|
|
|
Headliner |
|
|
|
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:
Modeltransfer van Afellay (De Telegraaf)
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
Column Cruijff: Modeltransfer Afellay
AMSTERDAM - Over de situatie bij Ajax is even alles gezegd. Met alle betrokkenen bereiden we ons nu voor op de ledenraadverkiezing van 14 december en voorlopig gebeurt dat in alle rust. Bovendien moet er de komende dagen in het belang van Ajax gepresteerd worden in de Champions League en de eredivisie. Dat gaat nu voor en daarom hou ik het deze keer alleen bij Ajax - PSV.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat Ajax zou winnen. Omdat het typisch zo'n wedstrijd was die op het juiste moment komt voor een club die in zwaar weer zit. Een ideale kans om wat rust in de tent te krijgen.
Dat gevoel werd alleen maar versterkt, toen voor de aftrap duidelijk werd dat FC Twente bezig was te verliezen. Winnen tegen PSV zou daarom een ommezwaai betekenen en zou Ajax weer volop terugbrengen in de titelrace.
Het werd dus 0-0. Na een wedstrijd met twee verschillende helften. Ajax domineerde eerst, maar heeft het probleem dat als er dan niet wordt gescoord er in de tweede helft stappen terug worden gedaan. Het probleem van Ajax was tweeledig. Allereerst werden er een hoop basisprincipes genegeerd. Als iemand bijvoorbeeld in de positie komt dat hij een voorzet kan geven, dan moet die bal ook gegeven worden als de rest van de ploeg daarop anticipeert. Dan kan het niet zo zijn, dat spelers die de posities innemen de bal niet krijgen.
Zo waren er meer voorbeelden van hoe de voetbaldiscipline te wensen overliet.
Daarnaast heb je het probleem Luis Suarez. Veel bij Ajax hangt van hem af, maar zoals die jongen de laatste maanden heeft geleefd, is gewoon niet gezond. Eerst het WK, daarna een paar pittige voorrondewedstrijden in de Champions League, terwijl hij ook nog voor Uruguay drie keer de wereld rond is gevlogen. Menselijk gezien is dat niet te doen. Je ziet dat Suarez zich nu aan het forceren is, terwijl hij rust moet pakken en zijn acties veel meer moet doseren.
Ajax dwong daarom te weinig af, tegen een PSV waar Ibrahim Afellay opnieuw bewees een heel interessante speler voor Barcelona te zijn. Ik bewonder de manier waarop die jongen met zijn carrière bezig is. Jarenlang heeft hij rustig gewacht op de club die hij bij zichzelf vond passen. Intussen ontwikkelde hij zich van talent tot bepalende speler bij PSV, waardoor het niveau van de in hem geïnteresseerde clubs ook steeg.
Ik weet niet of Afellay straks bij Barcelona gaat slagen, maar de voortekenen zijn goed. Hij zal mee moeten met de hogere balsnelheid en het scherpere positiespel, maar eerlijk gezegd heeft hij het wel in zich om dat op te pakken.
Ik vind de carrièreplanning van Afellay een voorbeeld voor veel andere talenten in Nederland. Met zijn 24 jaar levert hij het bewijs dat je best een paar jaar kan wachten, zonder daar slechter van te worden. Bovendien zorgt hij er, door mee te werken aan een tussentijdse transfer, netjes voor dat zijn club PSV toch nog geld voor hem krijgt. De overgang van Afellay naar Barcelona is daarom een modeltransfer. Heel knap. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Geen woord aan gelogen dacht ik zo, al moet ik zeggen, dat ik mijn twijfels heb of Affelay gaat slagen bij Barcelona, hij heeft we de juiste handelingssnelheid, maar hij loopt t vaak met de bal en speelt weinig in 1 keer door, misschien dat Guardiola dat eruit kan krijgen, maar denk het eerlijk gezegd niet. |
|
|
|
|
PSVMocro
|
|
|
quote:Op maandag 22 november 2010 - 10:13 schreef remco k het volgende:Geen woord aan gelogen dacht ik zo, al moet ik zeggen, dat ik mijn twijfels heb of Affelay gaat slagen bij Barcelona, hij heeft we de juiste handelingssnelheid, maar hij loopt t vaak met de bal en speelt weinig in 1 keer door, misschien dat Guardiola dat eruit kan krijgen, maar denk het eerlijk gezegd niet. Bij PSV wil hij zelf meer doen. Als hij betere medespelers om hem heen heeft staan, dan heeft hij meer opties en zal hij ook wel moeten afspelen. Transfers kunnen raar lopen. Cocu ging ook transfervrij van PSV naar Barca, hij bleef daar 6 seizoenen. Van Bommel ging erheen en vertrok na een seizoen. Wie had gedacht dat Ibrahimovic daar zou falen. Ik reken hem tot het select gezelschap van absolute wereldspitsen. Hij zou met zijn kwaliteiten overal moeten slagen. Het is maar net hoe het loopt. Niet geschoten is altijd mis. Niemand zegt nee tegen Barca.
Goed van Cruijff om even te zwijgen over de situatie bij Ajax. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 22 november 2010 - 10:19 schreef PSVMocro het volgende:[..] Bij PSV wil hij zelf meer doen. Als hij betere medespelers om hem heen heeft staan, dan heeft hij meer opties en zal hij ook wel moeten afspelen. Transfers kunnen raar lopen. Cocu ging ook transfervrij van PSV naar Barca, hij bleef daar 6 seizoenen. Van Bommel ging erheen en vertrok na een seizoen. Wie had gedacht dat Ibrahimovic daar zou falen. Ik reken hem tot het select gezelschap van absolute wereldspitsen. Hij zou met zijn kwaliteiten overal moeten slagen. Het is maar net hoe het loopt. Niet geschoten is altijd mis. Niemand zegt nee tegen Barca. Goed van Cruijff om even te zwijgen over de situatie bij Ajax. Ook bij het NL elftal lopen spelers rond van het niveau Barcelona, en ook daar vind ik dat hij het wel goed doet, maar veel te veel met de bal "loopt" en de bal vaak brengt als een postbode. Overigens zei ik hier al bij de transfer van Ibrahimovic dat hij daar niet op z'n plaats zou zijn, hij is een egoist 1e klas, en probeert altijd de bal bij zich te houden, bij Brcelona moet de bal een hoge snelheid houden, en hij was een vertragende factor. Bij Barcelona gaat het niet om jezelf zo goed mogelijk te profileren, daar heerst een samenhorigheid die echt van hoog niveau is, men cijfert zichzelf daar altijd weg in het belang van het team, zelfs de beste speler van de wereld zet daar druk op de tegenstander bij balverlies van een mede speler. |
|
|
|
|
PSVMocro
|
|
|
quote:Op maandag 22 november 2010 - 10:24 schreef remco k het volgende:[..] Ook bij het NL elftal lopen spelers rond van het niveau Barcelona, en ook daar vind ik dat hij het wel goed doet, maar veel te veel met de bal "loopt" en de bal vaak brengt als een postbode. Overigens zei ik hier al bij de transfer van Ibrahimovic dat hij daar niet op z'n plaats zou zijn, hij is een egoist 1e klas, en probeert altijd de bal bij zich te houden, bij Brcelona moet de bal een hoge snelheid houden, en hij was een vertragende factor. Bij Barcelona gaat het niet om jezelf zo goed mogelijk te profileren, daar heerst een samenhorigheid die echt van hoog niveau is, men cijfert zichzelf daar altijd weg in het belang van het team, zelfs de beste speler van de wereld zet daar druk op de tegenstander bij balverlies van een mede speler. Ben ik wel met je eens. Toch verwacht je dat spelers zich in Barca makkelijk kunnen aanpassen. Ook een geweldige spits als Ibrahimovic.
Heb je de column van Van Hanegem in het AD gelezen? Denk dat je wel instemt met wat hij op het middenveld van Ajax zou willen zien. ;) |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
quote:Op maandag 22 november 2010 - 10:19 schreef PSVMocro het volgende:[..] Bij PSV wil hij zelf meer doen. Als hij betere medespelers om hem heen heeft staan, dan heeft hij meer opties en zal hij ook wel moeten afspelen. denk het niet. Zag je bij het NL elftal.. ging ook weer teveel lopen. Gelukkig was dat in een wedstrijd tegen de Zweden die te bang waren. Bij Barca mag je nooit zoveel lopen, dat krijg je er niet uit. Cocu is een totaal andere speler. Één van de heel weinige psv-ers die ik als voetballer hoog had zitten. |
|
|
|
|
MikeT
|
|
|
Ben benieuwd, het transferbeleid van Barca is niet altijd even goed.... Had hem liever bij Arsenal gezien, daar krijg je meer tijd om te groeien |
|
|
|
|
ajacied
|
|
|
soms word wachten beloond !jammer dat er weinig van dit soort spelers zijn ! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 22 november 2010 - 10:28 schreef PSVMocro het volgende:[..] Ben ik wel met je eens. Toch verwacht je dat spelers zich in Barca makkelijk kunnen aanpassen. Ook een geweldige spits als Ibrahimovic. Heb je de column van Van Hanegem in het AD gelezen? Denk dat je wel instemt met wat hij op het middenveld van Ajax zou willen zien. ;) Heb ik niet gelezen, iemand een linkje...
Overigens is dat wel duidelijk te zien, Ibra is een balvaste spits, en bij Barca hebben ze een afmaker nodig die kan kaatsen, Villa maakt cijfert zichzelf gewoon weg in zo'n pot en probeert niet het voetbal te maken. Als Barcelona iets minder op de naam had gekocht, dan was Huntelaar ook een hele goede optie geweest voor bij Barca, dat meen ik ook echt, Barca creert namelijk 12 kansen per wedstrijd en scoort daar 2/3 keer uit, een speler als Huntelaar maakt er daar zeker 25/30. |
|
|
|
|
|