|
|
|
Ride
|
|
|
|
|
|
Robinho
|
|
|
|
|
|
Ride
|
|
|
Hahaha
hier nog eentje
quote:
COLUMN: Ajax Feyenoord 10-0 De klassieker die geen klassieker meer is. Dat is wat we keer op keer met pijn in onze ogen moeten aanschouwen als het weer zover is. Tegen beter weten in proberen we de romantiek levend te houden. We reanimeren wat ooit de grootste wedstrijd was, want Ajax - Feyenoord is in zijn schoonheid gestorven en zondag krijgt het nog een trap na.
Columnist Fabio D'Agata
Maar waar iets sterft, wordt ook altijd iets geboren. FC Twente is het nieuwe Feyenoord. En de jeugd van Feyenoord is het nieuwe Sparta, zoiets. Waar Makaay stopt, ontwaakt Castaignos. En waar Castaignos verkocht wordt, daagt van Beukering op. Au! Hij is misschien wel de grootste nederlaag van Feyenoord dit seizoen. De nacht na de wedstrijd tegen Excelsior werd ik in mijn droom achterna gezeten door de politie. Ik rende en rende. Zo hard als ik kon. De dekens plakte van de paniek aan mijn zweterige lijf, want ik kwam geen centimeter vooruit. Doodeng. Bedankt Jhonny.
Zijn zware botten gecombineerd met een straf windje tegen waren nog lachwekkender dan de tegen elkaar schavende bovenbenen van Mido dit seizoen bij Ajax. En straks staan ze warempel tegenover elkaar in de punt. Alles maakt Feyenoord is het ideale slachtoffer. Zo erg dat zelfs Dirk Scheringa ongegeneerd met de Rotterdammers begint te flirten.
De blunders van Bahia, de 10-0 in Eindhoven, het sprintje van Jhonny en als slagroom op de verdorde taart een afstraffing in de Arena zondag. Want Ajax heeft het weer te pakken. Het vertrek van Jol is tegelijkertijd de opkomst van de Boer. Hij wint direct in Milaan en een paar dagen later in de Gelredome. Hopsakeej. Een nieuwe serie De Boer Zoekt Schaal is op de buis en aangezien alle Ajacieden weer uit hun holletjes kruipen, wordt het gegarandeerd een kijkcijferhit.
Jhonny heeft wind tegen, maar Frank niet. Met zijn 'g*dv*rd*mm*!' op het WK sprak hij eventjes namens het hele Nederlandse volk en daardoor is de gunfactor de wind in zijn rug. Het Ajax-behang gaat goed verkocht worden, terwijl de jaren van Feyenoord vanaf de winst van de UEFA-cup in 2002 hand in hand gaan met de filmreeks van Saw. De eerste editie was briljant, de tweede al behoorlijk afgezwakt en alle martelingen die daarop volgden waren keer op keer afgezaagder. Alleen de échte fan blijft kijken, hetzij met tegenzin. Is dat ware clubliefde?
Misschien moeten de Rotterdammers lekker thuis blijven. Veilig en warm voor de haard. Dan wordt het automatisch 3-0, het hoogst haalbare resultaat voor de ploeg van Been. Ze zullen even verguisd worden door de media. Uitgebraakt worden door iedereen, maar het negatief doelsaldo zal niet nogmaals een enorme dreun krijgen. Ik zou het in ieder geval overwegen, Mario. Want wat nou als de Amsterdammers het op hun heupen krijgen? Wat als Frank naast de trommelvliezen ook de gretigheid prikkelt met: "nouwuuuuuhhhhh jonguns, geenuuuuh genaduh vandaag!" Wat als de Arena na de 1-0 in de 7e minuut al Tien! Tien! Tien! begint te scanderen?
Hoeveel ellende kan Feyenoord nog overleven?
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 16 december 2010 door Ride -- |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
Die laatste is wel mooi idd :P |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Klinkt grappig, maar je moet nooit van te voren zeggen dat het een makkie gaat worden.....des te meer pijn doet het als je niet wint zondag! |
|
|
|
|
jacqueline
|
|
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
quote:Op donderdag 16 december 2010 - 12:35 schreef ALTIJD PRIJS IN DE K het volgende:Klinkt grappig, maar je moet nooit van te voren zeggen dat het een makkie gaat worden.....des te meer pijn doet het als je niet wint zondag! Daar ben ik het wel mee eens idd. Het kan ineens tegenvallen en dan lachen ze ons uit! |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
quote: Hoe kom je daar nou bij man, We gaan winnen en dik ook.
|
|
|
|
|
Ride
|
|
|
quote: |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
quote:Op donderdag 16 december 2010 - 12:35 schreef ALTIJD PRIJS IN DE K het volgende:Klinkt grappig, maar je moet nooit van te voren zeggen dat het een makkie gaat worden.....des te meer pijn doet het als je niet wint zondag! Oke, conform jou nickname zijn we niet in de K maar in de A..
Maar dan nog man,
"Don't worry, 'bout a thing"
|
|
|
|
|
jacqueline
|
|
|
hoogmoed komt voor de ... ! x! |
|
|
|
|
jacqueline
|
|
|
ps.. dat is toch niet die ene zwaluw he? |
|
|
|
|
adje
|
|
|
Valt mee dat afgebrande Harrie nog niet heeft gereageerd, zal het wel te druk hebben met zijn zaak, de stoel warm houden. |
|
|
|
|
jacqueline
|
|
|
of moest zich even melden ergens ;-) |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
Whahahahaha goede columns |
|
|
|
|
verbrande harry
|
|
|
quote:Op donderdag 16 december 2010 - 13:10 schreef adje het volgende:Valt mee dat afgebrande Harrie nog niet heeft gereageerd, zal het wel te druk hebben met zijn zaak, de stoel warm houden. hey,verbrande harry pffff |
|
|
|
|
verbrande harry
|
|
|
quote: nee nee ze melden zich hier jacqueline,bij jou rennen ze hard weg of niet dan... |
|
|
|
|
Sicko
|
|
|
@verbrande Harry en weer happen pas nou op met die chick (of queer) die is volgens haar niet aan het stoken, volgens mij omdat ze bij de kakkies haar/zijn ei niet kwijt kan. |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
mooi stukkie man......en weet je?ik geloof ook dat we die havenslaven compleet van matje tikken zondag......wordt 7-0 !!!!!lekker man.....in 1 wedstrijd is alles duidelijk zondag!klaar uit godverdomme !!!!!!hahahahh |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
COLUMN: Ajax Feyenoord 10-0 De klassieker die geen klassieker meer is. Dat is wat we keer op keer met pijn in onze ogen moeten aanschouwen als het weer zover is. Tegen beter weten in proberen we de romantiek levend te houden. We reanimeren wat ooit de grootste wedstrijd was, want Ajax - Feyenoord is in zijn schoonheid gestorven en zondag krijgt het nog een trap na.
Columnist Fabio D'Agata
Maar waar iets sterft, wordt ook altijd iets geboren. FC Twente is het nieuwe Feyenoord. En de jeugd van Feyenoord is het nieuwe Sparta, zoiets. Waar Makaay stopt, ontwaakt Castaignos. En waar Castaignos verkocht wordt, daagt van Beukering op. Au! Hij is misschien wel de grootste nederlaag van Feyenoord dit seizoen. De nacht na de wedstrijd tegen Excelsior werd ik in mijn droom achterna gezeten door de politie. Ik rende en rende. Zo hard als ik kon. De dekens plakte van de paniek aan mijn zweterige lijf, want ik kwam geen centimeter vooruit. Doodeng. Bedankt Jhonny.
Zijn zware botten gecombineerd met een straf windje tegen waren nog lachwekkender dan de tegen elkaar schavende bovenbenen van Mido dit seizoen bij Ajax. En straks staan ze warempel tegenover elkaar in de punt. Alles maakt Feyenoord is het ideale slachtoffer. Zo erg dat zelfs Dirk Scheringa ongegeneerd met de Rotterdammers begint te flirten.
De blunders van Bahia, de 10-0 in Eindhoven, het sprintje van Jhonny en als slagroom op de verdorde taart een afstraffing in de Arena zondag. Want Ajax heeft het weer te pakken. Het vertrek van Jol is tegelijkertijd de opkomst van de Boer. Hij wint direct in Milaan en een paar dagen later in de Gelredome. Hopsakeej. Een nieuwe serie De Boer Zoekt Schaal is op de buis en aangezien alle Ajacieden weer uit hun holletjes kruipen, wordt het gegarandeerd een kijkcijferhit.
Jhonny heeft wind tegen, maar Frank niet. Met zijn 'g*dv*rd*mm*!' op het WK sprak hij eventjes namens het hele Nederlandse volk en daardoor is de gunfactor de wind in zijn rug. Het Ajax-behang gaat goed verkocht worden, terwijl de jaren van Feyenoord vanaf de winst van de UEFA-cup in 2002 hand in hand gaan met de filmreeks van Saw. De eerste editie was briljant, de tweede al behoorlijk afgezwakt en alle martelingen die daarop volgden waren keer op keer afgezaagder. Alleen de échte fan blijft kijken, hetzij met tegenzin. Is dat ware clubliefde?
Misschien moeten de Rotterdammers lekker thuis blijven. Veilig en warm voor de haard. Dan wordt het automatisch 3-0, het hoogst haalbare resultaat voor de ploeg van Been. Ze zullen even verguisd worden door de media. Uitgebraakt worden door iedereen, maar het negatief doelsaldo zal niet nogmaals een enorme dreun krijgen. Ik zou het in ieder geval overwegen, Mario. Want wat nou als de Amsterdammers het op hun heupen krijgen? Wat als Frank naast de trommelvliezen ook de gretigheid prikkelt met: "nouwuuuuuhhhhh jonguns, geenuuuuh genaduh vandaag!" Wat als de Arena na de 1-0 in de 7e minuut al Tien! Tien! Tien! begint te scanderen?
Hoeveel ellende kan Feyenoord nog overleven?
Ik moet eerlijk zeggen, dat dit 1 van de beste collums is die ik de laatste jaren gelezen heb, eerlijk, bewust op waarheden, en een goede schrijver....
Hopelijk krijgt deze Feyenoorder nog gelijk ook, als in de 7e minuut de eerste wordt gemaakt...
Overigens denk ik dat we het ietsje rustiger aan moeten doen, zo'n verschrikkelijk goed gevoel heb ik namelijk niet over zondag, vraag me niet waarom, maar die hosana sfeer kon zondag maar zomaar eens weer op 4 pootjes landen.. |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
Frank de Boer geniet het vertrouwen van iedereen 20/12/2010 09:00
Het is slechts een gevoel, maar wel een góéd gevoel. Ik denk dat Ajax met Frank de Boer de juiste trainer in huis heeft. Dat is overigens geen enkele garantie voor succes, want ik vond ook dat Gertjan Verbeek bij Feyenoord paste en ik dacht dat Huub Stevens de ideale coach voor PSV zou zijn.
Met een nuchter verstand kom je een heel eind in de voetballerij, maar wijsheid bestaat niet. Waarom mislukte Fred Rutten bij Schalke 04? Hoe is het mogelijk dat Willem van Hanegem voortijdig bij FC Utrecht moest vertrekken? Trond Sollied was overal succesvol, maar voelde de cultuur van SC Heerenveen totaal niet aan.
Dat geldt eigenlijk ook voor Martin Jol bij Ajax. Hij heeft bewezen zijn vak te beheersen, maar ging in De Arena uiteindelijk ten onder doordat hij zijn lachwekkende aankoopbeleid bleef camoufleren door zijn miskopen voortdurend op te stellen. Ajax had behoefte aan een echte Ajacied als technische baas.
Het is het stokpaardje van erelid Johan Cruijff, hij was er als coach succesvol mee; eerst in Amsterdam, later bij Barcelona. Nummer 14 zal de komst van De Boer toejuichen en de kracht van de nieuwe trainer is dat hij de steun en het vertrouwen geniet in alle geledingen van de club.
Het komt bijna nooit voor, maar ik kan niemand bedenken die tégen de aanstelling van De Boer is en iedereen gunt hem het succes. Dat kan snel veranderen in het topvoetbal, maar het is wel een prachtige basis om te starten. Daarom waren de overwinningen op AC Milan en Vitesse erg belangrijk, dat had zelfs De Boer even nodig.
Het leven van Frank de Boer leent zich voor een spannend jongensboek. Op 15 mei 1970 werd het gezin van Gitta en Cees de Boer uit Grootebroek verblijd met de tweeling Ronald en Frank. Ronald kwam eerst, Frank tien minuten later. Gitta en Cees hadden al een dochter van vier jaar, Anja.
Plotseling was het pittoreske huis in de Melkstraat 11 aan de krappe kant. De nieuwe trainer van Ajax groeide op in een beschermd milieu op het veilige West-Friese platteland, tussen Hoorn en Enkhuizen, zon zestig kilometer van Amsterdam. De bevolking is er grotendeels katholiek, de drie kinderen werden dan ook gedoopt en gingen op zondagmorgen trouw met vader en moeder naar de kerk.
Ronald en Frank sliepen gedurende hun hele jeugd samen op één kamer. Eerst hadden ze allebei hun eigen bed, later lagen ze in een stapelbed. Het leven van de tweeling draaide om voetbal. Vader Cees was de vedette van de plaatselijke club en stond begin jaren zestig nog anderhalf jaar onder contract bij Alkmaar 54.
Hij maakte zelf een eind aan zijn profcarrière door ook te blijven turnen. Daarbij liep hij een gecompliceerde enkelblessure op en na een operatie werd hij afgekeurd voor het spelen van betaald voetbal. Ook moeder Gitta kwam uit een voetbalgezin, vier broers van haar speelden in het eerste elftal van De Zouaven.
Ronald en Frank bezochten de katholieke basisschool Josmar in Grootebroek en kwamen er al snel achter dat de school door twee groepen werd bevolkt. Je hoorde bij de boeren of de discos. Boeren kwamen op klompen naar school en droegen hardrock T-shirts, disco's waren wat moderner.
Ronald en Frank waren echte discos en werden lid van de katholieke vereniging De Zouaven. Deze ietwat ongebruikelijke naam voor een voetbalclub betekent letterlijk de strijders van de paus. Halverwege de negentiende eeuw deed de toenmalige paus een oproep aan alle katholieke jongemannen zich te melden voor het Zouaven-leger om de kerkelijke staat, die ten onder dreigde te gaan tegen de Garibaldisten, te redden.
Een paar duizend Zouaven, onder wie 24 uit Grootebroek, vochten vervolgens in Italië voor de paus en de katholieke kerk. Als eerbetoon kreeg de in 1931 in Grootebroek opgerichte voetbalvereniging de naam De Zouaven. De ploeg speelde dan ook in grijs en rood, dezelfde kleuren die de strijders in de negentiende eeuw droegen.
De tweeling De Boer maakte al snel furore op de voetbalvelden. Ronald was stijf rechts, Frank een geniale linkspoot en volgens alle kenners het grootste talent van het duo. Ze waren geen studiebollen.
Onder hun Cito-toets zette hoofdonderwijzer Bonnema de aantekening dat ze als leerlingen zeer onrustig zijn. Het hield in dat ze niet naar de mavo mochten, maar naar de lts gingen. Met frisse tegenzin begonnen de broers op de lagere technische school De Hoeksteen. Ronald werd metaalbewerker, Frank koos voor elektrotechniek.
In die periode begonnen ze regelmatig thuiswedstrijden van Ajax te bezoeken. Ze raakten vooral onder de indruk van de grillige rechtsbuiten Tscheu La Ling, linksbuiten Jesper Olsen en de teruggekeerde Johan Cruijff. Toen Ronald en Frank twaalf waren, werden ze gevraagd voor de voetbalschool van AZ.
Een dergelijke uitnodiging hadden ze ook al van Ajax ontvangen, maar met de Amsterdamse club viel niet over reiskostenvergoeding te praten. Daarom gingen ze elke woensdagmiddag in Alkmaar trainen onder leiding van Co Adriaanse. In die periode maakte Johan Cruijff voor de KRO de televisieserie Cruijff en Co, waaraan de jeugdselecties van alle KNVB-districten deelnamen.
Cruijff zag meteen dat Ronald en Frank de Boer twee geweldige talenten waren en haalde de broers alsnog naar Ajax. De reiskostenvergoeding was geen probleem meer.
Tussen 1988 en 1999 speelde Frank de Boer elf seizoenen onafgebroken in het eerste elftal van Ajax. Hij won er vijf landstitels, twee keer de KNVB-beker, drie Nederlandse Super Cups, de Wereldbeker, de Champions League, de UEFA Cup en de Europese Super Cup.
In de volgende vijf jaar voetbalde hij voor Barcelona, Galatasaray, Glasgow Rangers en Al-Rayyan en Al-Shamal in Qatar. Tussen 1990 en 2004 speelde De Boer 112 interlands. Met zijn curriculum vitae is niets mis en ook zijn trainerscarrière startte hij weloverwogen bij de jeugd van Ajax. Daar heeft hij sinds 2006 alle voorspelbare fouten gemaakt en het vak geleerd.
Op 2 juni 2007 behaalde hij zijn diploma Coach Betaald Voetbal en nu is hij na een stage van vier jaar verantwoordelijk voor de zieltogende Amsterdamse topclub. Sinds 1994 versleet Ajax aan de lopende band trainers: Louis van Gaal, Morten Olsen, Jan Wouters, Hans Westerhof, Co Adriaanse, Ronald Koeman, Danny Blind, Henk ten Cate, Adrie Koster, Marco van Basten, John van t Schip en Martin Jol.
Een treurige lijst met coaches die allemaal de ruimte kregen als passanten hun eigen beleid te voeren, met als resultaat dat de club wordt geteisterd door rode cijfers, terwijl het voetbal haaks staat op het oogstrelende spel waarmee Ajax groot werd.
De beleidsbepalers gaven die passanten de vrijheid voortdurend spelers te kopen van wie de ploeg niet sterker werd. Zij zijn verantwoordelijk voor een vorm van kapitaalsvernietiging die zijn weerga niet kent in het Nederlandse topvoetbal. In sommige gevallen zal het ook aan de trainers hebben gelegen, maar zij waren vaak coaches met een status die elders hadden bewezen hun vak te beheersen.
Frank de Boer is de ideale man op de juiste plaats en ook nog eens op het perfecte moment. Hij is een product van Johan Cruijff en Louis van Gaal, een betere combinatie kan ik niet bedenken. Hij verdient nu respect, krediet en steun.
Na jaren van wanbeleid is Ajax moreel verplicht een ijzersterke organisatie rond De Boer op te bouwen. Johan Cruijff en Keje Molenaar zouden daarin een belangrijke rol kunnen vervullen. De raad van commissarissen en de directie beginnen nu ook in te zien dat deze twee ex-spelers geen functie of macht ambiëren, maar worden gedreven door clubliefde en Ajax alleen willen helpen.
Die uitgestoken hand weigeren zou het toppunt van arrogantie betekenen. Zoals het onrechtvaardig en dom zou zijn De Boer ten onder te laten gaan in het wespennest waarin eigenbelangen en ego's een grotere rol spelen dan de toekomst van Ajax.
De beleidsbepalers hebben de afgelopen jaren een spoor van vernieling achtergelaten, waardoor de club totaal verloederd is. De Boer is het gedroomde boegbeeld om het bolwerk te renoveren en de vaak geroemde Ajax-cultuur in ere te herstellen. Hij heeft zijn visitekaartje al afgegeven.
Ajax heeft eindelijk een trainer die de achterban via de media heel nuchter uitlegt wat zijn voetbalvisie is en daar is geen speld tussen te krijgen. Hij neemt logische en begrijpelijke beslissingen en dat boezemt vertrouwen in.
Dit is het moment om alle zwakke schakels uit de organisatie te vervangen door Ajacieden met een voetbalverleden, die samen met de nieuwe coach Ajax weer tot een trotse topclub kunnen maken.
Johan Derksen |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
Ajax moet gewoon keihard bedanken voor Van Gaal 20/12/2010 10:00
Louis van Gaal is onder bepaalde voorwaarden wel genegen ooit weer iets voor Ajax te doen. In deze ene zin lees ik de hele teloorgang van de club. Blij moeten zijn met Louis van Gaal... De tijden zijn veranderd.
Nog maar tien jaar geleden piste een coach van opwinding zijn trainingsbroek vol als Ajax alleen maar heel voorzichtig zijn naam liet vallen. Coaches die in verband werden gebracht met Ajax, ze liepen opeens anders over straat. Zelfverzekerder.
Trainers die eventueel in aanmerking kwamen voor een baan bij Ajax, je herkende ze in de supermarkt: stonden ze met schuim om hun mond hun winkelkar vol te gooien. Het leven stroomde opeens weer door hun lichaam.
Toen Henk ten Cate hoorde dat hij de nieuwe trainer van Ajax werd, heeft hij naakt met een bos bloemen onder een arm door de straat gedanst.
Dát effect had Ajax op trainers. Je deed wel stoer en vertelde aan de pers dat je kennis had genomen van een zekere interesse en daarna zei je nog iets als: Maar nu gaat het om mijn huidige club. Ik ga er alles aan doen om hier iets moois neer te zetten.
Maar in je hoofd was het al zes dagen carnaval. Trok er al dagenlang een karavaan vol vreugde door je slokdarm. Ajax... Het grote Ajax.
Het kan niet anders of trainers hebben in het verleden voor de spiegel het geven van interviews staan oefenen. U vraagt het me en, laat ik eerlijk zijn, ja, natuurlijk ben je gevleid dat een club als Ajax aan je denkt. Dat ga ik hier niet ontkennen.
Trainers die in verband werden gebracht met Ajax, hebben thuis geoefend hoe je zo mooi mogelijk in een witte badjas over het veld loopt. De hoofdcoach van Ajax worden, het was ooit een droom van sentimentele mannen.
Toekomstige Ajax-trainers fantaseerden over de eerste keer dat ze bij de slagboom aankwamen en konden zeggen: Kunt u opendoen? Hier is de nieuwe trainer van Ajax. Voor de eerste keer je auto neerzetten op je eigen Ajax-parkeerplaats; een hartewens ging in vervulling.
Natuurlijk, je acteerde voor de camera's dat je hard to get was, maar Ajax wist wel beter. Desnoods wilden trainers, tijdens de zomervakantie, de vissen van de voorzitter dagelijks komen voeren, als ze maar bij Ajax mochten werken.
Dat is voorgoed veranderd. Trainers twijfelen als de naam Ajax valt. Ze stellen voorwaarden. Het is de omgekeerde wereld. Het grote Ajax zit als een klein jongetje in een onderbroekje bij schooldokter Louis van Gaal en laat zich geduldig op de rug tikken.
Als hij ook maar één klein ruisje in je longen vermoedt, word je van school getrapt. Louis zegt in een recent interview letterlijk: 'Als Ajax aan mijn voorwaarden wil voldoen, als ik dus echt de baas mag zijn, dan ben ik wel bereid te heroverwegen terug te komen.'
Een dodelijke handreiking. Louis trapt Ajax hard naar beneden. Over de hoofden van journalisten heen, voert hij voor de zoveelste keer een ordinaire machtsstrijd. Wat zo zit hij in elkaar: Van Gaal moet en zal zijn gram halen. Zijn hele carrière is één grote vergeldingsactie.
Iedereen die Louis, op wat voor manier dan ook, ooit heeft gekwetst, zal het uiteindelijk voelen. Een groenteman die hem per ongeluk een komkommer met een beurs plekje heeft verkocht, hij zal ooit de deur van zijn winkel openen en Louis van Gaal achter zijn weegschaal aantreffen. Zo meneertje Komkommer. Naast me staan en meekijken hoe je groente verkoopt.'
Het is zo duidelijk, de vergeldingsdrift van Louis, dat het bijna weer aandoenlijk wordt. Zijn herhaaldelijk uitgesproken wens ooit bondscoach van een groot land te worden, het is allemaal terug te voeren op zijn mislukken als bondscoach van het Nederlands elftal.
We hebben hem allemaal zien zitten huilen tijdens een persconferentie. Dat moet recht worden gezet, want het gaat in het leven van Louis van Gaal maar om één ding: om Louis van Gaal en dat wij allemaal van hem houden.
Natuurlijk, ik ken de verhalen. Louis is zo authentiek, Louis is een gevoelsmens, Louis onthoudt je verjaardag en weet hoe je vrouw heet. Ik geloof er helemaal niets van.
De kern van Louis is miskenning. Louis is op een heel naïeve manier aandoenlijk. Het lijkt erop, nu we hem de laatste jaren bezig hebben gezien, dat het zó zit: wij zijn allemaal heel slim en hij een beetje dom. Je kijkt op kilometers afstand dwars door hem heen.
Hij wil zijn gelijk halen. Er moeten mensen weg bij Ajax en dan wil hij het heel misschien doen. Juist de man die overal roept dat het altijd om de teamprestatie gaat, díé man gedraagt zichzelf als een hautain wrakende halfgod.
Hier ligt voor Ajax een enorme kans. Als de club slim is, dan stuurt zij deze week nog een persbericht rond met de volgende tekst.
'Ajax heeft kennisgenomen van de interesse van Louis van Gaal. Doordat de heer Van Gaal communiceert via sportblaadjes, zien wij ons genoodzaakt óók schriftelijk te reageren op zijn aanbod. Hier ons antwoord: we gaan nog liever dood.'
'Als meneer Van Gaal eerst eens een paar jaar achter elkaar bewijst dat hij zich kan gedragen als een volwassen man, als Louis van Gaal ophoudt met het acteren van een gymleraar op zes pilletjes xtc, als Louis van Gaal zijn wijnadviezen voor de kantine van Ajax achterwege laat en als Louis van Gaal, in de aanloop naar een eventueel trainerschap, eerst vier jaar de netten wil ophangen bij de A1, dan is Ajax onder bepaalde omstandigheden bereid met de heer Van Gaal te spreken.'
'Wij zijn volmaakt gelukkig bij Ajax. Er wordt eindelijk weer eens gelachen. Geen interesse. Probeer het maar bij Barcelona. Geen succes. Ajax.'
Keihard bedanken voor Louis van Gaal, dat zou Ajax weer Ajax maken. Dat gekruip en dat gedweep... Ophouden daarmee.
Vernoem desnoods een broodje gehakt met zuur naar hem, maar laat Van Gaal duidelijk weten dat niemand Ajax eisen stelt. Ajax gaat zijn eigen gang. Frank de Boer gaat Ajax redden en Louis van Gaal mag toekijken. Dat is een prettig idee.
Nico Dijkshoorn |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
Geduld van Johan Cruijff wordt op de proef gesteld 07/12/2010 13:00
Johan Cruijff is geen man van omwegen. Bij voorkeur gaat hij recht op zijn doel af, zo ondervond ook Marco van Basten tweeënhalf jaar geleden.
Cruijff was door de ledenraad van Ajax gevraagd het technische beleid door te lichten, Van Basten zou enkele maanden later aantreden als hoofdcoach en een nieuw tijdperk leek aan te breken in Amsterdam.
Totdat Cruijff zijn eerste plan ontvouwde: alle jeugdtrainers moesten eruit. Een origineel idee, dat zeker, maar juridisch onuitvoerbaar. En veel te kort door de bocht, oordeelde Van Basten.
'Het is me allemaal te snel en te rigoureus', zei de leerling over het plan van zijn meester. Van Basten toonde karakter met die stellingname. Want als persoonlijke vriend wist hij als geen ander wat de consequenties zijn wanneer het grootste clubicoon van Ajax zijn aanbevelingen niet uitgevoerd ziet worden. Dan is het wat Cruijff betreft meteen einde oefening.
Omdat zijn rood-witte bloed kruipt waar het niet gaan kan, ondernam Cruijff onlangs een nieuwe poging zijn oude liefde uit het slop te trekken. En wederom ging hij recht op zijn doel af, ditmaal de clubleiding.
Het complete bestuur en de voltallige directie moeten volgens Cruijff opkrassen en rap een beetje. Omdat die oproep geen gehoor vond, is de klassieke revolutie nu afgezwakt tot de fluwelen variant.
Het geduld van de oppositieleider wordt dus op de proef gesteld. De omwenteling moet gestalte gaan krijgen via de ledenraad, een verenigingsorgaan dat alleen indirect invloed kan uitoefenen op het directiebeleid. En de schoen wringt aan meerdere kanten.
Cynisch genoeg werkt juist het Rapport Coronel, dat door de oppositiegroep is vastgegrepen als leidraad, tégen de plannen van Cruijff en consorten.
In het geruchtmakende rapport staat letterlijk geschreven: 'Er bestaat een verkeerd beeld van de rol die de ledenraad speelt. Dat leidt tot overdreven verwachtingen.'
De onderzoekscommissie pleitte daarom voor een rol 'op afstand' voor de ledenraad. En laat dat advies, in tegenstelling tot enkele aanbevelingen op technisch gebied, nou juist wél zijn opgevolgd.
Het maakt de weg van Cruijff en de zijnen langer en ongewisser dan ze wellicht denken.
Intussen wordt steeds meer duidelijk over het geplande verloop van de fluwelen revolutie. In de ledenraad zit nu al een groepje Cruijff-volgelingen, onder wie zijn naaste adviseur Rutger Koopmans.
Als Keje Molenaar, Peter Boeve, Edo Ophof, Barry Hulshoff, Dick Schoenaker, Piet Schrijvers, Dirk de Groot en Ko Meijer op 14 december daadwerkelijk worden gekozen door de algemene ledenvergadering, heeft de oppositiegroep een meerderheid in de ledenraad.
Daarnaast hopen Molenaar en Lucky Ajax-voorzitter Theo van Duivenbode Cruijff over te kunnen halen zitting te nemen in de raad van commissarissen.
De kans daarop is minimaal, gezien een uitspraak die Cruijff enkele jaren geleden deed in het supportersblad Ajax Life: 'Je moet plezier hebben in dat soort functies. Dat heb ik niet. Ik heb een bloedhekel aan vergaderen.'
Er zal dus nog heel wat water door de Amstel moeten stromen, voordat de eventuele invloed van de nieuwlichters merkbaar zal zijn.
Supporters hebben de oppositiegroep al de Rood-witte Olifant gedoopt, geïnspireerd door de Elefant Blau die onder aanvoering van Joan Laporta en Cruijff het roer bij Barcelona heeft omgegooid.
In de natuur is de draagtijd van een olifant achttien tot 22 maanden. Bij Ajax zal het niet veel sneller gaan. Uitgaand van een bevruchting op 14 december aanstaande, is de bevalling van de Rood-witte Olifant in de zomer van 2012 uitgerekend.
Simon Zwartkruis |
|
|
|
|
jacqueline
|
|
|
buitenbaarmoedelijke zwangerschap? ;-) |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Dit is wel zo'n beetje de meest trieste columm die ik ooit heb gelezen, zo gaan we dus blijkbaar met onze helden om... |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
quote:Op maandag 20 december 2010 - 11:44 schreef remco k het volgende:[..] Dit is wel zo'n beetje de meest trieste columm die ik ooit heb gelezen, zo gaan we dus blijkbaar met onze helden om... Mmm..
hoe wil je dan dat je je moet opstellen tegen van Gaal die zo binnenkomt stormen.
Ik vind dat hij het wel bij het rechte eind heeft. Wij zijn AJAX..
Niemand is groter dan de club. Het had van Gaal gesierd als hij dit netjes had aangepakt. En niet via de media, tenzij je, net als Cruijff, steeds genegeerd bent. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 20 december 2010 - 12:02 schreef Ride het volgende:[..] Mmm.. hoe wil je dan dat je je moet opstellen tegen van Gaal die zo binnenkomt stormen. Ik vind dat hij het wel bij het rechte eind heeft. Wij zijn AJAX.. Niemand is groter dan de club. Het had van Gaal gesierd als hij dit netjes had aangepakt. En niet via de media, tenzij je, net als Cruijff, steeds genegeerd bent. Dan moet je ook Cruijff weren, was hij het namelijk niet die toen met van Basten zei, dat het zijn manier was of anders maar niet??
van Gaal heeft een plan liggen, net zoals Cruijff dat heeft liggen, van Gaal zegt eigenlijk alleen maar dat als zijn plan niet wordt uitgevoerd, het voor hem geen zin hefet ergens in te stappen waar hij geen vertrouwen in heeft, ik vind dat vrij logisch. Jij doet toch ook geen dingen waar je niet achter staat? |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
quote:Op maandag 20 december 2010 - 13:48 schreef remco k het volgende:[..] Dan moet je ook Cruijff weren, was hij het namelijk niet die toen met van Basten zei, dat het zijn manier was of anders maar niet?? van Gaal heeft een plan liggen, net zoals Cruijff dat heeft liggen, van Gaal zegt eigenlijk alleen maar dat als zijn plan niet wordt uitgevoerd, het voor hem geen zin hefet ergens in te stappen waar hij geen vertrouwen in heeft, ik vind dat vrij logisch. Jij doet toch ook geen dingen waar je niet achter staat? Staat los van de manier waarop en wanneer beide heren communiceren of gecommuniceerd hebben. Ga ik je niet uitleggen als dat al nodig mocht zijn. |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 20 december 2010 - 13:56 schreef Ride het volgende:[..] Staat los van de manier waarop en wanneer beide heren communiceren of gecommuniceerd hebben. Ga ik je niet uitleggen als dat al nodig mocht zijn. Lekker belangrijk hoe of wanneer ze communiceren, beide heren trekken het zich bijzonder aan wat er bij Ajax allemaal mis gaat.
Het gaat mij er om hoe zogenaamde "ajacieden" praten over zowel van Gaal als ook over Cruijff, dat is in en in triest, en dat is de colomn schrijver in dit geval in mijn ogen dus ook.
Neem eens een voorbeeld aan Engeland DUitsland Spanje of Italie, om maar niet over Brazillie te praten..Daar weten ze hoe ze met helden van weleer moeten omgaan.
Ajax heeft juist alleen het verleden om op te teren, en moet je kijken hoe er gepraat wordt over de spelers en trainers van weleer die ons die mooie tijden hebben bezorgd... |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
Typisch Ajax ma, 20/12/2010 - 22:36 | Remko van der Ploeg
De wekelijkse column van Remko van der Ploeg voor www.Ajax1.nl
Voor iedereen die het niet weet, 21 december begint de winter officieel. Iedereen die de afgelopen weken naar buiten heeft gekeken, zal tot een ander conclusie zijn gekomen het was al winter. Troost je, het was vorig jaar ook zo. Het komt namelijk door de opwarming van de aarde! Zo willen wetenschappers ons doen geloven. De NS verschuilt zich al jaren achter het veranderende klimaat. Vallende blaadjes, bevroren wissels, ijspegels aan de machinist, de kachel van de machinist voldoet niet aan de ARBO-eisen, de perrons zijn aangetast door de pekel, je kunt het zo gek niet bedenken of bij de NS gebeurt het. Kortom, waar een geprivatiseerd bedrijf groot in kan zijn. Je verlangt zowat terug naar het communisme, omdat je dan zeker weet dat er voldoende mensen worden ingepland.
Nederland en de winter, het lijkt geen gelukkige combinatie. In Rusland lachen ze zich een bult om ons, de Zwitsers en de Oostenrijkers lachen hard mee. Zodra er in Nederland een vlokje van dat witte spul naar beneden komt, is iedereen ontregeld. Het zout is al na twee weken op de bon en de sneeuwschuivers zijn overal plotseling uitverkocht. De autowegen worden ijsbanen en de filerecords worden gebroken. Voetbalwedstrijden gaan niet door, ondanks veldverwarming en daken op de stadions. De gemeente Amsterdam durft geen 50.000 Ajax-supporters de straat op te laten gaan. Of waren toch de Rotterdammers, die geen geld hadden om winterbanden onder de spelersbus te laten monteren er debet aan. De Rotterdammers wilden namelijk het liefst met het goede gevoel van de 1-0 overwinning tegen het altijd lastige Excelsior de winterstop in. Laat ze! Misschien is Johhny van Beukering dan wel in staat om na de winterstop te vlammen.
Ik neem een heel ander gevoel mee naar 2011. Ik neem het Cruijff-gevoel mee. Eindelijk wendt hij zijn invloed aan om de boel op scherp te zetten. Eindelijk zitten er 14 van de 24 leden van de raad op zijn lijn. Eindelijk ziet iedereen bij Ajax in, dat het anders moet en zo niet verder kan. Eindelijk weer Cruijff bij Ajax. Johan Cruijff is mijn idool. Ik heb hem in de jaren zeventig mijn Ajax aan de hand zien nemen en samen met wijlen Rinus Michels leidde hij ons naar drie Europacups. Ik heb hem met tranen in mijn ogen zien vertrekken naar Barcelona. Ik heb van hem genoten als de absolute leider van het Nederlandse team dat in Duitsland eigenlijk wereldkampioen had moeten worden. Maar Sepp Maier lag in de weg. Op 6 December 1981 was hij terug in de Meer. Met een weergaloze lob verschalkte hij Edward Metgod van het inmiddels failliete FC Haarlem. Ik heb het live gezien op vak R met tranen in mijn ogen: Johan was terug. Het leverde ons zowel in 1982 als in 1983 de titel op.
Ook toen was er een voorzitter, Ton Haarms, die Johan als een bedreiging zag en hem naar Rotterdam-Zuid dreef om daar één van die schamele landstitels binnen te halen. In 1986 keerde Johan opnieuw terug, maar toen als trainer. Leo Beenhakker heeft nog slapeloze nachten van Johan toen deze neerdaalde vanaf de tribune om hem even een lesje positiespel te geven. Het was het einde van Don Leo en Cruijff volgde hem succesvol op. Van 1986 tot 1988 was Johan hoofdtrainer. Het leverde ons geen kampioenschappen op maar wel de winst in 1987 op Lokomotiv Leipzig, waardoor we de Europacup 2 in de al overvolle prijzenkast konden schuiven. Wat het ons ook opleverde was voetbal volgens de Ajax-filosofie, met buitenspelers en jonge talenten, die er onder Cruijff ineens stonden. Aaron Winter, Dennis Bergkamp en Stanley Menzo waren daar voorbeelden van. Geheel op eigen wijze diende hij zijn ontslag in, om vanaf 1988 bij zijn andere liefde aan een dreamteam te gaan bouwen. Dit bracht Barcelona in 8 jaar tijd onder Cruijff 4 landstitels en 2 Europacups.
Kortom, Johan Cruijff staat garant voor succes. Het is een leider en hij weet de juiste mensen op de juiste plek neer te zetten. Johan Cruijff geeft jonge talentvolle mensen een kans, hij is wars van de gevestigde orde die er voor zichzelf zit. Johan is een echte Ajacied. Johan is er voor Ajax en Ajax is er voor hem. Een jonge trainer als Frank de Boer past precies in de Ajax- en Cruijff-filosofie. Frank is nog niet besmet door de gevestigde orde, hij durft fouten te maken en hij mag ze ook maken. Johan Cruijff heeft het geloof in de stelling Van je eigen fouten leer je het meest. Johan Cruijff heeft geduld met jonge mensen en heeft geduld met zijn club.
Het stoort me echter wel dat een rancuneuze Louis van Gaal weer gaat lopen hengelen naar een functie bij Ajax om Johan Cruijff een hak te zetten. Amper een paar weken geleden liet hij op arrogante toon weten tot op zijn bot gekrenkt te zijn door Ajax en dat hij, Louis van Gaal, nooit meer terug zou keren. Louis van Gaal doet nu net alsof hij de wetenschapper is die Ajax weer kan redden, net zo als de wetenschappers ons willen doen geloven dat de aarde opwarmt. Louis van Gaals status is kleiner dan hij denkt en is zeker niet groter dan die van Johan Cruijff. Niet in Barcelona maar al helemaal niet in Amsterdam.
Met een trots gevoel ga ik de winterstop in. Het gevoel dat Johan Cruijff weer terug is bij Ajax. Het gevoel dat de inhaalrace dit jaar meevalt. Het gevoel dat de naweeën van de Martin Jol-clan snel uitgewist kunnen worden. Het gevoel dat ik in 2011 weer naar Ajax kan kijken en me niet hoef te schamen voor het belabberde spel of me moet verschuilen achter resultaten. Het gevoel dat mijn club nooit verloren gaat en dat Ajax, Ajax weer wordt. Het gevoel dat Frank de Boer de juiste man op de juiste plaats is. Het gevoel dat we terug gaan naar de basis en dat is het typisch Ajax-spel waar ik vanaf jongs af aan al zo verliefd op ben.
Als Ajacied kan je niet met een beter gevoel 2011 binnenstappen.
Ik wens iedereen mooie rood-witte kerstdagen. Tot volgende week
Remko van der Ploeg |
|
|
|
|
|