BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Van Duivenbode: 'Ajax licht hand met clubbeleid'

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - dinsdag 09 november 2010 - 05:37
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

'Ajax licht hand met clubbeleid' (De Telegraaf)

Boudewijn
 Boudewijn - dinsdag 09 november 2010 - 06:09   quote  deeplink  
Van Duivenbode: 'Ajax licht hand met clubbeleid'

AMSTERDAM - "Voetbaltechnisch heeft Johan Cruijff gelijk met zijn kritiek. Alleen zet hij het vervolg wel erg extreem neer als hij stelt dat de volledige Ajax-top moet opstappen." Dat zegt Theo van Duivenbode (67), oud-speler van het eerste elftal en mede-opsteller van het rapport Coronel uit begin 2008.

"Ik vind het onbegrijpelijk dat ze niet eerst eens als volwassenen met elkaar zijn gaan zitten om elkaars standpunten en ideeën uit te wisselen. Maar dat station is gepasseerd."

Van Duivenbode ziet keer op keer dat met het clubbeleid - als dat al wordt gevoerd - de hand wordt gelicht. Ook na het verschijnen van het rapport Coronel, waarin wordt betoogd dat trainers als voorbijgangers nooit het spelersbeleid mogen bepalen. ,,De afgelopen drie jaar zijn geloof ik dertig spelers van buitenaf aangetrokken. Een heilloze weg. Inmiddels komen veel spelers in het eerste elftal voort uit de eigen opleiding. Toch, de supertalenten die bijna structureel door Ajax werden afgeleverd, worden niet meer door Ajax opgeleid. Eén topaanvaller per drie jaar moet mogelijk zijn."

,,Je koopt alleen dure spelers als ze aantoonbaar bepalend of dragend zijn voor je ploeg of je koopt jonge talenten met potentie. Maar wel altijd binnen de begroting. In ieder ander geval val je terug op de jeugdopleiding. Voldoen aankopen niet dan kan je daar de trainer op afrekenen, want die heb je aangetrokken om te presteren met de spelers en de ploeg", aldus Van Duivenbode, die wars is van huren of verhuren. ,,Pure geldvernietiging."

Ondanks het rapport Coronel komen er toch steeds weer nieuwe, zogenaamd gelouterde, oudere spelers naar Ajax, die veel geld kosten. Van Duivenbode: ,,Op het veld en op de bank staan en zitten dergelijke spelers onze jeugdspelers in de weg. Komt bij dat Ajax ondanks dat bataljon buitenlanders, dure spelers en aankopen sinds 2004 geen kampioen meer is geworden. Die garantie geven ze je dus niet. Daarom moet een trainer bij Ajax gewoon worden verplicht drie jeugdspeler op de bank te hebben zitten tussen de 18 en 20 jaar. En als de stand het toelaat, moet je ze speeltijd gunnen om te proeven aan het hoogste niveau. Wil een trainer dat niet, dan is er geen plaats voor hem bij Ajax. Ook niet als hij weigert te werken met prestatiebonussen. Hij moet zijn eigen salaris terugverdienen. Zo voer je technisch en financieel verantwoord beleid."
Ride
 Ride - dinsdag 09 november 2010 - 07:45   quote  deeplink  
Goed stuk... helder ook.

en een sneer naar Johan?
Ride
 Ride - dinsdag 09 november 2010 - 08:32   quote  deeplink  
Menzo: 'Ik weet nu hoe Ajax in elkaar steekt en dat is helaas niet goed'
Dinsdag, 9 november 2010 om 07:36
Stanley Menzo vindt het begrijpelijk dat Theo van Duivenbode zich niet herkiesbaar heeft gesteld voor de ledenraad van Ajax. De tegenwoordig assistent-trainer van Vitesse maakte net als Van Duivenbode deel uit van de commissieCoronel die de club doorlichtte en concludeert dat de technische aanbevelingen grotendeels zijn genegeerd. "Waarom roep je een commissie in het leven als je er toch niks mee doet?, vraagt de oud-doelman zich af in De Telegraaf.

De beslissing van Van Duivenbode kwam voor Menzo niet als een verrassing. "Ook na de interviews met alle betrokkenen hebben we contact gehouden. Theo is een gewichtig man, iemand die de club in zijn hart meedraagt. Hij is heel teleurgesteld hoe het nu gaat. En niet alleen qua uitslagen." Dat verwijt Menzo commissiepreses Uri Coronel. "Het wordt mij maar niet duidelijk wat zijn macht is. Ik vond het al frappant dat de voorzitter van de commissie voorzitter van de RvC werd, maar het is helemaal vreemd dat er dan niks met zijn eigen aanbevelingen wordt gedaan."

"Dan denk ik: Uri, kom op. Jij moet je vinger opsteken. Hij had de voortrekkersrol moeten nemen. Dit klopt niet, is niet zoals het moet zijn. Ik weet niet of de ledenraad hem ter verantwoording had kunnen roepen." De vele uren die Menzo in de commissie-Coronel stopte, worden volgens hem niet uitbetaald. "Ik trad toe om de club vooruit te helpen", stelt Menzo. "Maar helaas is al het werk voornamelijk goed geweest voor mijn eigen ervaring. Ik heb inzichten die je normaal niet krijgt en weet nu hoe Ajax in elkaar steekt. En dat is helaas nu niet goed.

"Ik heb vanaf het begin benadrukt dat ik nooit de intentie heb gehad om de voorzittersrol op me te nemen, reageert Coronel in het dagblad. "Maar toen de commissie, die namens de ledenraad het nieuwe bestuur moest formeren, een dringend beroep op me deed om op basis van mijn kennis en ervaring deze misschien ongebruikelijke stap te maken, ben ik erop ingegaan. Het werd overigens unaniem door de ledenraad goedgekeurd. Het grootste en belangrijkste deel van de aanbevelingen van het rapport is uitgevoerd. Een aantal zaken ter verbetering is nu in het stadium van uitvoering."

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 09 november 2010 door Ride --
Ride
 Ride - dinsdag 09 november 2010 - 08:33   quote  deeplink  
Grootste ?
MikeT
 MikeT - dinsdag 09 november 2010 - 08:33   quote  deeplink  
Goed stuk, hij heeft er een betere kijk op dan Cruijff. Veel beter uitvoorbaar, reeel en goed voor de jeugd.
remco k
 remco k - dinsdag 09 november 2010 - 10:24   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 november 2010 - 07:45 schreef Ride het volgende:
Goed stuk... helder ook.

en een sneer naar Johan?
In tegenstelling, alleen had hij het niet nu verwacht omdat hij een jaar geleden al was opgestapt, overigens heeft Cruijff ook in april van dit jaar (toen alles fantastisch was) zijn zorg hierover uitgesproken..
remco k
 remco k - dinsdag 09 november 2010 - 10:26   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 november 2010 - 08:33 schreef MikeT het volgende:
Goed stuk, hij heeft er een betere kijk op dan Cruijff. Veel beter uitvoorbaar, reeel en goed voor de jeugd.
HAHAHA, Het zijn Exact dezelfde plannen hoor, van Duivenbode en Cruijff zijn goede vrienden, en praten hier met enige regelmaat over.....
Pietje
 Pietje - dinsdag 09 november 2010 - 12:13   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 november 2010 - 10:26 schreef remco k het volgende:

[..]

HAHAHA, Het zijn Exact dezelfde plannen hoor, van Duivenbode en Cruijff zijn goede vrienden, en praten hier met enige regelmaat over.....
Klopt, Remco! Theo en Johan spreken elkaar met enige regelmaat. Inderdaad zijn het gabbers van elkaar!
Waarom luistert het management van Ajax niet naar die praktijkmensen? Ze durven gewoon niet. Maar ach, mismanagement is uiteindelijk ook een vorm van management... WEG MET DIE BENDE!! Zelfs ik, de vredelievendheid (?) zelve betrap mezelf op gevloek en getier en anarchistische gedachtes door teleurstelling en woede. BESTUUR: OPSTAPPEN EN WEL ONMIDDELLIJK!!!!
MikeT
 MikeT - dinsdag 09 november 2010 - 12:47   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 november 2010 - 10:26 schreef remco k het volgende:

[..]

Nou dan brengt hij iig heel anders. A heeft het niet zozeer over opstappen maar oplossen (praten) B noemt alleen technisch beleid :S Hij rept met geen woord over dat iedereen moet opstappen.
nummer10
 nummer10 - dinsdag 09 november 2010 - 13:04   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 09 november 2010 - 12:13 schreef Pietje het volgende:

[..]

Klopt, Remco! Theo en Johan spreken elkaar met enige regelmaat. Inderdaad zijn het gabbers van elkaar!
Waarom luistert het management van Ajax niet naar die praktijkmensen? Ze durven gewoon niet. Maar ach, mismanagement is uiteindelijk ook een vorm van management... WEG MET DIE BENDE!! Zelfs ik, de vredelievendheid (?) zelve betrap mezelf op gevloek en getier en anarchistische gedachtes door teleurstelling en woede. BESTUUR: OPSTAPPEN EN WEL ONMIDDELLIJK!!!!
+1

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5876
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Van Duivenbode: 'Ajax licht hand met clubbeleid'

0.0061531