|
|
|
remco k
|
|
|
De wekelijkse column van Remko van der Ploeg voor www.Ajax1.nl
Winnen met 10 man van Auxerre is niet slecht. Bij Excelsior met 10 man een 2-0 achterstand ombuigen naar een gelijkspel, nijgt weer naar het aloude lucky Ajax. Tegen Heerenveen werd er de laatste jaren niet meer gemakkelijk gewonnen. Sterker nog, bijna twee jaar geleden, was er een overspannen supporter die na het 0-1 verlies tegen Heerenveen Marco van Basten uitmaakte voor een pannenkoek. Heel Nederland sprak erover en de pannenkoeken daalden in ieder stadion waar Ajax speelde vanaf de tribunes neer.
Dit jaar werd het dus 3-1; op papier een gemakkelijke overwinning. Maar wie de wedstrijd heeft gezien, zal toch anders moeten concluderen. Ondanks dat Leo Driesen verwoedde pogingen deed om het zwakke spel van Ajax te camoufleren met zijn hartstochtelijke commentaar. Want dat is toch wel een andere conclusie die je de laatste tijd mag trekken; de verslaggeving van Leo Driesen bij de Ajax-wedstrijden is objectief, grappig en informatief. Sjappoo Leo.
Bij Ajax loopt het eigenlijk zoals het de laatste jaren een gewoonte is geworden. We hebben weer een achterstand in te halen op PSV en FC Twente en de titel Herbstmeister lijkt weer verder weg dan ooit.El Hamdaoui verbloemt de vormcrisis van Suarez en laat het publiek smullen van zijn gouden rechterbeen. Daarmee verbloemt hijzelf weer zijn linkerbeen.Dat de simpelste driehoekjes mislukken, daar heeft niemand het over. Dat Siem de Jong nog geen schim is van de schaduwspits van vorig jaar, daar wordt niet over gesproken. Dat Demy de Zeeuw aan een mager seizoen bezig is, neemt men voor lief. Dat Sulejmani net zo geruisloos weer uit de basis is verdwenen als dat hij erin was gekomen, laten we gelaten over ons heen komen. Dat Mido al twee keer van de bank opgehesen is en vervolgens door Martin Jol het veld opgerold is, beschouwen we als Amsterdamse humor.
Ik kan de humor er niet van inzien. De clubleiding schilderdt Johan Cruijff af als een oude seniele gek, die men niet begrijpt. Martin Jol mag ondanks de financiële huishouding spelers uit de stal van zijn zaakwaarnemer halen, die niets toevoegen (Kerlon, Ze Eduardo, Mido, Tainio). Jonge talenten breken niet echt door in de weinige speeltijd die ze krijgen. Het grootste talent van Denemarken en begeerd door Engelse en Spaanse topclubs, kwijnt naast Martin Jol weg op de bank. Er zit geen ontwikkeling in de jeugd en ze worden door BarbaPapa Jol met een schouderklopje tevreden gehouden of in hun zelfvertrouwen aangetast door hen zonder reden van opgaaf te vervangen door een 37-jarige Andre Ooijer. De jeugd heeft de toekomst bij Ajax, zullen we maar zeggen.
Een tekort van 22 miljoen euro wordt afgeschoven als een erfenis van oudgedienden, terwijl die oudgedienden er nog steeds zitten. Rik van den Boog roept dat alle parameters de goede kant opstaan, alleen niemand weet welke kant de goede is! De persvoorlichter wringt zich in alle bochten om recht te praten wat krom is en als Youp van t Hek even gas geeft op twitter, dan zal hij vast een aanbieding krijgen van T-mobile.
Maar ik kan er allemaal nog wel mee leven; het hoort bij een club als Ajax. Alle intriges, leugentjes om bestwil, openlijke schofferingen en het schoon vegen van de eigen straatjes, dat is niet iets van de laatste jaren. Zelfs in de gloriejaren 70 was dit schering en inslag. Martin Jol heeft echter een nieuwe dimensie aan Ajax toegevoegd, waar ik niet vrolijk van word, namelijk het Calimero-en. Vorig jaar heeft Ajax het kampioenschap verloren, doordat Ajax voor de winterstop een zwaarder programma had dan na de winterstop. Een andere redenen waren de scheidsrechterlijke dwalingen, onterecht afgekeurde doelpunten, grensrechters die stonden te pitten en de KNVB-hetse tegen trainers in een trainingspak.
Het zijn argumenten van een trainer, die het niet bij zichzelf zoekt, maar bij anderen. Het zijn argumenten van een trainer, die eigenlijk in Engeland had willen zitten. Martin Jol had afgelopen zondag een argument, dat voor mij de deur dicht deed. Ajax is namelijk dit seizoen 9x ingedeeld om de aftrap te verrichten op het achterlijke tijdstip van 12:30 uur. Belachelijk toch riep Martin vol overgave in de microfoon van Eredivisie Live, de jongens zaten al om 09.30 uur aan een bordje pasta en dan kan je ook niet lekker meer voetballen.
Dit Calimero-gedrag hoort niet bij een Ajax-trainer en de club Ajax. Als dat een managementkwaliteit is van Martin Jol, dan had hij inderdaad beter naar Fulham kunnen gaan. Het kleinste clubje van Londen. Daar had hij dan in zijn steenkolen-Engels in de microfoons van Sky-sport kunnen roepen, na de zoveelste nederlaag: But we are small you know and they are big, you know
Bij Ajax doen we dit niet meneer Jol, wij zijn namelijk AJAX, de GROOTSTE club van Nederland. U bent ingehuurd om ons kampioen te maken en niet om Calimero-gedrag te vertonen. Zelfs Mario Been verlaagt zich niet tot dit gedrag na een beschamende 10-0 nederlaag.
Tot volgende week,
Remko van der Ploeg |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
mee eens.. zoals ik ook al vaker aan heb gegeven snap ik ook het speltype/ opstelling van Jol niet.. laat staan de wissel Alderweireld / ooijer hij zei we kregen veel tegen doelpunten.. ja klopt.. maar lag dat aan Alderweireld ? nee niet echt.. we hebben er nu ook weer 3 te pakken met Ooijer in de basis en waar hij niet vrij uit ging ! |
|
|
|
|
Bossa
|
|
|
Mooi stuk en veel zaken bevatten een kern van waarheid, maar zijn wellicht ook wat kort door de bocht.
1) Jol heeft een nieuwe spits in moeten passen, waardoor Suarez en De Jong op een andere manier moeten voetballen. Dat dit na 2 maanden nog niet 100% loopt is niet onlogisch, integendeel. Dat we nog steeds zo dreigend zijn en dat El Hamdaoui toch al zo trefzeker is, is eerder een half vol glas, dan een half leeg glas. De Jong heeft moeite dat hij zonder aanspeelpunt Pantelic moet spelen, De Zeeuw zal dit mijn inziens (voorlopig) beter invullen. 2) Mido en Tainio nu al afschrijven schaar ik in het rijtje Voetbal International analyses. Veel te voorbarig dus. Ok, ze hebben nog niet aangetoond van meerwaarde te zijn (ook al was Mido´s invalbeurt tegen Excelsior zeker wel waardevol, ze konden veel makkelijker de lange bal spelen), maar waarom zouden we nu al uitsluiten dat dit nog wel het geval gaat zijn? Van Mido weten we wat hij kan, de vraag is of hij ooit fit genoeg gaat worden. Van Tainio zal Jol toch wel weten wat hij kan, dus laten we daar nog even vertrouwen in hebben tot het tegendeel bewezen is (dat heeft Jol toch wel verdiend na de progressie die hij vorig jaar bij Ajax heeft te bewerkstelligen). 3)Misschien maak ik me nu ook schuldig aan Calimero gedrag, maar ik vind het opvallend hoe vaak Ajax de laatste jaren (in tegenstelling tot Twente en PSV) te kampen heeft met een scheidsrecther die écht de weg kwijt lijkt te zijn en Ajax lekker een middagje het leven lijkt te willen maken. Het zal allemaal vast niet bewust gebeuren, maar misschien heeft het jarenlange gemekker van andere clubs over ´Lucky Ajax` en ´Ajax wordt altijd door scheidsrechters bevoordeeld´ toch z´n vruchten afgeworpen en willen sommige scheidsrechters nu alle schijn vermijden door Ajax dan maar te benadelen. Hoe dan ook, ik begrijp best dat Jol naar buiten toe niet al te veel kritische noten over zn ploeg wil kraken, dat werkt voor de spelersgroep een stuk prettiger (Louis van Gaal heeft hier ook een handje van, toch niet onsuccesvol). Intern zal hij vast de vinger op de zere plek leggen en mensen bekritiseren waar nodig. 4) Net als rechters (actueel door het proces rond Wilders), zal ook de KNVB de schijn van partijdigheid tegen moeten gaan. In dat opzict is het vreemd dat ze de competitie op een dusdanige manier inrichten dat er één titelkandidaat is die zo vaak zo vroeg moet spelen, en de andere titelkandidaten helemaal niet. Natuurlijk moet je het eerst bij je zelf zoeken, maar de KNVB moet dit gewoon handiger (lees: eerlijker) verdelen zodat niemand er over kan beginnen. 5) Het grootste talent van Denemarken heeft mij te vaak laten zien dat hij nog niet op het juiste niveau zit, hij neemt sommige dingen toch echt iets te makkelijk op... 6) Mijn veel grotere zorg: wat is er met Enoh aan de hand? Zou het zijn dat hij door de onderhandelingen over contractverlenging met z´n koppie ergens anders was? Hoe dan ook, het ziet er niet uit wat hij de laatste tijd presteert. Maar ook dat zal weer goed komen, hij heeft laten zien wat hij kan. Voor Van der Wiel geldt overigens hetzelfde...
Ondanks alles is het wel zaak dat Ajax nog transparanter gaat worden. Zij kunnen wel precies weten hoe de bedrijfsvoering is, hoe de financiën zijn en welke bedoelingen ze met welke uitspraken hebben, maar dat weten wij niet. Om speculaties en onvrede voor te zijn is een extreem open communicatie van uiterst belang. Maar ja, die verrekte beursgang maakt dat niet makkelijker. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 - 14:06 schreef nummer10 het volgende:mee eens.. zoals ik ook al vaker aan heb gegeven snap ik ook het speltype/ opstelling van Jol niet.. laat staan de wissel Alderweireld / ooijer hij zei we kregen veel tegen doelpunten.. ja klopt.. maar lag dat aan Alderweireld ? nee niet echt.. we hebben er nu ook weer 3 te pakken met Ooijer in de basis en waar hij niet vrij uit ging ! 100% mee eens, Jol is een zeer goede trainer, maar in mijn ogen niet een AJAX man, het is een trainer die vanuit het verdedigende denkt, en dat zijn we niet gewend bij AJAX, sterker nog, op de lange termijn zullen wij dit niet accepteren. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
nope.. dit jaar mag nog.. met een kleine mag.. zolang als het werkt laat ik het zo zeggen.. als hij dit jaar het kampioenschap daarmee niet haalt is het EXIT.. |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
dus jol------> geen kampioen dit seizoen = |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
http://www.ajaxf-side.nl/shownews.asp?id=14181
hij praat het zelf nog goed ook he.. je hebt verdorie zat buitenspelers.. IN DE JEUGD MAAR DAT DURF JE NIET AAN LAMBAL !! Sulejmani erin Ema linksback en je hebt een Linksbuiten.. Josefzoon rechts suarez in de spits en El ham op 10 met een vrijerol !!!!!!! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Ik heb inderdaad ook gelezen, het is echt belachelijk hoe hij met die gasten omgaat |
|
|
|
|
|