voor dit jaar voldaan kan worden) Feyenoord heeft wel een solvabiliteitsprobleem, dwz tegenover de bezittingen staan teveel schulden, waardoor er op termijn problemen kunnen ontstaan en zelfs het voortbestaan in het geding is. In echte J&J taal: Jij krijgt nog 5 euro van iemand, eigenlijk vandaag. Zijn salaris wordt volgende week pas gestort, maar dat is dan wel 1000 euro: liqiditeitsprobleem. Jij krijgt nog duizend euro van iemand, deze maand. Volgende week wordt zijn salaris gestort van 5 euro: solvabiliteitsprobleem.
snappo? Arie.K
JanM
 JanM - zaterdag 21 augustus 2010 - 01:03   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 - 23:20 schreef Els het volgende:
Jij krijgt nog duizend euro van iemand, deze maand. Volgende week wordt zijn salaris gestort van 5 euro: solvabiliteitsprobleem.
Heeft 'ie volgende week toch ook echt een liquiditeitsprobleem! Verder een duidelijk verhaal!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 8733
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Financieel plaatje









0.0075600