Op zondag 31 oktober 2010 - 19:53 schreef remco k het volgende:Ondanks dat Ajax de nodige punten pakt in de competitie, is het toch echt heel erg duidelijk te zien, dat de hand van Jol steeds duidelijker zichtbaar wordt, en die hand van Jol is gebasseerd op verdedigen, en juist dat is iets wat we bij Ajax niet goed kunnen, het is ook nog nooit onze kracht geweest. De jeugd en hun vrije spel zonder regels en beperkingen, dat is onze kracht geweest, en juist dat is wat Jol niet doet, sterker nog, Jol heeft op El Hamdaoui na, alleen maar oude spelers bij de selectie gehaald, en op Ooijer na, heeft er niet 1 van deze spelers een echt goede indruk gemaakt op mij, Mido weegt 120KG Tanio lijkt me een goede speler, maar blijkt gewoon overbodig, en Atouba probeert zo min mogelijk te spelen. Tegenwoordig is het ook heel normaal om zelfs in de eigen Arena minder balbezit te hebben dan de tegenstander, en het ergste van allemaal is nog wel, dat het gewoon wordt geaccepteerd door de supporters.
Ik zou echt heel graag zien dat Ajax terug stapt naar de huisstijl, of de Cruijff stijl. Dus met een zeer aanvallende ploeg, iedere tegenstander vastbinden op eigen helft, waarbij 70 procent balbezit voor Ajax heel normaal is.
Opbouwen behoort hierbij cntraal te staan, en ook centraal te gebeuren, dus middenvelders aanspelen die veel bewegen, en dus niet een balletje breed op een back, want die kan maar 1 kant opdraaien en dat is wel heel makkelijk druk zetten voor de tegenstander. Hierdoor voorkom je heel veel balverlies, en juist dat is iets, dat Ajax nu parten speelt.
Backs en buitenspelers met een goede actie en voorzet is hierbij een must, en die hebben wij in de vorm van Urby Emanuelson en Van der Wiel als backs en Jozefzoon en Sulejmani als buitenspelers. Centraal achterin kan Alderweireld prima spelen, maar ook Oijer is hier een optie, liever zie ik Alderweireld, want dat is toch echt onze toekomst, naast Alderweireld moet natuurlijk gewoon Vertongen staan.
Op het middenveld moet Ajax gaan spelen met 1 controleur in de vorm van de Zeeuw, dat lijkt misschien te aanvallend, maar het enige verschil is, dat Ajax zo eerder begint met verdedigen, en dat ontlast weer onze verdediging.
Met een ruit op het middenveld, zou ik gewoon blufpoker gaan spelen en Jozefzoon rechts zetten en Sulejmani links zetten, bijde spelers kunnen zowel buitenom als binnedoor, en zijn beiden in staat om het veld heel breed te houden, bij balverlies kunnen ze naar binnen knijpen en zet je iedere tegenstander direct onder druk.
Op 10 moet gewoon een echte Ajax speler, en dat kan zowel Eriksen als Lodeiro zijn, mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar Eriksen, maar Lodeiro lijkt mij een heel goede speler waar we nog veel van gaan zien. de 2 aanvallers lijkt me vrij logisch in de vorm van El Hamdaoui en Suarez.
Zo zou het er dan dus zo'n beetje moeten gaan uitzien.
---------------------Stekelenburg------------------
------------Alderweireld-----Vertongen-------------
V/D Wiel---------------------------------Emanuelson
---------------------De Zeeuw----------------------
---------------------------------------------------
Jozefzoon---------------------------------Sulejmani
----------------------Eriksen----------------------
----------------Suarez------El Hamdaoui------------
Dit lijkt op verdomd vel op een 4-4-2 opstelling, maar het tegendeel is waar, als 1 van beide spitsen op de juiste momenten leert inzakken, versterk je iedere aanvallende positie en ben je altijd verassend.......