|
|
|
XXX
|
|
|
Too little, too late
De voorbije dagen is maar weer eens gebleken hoe belangrijk het is dat een club als Ajax (die nu eenmaal gerund wordt door hardvochtige figuren die niets begrijpen van clubliefde en supporterschap) sterke, onafhankelijke en onmogelijk te negeren supportersverenigingen heeft.
Toen de prijzen voor Champions League-kaarten bekend werden, beklaagden de Supportersvereniging Ajax (SVA) en de AFCA Supportersclub zich namens ons allemaal bij de directie. Ze vonden gehoor en boekten een bescheiden resultaat. Goed werk. Ze verdie-nen er onze dank en steun voor, het laatste in de vorm van een lidmaatschap.
Maar toch: de waardebon van 15 euro die ze voor elke koper van een passe-partout bij de club los wisten te weken, spoelt de bittere smaak niet weg.
Voor mij is de lol al voor een flink deel van de komende Champions League-campagne af. Na Ajax - Dynamo Kiev waren met zijn állen Ajacied, met zijn állen dolblij dat we de Champions League weer eens bereikt hadden. Spelers, supporters, bestuur, directie, iedereen. Dát heerlijke van saamhorigheid heeft Ajax weer eens stukgemaakt.
De belangrijkste reden daarvoor is niet eens de prijsstelling op zichzelf, hoewel die natuurlijk al een welgemikte stomp in het gezicht van elke dolblije, trouwe supporter was. Onsympathieker kan het haast niet: "Supporters, wat waren jullie weer fantastisch! Bedankt allemaal, en dan nu lappen, graag: twee keer zo veel als de vorige keer!"
Maar nog veel erger dan de prijzen als zodanig, vind ik dat eeuwige schaamteloze liegen. Dat leert deze club maar niet af. Voorbeeldje? Toen er ophef ontstond over de ticketprijzen, zei een Ajax-zegsman: "Het is veel geld, maar we hebben de prijzen vergeleken met andere clubs, bijvoorbeeld de tegenstanders in onze poule en met FC Twente, dat ook in de Champions League uitkomt."
Dat Ajax zich ook maar íets gelegen heeft laten liggen aan de prijzen bij de andere clubs in de poule is gewoon een leugen. Een diplomatieker woord hoeven we er niet voor te zoeken.
De harde feiten: bij Ajax kost de goedkoopste passe-partout 97 euro, en dan is je seizoen-kaarthouderskorting van 15% er al af. Een passe-partout in vak 404 (tweede ring, ter hoogte van de middenlijn) kost rond de 250 euro. Bij AC Milan heb je diezelfde passe-partout (tweede ring, ter hoogte van de middenlijn) al voor 65 euro en kosten de goedkoopste passe-partouts met korting 30 euro.
Bij Auxerre zijn de goedkoopste passe-partouts 50 euro en de duurste 130: ruwweg de helft goedkoper dan bij Ajax, gemiddeld. Bij Real Madrid verkopen ze geen passe-partouts, maar kunnen seizoenkaarthouders voor nog geen 100 euro hun seizoenkaart ′upgraden′, zodat hij geldig is voor álle thuiswedstrijden in de Spaanse beker én in UEFA-verband (hoe ver Real ook moge komen).
Van de vier clubs in onze poule vraagt Ajax verreweg, maar dan ook verreweg het meeste geld. En dat is geen kwestie van een paar eurootjes; elke verhouding is totaal zoek.
Ik wil wel eens van Ajax horen waarom daar ijskoud over gelogen wordt in de communicatie. Er is een vergelijking gemaakt, dus Ajax kende de prijzen bij de drie tegenstanders. Waarom heeft Ajax vervolgens besloten om minstens het dubbele te vragen?
Wie moedwillig besluit om zijn eigen mensen zo′n lulverhaal op de mouw te spelden, is gewoon een klootzak. Vergeef me de lompheid, maar ik kan er niets anders van maken.
En nu dus een tegemoetkoming van 15 euro, in de vorm van een waardebon... Moeten we dat nu ineens zien als een mooi gebaar? Als een extra beloning (extra!) voor de trouwe fans?
Kom op zeg. Het komt juist ongelooflijk zwak over om, na een gesprek met twee supporters-verenigingen, zo makkelijk en zo snel deze knieval te maken. Het geeft aan dat Ajax gewoon lekker hoog heeft ingezet, onder het motto: laten we eens kijken wat de gek ervoor geeft. Beetje terugkrabbelen kan altijd nog.
Vergelijk het met een politieagent die om onduidelijke redenen een bekeuring van 200 euro uitdeelt, de bezwaren van zijn slachtoffer aanhoort en dan achteloos zegt: "Oké, weet je wat, maak er dan maar 180 van." Dan denk je als beboete overtreder: ja, hallo, heb ik nou iets gedaan waar 200 euro boete op staat, of hoe zit dat?
Deze geste van Ajax is een typisch geval van too little, too late. Dit nuffige waardebonnetje geeft alleen maar aan dat Ajax zélf niet eens geloofde dat ze billijke ticketprijzen hadden verzonnen.
Had dan metéén schappelijke prijzen afgekondigd, in lijn met de andere clubs in de poule. Dát was een gebaar richting de trouwe aanhang geweest. Dit niet. Rond deze prijsstelling hangt de penetrante stank van opportunisme en minachting van de eigen aanhang. Die stank zal ik tijdens de duels blijven ruiken. Het zal een gevoel van onvoorwaardelijke saamhorig-heid met de club in de weg staan.
Dat neem ik de verantwoordelijken zéér kwalijk. Het had zó makkelijk anders gekund.
Copyright Menno Pot
http://www.afcasupportersclub.nl/scripts/columns.asp |
|
|
|
|
XXX
|
|
|
|
|
|
Ricky888
|
|
|
Je had het ook in een paar regels kunnen doen maar ik begrijp je ook ja. Typisch Nederlands als je erover nadenkt. Soms word ik echt gek van dit k-landje. Regen, regen en regen..... Maar dit ook weer. Lekker tegen de eigen supporters liegen hè. Trappen er vast wel in hè. Denk dat ik later ga emigreren naar een zuid Europees land waar ze veel relaxter zijn. Dit is weer typerend voor de Nederlanders. |
|
|
|
|
morkanne
|
|
|
Ik denk dat je het zo moet zien: Iedereen wil in Nederland Ajax zien voetballen tegen Real en Milan en dat is ook waarschijnlijk het hoogst haalbaren. (niet negatief bedoeld). Maar in Madrid en Milaan zit niemand op die poulewedstrijden te wachten maar men wacht wel tot de ploeg een ronde verder komt. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
volgens mij ook allemaal niet zo heel moeilijk, heeft iedereen hier zich wel bedacht dat de lonen in Italie 20%lager liggen dan in NL, In Spanje verdient men zon'n 45% minder dan wat men in Nl verdient en Frankrijk zit op zo'n 30%minder.
Logisch dus ook dat wij wel duurder zijn dan de omliggende landen.... |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
Niet tegenstaande dat het daarmede nog wel een geweldig geschreven stuk is.
Zonder HOOFDLETTERS in ieder geval ;) |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op donderdag 09 september 2010 - 07:50 schreef FsideVak129 het volgende:Niet tegenstaande dat het daarmede nog wel een geweldig geschreven stuk is. Zonder HOOFDLETTERS in ieder geval ;) Altijd al een groot fan van z'n schrijven geweest, zoals je waarschijnlijk wel vaker gezien hebt:):)
Ik vind dit stuk eigenlijk vrij matig geschreven, het is geschreven als een supporter en heeft niet zijn eigen kenmerk..... Niet dat er iets mis is met dat wat een supporter schrijft, maar jij hebt het over dat het stuk geweldig is geschreven, hij heeft wel eens betere stukken geschreven |
|
|
|
|
|