BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Keihard bedanken voor Louis van Gaal

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
verbrande harry
 verbrande harry - maandag 20 december 2010 - 12:03   quote  deeplink  
Louis van Gaal is onder bepaalde voorwaarden wel genegen ooit weer iets voor Ajax te doen. In deze ene zin lees ik de hele teloorgang van de club. Blij moeten zijn met Louis van Gaal... De tijden zijn veranderd.

Nog maar tien jaar geleden piste een coach van opwinding zijn trainingsbroek vol als Ajax alleen maar heel voorzichtig zijn naam liet vallen. Coaches die in verband werden gebracht met Ajax, ze liepen opeens anders over straat. Zelfverzekerder.

Trainers die eventueel in aanmerking kwamen voor een baan bij Ajax, je herkende ze in de supermarkt: stonden ze met schuim om hun mond hun winkelkar vol te gooien. Het leven stroomde opeens weer door hun lichaam.

Toen Henk ten Cate hoorde dat hij de nieuwe trainer van Ajax werd, heeft hij naakt met een bos bloemen onder een arm door de straat gedanst.

Dát effect had Ajax op trainers. Je deed wel stoer en vertelde aan de pers dat je kennis had genomen van een zekere interesse en daarna zei je nog iets als: Maar nu gaat het om mijn huidige club. Ik ga er alles aan doen om hier iets moois neer te zetten.

Maar in je hoofd was het al zes dagen carnaval. Trok er al dagenlang een karavaan vol vreugde door je slokdarm. Ajax... Het grote Ajax.

Het kan niet anders of trainers hebben in het verleden voor de spiegel het geven van interviews staan oefenen. U vraagt het me en, laat ik eerlijk zijn, ja, natuurlijk ben je gevleid dat een club als Ajax aan je denkt. Dat ga ik hier niet ontkennen.

Trainers die in verband werden gebracht met Ajax, hebben thuis geoefend hoe je zo mooi mogelijk in een witte badjas over het veld loopt. De hoofdcoach van Ajax worden, het was ooit een droom van sentimentele mannen.

Toekomstige Ajax-trainers fantaseerden over de eerste keer dat ze bij de slagboom aankwamen en konden zeggen: Kunt u opendoen? Hier is de nieuwe trainer van Ajax. Voor de eerste keer je auto neerzetten op je eigen Ajax-parkeerplaats; een hartewens ging in vervulling.

Natuurlijk, je acteerde voor de camera's dat je hard to get was, maar Ajax wist wel beter. Desnoods wilden trainers, tijdens de zomervakantie, de vissen van de voorzitter dagelijks komen voeren, als ze maar bij Ajax mochten werken.

Dat is voorgoed veranderd. Trainers twijfelen als de naam Ajax valt. Ze stellen voorwaarden. Het is de omgekeerde wereld. Het grote Ajax zit als een klein jongetje in een onderbroekje bij schooldokter Louis van Gaal en laat zich geduldig op de rug tikken.

Als hij ook maar één klein ruisje in je longen vermoedt, word je van school getrapt. Louis zegt in een recent interview letterlijk: 'Als Ajax aan mijn voorwaarden wil voldoen, als ik dus echt de baas mag zijn, dan ben ik wel bereid te heroverwegen terug te komen.'

Een dodelijke handreiking. Louis trapt Ajax hard naar beneden. Over de hoofden van journalisten heen, voert hij voor de zoveelste keer een ordinaire machtsstrijd. Wat zo zit hij in elkaar: Van Gaal moet en zal zijn gram halen. Zijn hele carrière is één grote vergeldingsactie.

Iedereen die Louis, op wat voor manier dan ook, ooit heeft gekwetst, zal het uiteindelijk voelen. Een groenteman die hem per ongeluk een komkommer met een beurs plekje heeft verkocht, hij zal ooit de deur van zijn winkel openen en Louis van Gaal achter zijn weegschaal aantreffen. Zo meneertje Komkommer. Naast me staan en meekijken hoe je groente verkoopt.'

Het is zo duidelijk, de vergeldingsdrift van Louis, dat het bijna weer aandoenlijk wordt. Zijn herhaaldelijk uitgesproken wens ooit bondscoach van een groot land te worden, het is allemaal terug te voeren op zijn mislukken als bondscoach van het Nederlands elftal.

We hebben hem allemaal zien zitten huilen tijdens een persconferentie. Dat moet recht worden gezet, want het gaat in het leven van Louis van Gaal maar om één ding: om Louis van Gaal en dat wij allemaal van hem houden.

Natuurlijk, ik ken de verhalen. Louis is zo authentiek, Louis is een gevoelsmens, Louis onthoudt je verjaardag en weet hoe je vrouw heet. Ik geloof er helemaal niets van.

De kern van Louis is miskenning. Louis is op een heel naïeve manier aandoenlijk. Het lijkt erop, nu we hem de laatste jaren bezig hebben gezien, dat het zó zit: wij zijn allemaal heel slim en hij een beetje dom. Je kijkt op kilometers afstand dwars door hem heen.

Hij wil zijn gelijk halen. Er moeten mensen weg bij Ajax en dan wil hij het heel misschien doen. Juist de man die overal roept dat het altijd om de teamprestatie gaat, díé man gedraagt zichzelf als een hautain wrakende halfgod.

Hier ligt voor Ajax een enorme kans. Als de club slim is, dan stuurt zij deze week nog een persbericht rond met de volgende tekst.

'Ajax heeft kennisgenomen van de interesse van Louis van Gaal. Doordat de heer Van Gaal communiceert via sportblaadjes, zien wij ons genoodzaakt óók schriftelijk te reageren op zijn aanbod. Hier ons antwoord: we gaan nog liever dood.'

'Als meneer Van Gaal eerst eens een paar jaar achter elkaar bewijst dat hij zich kan gedragen als een volwassen man, als Louis van Gaal ophoudt met het acteren van een gymleraar op zes pilletjes xtc, als Louis van Gaal zijn wijnadviezen voor de kantine van Ajax achterwege laat en als Louis van Gaal, in de aanloop naar een eventueel trainerschap, eerst vier jaar de netten wil ophangen bij de A1, dan is Ajax onder bepaalde omstandigheden bereid met de heer Van Gaal te spreken.'

'Wij zijn volmaakt gelukkig bij Ajax. Er wordt eindelijk weer eens gelachen. Geen interesse. Probeer het maar bij Barcelona. Geen succes. Ajax.'

Keihard bedanken voor Louis van Gaal, dat zou Ajax weer Ajax maken. Dat gekruip en dat gedweep... Ophouden daarmee.

Vernoem desnoods een broodje gehakt met zuur naar hem, maar laat Van Gaal duidelijk weten dat niemand Ajax eisen stelt. Ajax gaat zijn eigen gang. Frank de Boer gaat Ajax redden en Louis van Gaal mag toekijken. Dat is een prettig idee.

Bron: Nico Dijkshoorn, VI

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 20 december 2010 door verbrande harry --
Ride
 Ride - maandag 20 december 2010 - 12:04   quote  deeplink  
207_not_sure_if_serious.jpg
verbrande harry
 verbrande harry - maandag 20 december 2010 - 12:06   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 20 december 2010 - 12:04 schreef Ride het volgende:
[ afbeelding ]
waarom plaats je nou elke keer je pasfoto man...hehe
Ride
 Ride - maandag 20 december 2010 - 12:11   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 20 december 2010 - 12:06 schreef verbrande harry het volgende:

[..]

waarom plaats je nou elke keer je pasfoto man...hehe
Hahaha

we hebben een column afdeling voor topics. ;)

http://forum.headliner.nl/topic-19242/
E-J
 E-J - maandag 20 december 2010 - 12:51   quote  deeplink  
Die Dijkshoorn, wat een eikel zeg!!
Dat dit misschien niet het juiste moment is om van Gaal binnen te halen, daar kunnen we over discuseren.
Maar om nou zo'n colum te schrijven over iemand die zoveel bereikt heeft gaat natuurlijk wel wat ver.
Zeker als die iemand er totaal geen verstand van heeft en klagen over alles en iedereen tot een soort levensmoto heeft verheven.

Dus, Dijkshoorn, ff lekker voor je houden dit soort dingen in het vervolg!!
remco k
 remco k - maandag 20 december 2010 - 13:50   quote  deeplink  
Slotje, gaat al een discussie over in een ander forum, waar overigens nog veel meer colums worden besproken..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 8734
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Keihard bedanken voor Louis van Gaal

0.0059649