BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Column: magie van de kuip

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 09:20   quote  deeplink  
bron:
http://www.fr-fanatic.com/2010/11/27/26716/
echt, ik vind dit zon geweldig stuk
respect!!

Als je er eenmaal geweest bent, weet je wat het betekent: De magie van de Kuip, het heilige stadion van ons Feyenoord. Elke keer weer als er een wedstrijd aankomt, bekruipt me langzaam een wat rillerig gevoel, de spanning neemt toe. Ongetwijfeld het feit dat Feyenoord moet spelen, met altijd een ongewisse uitkomst, maar een uitwedstrijd voelt toch anders dan een thuiswedstrijd.

Het ritje naar de Kuip, (soms ga ik met de auto, soms met de trein), langs de cafés met Feyenoord vlaggen aan de gevels, wapperend in de wind en binnen gezelligheid troef, de vier reuzen rondom het stadion opdoemend als grote statieven ter verlichting van een spektakelstuk. Want wat er ook feitelijk gebeurd in het stadion qua uitslag, de sfeer in het stadion en de aantrekkingskracht van een machtige omgeving die de Kuip heet, maakt van elke wedstrijd per definitie een spektakelstuk.

Als je magie+kuip+feyenoord intikt in Google komen er meer dan 6.000 resultaten terug. Iedereen heeft het erover, Eredivisie live heeft er prachtig item over op de film gezet en Voetbal International schrijft er regelmatig een stukje over. Zelfs Joop Munsterman wist niet wat hem overkomen was na de uitschakeling van FC Twente in de KNVB-beker vorig seizoen.

Het zijn niet alleen de recente omstandigheden die me weer terug doen denken aan wedstrijden waar de magie van de kuip mij koude rillingen gaven. Ik denk niet zo zeer aan successen, want dat is wat al te gemakkelijk. Nee, meer de simpele dingen zou ik zeggen.

Toen ik vroeger nog op Vak S stond, zonder die stoeltjes dus en met een vijf/zestal horizontale stalen balken waar je zowel voor als achter kon staan, ging ik altijd met een groep vrienden en de trein (een auto had ik als arme student vanzelfsprekend niet) en droegen we kleine sjaaltjes geknoopt aan onze polsen. Een zee aan sjaaltjes ontstond op verschillende momenten en met het zingen van de bekende liederen, kon mijn geluk niet op en werd je naar mijn gevoel echt betoverd.

Meer recente kippenvel momenten waren voor mij de stilte in de 11e minuut ter nagedachtenis van onze overleden medesupporters. Onbeschrijfelijk. De tranen stonden bijna in mijn ogen van de intensiteit van de stilte en de saamhorigheid in het stadion. Of de opkomst van de spelers na die, helaas historische, wedstrijd in Eindhoven (waar we altijd aan herinnerd zullen blijven worden) tegen het nietige VVV. Een orkaan van geluid en een emotie die loskwam met een ongekende kracht. Koude rillingen, magnifiek.

De magie van de Kuip. Niet alleen het bouwwerk zelf, maar de entourage, de supporters, de vrijwilligers die hun ziel en zaligheid geven, zorgen voor de geweldige sfeer. Ben je als kind in de Kuip geweest, dan ben je voor altijd verknocht. Mijn petekind, helaas en onbegrijpelijk voor Ajax, was zo onder de indruk van zijn eerste wedstrijd in de Kuip, dat hij op de terugweg in de auto spontaan in slaap viel, dromend van zijn eerste echte voetbalervaring.

Iedereen draagt aan de magie bij. Laten we er allemaal, supporters, bestuur, spelers, sponsors, vrijwilligers en medewerkers, voor waken dat die magie nooit verloren gaat. Er rust ons een zware taak, maar de discipline, het fanatisme, en bovenal de liefde zal ons altijd helpen. Ook het nieuwe stadion zal magisch moeten worden!

Rood-witte groeten

van

Johan van Campen
Quiroz
 Quiroz - zaterdag 27 november 2010 - 10:29   quote  deeplink  
Ik hoop stiekem dat er geen nieuw stadion komt, maarja...
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 10:31   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 - 10:29 schreef Quiroz het volgende:
Ik hoop stiekem dat er geen nieuw stadion komt, maarja...
ik ook niet, maar het is echt noodzaak, je kan ook moeilijk het hele stadion renoveren, want waar laat je 1 seizoen lang 40.000 supp?
Quiroz
 Quiroz - zaterdag 27 november 2010 - 10:32   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 - 10:31 schreef el1986 het volgende:

[..]

ik ook niet, maar het is echt noodzaak, je kan ook moeilijk het hele stadion renoveren, want waar laat je 1 seizoen lang 40.000 supp?
Op Woudestein.
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 10:34   quote  deeplink  
hahaha geniaal
Quiroz
 Quiroz - zaterdag 27 november 2010 - 10:43   quote  deeplink  
smiley_love_kissing.gif

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 27 november 2010 door Quiroz --
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 10:44   quote  deeplink  
iewl..
Quiroz
 Quiroz - zaterdag 27 november 2010 - 10:46   quote  deeplink  
Deze was voor je zus.
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 10:47   quote  deeplink  
ehm, ik zal het doorgeven, mocht ze ooit uit de poes van mn moeder komen lopen
Quiroz
 Quiroz - zaterdag 27 november 2010 - 10:48   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 - 10:47 schreef el1986 het volgende:
ehm, ik zal het doorgeven, mocht ze ooit uit de poes van mn moeder komen lopen
Als er een poes uit loopt moet je t wel ff melden!!
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 10:53   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 - 10:48 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Als er een poes uit loopt moet je t wel ff melden!!
jo, doe ik
FR-Henk
 FR-Henk - zaterdag 27 november 2010 - 11:01   quote  deeplink  
Magie van de poes
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 12:09   quote  deeplink  
hahahah idd
Pietje1
 Pietje1 - zaterdag 27 november 2010 - 16:09   quote  deeplink  
Henk, laat de tortelduifjes even alleen, ze hebben het zo gezellig in deze topic samen.
el1986
 el1986 - zaterdag 27 november 2010 - 16:21   quote  deeplink  
ja man, rot op

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 27 november 2010 door el1986 --
Quiroz
 Quiroz - zaterdag 27 november 2010 - 16:50   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 - 16:09 schreef Pietje1 het volgende:
Henk, laat de tortelduifjes even alleen, ze hebben het zo gezellig in deze topic samen.
Intimiteit kent geen tijd.
paco
 paco - zaterdag 27 november 2010 - 16:57   quote  deeplink  
ga naar een dating site dit is voetbal weet je wel
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - zaterdag 27 november 2010 - 19:22   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 - 10:31 schreef el1986 het volgende:

[..]

ik ook niet, maar het is echt noodzaak, je kan ook moeilijk het hele stadion renoveren, want waar laat je 1 seizoen lang 40.000 supp?
Kunnen toch wel even gebruik maken van de snelkookpan!!
Zit er in ieder geval weer spanning in de wedstrijden!!
KKL
 KKL - maandag 29 november 2010 - 09:17   quote  deeplink  
hele mooie woorden van Johan!

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5999
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Column: magie van de kuip









0.0084528