|
|
|
remco k
|
|
|
AMSTERDAM - Op weg naar AZ (morgen) en PSV (volgende week) kraakt het in de hersenpan van Martin Jol. Elke dag denkt de coach na over welke combinatie de beste kans geeft op een stabieler Ajax. Eén ding is zeker: Als Suarez en El Hamdaoui het voorin samen moeten uitzoeken, zal het een kwestie blijven van alles of niets.
Welke opties heeft Jol voor het probleem voorin?
Optie 1: Doorgaan met Suárez en El Hamdaoui voorin Morgen speelt Ajax uit bij AZ. El Hamdaoui is na een lichte blessure weer beschikbaar voor het treffen met zijn oude club. De combinatie tussen hem en Suarez heeft tot nu toe precies gebracht wat je ervan kon verwachten. Samen knutselden ze al fraaie aanvallen en doelpunten in elkaar, maar als intuïtieve voetballers kunnen ze ook hopeloos met zichzelf in de knoop liggen.
Feit is dat je bij types als zij een pakket aan plussen en minnen krijgt. De kunst is het héle pakket te accepteren. Met deze twee voorin is Ajax verzekerd van de prijs voor het doelpunt van het jaar. Het publiek ziet een stuk of acht spectaculaire wedstrijden. Maar als elftal zal Ajax nooit een reeks van overwinningen boeken zoals vorig jaar.
Co Adriaanse introduceerde ooit 'systeem Berlijnse muur', toen hij met Ajax in een turbulente fase móest gaan winnen. Twee spitsen voorin, daarachter een dichtgetimmerd middenveld van vijf man met lopers en balafpakkers en bij balbezit twee inschuivende backs (Trabelsi en Maxwell) die de achterlijn haalden. Co won toen wel een hele serie duels. Maar na één forse nederlaag bij Heerenveen stak de kritiek in de vijfde colonne de kop op en gooide het bestuur Adriaanse nog voor de winterstop op straat.
Optie 2: Ster Suárez of ster El Hamdaoui op de bank Interessant is een parallel met trainer Louis van Gaal. Die kwam er bij AZ nooit echt uit als er met Mounir El Hamdaoui en Jeremain Lens twee intuïtieve spitsen in de opstelling stonden. Hijmaakte daaromde keuze om Lens te laten wachten en werd kampioen.
Nou was Lens bij AZ nog een speler zonder status. Maar wie zou Jol bij Ajax moeten passeren? El Hamdaoui is topscorer en zijn eigen aankoop, Suarez de altijd strijdende aanvoerder. Aan de andere kant: je zal nu Siem de Jong zijn, of Demy de Zeeuw, of Christian Eriksen en vanaf het middenveld telkens moeten anticiperen op twee totaal onvoorspelbare spitsen. Is het toeval dat De Zeeuw goed was bij AZ in de combinatie met El Hamdaoui, en vorig seizoen goed bij Ajax in de combinatie met Suarez, maar geen schim is in de combinatie met alle twee?
Christian Eriksen heeft het voetballende vermogen om middenveld en aanval met elkaar te verbinden, maar hij leefde pas op toen hij donderdagavond tegen Veendam als nummer 10 in de rug van aanspeelpunt Mido acteerde. ,,Het was lekker spelen met een kaatsende spits. In de jeugd bij Ajax speel je zo en bij de Deense nationale ploeg ook,'' zei het talent.
Optie 3: Suárez en El Hamdaoui op de flanken en Mido ertussenin Als je Suarez en El Hamdaoui er zelf over spreekt, zeggen ze onafhankelijk van elkaar hetzelfde: eigenlijk spelen ook zij allebei het liefst om een aanspeelpunt heen. Dan zijn zij zelf het tweede in plaats van het eerste station bij een aanval. Maar ja, Mido is op dit moment hooguit klaar voor een helftje. En dan ook nog geen 45 minuten om de drie dagen.
Toch heeft Jol al nagedacht over hoe je zoumoeten spelen als El Hamdaoui, Mido en Suarez met z'n drieën de aanval vormen. Dan heb je spelers met loopvermogen nodig die in hun rug al het verdedigende werk oppakken. Siem de Jong zou dat kunnen. De Zeeuw ook. Maar Eriksen bijvoorbeeld weer minder. En kunnen de drie musketiers ook samen tegen PSV? Of tegen FC Twente? Of in de beslissende Champions Leaguewedstrijd in Milaan?
Als coach staat Martin Jol voor een duivels dilemma. Hij zou nog het meest geholpen zijn door een blessure. Geen keuze hoevenmaken en vanzelf de juiste balans zien ontstaan. |
|
|
|
|
official master.
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: En dan een middenveld, met Eriksen de Jong en de Zeeuw?? |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
quote: lekker aanvallend. Maar hoe staat het met de verdedigende taken? |
|
|
|
|
official master.
|
|
|
quote: liever geen de Zeeuw, inderdaad beter een wat verdedigende speler als Lindgren of Enoh. maar misschien ook wel Anita op het middenveld, en Blind als linksback ik denk wel dat hij het daar heel goed doet. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: De Zeeuw en de Jong als controleurs en Eriksen daarvoor, Eriksen heeft een heel groot loopvermogen, dit wordt in mijn ogen verkeerd gezien door de schrijver van dit stukje.
verdedigen begint voorin, daar zit in mijn ogen het grootste probleem van het spelen met alledrie, Suarez wil wel druk zetten en opjagen, maar Mido en Hammie zeker niet... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 13 november 2010 - 18:56 schreef official master. het volgende:[..] liever geen de Zeeuw, inderdaad beter een wat verdedigende speler als Lindgren of Enoh. maar misschien ook wel Anita op het middenveld, en Blind als linksback ik denk wel dat hij het daar heel goed doet. Als de Zeeuw weer 100% fit is, zal hij bij Jol na Steek Vertongen en Suarez de 4e speler zijn die wordt opgesteld, dat zijn Jol z'n woorden, en ik denk ook echt dat hij dat wel goed ziet. Een de Zeeuw die fit is, is gewoon heel belangrijk voor de balans op ons middenveld... De Jong zou ik er dan eerder afhalen... Misschien is het dan wel een optie, om met Anita en De Zeeuw controlerend te spelen, en Eriksen als een echte 10, hij heeft namelijk wel het vermogen om de balletjes goed in te spelen, en met Mido als aanspeel punt, is dat dan best mogelijk |
|
|
|
|
official master.
|
|
|
quote:Op zaterdag 13 november 2010 - 19:05 schreef remco k het volgende:[..] Als de Zeeuw weer 100% fit is, zal hij bij Jol na Steek Vertongen en Suarez de 4e speler zijn die wordt opgesteld, dat zijn Jol z'n woorden, en ik denk ook echt dat hij dat wel goed ziet. Een de Zeeuw die fit is, is gewoon heel belangrijk voor de balans op ons middenveld... De Jong zou ik er dan eerder afhalen... Misschien is het dan wel een optie, om met Anita en De Zeeuw controlerend te spelen, en Eriksen als een echte 10, hij heeft namelijk wel het vermogen om de balletjes goed in te spelen, en met Mido als aanspeel punt, is dat dan best mogelijk Zou ook kunnen ja, maar wat vind jij van Blind als linksback ? |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Altijd al een serieuze optie gevonden, vind ook schreinend om te zien dat die jongen 0,0 kansen krijgt van Jol. Overigens zou ook hij prima naast de Zeeuw kunnen spelen als controlerende linkermiddenvelder... |
|
|
|
|
official master.
|
|
|
quote:Op zaterdag 13 november 2010 - 19:27 schreef remco k het volgende:[..] Altijd al een serieuze optie gevonden, vind ook schreinend om te zien dat die jongen 0,0 kansen krijgt van Jol. Overigens zou ook hij prima naast de Zeeuw kunnen spelen als controlerende linkermiddenvelder... Ja ik snap dat ook niet hoor, maar toch zie ik hem liever als linksback en anita naast de Zeeuw dan andersom |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Ik zou altijd mijn beste spelers opstellen, dus Suarez en El Hamdaoui beide in de basis. D.m.v. trainingen en gevoel maak je je keuzes en in mijn onderstaande opstellingen is dat te zien door het teken; /. De Zeeuw en vd.Wiel 3 weken op vakantie sturen, maar dat had Ajax al moeten doen een aantal maanden geleden, toen Ajax een makkelijk programma had! De Jong vervangt tussentijds de Zeeuw´s rol en Anita vervangt Wiel. Suarez moet vanaf rechts spelen en heeft de vrijheid, maar moet de voorste niet constant in de weg lopen. Hij moet in de 16 komen en moet er niet al staan! Sulejmani vanaf links en ook hij moet in dezelfde rol spelen als Suarez. Ajax moet met een echte 9 gaan spelen. El Hammie kan dit makkelijk, maar wanneer hij dit absoluut niet wil, is een fitte Mido de oplossing. Wanneer Mido niet fit is, speel je met de Jong als 9 en de Jong´s plaats op het middenveld word dan ingenomen door Bonevacia. Wanneer de Jong/Mido de spits is, kan Hammie bij hun in de buurt spelen, maar dan moet je met een links en rechtshalf gaan voetballen. Duidelijk moet worden gemaakt aan Hammie dat hij de meeste waarde heeft voor Ajax als diepe spits, omdat het hele elftal daardoor beter gaat draaien en Eriksen de nummer 10 kan vervullen.
Er zijn in mijn ogen dus 2 varianten, ervan uitgaande dat Ajax de Zeeuw en Wiel 3 weken op vakantie stuurt ( een fitte de Zeeuw en Wiel staan er bij mij altijd in ).
1e optie als Hammie de 9 is; Steek, Anita ( rechtsback ), Alderweireld/Ooijer, Vertonghen ( inschuiven naar middenveld wanneer het kan ), Urby ( linksback ); Enoh/Lindgren, de Jong, Eriksen ( 10 ); Sulejmani, El Hamdaoui, Suarez.
2e optie als Mido/de Jong de 9 is; Steek, Anita ( rechtsback ), Alderweireld/Ooijer, Vertonghen ( pertinent inschuiven naar middenveld ), Blind ( linksback ); de Jong/Bonevacia/Eriksen ( rechtshalf ), Urby ( linkshalf ), El Hammie ( 10 ); Sulejmani, Mido/de Jong, Suarez. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
snap niet waarom dejong nog genoemt word.. waarom niet dezeeuw en enoh en eriksen ?
wiel alder vertonghen emanuelson enoh dezeeuw eriksen suarez mido elham
maar wat ik nog liever zie en wat ik dan weer niet snap dat dat geen optie is..
wiel alder vertonghen emanuelson enoh dezeeuw elham suarez mido sulej |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Jou 2e optie nummer10 kan als Vertonghen pertinent inschuift naar het middenveld, anders worden de ruimtes veel te groot. Je moet de rol van de Jong van vorig seizoen als 10 niet onderschatten. Hij deed ook veel verdedigend werk en dat kan El Hamdaoui absoluut niet. Ook met Eriksen als nummer 10, zou ik Vertonghen een wat aanvallendere rol geven. |
|
|
|
|
AFCAKAMPEN
|
|
|
de jong is een mongool net als lindgren en emanuelson lekker naar rkc sturen die gasten.
stekelenburg vd wiel alderweireld vertongen anita de zeeuw enoh eriksen suarez el hamdaoui sulejmani.
dat gelul dat ze niet samen kunnen zegt me nix. |
|
|
|
|
E-J
|
|
|
quote:Op zaterdag 13 november 2010 - 19:05 schreef remco k het volgende:[..] Als de Zeeuw weer 100% fit is, zal hij bij Jol na Steek Vertongen en Suarez de 4e speler zijn die wordt opgesteld, dat zijn Jol z'n woorden, en ik denk ook echt dat hij dat wel goed ziet. Een de Zeeuw die fit is, is gewoon heel belangrijk voor de balans op ons middenveld... De Jong zou ik er dan eerder afhalen... Misschien is het dan wel een optie, om met Anita en De Zeeuw controlerend te spelen, en Eriksen als een echte 10, hij heeft namelijk wel het vermogen om de balletjes goed in te spelen, en met Mido als aanspeel punt, is dat dan best mogelijk Juist!
Steek Greg. Toby. Jan. Ema Demy. Anita Eriksson Jozefzoon. Mounir. Suarez |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Liever nu nog Sulejmani ipv jozefzoon, Sulejmani speelde een zeer goede tweede helft tegen Veendam, en begint in mijn ogen zoiezo weer stukken beter te worden... Maar we kunnen wel blijven speculeren, maar Jol zal Urby niet gaan passeren, zelfde geld voor de Jong.. |
|
|
|
|
AlexAFCA
|
|
|
Steek Greg - Toby - Jan - Vurnon Demy - Enoh Mounir Luis - Mido - Urby
Als Mido dan moe is, kan je altijd nog Mounir in de spits doen en voor Mido dan Eriksen of Siem doen. |
|
|
|
|
Oceanu
|
|
|
Kun je het beter gelijk doen. Mido houdt het tegen AZ nog geen half uur vol denk ik. |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Optie 2: Suarez erin en Hamdaoie verkopen,sinds die gozer er is vindt ik het niks |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Van het geld wat je voor Hamdaoie krijgt: Vlemmincks(heb ik al eerder aangegeven) halen van NEC,Verhoek van ADO en die gozer(LB) van FC Zwolle |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
LV van FC Zwolle bedoel ik |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Dat komt echt niet door Hammie hoor, dat komt door het gebrek aan een echte nr10 op het veld, Hammie deed het perfect onder van Gaal, en dat was toch echt het zo gewilde "ajaxspel" wat daar werd gespeeld, persoonlijk denk ik dat het misschien nog beter is, om nu 25/35 miljoen op te strijken voor Suarez, hij gaat zoiezo weg deze of de volgende transferwindow, van dat geld kun je prima 1 goede versterking kopen voor op de flanken...
Overigens zou ik zoiezo liever niet starten met welke opstelling dan ook die wordt beschreven in mijn eerste post...
---------------------Steek------------------ Greg----------Alder----------Jan-------Anita --------------------de Zeeuw----------------
Jozefzoon---------------------------Sulejmani ----------------------Eriksen---------------- --------------Suarez-----------Hammie---------
Zo zou ik het liefst ons Ajax zien spelen, met een inschuivende verdediger in de vorm van Vertongen, en dus een extreem dynamisch middenveld, maar toch ook met buitenspelers, hierdoor kunnen we en moeten we heel snel druk zetten op de verdegend ingestelde spelers bij de tegenstander..
Als 1 van de buitenspelers doorkomt, moet 1 van de spitsen zich leren laten terugzakken, hierdoor creeer je veel ruimte, en dus ook makkelijker kansen, en met spelers als Hammie en Suarez houd je toch je creatieve spelers die zelfstandig een dode wedstrijd kunnen beslissen... |
|
|
|
|
todywome
|
|
|
El Ham, dient in dienst van Suarez te gaan spelen en anders dient hij niet te spelen. Wellicht dat dit opgelost kan worden wanneer hij op 10 gaat spelen. Suarez zoekt El Ham. veel meer dan andersom. Sinds het "xxxx of" na het stifje van El Ham zit het mij niet lekker hoe die twee samen functioneren. Sindsdien is Suarez ook minder. Suarez is voor mij de onbetwiste nr 1. Voor het team zou het misschien wel het beste zijn wanneer we wat geld vangen in de winterstop voor El Hamdoui en daar bv. Koevermans van kopen! Geloof nog steeds dat hij mits hij vertrouwen krijgt veel gaat scoren. Heeft hij ookal in Champions League bewezen. |
|
|
|
|
todywome
|
|
|
Maar het klopt wel wat Remco zegt dat Suarez toch weggaat na dit seizoen. Dus.. El Hamdoui en Koevermans? |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op zaterdag 13 november 2010 - 23:08 schreef todywome het volgende:Maar het klopt wel wat Remco zegt dat Suarez toch weggaat na dit seizoen. Dus.. El Hamdoui en Koevermans? nee liever van Wolfswinkel dan koevermans |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
El Hamdaoui is de afgelopen 3 seizoenen 1 keer topcorer geweest van de ED, en 2 keer runner up met ook meer dan 20 goals, alles wat hij met de bal doet is leuk om te zien, en hij heeft er dit seizoen bij Ajax ook al weer 11 inliggen in de ED, en hij scoort ook nog eens in de belangrijker wedstrijden, zoals tegen Ac Milan.
El Hamdaoui is veel meer een typische echte Ajax spits, dan dat Suarez dat is.
Daar komt nog eens bij dat we hem net hebben gekocht, en hij niet de verantwoordelijke is voor het slechte spel, dat is namelijk Jol, door de Jong te blijven opstellen, als we gewoon Eriksen achte Hammie en Suarez laten spelen, dan gaat het stukken makkelijker..
En jullie willen hem alweer verkopen?? zelfs Suarez en Huntelaar waren in hun eerste seizoen minder effectief dan Hammie... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 13 november 2010 - 23:08 schreef todywome het volgende:Maar het klopt wel wat Remco zegt dat Suarez toch weggaat na dit seizoen. Dus.. El Hamdoui en Koevermans? Lekker de afdankertjes van Psv ophalen?? doe ff normaal man... |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
quote: hebben ze met Ooijer toch ook gedaan. |
|
|
|
|
Per4manc
|
|
|
De optie Suarez - Mido - El Hammi is interessant. Alleen denk ik niet dat Suarez en El Hammi als buitenspelers gaat spelen. Je krijgt dus een heel druk centrum waarin het lastig combineren is. Ik denk dat ik tegen AZ zonder El Hammi zou spelen. Ik weet zeker dat Suarez beter functioneert zonder El Hammi. Ik zou daarbij bijvoorbeeld Josefzoon als buitenspeler opstellen. Misschien Mickey z'n allerlaatste kans geven. Het middenveld blijft een probleem. De Zeeuw, de Jong en Enoh zijn uit vorm. Erikson is nog niet sterk genoeg. |
|
|
|
|
Blokkie1974
|
|
|
quote:Op zondag 14 november 2010 - 12:06 schreef Per4manc het volgende:De optie Suarez - Mido - El Hammi is interessant. Alleen denk ik niet dat Suarez en El Hammi als buitenspelers gaat spelen. Je krijgt dus een heel druk centrum waarin het lastig combineren is. Ik denk dat ik tegen AZ zonder El Hammi zou spelen. Ik weet zeker dat Suarez beter functioneert zonder El Hammi. Ik zou daarbij bijvoorbeeld Josefzoon als buitenspeler opstellen. Misschien Mickey z'n allerlaatste kans geven. Het middenveld blijft een probleem. De Zeeuw, de Jong en Enoh zijn uit vorm. Erikson is nog niet sterk genoeg. Ik zou Mickey eens een keer op de 10 zetten ipv de Jong. Mickey als buitenspeler is niet dendered, hij haal bijna nooit de achterlijn. Wellicht als nummer 10 dat het beter gaat. |
|
|
|
|
Per4manc
|
|
|
quote:Op zondag 14 november 2010 - 13:19 schreef Blokkie1974 het volgende:[..] Ik zou Mickey eens een keer op de 10 zetten ipv de Jong. Mickey als buitenspeler is niet dendered, hij haal bijna nooit de achterlijn. Wellicht als nummer 10 dat het beter gaat. Daar is hij simpelweg niet goed genoeg meer voor. Hij is na zijn zware knieblessure nooit weer op niveau gekomen. Helaas maar waar. De enigste reden waarom hij nog in de selectie zit is omdat hij 16,5 mlj heeft gekost. Zou hij maar 4 mlj hebben gekost dan hadden we niets meer vernomen van Sulemani.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 14 november 2010 door Per4manc -- |
|
|
|
|
Blokkie1974
|
|
|
quote:Op zondag 14 november 2010 - 13:21 schreef Per4manc het volgende:[..] Daar is hij simpelweg niet goed genoeg meer voor. Hij is na zijn zware knieblessure nooit weer op niveau gekomen. Helaas maar waar. Als linksbuiten is het ook niets ! ... en de Jong op 10 is ook niets ;-)
Ik dacht op de 10 en dan alleen maar passes geven op Suarez en Hammie.
Spelverdelen. |
|
|
|
|
Per4manc
|
|
|
Dan heb je meer aan Eriksson op 10. Die heeft er tenminste het overzicht voor. |
|
|
|
|
Blokkie1974
|
|
|
quote: Die heeft wel overzicht, maar is nog veels te licht. |
|
|
|
|
Per4manc
|
|
|
Daar ben ik ook bang voor, maar met Mickey op 10 wordt het ook niets. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
jol moet geen keuzes meer maken want hij maakt de verkeerde !!!! WEG MET JOL !!! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Vind ik echt volkomen onzin, ook vandaag was hij beter dan de gemiddelde Ajacied, en zet de Jong voor de keeper, Ajax moet eens uitgaan van voetballen, dan maakt het niet uit dat je wat lichter bent, kijk eens naar spelers als Iniesta en Xavi. Snijder vaart en Affelay |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
dikke jol moet een keuze maken welke snelweg hij pakt om op te rotten.....ik zou de A4 nemen als ik hem was...... |
|
|
|
|
ajaxcied
|
|
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op zondag 14 november 2010 - 17:45 schreef joduh het volgende:dikke jol moet een keuze maken welke snelweg hij pakt om op te rotten.....ik zou de A4 nemen als ik hem was...... Whahahahaha!!! |
|
|
|
|
E-J
|
|
|
Ja, het begint echt een beetje kansloos te worden. Het bestuur en de technische staf moeten vervangen worden door mensen met een Ajaxhart. Ook zij zullen wel eens een foute beslissing nemen, maar doen dat dan wel met goede bedoelingen. Op dit moment heb ik echt het idee dat de mensen uit het bestuur en de technische staf er alleen nog zitten voor zichzelf. Ik zeg: Grote schoonmaak bij Ajax!!!!!!!!!
Dan dit seizoen zo afmaken:
-----------------Steek-------------- Anita-----Toby------Jan----Blind -------Siem-------------Demy----- --------------Erikssen-------------- Jozefzoon----Mounir----Ozbilliz
Suarez en Greg lekker verkopen en bedanken voor hun bewezen diensten. Zij gaan anders toch weg eind dit seizoen. |
|
|
|
|
Blokkie1974
|
|
|
Als je Siem en Demy ook nog vervangt, dan ben ik het met je eens !! |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
Waar ik graag naar mag kijken: Luis Suarez als hij verloren heeft en de pers te woord moet staan. Je weet dat hij vlak na het interview een glazen deur in elkaar schopt, maar helaas, hij is aanvoerder. Hij moet zich gedragen.
Dat lukt hem met moeite. Suarez is als je zoontje van zes, die met een bal onder zijn arm vlak voor je neus staat. 'En wie zei jou toen dat je die bal bij de buurvrouw in haar gezicht moest schoppen? Wie zei dat? Dat was zeker weer een van die rotvriendjes van je?'
Suarez kan dat als geen ander, zwijgen en je toch het gevoel geven dat hij anderhalf uur manisch op je in staat te lullen. Je ziet het aan kleine dingen, hoe hij tijdens een interview van zijn ene op de andere been gaat staan.
Het naar beneden kijken als er een vraag wordt gesteld. Het angstig opkijken. Het gaat om de lichaamstaal, niet om de tekst. Suarez zegt nooit iets van belang na een wedstrijd.
Laatst kwam hij met de volgende uitleg, waarom Ajax in eigen huis met 1-0 van ADO Den Haag had verloren. 'We kunnen niet altijd winnen.' In zijn ogen las ik een heel ander antwoord. 'Dat we verliezen komt door El Hamdaoui.'
Sinds Ajax El Hamdaoui heeft aangetrokken is Suarez geen schim meer van de man die Ajax vorig jaar in zijn eentje kopje boven hield. Het knaagt, het vreet, het woekert, sinds El Hamdaoui bij Ajax in de rondte loopt. De twee kunnen elkaar niet luchten of zien.
Natuurlijk zullen allebei de spelers zeggen dat dit onzin is. Ik verwacht binnenkort een door Ajax naar buiten gebrachte persfoto van de twee, gezellig aan het steengrillen bij Suarez thuis. De kop boven het artikel: 'Steengrillen, dat doe ik het liefst met mijn beste vrienden.' Wij weten wel beter. Suarez en El Hamdaoui haten elkaar en Ajax is de dupe.
Het is fascinerend om, vanuit je luie stoel, naar deze machtsstrijd te kijken. Ze gunnen elkaar niets. El Hamdaoui is een van de meest egocentrische spelers ter wereld. Niet erg voor een spits. Dat wil je juist graag zien.
Zlatan Ibrahimovic, van mij mag hij anderhalf uur geen bal afgeven. Als hij er maar drie keer per wedstrijd iets geniaals mee doet. Iets wat een ander niet kan.
Hetzelfde geldt voor El Hamdaoui. Hij mag van mij lummelen, verontwaardigd met zijn handen zwaaien, medespelers, die het wagen ook eens op doel te schieten, uitschelden, als hij maar eens in de zoveel tijd met een achteloos stiftje een keeper verbijstert.
El Hamdaoui maakt doelpunten zoals Suarez ze vorig jaar maakte. Hij is los in zijn kop. Niets raakt hem. Hij scoort. Of Ajax wint of verliest, het lijkt hem allemaal weinig uit te maken. Hij gaat zijn eigen gang.
Over een jaar speelt hij bij de volgende club die een vermogen voor hem over heeft. El Hamdaoui doet niet aan clubliefde. Hij scoort gewoon graag en dat doet dat nu toevallig voor Ajax. Bij Suarez is er iets heel anders aan de hand.
Die is aan het draven om gaatjes dicht te lopen. Die zie ik in zijn handen klappen om medespelers te motiveren. In de wedstrijd tegen ADO Den Haag zag ik Suarez meerdere malen fel protesteren tegen tijdrekken. Allemaal dingen die je helemaal niet wilt zien.
Suarez hoort zelfzuchtig op doel te schieten. Suarez hoort de tegenstander het bloed onder de nagels vandaan te halen en niet andersom. Dat hij dit niet meer doet is de schuld van Martin Jol. Die heeft Suarez aanvoerder gemaakt. Een dodelijke beslissing. Suarez kan dat helemaal niet aan, verantwoordelijkheid.
Wat Suarez juist zo goed maakte was zijn infantiele gedrag. Een kind met een bal. Een leven lang gewend dat hij zestien keer beter is dan alle andere mensen met wie hij voetbalt. Suarez was iemand die alleen wilde douchen. De andere moesten maar even wachten.
Zo moet dat zijn gegaan bij Ajax, toen Suarez nog ongenaakbaar was. Tien Ajacieden, slechts gekleed in badslippers, op een rijtje in de kleedkamer, luisterend naar Suarez die 25 minuten lang Uruguayaanse liedjes zingt.
Er is iets vreemd gebeurd in het hoofd van Luis Suarez sinds hij aanvoerder is. Hij wil zijn team op sleeptouw nemen. Hij gedraagt zich als een stokoude vedette die na een schitterende carrière nog een keer bij zijn oude club komt voetballen.
Suarez is door het dragen van de aanvoerdersband opeens veranderd in een oude man, die niet meer kan doen wat hem zo gevaarlijk maakte: de waanzin toelaten. Want, heeft hij geleerd, dat doen aanvoerders niet.
Martin Jol had een wild, ongetemd dier in zijn team. Een scorende panter die zijn directe tegenstander, als de scheidsrechter even niet oplette, hard in de kuit beet. Jol had een speler in zijn team die speelde op instinct.
Iemand die binnen een minuut een heel stadion vol supporters tegen zich had. En daar van genoot. Suarez was een speler die steeds maar beter werd als je hem uitschold. Suarez lachte veel, als hij bijvoorbeeld vanuit zijn ooghoeken loerde of de scheidsrechter in zijn buiteling trapte. Suarez liep heel langzaam naar een bal vlak buiten de lijn en hoopte dan dat zijn tegenstander hem een duw in zijn rug zou geven.
Suarez provoceerde en genoot. En, niet onbelangrijk, scoorde. Tot aan het begin van het seizoen. Nu is Suarez opeens veranderd in het braafste jongetje van de klas. Iemand de de pers te woord moet staan. Een ernstige beoordelingsfout van Martin Jol.
Door Suarez aanvoerder te maken heeft hij zijn beste en gevaarlijkste speler getransformeerd in een voetballende padvinder. Een speler die tandenknarsend moet toekijken hoe El Hamdaoui speelt zoals hij zelf zou willen spelen. Zorgeloos. Zuigend. Zinderend.
Maar ja, hij is aanvoerder. Het wordt tijd voor de echte Suarez. Dit is wat hij wil, daar ben ik van overtuigd. Midden in een wedstrijd de aanvoerdersband afdoen, achter het doel gooien, de bal aannemen, drie man passeren, zich vastlopen in het strafschopgebied, naast zich kijken, El Hamdaoui vrij zien staan en dan expres naast schieten.
Hij wil weer eens op zijn donder krijgen van zijn medespelers. Hij wil op maandag van Jol horen dat voetbal een teamsport is en daar zijn schouders over kunnen ophalen. Dat egomane gedrag maakte Suarez juist tot een bijzondere voetballer. Martin Jol heeft dat er, door hem aanvoerder te maken, vakkundig uit gesloopt. |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Aardig stuk maar daar kopen wij geen brood voor ,met deze 2 spitsen spelen kan maar dan moet je gewoon een sterk middenveld hebben en dat hebben we niet mensen als Siem de Jong een doodgewone subtopper kan lang lopen in een tempo,heeft een trage start snelheid zijn handelingssnelheid is onvoldoende dus beslist niet geschikt voor Ajax Eriksen is een zeer talentvolle middenvelder met het gezicht vooruit prima geschikt om achter deze spitsen konstant diep tegaan en ze te helpen met sulejmani op links als aansluiting en achter deze twee diepe midden velders twee ballen afpakkers en medogenloze spelers dat is enoh en een .........Nu staat Lindgren daar beslist niet niveau Ajax ook te traag en te weinig tempo in zijn benen ,de zeeuw en jozefzoon als standbay voor Eriksen en Sulejmani .En urby voor Anita en Anita naar de zaterdag amateurs van Ajax.En Blind standbay voor v/d Wiel die ook zwaar uit vorm is. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Ik vind het een mooi geschreven stuk, alleen denk ik niet dat de waarheid in dit verhaal zit, Suarez speelde afgelopen seizoen zijn beste periode ooit in zijn carriere, en ook toen was hij aanvoerder, en ook toen was hij al veel minder aan het zuigen dan voorheen. Toen werd Jol juist geprezen door het feit dat hij Suarez aanvoerder had gemaakt, en speelde Suarez dus als aanvoerder de sterren van de hemel.
Ik denk wel dat het aan hem knaagt dat El Hamdaoui zijn "maatje" moet zijn in de aanval, dat loopt niet lekker, maar ik denk ook niet dat het moet worden opgeblazen, want het zijn beide goede voetballers, en goede voetballers zullen elkaar op ten duur vinden. Feit is wel dat er met Mido en Hamdaoui nog twee eigenzinnige egocentrische voetballers bij zijn gekomen, waar Pantelic dat alleen buiten het veld had, en binnen het veld alles deed in dienst van het elftal..
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 15 november 2010 door remco k -- |
|
|
|
|
|