BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Voor al die lachwekkende namaak ultra's-argentijntjes-pizza kopietjes!!!

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
KKL
 KKL - dinsdag 23 november 2010 - 15:24   quote  deeplink  
Spijkert op zn kop

Blijft een verademing: Een journalist die het wél begrijpt. Geen oeverloos gezwam over tactiek en transfers, geen repeterend gezeik over hoe a-sociaal die voetbalsupporters wel niet zijn, geen vermoeiende pleidooien voor voetbalwetten, maar gewoon voetbal in al zijn eenvoud. Passie en beleving.

Over wie we het hebben? Sjoerd Mossou van het Algemeen Dagblad. Slaat weer doodleuk die spijkert bovenop zn kop in zijn column van vandaag:

90 minuten in blote borst? Geef mij maar de Engelse stiltes

We dronken een grote pils en daarna nog één. In The Green, vlakbij het stadion van Queens Park Rangers in West-Londen, op de hoek van Uxbridge Road. Verschaald bier en Engels voetbal: soms is het leven, in al zijn eenvoud, oneindig mooi.

Daarom bestelden we vlug nog vijf pils. Over de charme van voetbal in Groot-Brittannië is al veel geschreven. Het is authentiek zeggen ze en puur. Tegenwoordig moet je vooral in de lagere divisies zijn, want de Premier League is van plastic en klatergoud. Juist daaronder, bij Luton Town of Stockport County, ruikt het voetbal nog zoals het hoort. Naar rottend beton en mannenzweet.

Het is een hardnekkig misverstand dat het publiek in Engelse stadions negentig minuten lang tekeer gaat. Dat doet het niet namelijk. Nooit. Het zijn juist de stiltes die het hem doen, van mensen die massaal hun adem inhouden om het daarna hartstochtelijk uit te brullen. Woeste golven van geluid zijn het, op Loftus Road of op Griffin Park. Meedeinend op het ritme van de wedstrijd.

Wie het bedacht heeft weet ik niet, maar in Nederland is de laatste jaren het idee ontstaan dat supporters een hele wedstrijd lang horen te zingen. Met een trommel liefst, van begin tot einde. Monotoon en onophoudelijk, als een soort zangkoor. Stilvallen is verboden. Bij FC Twente doen ze het ongeveer zo en bij Ajax ook, in VAK410. Het is een poging tot de Argentijnse stijl, met hier en daar wat Duitse en Italiaanse invloeden. Je hebt er een paar dirigenten voor nodig die de toon zetten. En vlagvertoon. Bij sommige clubs starten ze zelfs een bandje met muziek, na een doelpunt. De bedoeling is dan dat iedereen mee gaat zingen. Ik ga het hier niet afkraken, dat zou te cynisch zijn. Ik vind het er persoonlijk wat gekunsteld uitzien, witbleke jongens in hun blote bast die net doen alsof ze Argentijntjes zijn, maar alles is beter dan die doodstille Arena van vroeger. En met de sfeer bij FC Twente is, laat dat gezegd zijn, weinig mis.

Maar toch. Niet zo lang geleden was ik bij Schalke 04, niet de minste club als het om hartstocht en clubtrouw gaat. Een prachtig legioen in Königsblau is het, maar wel een publiek dat zich volledig laat regisseren. IJshockeytunes uit de boxen. Mannen met vlaggen die op vaste momenten beginnen te zwaaien, keurig verdeeld langs de tribunes, op precies vijfentwintig meter van elkaar. En van die schijtlollige mascottes.

Geregisseerde voetbalbeleving, ik heb er niets mee. We zijn bang geworden voor stiltes, lijkt het wel. Het moet en het zal gezellig zijn.

Eén of andere marketingmeneer van PSV overwoog pas doodserieus om bij een vrije trap voortaan orgelmuziek uit de speakers te laten schallen, om de spanning op te voeren. En afgelopen week nog was de manager operations van NEC op de televisie, die vertelde hoe hij de wedstrijdbeleving in de Goffert tot het hoogste level wilde optimaliseren. Heel gek, maar mijn nekharen gingen er van overeind staan. Spontaan gebeurde dat.
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - dinsdag 23 november 2010 - 15:30   quote  deeplink  
Wat een kut topic!!
Ik vind inderdaad dat we de volle negentig minuten onze jongens horen aan te moedigen.
Niet alleen als we voor staan.
Integendeel zelfs, juist als we nog niet voor of achter staan!!
Ga je toch lekker ergens kijken waar ze niet zingen!!
KKL
 KKL - dinsdag 23 november 2010 - 15:32   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 15:30 schreef Feyenoord till i die het volgende:
Wat een kut topic!!
Ik vind inderdaad dat we de volle negentig minuten onze jongens horen aan te moedigen.
Niet alleen als we voor staan.
Integendeel zelfs, juist als we nog niet voor of achter staan!!
Ga je toch lekker ergens kijken waar ze niet zingen!!
snap je het echt niet?
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 15:43   quote  deeplink  
Wat een onzin FTID!!

Bij clubs waar stiltes te horen zijn en waar supporters als één blok zingen, dát zijn de echte clubs! Natuurlijk is het Feyenoord Legioen de trouwste van Nederland, maar we moeten wel normaal blijven doen. Dat er tegen Groningen massaal Feyenoord we houden van die club werd gezongen na de 2-0 was denk ik niet iets wat de supporters voor Feyenoord deden, maar meer om zichzelf een goed gevoel te geven; kijk ons nou trouw zijn. Dit moet je niet verkeerd opvatten, want je moet Feyenoord ten alle tijden blijven steunen maar ook wij vervallen steeds meer in de dingen die deze column feilloos aanvoeld; TIFO acties, 12de minuut etc. Leuk en aardig allemaal en het zal best sfeerverhogend zijn, maar ik kom voor FEYENOORD en sfeer moet spontaan gebeuren!
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 23 november 2010 - 15:52   quote  deeplink  
Vroeger is dood. en ik heb nog nooit de Kup 90mins lang horen zingen.

Wel kankeren, zingen, schelden, scanderen, zingen, vloeken en juichen.

zo hoort t.
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 15:54   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 15:52 schreef Stylzz het volgende:
juichen.

Nostalgie:)
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 23 november 2010 - 15:58   quote  deeplink  
Ja vroeger is dood he :)
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 15:59   quote  deeplink  
Ja precies:) Voor mij is 'vroeger' Bruno Basto en Cory Gibbs, maar dat even terzijde.
FR-Han
 FR-Han - dinsdag 23 november 2010 - 16:04   quote  deeplink  
als je feitelijk kijkt zijn wij ook wel eens fanatieker geweest. mischien zit er soms iets te weinig nieuwe liedjes tussen. mag wel wat kolkender! wat jumper op een ander topic al zei, toen bellamy tegen ons speelde was het echt wel explosiever en fanatieker. nu nog zijn we de fanatiekste. maar er mag wel wat meer vlam in de pan! nog meer. anders is bellamy straks nog teleur gesteld ook als hij door gods wonder komt. snap ook wel dat je vanzelf stiller word als je weer voor x 8 verliest. maar ja. kolken mot het!!!
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 16:05   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:04 schreef obiku010 het volgende:
als je feitelijk kijkt zijn wij ook wel eens fanatieker geweest. mischien zit er soms iets te weinig nieuwe liedjes tussen. mag wel wat kolkender! wat jumper op een ander topic al zei, toen bellamy tegen ons speelde was het echt wel explosiever en fanatieker. nu nog zijn we de fanatiekste. maar er mag wel wat meer vlam in de pan! nog meer. anders is bellamy straks nog teleur gesteld ook als hij door gods wonder komt. snap ook wel dat je vanzelf stiller word als je weer voor x 8 verliest. maar ja. kolken mot het!!!
Wacht maat totdat ik op de stoeltjes sta @ Vak S:)
Milo
 Milo - dinsdag 23 november 2010 - 16:19   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:05 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Wacht maat totdat ik op de stoeltjes sta @ Vak S:)
jij mag daar niet komen jongen!
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 16:24   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:19 schreef Milo het volgende:

[..]

jij mag daar niet komen jongen!
Dan is Wilders allang omgelegd man
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 23 november 2010 - 16:27   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:24 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Dan is Wilders allang omgelegd man
Wilders en Feyenoord die link leg ik niet.
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 16:33   quote  deeplink  
Wilders en Quiroz?
hotjumper
 hotjumper - dinsdag 23 november 2010 - 16:35   quote  deeplink  
Mooi stukje! Kkl
KKL
 KKL - dinsdag 23 november 2010 - 16:43   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:35 schreef hotjumper het volgende:
Mooi stukje! Kkl
dank je wel vriend!

jij weet klasse op waarde in te schatten!
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 16:44   quote  deeplink  
bilmaatjes
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 23 november 2010 - 16:51   quote  deeplink  
Kaalheid schept een band he.
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 16:53   quote  deeplink  
van onder of van boven hahaha:)
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 23 november 2010 - 16:54   quote  deeplink  
Ik denk dat ze gladdere koppen hebben dan billetjes...
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - dinsdag 23 november 2010 - 16:58   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 15:59 schreef Quiroz het volgende:
Ja precies:) Voor mij is 'vroeger' Bruno Basto en Cory Gibbs, maar dat even terzijde.
Als dat vroeger is, hoe oud ben je dan? 10 of zo? Vandaar dat je nog niet kaal bent... komt vanzelf knul. Of je moet je laten behandelen a-la Gerard Joling (zuigen kreng!)
Arie.Klooster
 Arie.Klooster - dinsdag 23 november 2010 - 16:59   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:44 schreef Quiroz het volgende:
bilmaatjes
Vandaar dat je hun natuurlijk beschouwd als jouw bilmaatjes... Nou, daar moet je niet altijd van uit gaan... En als je er achter wilt komen, moet je je zeepje maar laten vallen...
Royaal
 Royaal - dinsdag 23 november 2010 - 17:09   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:44 schreef Quiroz het volgende:
bilmaatjes
ja jo, als je het mooi vindt herken je klasse.. nou sorry zoiets heet een mening
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 17:27   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:58 schreef Arie.Klooster het volgende:

[..]

Als dat vroeger is, hoe oud ben je dan? 10 of zo? Vandaar dat je nog niet kaal bent... komt vanzelf knul. Of je moet je laten behandelen a-la Gerard Joling (zuigen kreng!)
13
Red
 Red - dinsdag 23 november 2010 - 20:07   quote  deeplink  
Ik vind het een goed stuk KKL!
Het ziet er de laatste jaren soms ook allemaal zo nep uit.
Stylzz
 Stylzz - dinsdag 23 november 2010 - 20:18   quote  deeplink  
Klopt hoor dat kinder vak 410 (interessant weetje: het nummer komt overeen met het iq van alle neuzen in t vak bij elkaar op geteld) lijkt soms net op een groep turkse olieworstelaars die arm in arm gezellig heen en weer hossen.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - dinsdag 23 november 2010 - 20:25   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 15:24 schreef KKL het volgende:
Spijkert op zn kop

Blijft een verademing: Een journalist die het wél begrijpt. Geen oeverloos gezwam over tactiek en transfers, geen repeterend gezeik over hoe a-sociaal die voetbalsupporters wel niet zijn, geen vermoeiende pleidooien voor voetbalwetten, maar gewoon voetbal in al zijn eenvoud. Passie en beleving.

Over wie we het hebben? Sjoerd Mossou van het Algemeen Dagblad. Slaat weer doodleuk die spijkert bovenop zn kop in zijn column van vandaag:

90 minuten in blote borst? Geef mij maar de Engelse stiltes

We dronken een grote pils en daarna nog één. In The Green, vlakbij het stadion van Queens Park Rangers in West-Londen, op de hoek van Uxbridge Road. Verschaald bier en Engels voetbal: soms is het leven, in al zijn eenvoud, oneindig mooi.

Daarom bestelden we vlug nog vijf pils. Over de charme van voetbal in Groot-Brittannië is al veel geschreven. Het is authentiek zeggen ze en puur. Tegenwoordig moet je vooral in de lagere divisies zijn, want de Premier League is van plastic en klatergoud. Juist daaronder, bij Luton Town of Stockport County, ruikt het voetbal nog zoals het hoort. Naar rottend beton en mannenzweet.

Het is een hardnekkig misverstand dat het publiek in Engelse stadions negentig minuten lang tekeer gaat. Dat doet het niet namelijk. Nooit. Het zijn juist de stiltes die het hem doen, van mensen die massaal hun adem inhouden om het daarna hartstochtelijk uit te brullen. Woeste golven van geluid zijn het, op Loftus Road of op Griffin Park. Meedeinend op het ritme van de wedstrijd.

Wie het bedacht heeft weet ik niet, maar in Nederland is de laatste jaren het idee ontstaan dat supporters een hele wedstrijd lang horen te zingen. Met een trommel liefst, van begin tot einde. Monotoon en onophoudelijk, als een soort zangkoor. Stilvallen is verboden. Bij FC Twente doen ze het ongeveer zo en bij Ajax ook, in VAK410. Het is een poging tot de Argentijnse stijl, met hier en daar wat Duitse en Italiaanse invloeden. Je hebt er een paar dirigenten voor nodig die de toon zetten. En vlagvertoon. Bij sommige clubs starten ze zelfs een bandje met muziek, na een doelpunt. De bedoeling is dan dat iedereen mee gaat zingen. Ik ga het hier niet afkraken, dat zou te cynisch zijn. Ik vind het er persoonlijk wat gekunsteld uitzien, witbleke jongens in hun blote bast die net doen alsof ze Argentijntjes zijn, maar alles is beter dan die doodstille Arena van vroeger. En met de sfeer bij FC Twente is, laat dat gezegd zijn, weinig mis.

Maar toch. Niet zo lang geleden was ik bij Schalke 04, niet de minste club als het om hartstocht en clubtrouw gaat. Een prachtig legioen in Königsblau is het, maar wel een publiek dat zich volledig laat regisseren. IJshockeytunes uit de boxen. Mannen met vlaggen die op vaste momenten beginnen te zwaaien, keurig verdeeld langs de tribunes, op precies vijfentwintig meter van elkaar. En van die schijtlollige mascottes.

Geregisseerde voetbalbeleving, ik heb er niets mee. We zijn bang geworden voor stiltes, lijkt het wel. Het moet en het zal gezellig zijn.

Eén of andere marketingmeneer van PSV overwoog pas doodserieus om bij een vrije trap voortaan orgelmuziek uit de speakers te laten schallen, om de spanning op te voeren. En afgelopen week nog was de manager operations van NEC op de televisie, die vertelde hoe hij de wedstrijdbeleving in de Goffert tot het hoogste level wilde optimaliseren. Heel gek, maar mijn nekharen gingen er van overeind staan. Spontaan gebeurde dat.
Ik vind dit een mooi verhaal met de engelse beleving voorop.Van de Schalke Twente en Ajax shit kan me gestolen worden!!!
Quiroz
 Quiroz - dinsdag 23 november 2010 - 22:04   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 20:25 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Ik vind dit een mooi verhaal met de engelse beleving voorop.Van de Schalke Twente en Ajax shit kan me gestolen worden!!!
Gooi t eruit opa!!
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - woensdag 24 november 2010 - 09:03   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 15:32 schreef KKL het volgende:

[..]

snap je het echt niet?
Ik snap het wel.
90 minuten is inderdaad wel erg lang maar in de Kuip zijn er tegenwoordig ook te lange stiltes!
Moeten dan maar de middenweg zoeken.
Wolfmen
 Wolfmen - woensdag 24 november 2010 - 10:44   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 november 2010 - 09:03 schreef Feyenoord till i die het volgende:

[..]

Ik snap het wel.
90 minuten is inderdaad wel erg lang maar in de Kuip zijn er tegenwoordig ook te lange stiltes!
Moeten dan maar de middenweg zoeken.
zolang die middenweg idd maar niet uit `capo´s`met roeptoeters zonder shirts gaat bestaan
die mij druk gebarend gaan toeschreeuwen wat ik moet gaan zingen terwijl er ik een vlaggetje met 2 stokjes erop vasthoudt.
Stylzz
 Stylzz - woensdag 24 november 2010 - 19:34   quote  deeplink  
Daaaaaaaaaaaarr hoorden zij mon-go-luh zingen...
detrapstaandervanvak
 detrapstaandervanvak - woensdag 24 november 2010 - 19:56   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 23 november 2010 - 16:05 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Wacht maat totdat ik op de stoeltjes sta @ Vak S:)
Dan timmer ik je wel weer er net zo hard af. Ga bij jouw thuis toch ook niet op de bank staan?
detrapstaandervanvak
 detrapstaandervanvak - woensdag 24 november 2010 - 19:57   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 november 2010 - 19:34 schreef Stylzz het volgende:
Daaaaaaaaaaaarr hoorden zij mon-go-luh zingen...
Lalalalalalaaaaaaaaa Lafaards Amsterdam

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5979
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Voor al die lachwekkende namaak ultra's-argentijntjes-pizza kopietjes!!!









0.0097420