BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: NOG MAAR WEER EENS VRAGEN OM CRUIYFF door Remko van der Ploeg

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
remco k
 remco k - zondag 17 oktober 2010 - 19:40   quote  deeplink  
De wekelijkse column van Remko van der Ploeg voor www.Ajax1.nl

johancruijff2.jpg

We hebben het gelukkig weer gehad, die interlandverplichtingen. Ik vind het helemaal niets, zeker niet nu het op dinsdag- en vrijdagavond is. Die dinsdag, daar kan ik nog overheen komen, maar die vrijdag heb ik helemaal niets mee. De vrijdag is voor de Jupiler-League of volgend seizoen voor Feyenoord, maar niet voor interlandvoetbal.

Nederland ligt met angsthaas Bert van Marwijk op koers om zich te kwalificeren voor het EK in het altijd gezellige Polen en Oekraïne.
Zon toernooi is leuk, maar die kwalificatie zouden ze moeten afschaffen. Waarschijnlijk zal Karl Heinz Rummenigge dit ook voor gaan stellen aan zijn vrienden van de FIFA en de UEFA, want zijn FC Hollywood wordt namelijk ernstig benadeeld door die interlandverplichtingen. Zeker ook doordat men in die derde wereldlanden als Nederland, België en Frankrijk geen fatsoenlijke medische analyse kan maken. Dat kan alleen ene Hans-Wilhelm Müller-Wohlfahrt. Je mag het eigenlijk niet zeggen maar de vergelijking met artsen uit de Duitse geschiedenis is , nee, ik doe het niet.

Genoeg over het Nederlands elftal. Mijn club had namelijk afgelopen week voldoende nieuws. Het nieuws was: 22.8 miljoen verlies! Een knappe prestatie, zullen we maar zeggen. De aandeelhouders kunnen trots zijn op de al 11 jaar zittende financieel directeur, want voor de zoveelste keer grijpen ze naast hun dividend. Nu is het gelukkig voor Ajax zo, dat de aandeelhouders gewoon hondstrouwe supporters zijn en geen aandelen hebben gekocht om rijk te worden, maar om hun club te steunen of gewoon het hun plicht vinden om Ajax-aandelen te hebben. Dit is ook de enige reden, waarom meneer Slop en zijn mede kornuiten van het Ajax-pluche nog steeds op hun post zitten. Als het hier om een echt bedrijf ging, dan was de raad van bestuur al lang naar huis gestuurd door de leden van de aandeelhoudervergadering.

Maar niet bij Ajax! Rik van den Boog sleutelt thuis op zijn laptopje een powerpointje in elkaar en houdt een zogenaamd vlammend betoog over zelf opgeleide spelers, over de relatie met de supporters, over zijn eigen rol en die van zijn mede-bestuursleden, over hoe fantastisch het gaat met het bedrijf Ajax, de goede sfeer, het winnen van de KNVB-beker en plaatsing voor de Champions League. Kortom, het gaat fantastisch met Ajax sinds hij aan het roer staat. Voor de geïnteresseerden onder ons, zijn laatste presentatie voor TEG had dezelfde strekking! Meneer Slop predikt, ondanks het mega verlies, rust en continuïteit onder zijn bezielende leiding. Er wordt immers al jaren geen dividend uitgekeerd, dus waarom zou je dat veranderen, daar is Ajax niet bij gebaat!

Rik van den Boog slaat zichzelf op de borst en omarmd Martin Jol als de redder van Ajax.Martin, die zo goed met die jongens omgaat, die Ajax weer op de kaart zet, die aankopen doet die direct rendement opleveren, die Ajax herkenbaar laat voetballen en niet bezig is met zichzelf, maar het belang van Ajax.Kijk, dat Martin zijn aankopen sterk gelinkt zijn aan zijn zaakwaarnemer Raiola berust puur op toeval. Dat alle aankopen van Martin Jol jongens zijn waar hij in het verleden mee heeft gewerkt, is ook echt geen opzet. Dat al die jongens overal problemen hebben gehad en/of bankzitters waren, heeft te maken met het feit dat Martin Jol ze wel in de hand kan houden en al die anderen trainers niet.De clubleiding weigert nog langer alle macht aan één persoon op te hangen; dit is ook de reden om de handreiking van Johan Cruijff te weigeren.Het lijkt er echter op, dat Martin Jol een uitzondering is op deze regel, zonder dat hij nu echt iets toevoegt aan Ajax.

Natuurlijk, we staan keurig netjes tweede op één punt van PSV. We spelen weer Champions League en zijn dit keer niet weggespeeld door AC Milan. Een thuisduel tegen FC Utrecht verliezen kan een keer gebeuren. Urby Emanuelson, een jongen van de club, gratis de deur uit laten lopen aan het einde van het seizoen is een bedrijfsrisico, maar dat lossen we wel weer op met het aantrekken van de volgende aan lager wal geraakte voetballer waar Martin Jol ooit mee heeft gewerkt. Oké, gisteren werd NAC makkelijk opzij gezet door Ajax, maar was Ajax nu zo goed of was NAC zo slecht?
Ik denk het laatste. De goal van El Hamdaoui was mooi. De aanval, die eindigde met het schot op de lat, was eindelijk eens een echte Ajax-aanval.
Voor de rest was het niet zoveel, of het moet de bal aanname zijn geweest van Miralem Sulejmani, die eindelijk wat van zijn klasse liet zien. Maar om nu te zeggen, dat Ajax onder Martin Jol oogstrelend en echt Ajax-voetbal laat zien, gaat me echt te ver. Oh ja, er was nog een hoogtepunt! De rentree van de stormram Mido. Leek het zo? Was hij na het warmlopen al moe? Zeven jaar geleden vertrok Mido met grote problemen bij Ajax. Negen clubs verder is hij weer terug. Toen ik Mido over het veld zag sjokken, moest ik inderdaad denken aan een Ram. Een mannetjesschaap met kromme horens en een dikke nek, zo liep hij daar. Nu de storm nog, zullen we maar zeggen, want van dat ene rollertje dat hij produceerde, daar wordt geen keeper nerveus van.

Ondertussen wacht ik, en velen met mij, op onze eigen stormram uit Barcelona. Niet via de telefoon, zoals Rik van den Boog ineens vurig hoopt.
Maar van mij mag hij met zijn Citroën de slagboom van de ArenA eruit rammen en de bestuurskamer binnenkomen stormen en roepen: Nu is het genoeg, eruit jullie, want jullie maken mijn club kapot. De enige die deze club zowel financieel als sportief kan redden, dat ben ik.

Het zou mij als muziek in de oren klinken.
Eindelijk een stormram waar je wat aan hebt.

Tot volgende week

Remko van der Ploeg
freakie
 freakie - zondag 17 oktober 2010 - 19:42   quote  deeplink  
AMENNNNNNN...
Pema
 Pema - zondag 17 oktober 2010 - 21:08   quote  deeplink  
Wanneer heeft Cruijff echt iets opgepakt, denk aan nederlandseftal, Ajax etc. Wel roepen maar daden ho maar. Let wel ik ben/was een Cruijff fan
Pema
 Pema - zondag 17 oktober 2010 - 21:31   quote  deeplink  
NOG MAAR WEER EENS VRAGEN OM CRUIYFF door Remko van der Ploeg

Schrijf zijn naam tenminste wel juist, Remco
remco k
 remco k - zondag 17 oktober 2010 - 21:45   quote  deeplink  
Sorry, maar lekker belangrijk, het is hier geen spelcompetitie toch of wel
hospik
 hospik - maandag 18 oktober 2010 - 13:19   quote  deeplink  
tijd voor een grote schoonmaak in de "bedrijfsleiding"! volgens mij is johan met z'n netwerk de enige die voor de lange termijn de boel weer recht kan trekken!
alibabba
 alibabba - maandag 18 oktober 2010 - 14:19   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 - 13:19 schreef hospik het volgende:
tijd voor een grote schoonmaak in de "bedrijfsleiding"! volgens mij is johan met z'n netwerk de enige die voor de lange termijn de boel weer recht kan trekken!
EENS
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - maandag 18 oktober 2010 - 14:36   quote  deeplink  
Een zeer inhoudelijk mooi stuk!

Ben het alleen niet helemaal eens dat Mido een ram is, hij is namelijk boogschutter ;)
remco k
 remco k - maandag 18 oktober 2010 - 15:39   quote  deeplink  
Kunnen wij als supporters niet iets op touw zetten, ik wil wel helpen in ieder geval.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3097
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: NOG MAAR WEER EENS VRAGEN OM CRUIYFF door Remko van der Ploeg

0.0058488