BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Vd Boog: Verdrietig van kritiek Cruijff - Cruijff niet meer serieus nemen

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - dinsdag 21 september 2010 - 05:23
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Vd Boog: Verdrietig van kritiek Cruijff (De Telegraaf)

Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 21 september 2010 - 05:31   quote  deeplink  
Vd Boog: Verdrietig van kritiek Cruijff - Cruijff niet meer serieus nemen

AMSTERDAM - Het erelidmaatschap van Johan Cruijff bij Ajax is niet in gevaar. Ajax-directeur Rik van den Boog is teleurgesteld over de openlijke kritiek van het erelid Cruijff in zijn column in Telesport. "Ik word er verdrietig van en kan hem nauwelijks meer serieus nemen. Maar hij blijft voor altijd ons erelid, want hij is wel degene die Ajax op de internationale voetbalkaart heeft gezet."

Deze zomer leverde Cruijff zijn titel in als erevoorzitter van FC Barcelona na een aanvaring met de nieuwe voorzitter Sandro Rossel. Gisteravond vond op Ajax' jeugdcomplex De Toekomst een ledenraadsvergadering plaats. Zonder gevolgen voor het Ajax-bestuur, bestaande uit Uri Coronel, Joop Krant en Cor van Eijden.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 21 september 2010 door Boudewijn --
Contiki 1606
 Contiki 1606 - dinsdag 21 september 2010 - 07:36   quote  deeplink  
Inderdaad, onterechte kritiek v/e meneer Cruijff, die denkt dat ie alle voetbal wijsheid in pacht heeft!! Net zoals zijn onterechte kritiek op ons elftal tijdens het WK j.l. Alle lof voor van Marwijk, hij heeft het toch maar gepresteerd om uberhaupt in de finale te komen. Of die onterechte kritiek op de speelwijze van Brazilie tijdens dat WK. Dat land heeft wel 5, ja 5 titels op haar naam staan!!!! Ja, dat land kan voetballen. Heeft Cruijff dat ooit kunnen bereiken met ons land, nee toch.Hij werd toen wel terecht door Brazilie op zijn plaats gezet! Dus meneer Cruijff, voortaan niet denken dat je alle voetbal wijsheid in pacht heb, eerst tweemaal nadenken voor je uberhaupt kritiek levert!!
Robertos90
 Robertos90 - dinsdag 21 september 2010 - 07:57   quote  deeplink  
Ben ik niet met je eens heb meer genoten van het ek met van basten dan het wk met v marwijk.
Ik kijk voetbal omdat ik het mooi vindt als een team taktisch helemaal compleet weggespeeld wordt, dat heb ik op het wk niet gezien.
corvermeer
 corvermeer - dinsdag 21 september 2010 - 08:51   quote  deeplink  
cruyff levert alleen maar commentaar het word gewoon n ouwe zeur rijp voor het bejaarde huis
adriu
 adriu - dinsdag 21 september 2010 - 10:36   quote  deeplink  
cruyff . het is 2011! en niet 1968!
remco k
 remco k - dinsdag 21 september 2010 - 15:02   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 - 07:36 schreef Contiki 1606 het volgende:
Inderdaad, onterechte kritiek v/e meneer Cruijff, die denkt dat ie alle voetbal wijsheid in pacht heeft!! Net zoals zijn onterechte kritiek op ons elftal tijdens het WK j.l. Alle lof voor van Marwijk, hij heeft het toch maar gepresteerd om uberhaupt in de finale te komen. Of die onterechte kritiek op de speelwijze van Brazilie tijdens dat WK. Dat land heeft wel 5, ja 5 titels op haar naam staan!!!! Ja, dat land kan voetballen. Heeft Cruijff dat ooit kunnen bereiken met ons land, nee toch.Hij werd toen wel terecht door Brazilie op zijn plaats gezet! Dus meneer Cruijff, voortaan niet denken dat je alle voetbal wijsheid in pacht heb, eerst tweemaal nadenken voor je uberhaupt kritiek levert!!
5 Titels, met goed ogenstrelend voetbal, Cruiyff had kritiek op hun nieuwe manier van voetballen, en zei dat ze het WK zo zeker niet zouden winnen ( hij kreeg gelijk)

Hetzelfde zei hij over NL en zelfs voor de finale zei hij dat NL ook absoluut niet zou winnen als ze de finale op dezelfde manier zouden spelen (hij kreeg gelijk)

Tevens zei hij dat NL met deze manier van voetballen extreem veel commentaar zou gaan krijgen, hij zei dit direct na de eerste wedstrijd op het toernooi. (hij kreeg gelijk)

Ook zei Cruiyff dat het echte voetbal zoals Barcelona en Bayern nu onder van Gaal, altijd ver zou gaan komen in de CL ( hij kreeg gelijk).

Dus meneer Cruiyff moet wat beter nadenken voordat hij wat zegt??? grappig, want op alle bovenstaande punten had hij namelijk wel gewoon gelijk, of je het nu leuk vind of niet.
remco k
 remco k - dinsdag 21 september 2010 - 15:04   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 - 08:51 schreef corvermeer het volgende:
cruyff levert alleen maar commentaar het word gewoon n ouwe zeur rijp voor het bejaarde huis
Zonder hem was jij waarschijnlijk geen fan van deze club geweest, en hadden wij ook helemaal niet zo'n grote mond kunnen hebben naar de buitenwereld over ons AJAX en de prijzen die wij hebben gewonnen. Misschien dat je daar iets meer respect voor kan opbrengen, of is dat teveel gevraagd?
nummer10
 nummer10 - dinsdag 21 september 2010 - 15:16   quote  deeplink  
remco bepaalde punten heeft hij gelijk bepaalde niet.. feit blijft dat dit een LAFFE manier van communiceren is.. 13 van de 18 eigen jeugd en hij blijft volhouden dat we er niks mee doen ? de beste meneer cruijf vergeet dat de laatste CL gewonnen is door Anti voetbal.. en ook PSV met anti voetbal heeft de laatste jaren het meeste gewonnen.. het kan er op dit moment wel niet uit zien maar we staan wel boven aan en spelen CL.. ik ben ook absoluut van het mooie voetbal wat barca op de mat legt en hoop dat dat terug komt bij Ajax maar je moet niet vergeten dat dat tijd nodig heeft...
nummer10
 nummer10 - dinsdag 21 september 2010 - 15:17   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 - 15:04 schreef remco k het volgende:

[..]

Zonder hem was jij waarschijnlijk geen fan van deze club geweest, en hadden wij ook helemaal niet zo'n grote mond kunnen hebben naar de buitenwereld over ons AJAX en de prijzen die wij hebben gewonnen. Misschien dat je daar iets meer respect voor kan opbrengen, of is dat teveel gevraagd?
remco heb soms het idee dat het helemaal niet zoon ajacied is dan dat hij doet voorkomen.. (teminste de laatste tijd)
FsideVak129
 FsideVak129 - dinsdag 21 september 2010 - 15:42   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 - 15:04 schreef remco k het volgende:

[..]

Heel goed omschreven.

Johan Cruijff is ONOMSTREDEN... alleen wij kaaskoppen weten niet hoe we onze helden moeten eren.
Geen Amsterdam Arena maar Cruijff Arena had het moeten zijn.
Geen gekleurde regenboogstoeltjes maar WIT/ROOD/WIT met levensgroot nummer 14 erin.
En een standbeeld van de allerbeste en allergrootste AJACIED aller tijden voor de hoofdingang.

Nooit en te nimmer zal ik bezwijken voor degene die roepen dat hij een ouwe zeur is.

Cruijff is onze AJAX-GOD zoals Maradona en Pele goden bij hun landen en clubs zijn.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 21 september 2010 door FsideVak129 --
freakie
 freakie - dinsdag 21 september 2010 - 15:47   quote  deeplink  
cruijff gaat een klein beetje te ver.. In de spits stond ook en stukj.. Cruijff zei dat ajax het zelfde moest doen dan dat ajax deed in 65 maar was het toen goed voetbal?? Nee in tegendeel.. We verloren toen met 9-4 van feyenoord.. In dat seizoen scoorde cruijf geen doelpunt en was het allemaal niet zo best.. wat in vorig seizoen wel anders was.. 106 doelpunten scoort en wat was het doelsaldo van 65? 1.. Dat hij veranderingen wil is allemaal allang duidelijk.. Maar kan mij het een worst wezen dat we nu geen jeugd hebben op de links, recht buiten en de spits hebben.. Na dit seizoen staan er weer honderden talenten te trappelen om ajax in de spits positie te helpen..
FsideVak129
 FsideVak129 - dinsdag 21 september 2010 - 16:07   quote  deeplink  
Het is jammer dat veel boodschappen van Johan altijd verloren gaan in zijn wat botte ongenuanceerdheid, generaliseren en gebrek aan context van het verleden en het heden. Dit is jammer, want ons grootste clubicoon heeft meestal wel een punt te maken en ziet, zeker op voetbaltechnisch gebied, de zaken vrij scherp. Uiteindelijk is hij een van onze grootste voetballers en trainers en een Ajaxied in hart en nieren.

Zijn enorme clubliefde, en de kwaadheid die hij aanhaalt als basis voor zijn reactie, is echter ook vaak zijn valkuil. Clubliefde gaat vaak samen met clubblindheid en het niet openstaan voor fundamentele kritiek. Hier op de site zie je dat ook vaak terug.

Daarmee komen we ook meteen bij een belangrijk punt. Clubliefde en clubblindheid moet je voorkomen door ervoor te zorgen dat je objectiviteit en neutraliteit in ledenraad, raad van commissarissen en dagelijks bestuur hebt zitten. Als je dit niet bewaakt, dan gaat de clubliefde de boventoon voren middels clubblindheid en kan je de zaken niet meer nuanceren. Daarmee heeft Johan een juist punt te pakken: het kliekjesgedrag van vriendjes. Uri Coronel speelt hier, mede als naamgever van het aangehaalde rapport en huidige voorzitter van de RvC, een belangrijke rol in. Zeker op voetbaltechnische inrichting van Ajax zijn vele aanbevelingen van het rapport Coronel nog niet doorgevoerd.

Op voetbaltechnisch gebied ziet Johan het ook wel goed. De resultaten van afgelopen seizoen en ook nu, kunnen niet verbloemen dat er qua voetbal kwaliteit weinig over is van Ajax wat wij in ons hart hebben gesloten en zeker voor de oudere generatie is het niks. Spelinzicht, positiespel, rondspelen, vleugelspitsen (dan wel voor of vanuit het midden), je tegenstander domineren vanuit de eigen kracht etc. etc. En ja, ook de jeugdopleiding levert nog niet wat we zouden willen zien en het scouting apparaat zien we niet eens (in plaats daarvan krijgen we allemaal Jol vriendjes binnen alsmede speler die onder contract staan bij dezelfde zaakwaarnemer als van Jol). Hierover zijn zelfs een aantal harde conclusies getrokken in het rapport Coronel.

Waar het mis gaat in de analyse van Johan is het generaliseren en zijn clubblindheid. Johan haalt het begrip tijd uit zijn commentaar. Veranderingen hebben tijd nodig om te worden doorgevoerd en gaan in fases. Het huidige bestuur (directie en RvC) heeft gekozen om allereerst weer een gezonde financiële basis te creëren, heeft bewust gekozen voor een resultaat trainer (contract van 3 jaar, maar met de verwachting dat hij twee jaar zou blijven) om zonder financiële middelen met het aanwezige materiaal het maximale eruit te halen, de jeugdopleiding weer stevig(er) neer te zetten en het scouting apparaat een goede schoonmaakbeurt te geven. Met een aanpak als deze gaat er natuurlijk een paar jaar overheen voordat de resultaten weer zichtbaar gaan worden. Tegelijkertijd moeten er ook resultaten worden neergezet (al is het alleen maar om ons financieel van de afgrond te trekken).

Hoewel Johan een aantal terechte punten heeft, gaat hij ook voorbij aan de factor tijd die noodzakelijk is om Ajax weer een topclub te maken, aan de resultaten die met beperkte middelen nu worden gerealiseerd en aan een aantal bewuste keuzes die daaraan ten grondslag liggen. Natuurlijk hebben Johan en Martin een volledig andere filosofie ten aanzien van resultaatvoetbal, maar om de doelen van Johan te kunnen verwezenlijken, moet je eerst weer financieel gezond zijn, de jeugdopleiding en scouting volledig op orde hebben en dan pas kan je weer vanuit eigen kracht en vanuit een Ajax filosofie en stijl gaan domineren. Dat gaat tijd kosten Beste Johan, en in die fase zitten we nu.

Iedereen ontslaan en helemaal opnieuw beginnen, tsja, dat lijkt me niet echt een verstandige optie. Weinig bedrijven (en Ajax is deels een bedrijf) hebben dat ooit met succes gedaan. Maar zakelijk inzicht is ook nooit Johans sterkste kant geweest, daar had hij een slimme schoonvader voor.

Maar, met het rapport Coronel in de hand, zouden ledenraad, directie en raad van commissarissen wel een jaarlijks moment van zelfreflectie in moeten lassen, om te kijken of we nog op de goede weg zijn en de ingezette koers tot resultaten gaat leiden.

http://ajax1.nl/content/het-orakel-margammor-over-de-cruijff-affaire
alibabba
 alibabba - dinsdag 21 september 2010 - 17:37   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 - 15:42 schreef FsideVak129 het volgende:

[..]

Heel goed omschreven.

Johan Cruijff is ONOMSTREDEN... alleen wij kaaskoppen weten niet hoe we onze helden moeten eren.
Geen Amsterdam Arena maar Cruijff Arena had het moeten zijn.
Geen gekleurde regenboogstoeltjes maar WIT/ROOD/WIT met levensgroot nummer 14 erin.
En een standbeeld van de allerbeste en allergrootste AJACIED aller tijden voor de hoofdingang.

Nooit en te nimmer zal ik bezwijken voor degene die roepen dat hij een ouwe zeur is.

Cruijff is onze AJAX-GOD zoals Maradona en Pele goden bij hun landen en clubs zijn.
100% mee eens!
remco k
 remco k - woensdag 22 september 2010 - 13:02   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 - 15:16 schreef nummer10 het volgende:
remco bepaalde punten heeft hij gelijk bepaalde niet.. feit blijft dat dit een LAFFE manier van communiceren is.. 13 van de 18 eigen jeugd en hij blijft volhouden dat we er niks mee doen ? de beste meneer cruijf vergeet dat de laatste CL gewonnen is door Anti voetbal.. en ook PSV met anti voetbal heeft de laatste jaren het meeste gewonnen.. het kan er op dit moment wel niet uit zien maar we staan wel boven aan en spelen CL.. ik ben ook absoluut van het mooie voetbal wat barca op de mat legt en hoop dat dat terug komt bij Ajax maar je moet niet vergeten dat dat tijd nodig heeft...
Ik denk dat jij de stukken van Cruiyff niet goed hebt "kunnen" lezen.

Het gaat er niet om hoeveel eigen jeugd er speelt, het om de kwaliteit van die eigen jeugd.

Wat is de laatste ECHTE voorhoede speler die echt goed was, vanuit onze eigen jeugd??

Kijk naar de verkochte jongens die we hebben gescout of vanuit onze eigen jeugd, hoeveel Nl jongens die bij AJAX wegkomen spelen nu bij de absolute top van de wereld?? Snijder, van der Sar en Seedorf. Verder redden gewoon heel veel jongens het niet bij de absolute top. Begrijp me niet verkeerd, maar clubs als Schalke Tottenham Everton is alleen maar een financiele vooruitgang ten opzichte van AJAX, en zijn sportief gezien geen grotere clubs dan AJAX.

Cruiff, Van Gaal, Olsen en van BAsten zijn de laatste trainers geweest met een echte AJAX visie, alle andere trainers van de afgelopen 20 jaar hebben geen echte AJAX voetbal visie of hebben deze niet kunnen overbrengen.
En juist dit heeft ervoor gezorgd dat er verkeerd werd gescout, verkeerd werd opgeleid en er dus geen voorhoede spelers doorbreken bij AJAX.

En tijdens de aanwezigeheid van deze makke verkeerde trainers hebben verschillende bestuurleden hun kans gepakt en zijn er nu niet weg te slaan, deze gasten zien AJAX als hun speeltje en zijn alleen maar bezig met pronken dat ze bij AJAX in het bestuur zitten, dit inclusief Coronel, van de Boog en Slop. Afgelopen seizoen was ik zeer positief gestemd, ook over deze drie mannen, inmiddels snap ik dat ze niks anders doen dan vebloemen hoe erg de situatie op sportief gebied wel niet is.

Ook Jol is niet de juiste trainer voor AJAX, zelfs niet al zou hij kampioen worden met AJAX ( ik vind het wel een hele goede trainer, maar dat is wat anders). Hij heeft namelijk geen ajax visie.

Het is heel simpel, 3 mensen kunnen de ploeg reorganiseren, Cruiyff, van Gaal of Hiddink. Deze mannen zullen namelijk de AJAX cultuur niet ondermijnen, en weten waardoor AJAX zo groot is geworden, dat is namelijhk omdat wij altijd onze eigen weg wisten te vinden, nu lopen we de menigte maar wat achterna...
Hummel10
 Hummel10 - donderdag 23 september 2010 - 10:51   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 22 september 2010 - 13:02 schreef remco k het volgende:

[..]

Ik denk dat jij de stukken van Cruiyff niet goed hebt "kunnen" lezen.

Het gaat er niet om hoeveel eigen jeugd er speelt, het om de kwaliteit van die eigen jeugd.

Wat is de laatste ECHTE voorhoede speler die echt goed was, vanuit onze eigen jeugd??

Kijk naar de verkochte jongens die we hebben gescout of vanuit onze eigen jeugd, hoeveel Nl jongens die bij AJAX wegkomen spelen nu bij de absolute top van de wereld?? Snijder, van der Sar en Seedorf. Verder redden gewoon heel veel jongens het niet bij de absolute top. Begrijp me niet verkeerd, maar clubs als Schalke Tottenham Everton is alleen maar een financiele vooruitgang ten opzichte van AJAX, en zijn sportief gezien geen grotere clubs dan AJAX.

Cruiff, Van Gaal, Olsen en van BAsten zijn de laatste trainers geweest met een echte AJAX visie, alle andere trainers van de afgelopen 20 jaar hebben geen echte AJAX voetbal visie of hebben deze niet kunnen overbrengen.
En juist dit heeft ervoor gezorgd dat er verkeerd werd gescout, verkeerd werd opgeleid en er dus geen voorhoede spelers doorbreken bij AJAX.

En tijdens de aanwezigeheid van deze makke verkeerde trainers hebben verschillende bestuurleden hun kans gepakt en zijn er nu niet weg te slaan, deze gasten zien AJAX als hun speeltje en zijn alleen maar bezig met pronken dat ze bij AJAX in het bestuur zitten, dit inclusief Coronel, van de Boog en Slop. Afgelopen seizoen was ik zeer positief gestemd, ook over deze drie mannen, inmiddels snap ik dat ze niks anders doen dan vebloemen hoe erg de situatie op sportief gebied wel niet is.

Ook Jol is niet de juiste trainer voor AJAX, zelfs niet al zou hij kampioen worden met AJAX ( ik vind het wel een hele goede trainer, maar dat is wat anders). Hij heeft namelijk geen ajax visie.

Het is heel simpel, 3 mensen kunnen de ploeg reorganiseren, Cruiyff, van Gaal of Hiddink. Deze mannen zullen namelijk de AJAX cultuur niet ondermijnen, en weten waardoor AJAX zo groot is geworden, dat is namelijhk omdat wij altijd onze eigen weg wisten te vinden, nu lopen we de menigte maar wat achterna...
Dus jij zeg hier dat de jeugdopleiding niet goed is omdat we geen wereldsterren opleiden?
Denk dat je daar ook wel een beetje geluk bij moet hebben. Niet iedere speler word met een goede opleiding een wereldspeler hoor. En je stel de vraag hoeveel spelers zitten er bij de wereldtop? Hoeveel van bijvoorbeeld psv dan? Denk dat ajax nog steeds meer grote spelers voortbreng dan elke andere nederlandse club(ook de laatste 20 jaar). JC heeft heel veel kennis en inzicht maar hij kan niet toveren. En dat je zeg dat van gaal en hiddink het beter zouden doen dat is ook logisch wat ook al ben ik tevreden over jol dat zijn de betere trainers van de wereld. Erg makkelijk om die namen te noemen en ook niet erg haalbaar.

Vorig jaar onder jol werd er met beperkte middelen( wielaert,kennedy,oleguer,pantelic en dan vergeet ik er nog wel een paar) wel goed gespeeld! Ook zijn onder jol steek en rommedahl helemaal opgebloeid! Vorig jaar hoorde je niemand zeuren want er werd mooi voetbal gespeeld nu gaat het heel even iets minder(je staat gewoon bovenaan hoor!). En iedereen begint te zeiken! Wacht dit seizoen nog even af en kijk dan waar je staat! Krijgt jol het dan niet allemaal goed voor mekaar is JC welkom!
Rogier
 Rogier - donderdag 23 september 2010 - 11:08   quote  deeplink  
Cruyff heeft natuurlijk gelijk dat het niet om aan te zien is. Gisteren ook weer. Maar je kan natuurlijk niet zomaar iedereen even ontslaan, ook daar zijn in de NL wet regeltjes voor.
dege
 dege - donderdag 23 september 2010 - 11:24   quote  deeplink  
je kan niet altijd blijven teren op het verleden, dat is mijn mening.
Over het afgelopen WK kan ik heel simpel zijn, 4 weken lang is heel NL gek geweest van het NL-elftal. Eindelijk speelden we eens resultaat voetbal met als resultaat de 2e plaats, dat is toch heel erg knap en noem eens een team op wat op het WK alle wedstrijden toppie heeft gespeelt, geen enkele.
We staan nu met AJAX op 1, volgende ronde KNVB beker, CL hebben we nog altijd kans ondanks de nederlaag tegen Madrid en qua jeugddoorstroming heeft AJAX ten opzichte van de andere clubs in NL niks te klagen, hoeveel spelers van de selectie komen wel niet uit de eigen jeugd of hebben er gespeeld.
Zo slecht als Cruiff wil doen voordoen staat AJAX er helemaal niet voor.
Rogier
 Rogier - donderdag 23 september 2010 - 13:05   quote  deeplink  
@dege...ik vind er wel een enorm verschil in zitten of jeugdspelers a la Bergkamp , Kluivertof Sneijder doorbreken...of spelers als (met all respect)Anita, Emanuelson of Zegelaar.
dege
 dege - donderdag 23 september 2010 - 14:55   quote  deeplink  
wat ik daarmee wil zeggen is dat als je rondkijkt bij de andere Europese Topploegen eigenlijk weinig tot geen eigen spelers ziet, die kopen een team bij elkaar.
Eigenlijk moet je Ajax dan prijzen voor de doorstroom, ook al is de kwaliteit niet zo hoog als wat het is geweest, maar het bewijst wel dat Ajax nog steeds doet waardoor het bekend is geworden, doorstromen van eigen jeugd.
Noem mij maar een andere topploeg buiten Barca op, die dat ook doet.
Wil zien over een paar jaar als de clubs met enorme schulden niet meer mee mogen doen met de CL, waar zij dan blijven, denk dat Ajax juist dan een voorsprong op hen heeft.
nummer10
 nummer10 - donderdag 23 september 2010 - 14:56   quote  deeplink  
Rogier.. hoeveel tijd heeft er tussen gezet van Cruyff naar Bergkamp ? zijn gewoon bepaalde lichtingen en dat duurt nu gewoon weer ff.. maar als ik kijk naar het aankomde talenten vraag ik me af of cruyff wel gelijk heeft...
remco k
 remco k - donderdag 23 september 2010 - 15:37   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 23 september 2010 - 10:51 schreef Hummel10 het volgende:

[..]

Dus jij zeg hier dat de jeugdopleiding niet goed is omdat we geen wereldsterren opleiden?
Denk dat je daar ook wel een beetje geluk bij moet hebben. Niet iedere speler word met een goede opleiding een wereldspeler hoor. En je stel de vraag hoeveel spelers zitten er bij de wereldtop? Hoeveel van bijvoorbeeld psv dan? Denk dat ajax nog steeds meer grote spelers voortbreng dan elke andere nederlandse club(ook de laatste 20 jaar). JC heeft heel veel kennis en inzicht maar hij kan niet toveren. En dat je zeg dat van gaal en hiddink het beter zouden doen dat is ook logisch wat ook al ben ik tevreden over jol dat zijn de betere trainers van de wereld. Erg makkelijk om die namen te noemen en ook niet erg haalbaar.

Vorig jaar onder jol werd er met beperkte middelen( wielaert,kennedy,oleguer,pantelic en dan vergeet ik er nog wel een paar) wel goed gespeeld! Ook zijn onder jol steek en rommedahl helemaal opgebloeid! Vorig jaar hoorde je niemand zeuren want er werd mooi voetbal gespeeld nu gaat het heel even iets minder(je staat gewoon bovenaan hoor!). En iedereen begint te zeiken! Wacht dit seizoen nog even af en kijk dan waar je staat! Krijgt jol het dan niet allemaal goed voor mekaar is JC welkom!
Het gaat niet om het nu wel of niet kampioen worden, heet gaat om de identiteit van AJAX. En ik stel Hiddink of van Gaal ook helemaal niet voor als trainers maar als technisch beleidbepalers. Jol en Cruiyff hebben ook helemaal niks met elkaar te maken. Jol is helemaal niet bezig de club te veranderen, die is alleen vrijwel alleen met het eerste bezig, terwijl CRuiyff zich zou willen richten op het veranderen van het bestuur en de jeugdopleiding.
Ik stel ook helemaal nergens dat een goede opleiding staat voor succes bij iedere speler, wat wel zo is, is dat er vroeger beter werd gescout in de jeugd en dat we grotere talenten hadden, het gaat ook helemaal niet om hoeveel jeugdspelers we in het eerste hebben, het gata om de kwaliteit van die jeugdspelers, waar die spelers vroeger de wereldtop aankonden toen ze nog bij AJAX zaten, moeten die gasten nu nog heel veel verder ontwikkelen als ze weggaan bij AJAX.

Cruiyff maakt zich terecht zoregn om de lange termijn, en het merendeel hier praat alleen maar over dit jaar, en het feit dat we nu kampioen moeten worden.
remco k
 remco k - donderdag 23 september 2010 - 15:40   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 23 september 2010 - 11:24 schreef dege het volgende:
je kan niet altijd blijven teren op het verleden, dat is mijn mening.
Over het afgelopen WK kan ik heel simpel zijn, 4 weken lang is heel NL gek geweest van het NL-elftal. Eindelijk speelden we eens resultaat voetbal met als resultaat de 2e plaats, dat is toch heel erg knap en noem eens een team op wat op het WK alle wedstrijden toppie heeft gespeelt, geen enkele.
We staan nu met AJAX op 1, volgende ronde KNVB beker, CL hebben we nog altijd kans ondanks de nederlaag tegen Madrid en qua jeugddoorstroming heeft AJAX ten opzichte van de andere clubs in NL niks te klagen, hoeveel spelers van de selectie komen wel niet uit de eigen jeugd of hebben er gespeeld.
Zo slecht als Cruiff wil doen voordoen staat AJAX er helemaal niet voor.
Dus het feit dat we veel jeugdspelers in het eerste hebben is genoeg??? het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit.

Wie van de spelers in het eerste die uit de eigen jeugd komt, zal bijvoorbeeld direct ingepast kunnen worden bij een Manutd of Barcelona?? Steek en misschien van der Wiel, en dus heeft Cruiyff gelijk, want waar zijn de aanvallers dan??
freakie
 freakie - donderdag 23 september 2010 - 15:49   quote  deeplink  
Hoe was dat vroeger dan? Was toen remco welke linie geeldig?? Of was er toen ook wel eens bij ajax bijvoorbeeld de verdediging minder geweest?? Want je kan NIET verwachten dat dat gebeurd.. Ze verediging was nu sterk van de opleiding.. Een ander leuk voorbeeld is de spelers:bruma of er was er nog eens laatst.. DIE WORDEN GEWOON WEGGEKAAPT! Hoe dat weet jij ook.. ze zorgen dat ouders werk krijgen in die regio zodat het team de speler zo kan overnemen.. T mag niet maar het gebeurd wel..

Die aanvallers kan mij niet bommen.. Er zit altijd bij elke club wel een keer een dip op een positie kwa doorbreken van spelers..
Joost Ajax
 Joost Ajax - donderdag 23 september 2010 - 23:54   quote  deeplink  
Het is ongelofelijk hoe sommige mensen Cruijff aan de kant zetten. Hij heeft Ajax gemaakt. Hij is bijna Ajax zou je kunnen zeggen. Wat nog het idiote is, hij heeft gelijk, ookal beweert het bestuur van niet. Het bestuur bestaat alleen maar uit vriendjes die elkaar verdedigen en geen verstand van voetbal hebben. Ook de jeugd brengt al heel lang niets spanneds meer voort. Want laten we reëel zijn, is een anita of een van der wiel nou zo goed? nee, het zijn redelijke spelers maar meer ook niet. Ajax is Akax niet meer. Er zijn geen mensen met een wit rood wit voetbalhart binnen de club en het echte 4-3-3 bestaat niet meer bij Ajax. Doodzonde. Als het nog langer zo door gaat zakken we steeds verder weg. Ik hoop dat het bestuur eens bij zichzelf na gaat denken of zij wel echt het beste beentje voor hebben met Ajax. Het bestuur doet de echte supporters al jaren pijn en weten die heel mooi weg te stoppen en zichzelf te verdedigen. Ik hoop dat Cruijff de kans krijgt ajax te verbouwen, want dat is wel eens nodig.
Oceanu
 Oceanu - vrijdag 24 september 2010 - 14:13   quote  deeplink  
JC verwijst altijd naar Barca waar alles beter is. Heeft het onder andere eens gehad over het feit dat het een schande is dat Kluivert de laatste echte nr 9 is die uit de jeugd is doorgebroken. Bij Barca is de laatste echte nr 9 zijn zoon Jordi, 11 goals in 41 wedstrijden. Nounou dat is een geweldig gemiddelde voor een ploeg als Barca. Alle 9's daarna, zijn allemaal gekocht, net als bij Ajax.

Het aantal jeugdspelers dat doorkwam naar het eerste, was dramatisch volgens Johan. Volgens mij staan er iedere week 8 in de basis !!!

Johan zal ongetwijfeld op heel veel punten (deels) gelijk hebben. Er is echter niets makkelijker dan vanaf de zijlijn lekker K*****-en. Kom dan van die berg af en ga een half jaar lang bij Ajax op de Toekomst lopen. En ga dan in gesprek en ga de dialoog aan met de mensen van wie je denkt dat ze het anders moeten doen. Johan voert alleen monologen en iedereen mag naar zijn pijpen dansen. Dat is iets van heel lang geleden denk ik.
remco k
 remco k - vrijdag 24 september 2010 - 14:50   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 14:13 schreef Oceanu het volgende:
JC verwijst altijd naar Barca waar alles beter is. Heeft het onder andere eens gehad over het feit dat het een schande is dat Kluivert de laatste echte nr 9 is die uit de jeugd is doorgebroken. Bij Barca is de laatste echte nr 9 zijn zoon Jordi, 11 goals in 41 wedstrijden. Nounou dat is een geweldig gemiddelde voor een ploeg als Barca. Alle 9's daarna, zijn allemaal gekocht, net als bij Ajax.

Het aantal jeugdspelers dat doorkwam naar het eerste, was dramatisch volgens Johan. Volgens mij staan er iedere week 8 in de basis !!!

Johan zal ongetwijfeld op heel veel punten (deels) gelijk hebben. Er is echter niets makkelijker dan vanaf de zijlijn lekker K*****-en. Kom dan van die berg af en ga een half jaar lang bij Ajax op de Toekomst lopen. En ga dan in gesprek en ga de dialoog aan met de mensen van wie je denkt dat ze het anders moeten doen. Johan voert alleen monologen en iedereen mag naar zijn pijpen dansen. Dat is iets van heel lang geleden denk ik.
Het gaat niet om de hoeveelheid spelers die AJAX voortbrengt maar om de kwaliteiten die die spelers hebben, en die zijn gewoon ver onder de maat.
Afcarius
 Afcarius - vrijdag 24 september 2010 - 15:11   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 14:50 schreef remco k het volgende:

[..]

Het gaat niet om de hoeveelheid spelers die AJAX voortbrengt maar om de kwaliteiten die die spelers hebben, en die zijn gewoon ver onder de maat.
Dus jij vind de kwaliteiten van Stekelenburg en Van der Wiel onder de maat?
En de laatste jaren,, Vermaelen, Van der Vaart, Sneijder, Babel .. En de flankspelers van de laatste tijd die helaas niet bij ajax terecht zijn gekomen zoals Elia en Lens? Dat zijn gewoon goede spelers hoor.. En als er een speler is met uitzonderlijke kwaliteiten is die toch binnen 3 jaar weggekocht door een grote club.. De beste worden zelfs al vanuit de jeugd weggekaapt, dus het is wel makkelijk praten dat er niks doorbreekt en dat de jeugdopleiding niet meer functioneerd..
nummer10
 nummer10 - vrijdag 24 september 2010 - 15:25   quote  deeplink  
quote:

[..]

en toch hebben we met wat jij zegt geen goeie kwaliteit de CL weten te behalen en de meeste voordoelpunten ooit weten te maken.. zelfs meer dan in de tijd van de gouden jaren.. enige verschil is nu dat de subtop van toen ook beter word en aansluiten bij de groten...
Afcarius
 Afcarius - vrijdag 24 september 2010 - 16:43   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 15:25 schreef nummer10 het volgende:

[..]

en toch hebben we met wat jij zegt geen goeie kwaliteit de CL weten te behalen en de meeste voordoelpunten ooit weten te maken.. zelfs meer dan in de tijd van de gouden jaren.. enige verschil is nu dat de subtop van toen ook beter word en aansluiten bij de groten...
Ik sluit me hier 100% bij aan!
remco k
 remco k - vrijdag 24 september 2010 - 18:46   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 15:25 schreef nummer10 het volgende:

[..]

En toch worden al die jochies, waarvan er 3 een WK finale hebben meegemaakt, gewoon afgedroogd door een momenteel zeer matig spelend Real Madrid, het leek wel een oefenpotje zoals AJAX spakenburg ofzo.

Tegenstanders om de CL uberhaubt te bereiken waren Poak Salonki en Kiev, Kiev is een redelijke ploeg maar niet meer dan dat, waar zat dan dus de moeilijkheid om de Cl te halen??

Het zegt meer over het afdruipende niveau van de ED dan over AJAX dat de ED weer spannend is.
AJAX staat al jaren lang stil in haar ontwikkeling, en dat terwijl de rest van Europa en ook middenmoters in NL komen steeds dichterbij en gaan ons zelfs voorbij...

Dus, nee inderdaad het feit dat er een man of 8 bij AJAX in de basis staat zegt helemaal niks over de kwaliteiten van onze jeugdopleiding....
alibabba
 alibabba - vrijdag 24 september 2010 - 23:05   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 18:46 schreef remco k het volgende:

[..]

En toch worden al die jochies, waarvan er 3 een WK finale hebben meegemaakt, gewoon afgedroogd door een momenteel zeer matig spelend Real Madrid, het leek wel een oefenpotje zoals AJAX spakenburg ofzo.

Tegenstanders om de CL uberhaubt te bereiken waren Poak Salonki en Kiev, Kiev is een redelijke ploeg maar niet meer dan dat, waar zat dan dus de moeilijkheid om de Cl te halen??

Het zegt meer over het afdruipende niveau van de ED dan over AJAX dat de ED weer spannend is.
AJAX staat al jaren lang stil in haar ontwikkeling, en dat terwijl de rest van Europa en ook middenmoters in NL komen steeds dichterbij en gaan ons zelfs voorbij...

Dus, nee inderdaad het feit dat er een man of 8 bij AJAX in de basis staat zegt helemaal niks over de kwaliteiten van onze jeugdopleiding....
Volledig mee eens en mensen die Cruijff niet serieus nemen, zijn voor mij de mensen die ik niet serieus neem. Word wakker met zijn allen en laat Cruijff zijn werk doen in Amsterdam. Laten ze JC niet binnen dan komen alle AJAX supporters er vanzelf wel achter dat Ajax een grote fout maakt. Ik ben al heel lang ontevreden over hetgeen wat bij mijn club gebeurt en ik sta volledig achter JC.
Oceanu
 Oceanu - vrijdag 24 september 2010 - 23:18   quote  deeplink  
quote:

[..]

Klopt helemaal, het gaat niet om de hoeveelheid, maar dat was wel hetgeen waar Cruyff destijds op doelde. En ook in het verleden zijn er mindere goden "doorgebroken". Zo waren bijvoorbeeld Wooter en Musampa volgens de verhalen nog beter dan de lichting Kluivert-Seedorf. Vanaf het moment dat zij hun Ajax shirt ingelijst aan de muur hingen, is het met hen alleen maar sterk bergafwaarts gegaan.

Zo zal het altijd blijven gaan. Er komen toppers door en ook minder sterke spelers.
Pietje
 Pietje - vrijdag 24 september 2010 - 23:24   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 23:05 schreef alibabba het volgende:

[..]

Volledig mee eens en mensen die Cruijff niet serieus nemen, zijn voor mij de mensen die ik niet serieus neem. Word wakker met zijn allen en laat Cruijff zijn werk doen in Amsterdam. Laten ze JC niet binnen dan komen alle AJAX supporters er vanzelf wel achter dat Ajax een grote fout maakt. Ik ben al heel lang ontevreden over hetgeen wat bij mijn club gebeurt en ik sta volledig achter JC.
Ik ben het helemaal eens met alibabba, Remco en eerdere posts van FsideVak129 en Joost Ajax! Voor mij is Johan Cruijff onomstreden, vroeger, nu en in de toekomst. Zijn visie is magistraal. Ik las ergens anders dat ook Frank Rijkaard (opnieuw) een huis in Amsterdam heeft gekocht... Dat zou een mooi team zijn: Johan en Frank..!
@ Remco: wat bedoel je met ED? Heb ik iets gemist, of ben ik gewoon een beetje dom? Niet te hard ja zeggen, hoor ;-)
Oceanu
 Oceanu - vrijdag 24 september 2010 - 23:27   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 18:46 schreef remco k het volgende:

[..]

Zoals ik in het andere topic (Madrid-Ajax) al heb gepost: Dat de tegenstander beter is, is vandaag de dag helaas waar bij Ajax. Maar geen enkele inzet tonen en niet het idee hebben: Nu is het over met hun feestje, dat is wel heel erg. Het minste wat ze konden doen, is er flink inkleunen tegen Real.

Iedere ploeg die het in Nederland voetballend niet redt tegen Ajax, komt op veel inzet meestal wel een eind. Die voorbeelden hebben de heren toch echt wel genoeg gehad. Nu werd er amper een overtreding gemaakt en de deur richting Steek wagenwijd opengezet.
Pietje
 Pietje - vrijdag 24 september 2010 - 23:38   quote  deeplink  
@ Remco: laat mijn vraag maar rusten. Het kwartje is gevallen: Eredivisie. Sorry, ik heb een lange en vermoeiende dag gehad ;-))
remco k
 remco k - vrijdag 24 september 2010 - 23:38   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 23:18 schreef Oceanu het volgende:

[..]

Klopt helemaal, het gaat niet om de hoeveelheid, maar dat was wel hetgeen waar Cruyff destijds op doelde. En ook in het verleden zijn er mindere goden "doorgebroken". Zo waren bijvoorbeeld Wooter en Musampa volgens de verhalen nog beter dan de lichting Kluivert-Seedorf. Vanaf het moment dat zij hun Ajax shirt ingelijst aan de muur hingen, is het met hen alleen maar sterk bergafwaarts gegaan.

Zo zal het altijd blijven gaan. Er komen toppers door en ook minder sterke spelers.
Cruiyff doelde nooit op kwantiteit, maar altijd alleen maar op kwaliteit, ik kan mij niet herinneren dat hij ooit iets heeft gezegd/geschreven, dat hij vind dar er meer jeugd bij AJAX moet spelen in het eerste, het gaat hem er al jaren om, dat er betere spelers kunnen worden gescout in de jeugd, en dat die beter kunnen worden opgeleid dan dat dat nu gebeurd. Trouwens zij het hetzelfde deze week nogmaals bij een bijeenkomst.
remco k
 remco k - vrijdag 24 september 2010 - 23:39   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 23:24 schreef Pietje het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal eens met alibabba, Remco en eerdere posts van FsideVak129 en Joost Ajax! Voor mij is Johan Cruijff onomstreden, vroeger, nu en in de toekomst. Zijn visie is magistraal. Ik las ergens anders dat ook Frank Rijkaard (opnieuw) een huis in Amsterdam heeft gekocht... Dat zou een mooi team zijn: Johan en Frank..!
@ Remco: wat bedoel je met ED? Heb ik iets gemist, of ben ik gewoon een beetje dom? Niet te hard ja zeggen, hoor ;-)
ED= EreDivisie, ik heb niet altijd zin om het helemaal te typen:):)
remco k
 remco k - vrijdag 24 september 2010 - 23:40   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 23:38 schreef Pietje het volgende:
@ Remco: laat mijn vraag maar rusten. Het kwartje is gevallen: Eredivisie. Sorry, ik heb een lange en vermoeiende dag gehad ;-))
deze post van je blijkbaar iets te laat gelezen:) het is voor mij nu ook al een lange dag...
Pietje
 Pietje - vrijdag 24 september 2010 - 23:40   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 23:39 schreef remco k het volgende:

[..]

ED= EreDivisie, ik heb niet altijd zin om het helemaal te typen:):)
Hahahaha!!! Ik had hem al door: zie mijn post hierboven.
remco k
 remco k - vrijdag 24 september 2010 - 23:44   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 - 23:40 schreef Pietje het volgende:

[..]

Hahahaha!!! Ik had hem al door: zie mijn post hierboven.
ook ik had dat weer door, zie mijn post hierboven:-)
joey
 joey - zondag 26 september 2010 - 23:14   quote  deeplink  
Ik he net Studio Voetbal geekekn, Ging het weer over Cruijff..
Ik zie hem toch echt graag bij ajax komen hoor..Sjongejonge..:)haha
Ride
 Ride - maandag 27 september 2010 - 13:27   quote  deeplink  
Cruijff is god...

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3165
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Vd Boog: Verdrietig van kritiek Cruijff - Cruijff niet meer serieus nemen

0.0075798