Op zaterdag 18 september 2010 - 17:50 schreef Ronnie W het volgende:Een stichting opzetten kost veel informatie aan vragen en vele wegen te bewandelen,voordat hij uiteindelijk gaat draaien.De burocratische molen door en veel geduld opbrengen.Ik zal hier in het kort beschrijven waar je allemaal naar toe moet en wat je verplichting zijn.
Een stichting opichten
Een stichting oprichten kost veel tijd en geduld.
Je zult veel informatie moeten halen, voordat je deze van de grond afkrijgt.
Het is goed eerst een stappenplan te maken.
Goed na denken en niets vergeten, een lijstje heeft zijn voordelen.
Om te beginnen ga je naar de Kamer van Koophandel , dat is je eerste stap.
Geef je stichting een naam.
Laat je inschrijven.
Hieraan zitten kosten verbonden
Een uittreksel heb je nodig van de gemeente waar je opstart.
Maak een afspraak met de notaris en ga samen met hem / haar omschrijven wat je stichting inhoud.
Dat komt dan allemaal in je consept te staan.
Omschrijf je doelen en wat het inhoud
Laat het uitgebreid erin zetten kun je alle kanten uit.
Zorg ervoor dat je je zelf goed indekt voor eventuele handelingen die je misschien vergeten bent om dit te vermelden.
Ga met een lijst van je omschrijvingen naar je notaris.
Ook aan de notaris zitten hoge kosten verbonden.
Notaris zorgt ervoor dat je stichting rechtsgeldig word.
Je kan alleen een stichting oprichten, of je gaat samen werken met anderen.
Als je met meerdere personen gaat samen werken, zal dit vermeld worden in de Akte van de notaris.
Vervolgens is het verplicht een BTW nummer aan te vragen bij de belastingdienst.
Hier kun je de uitgaven weer declareren en je krijgt de BTW kosten retour van de belastingdienst.
Door de belastingdienst word bekeken of dit per jaar gebeurd of per 3 maanden.
Laat je je goed informeren hierover.
Soms maak de belastingdienst zich er gemakkelijk vanaf, hou dit goed in de gaten bij hun , anders krijg jij dat na een jaar op je brood.
Dan heb je een rekening courant nodig bij een bank.
Het is verstandig goed te informeren waar je deze rekening gaat openen.
De ene bank is de andere niet.
Bv : Bij de ABN/AMRO is deze het eerste jaar gratis. Het tweede jaar moet men gaan betalen hiervoor.
Bij de SNS /Regiobank is dit gratis tot 500 euro aan giften, vervolgens weer betalen voor je afschriften en
afboekingen die je maakt.
Ing bank is niet gratis, betalen voor elke handeling die je doet.
Goed informeren dus!
Het kan zijn dat ik wat vergeten ben, zal dit dan later weer even aanpassen .
Wens ieder die een stichting willen oprichten veel succes toe.