Gewoon... omdat het kan
quote:Van den Boog: Meeste supporters steunen beleid nieuws Door: Redactie op 17 nov 2010
Rik van den Boog wil nog niet spreken van een crisis bij Ajax. Hij maakt zich zorgen om het spel van de laatste weken, maar heeft alle vertrouwen in het team. In een interview met NUsport gaat hij in op alle kritiek van afgelopen tijd. "Het gaat niet meer om waarheid, het gaat om aandacht trekken of belangen dienen die anders zijn dan die van Ajax," aldus de algemeen directeur.
Ajax maakte een verlies bekend van 22,8 miljoen euro. Uri Coronel zei in een interview dat Ajax vanaf volgend seizoen structureel gezond is. Van den Boog: "Er is inderdaad een enorm verlies geleden, maar dat was in de lijn der verwachting."
"Die periode is voorbij. Oké, ik heb anderhalf jaar met de billen bij elkaar gezeten, maar nu staan we financieel weer waar we willen staan. We hebben geen schuld, geen leningen en nog een eigen vermogen van veertig miljoen."
Twee directieleden, Henri van der Aat en Jeroen slop, gaven Marco van Basten als trainer carte blanche. Iets wat Ajax verder in de problemen bracht. Toch zitten beide heren nog in de directie. "En we gaan gewoon met hen verder. Iedereen maakt fouten. Tuurlijk kun je en moet je evalueren, maar vooruit kijken is belangrijker. Ik vind dat we met de huidige mensen goede processen in gang hebben getrokken."
De kritiek van Johan Cruijff zorgt voor nog meer kopzorgen bij Van den Boog. Uit een poll van De Telegraaf blijkt dat negentig procent van de Telegraaflezers het met Cruijff eens is. "Dan zijn dat niet allemaal mensen geweest die Ajax een warm hart toedragen," oordeelt Van den Boog. "Ik merk overal dat het huidige beleid door verreweg de meeste supporters gesteund wordt."
De scouting krijgt het ook zwaar te voorduren in de kritiek. Zo had Ajax de mogelijkheid om Balázs Dzsudzsák naar Amsterdam te halen en werd Dries Mertens zelfs aangeboden in de Arena. "Niet alles is nog perfect," zegt Van den Boog daarover.
"We hebben al grote stappen gemaakt, maken onderscheid in jeugdscouting en betaald voetbal. Het kost tijd om processen in te slijpen. Er zijn ook voltreffers geweest. Luis Suarez was pas een jaar actief in Nederland. In El Hamdaoui had ook niet iedereen in Nederland vertrouwen."
Het aantrekken van bijvoorbeeld Thimothée Atouba, Mido, Teemu Tainio en André Ooijer, staat haaks op het rapport-Coronel. "Maar niet op mijn beleid," aldus Van den Boog. "Atouba is geblesseerd geraakt. Toch zeg ik nu: fout, hadden we niet moeten doen. Maar dat is er eentje."
"Ooijer is gehaald omdat we heel veel talenten hebben in de jeugd. Zij zijn nog jong en dan heb je iemand nodig die er meteen staat. Hij staat niemand in de weg en helpt de aankomende talenten. Dan Mido, we hadden geen pinchitter, iemand die echt oorlog kan maken en een aanspeelpunt is. Hij heeft een contract voor een jaar en kost haast niets. Tainio is helaas geblesseerd geraakt, maar die gaat bewijzen een meerwaarde te zijn voor deze ploeg."
Over blinde paarden gesproken... |