|
|
|
remco k
|
|
|
Eigen kijk: Macht Coronel verzwakt
Met de komst van Frank de Boer straalt Ajax weer ongecompliceerde flair uit. Daarom was zijn contractverlenging begrijpelijk. Alleen de termijn van drieënhalf jaar niet. Omdat het komende halfjaar in het teken zal staan van het restylen van de club. Daarom was het meer gepast geweest om zijn contract tot het einde van dit seizoen te continueren en hem pas dan een driejarige verbintenis aan te bieden. Als kers op de taart van het 'nieuwe' Ajax. Nu zijn de rollen omgedraaid. Eerst de trainer en daarna de organisatie. Juist iemand als De Boer had een gespreid bed verdiend, terwijl hij nu midden in het hele proces is gemanoeuvreerd.
De vraag rijst waarom de clubleiding wéér voor de troepen uit is gaan lopen. Juist na een fase waarin te snel te grote beslissingen werden genomen. Zo was het vastleggen van Martin Jol, door de tijdsdruk die er op zat, een haastklus. Net als het aantrekken van Mounir El Hamdaoui, nog voordat Luis Suarez was verkocht.
Maar er is meer. De ongecompliceerde flair van De Boer is nog steeds niet kenmerkend voor de hele club. Terwijl Feyenoord en PSV voor de nieuwjaarsreceptie de deuren opengooiden, had die van Ajax een besloten karakter. Zo bleef de buitenwacht gevrijwaard van de speech van voorzitter Uri Coronel, die voor de zoveelste keer de media als schuldige aanwees voor het huidige spanningsveld binnen Ajax.
Dus de enorme tekorten, het opportunistische personeelsbeleid en het negeren van het technische hoofdstuk van het rapport-Coronel, het kan niet los worden gezien van 'de vijanden van buiten de club'.
Daarmee gaf de preses opnieuw blijk niet boven de partijen te kunnen staan. Wat al pijnlijk duidelijk werd toen Theo van Duivenbode, één van de samenstellers van het technische hoofdstuk van het rapport-Coronel, aangaf dat deze paragraaf door de directie genegeerd werd. In plaats van de mening van deze expert te respecteren, liet Coronel weten het niet met hem eens te zijn. Met als gevolg dat Van Duivenbode uit de ledenraad stapte en de club zijn laatste ex-speler in een bestuurlijke functie zag vertrekken.
Die situatie is veranderd. Door de verkiezing van liefst zeven oud-spelers en trainers in de ledenraad is de flair van De Boer bezig zich als een olievlek binnen de club uit te breiden. De no-nonsensehouding die Ajax in het verleden zo kenmerkte. Uitgedragen door voetballers die boven de rest stonden.
Topsporters die gewend zijn open kaart te spelen en niet naar anderen te wijzen. Die niet warm of koud worden van zowel positieve als negatieve berichtgeving. Hun lijven gaan pas protesteren als er een dag niet over Ajax geschreven wordt.
Deze Ajacieden hebben binnen de club nog veel uit te leggen |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Ik wilde het net posten Remco:). Ik vond dit verhaal zodanig om het ook op het forum te plaatsen... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 12:57 schreef alibabba het volgende:Ik wilde het net posten Remco:). Ik vond dit verhaal zodanig om het ook op het forum te plaatsen... Ik las het net, en het verhaal sprak me inderdaad aan, het laat wel duidelijk zien, dat ook coronel er voor zijn eigen inzit, dat kan en mag gewoon niet bij een club als Ajax. En eerlijk gezegd, had ik dat bij zijn aanstelling ook totaal niet verwcht, maar goed, zo blijkt wel weer hoe makkelijk het is om je in iemand te vergissen... |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 13:44 schreef remco k het volgende:[..] Ik las het net, en het verhaal sprak me inderdaad aan, het laat wel duidelijk zien, dat ook coronel er voor zijn eigen inzit, dat kan en mag gewoon niet bij een club als Ajax. En eerlijk gezegd, had ik dat bij zijn aanstelling ook totaal niet verwcht, maar goed, zo blijkt wel weer hoe makkelijk het is om je in iemand te vergissen... Het is telkens de reden waarom Ajax in een verval raakt. Mensen in de top denken het allemaal beter te weten en zien kritiek als een onvermogen van eigen kunnen, maar het is alleen maar bedoeld om te helpen. Ze moeten zich niet onaantastbaar gaan voelen, maar elke hulp ter handen nemen. Dat ze dat niet graag doen, heeft te maken omdat ze bang zijn voor hun baan. Coronel, vd.Boog, Slop en vd.Aat kunnen juist hun baan redden als ze luisteren naar Cruijff en consorten. Ze hebben eigenlijk geen keus, want als ze het niet doen, gaan ze op den duur automatisch op het hakblok. |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
ik denk dat het onrecht doet aan de bestuurders die er nu zitten. Het is wel heel kort door de bocht om te stellen dat als JC het voor te zeggen krijgt alles beter gaat. Ik vind het nog steeds gemakkelijk roepen van de zijlijn zonder zelf daadwerkelijk verantwoording te nemen. Barcalona wordt dan als voorbeeld aangehaald dat ze daar wel naar JC geluisterd hebben,maar hoe groot is de schuld daar? Dat zou hier in nederland al einde oefening geweest zijn. Bestuurders hier hebben te maken met aandeelhouders,ledenraad,supporters en media. Ga er maar aanstaan om alles goed te doen. Als JC vindt dat het voetbalgedeelte beter moet waarom biedt dan niet aan om TD te worden in de stijl als bij Arsenal of Manchester united. Die mensen kunnen voor een lange periode de club inrichten zoals hun voor ogen staat. In de situatie zoals die nu de kant opgaat bij Ajax krijg je teostanden zoals bij Bayern Munchen waarbij de machige mannen op de achtergrond (beckenbauer en consorten) de trainer gaan bekritiseren als het slecht gaat. Volgens mij creert dat nooit rust. |
|
|
|
|
Blokkie1974
|
|
|
Coronel veeg zijn reet af met zijn eigen rapport. Dan hoor je daar dus duidelijk niet te zitten. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 17:46 schreef soccer het volgende:ik denk dat het onrecht doet aan de bestuurders die er nu zitten. Het is wel heel kort door de bocht om te stellen dat als JC het voor te zeggen krijgt alles beter gaat. Ik vind het nog steeds gemakkelijk roepen van de zijlijn zonder zelf daadwerkelijk verantwoording te nemen. Barcalona wordt dan als voorbeeld aangehaald dat ze daar wel naar JC geluisterd hebben,maar hoe groot is de schuld daar? Dat zou hier in nederland al einde oefening geweest zijn. Bestuurders hier hebben te maken met aandeelhouders,ledenraad,supporters en media. Ga er maar aanstaan om alles goed te doen. Als JC vindt dat het voetbalgedeelte beter moet waarom biedt dan niet aan om TD te worden in de stijl als bij Arsenal of Manchester united. Die mensen kunnen voor een lange periode de club inrichten zoals hun voor ogen staat. In de situatie zoals die nu de kant opgaat bij Ajax krijg je teostanden zoals bij Bayern Munchen waarbij de machige mannen op de achtergrond (beckenbauer en consorten) de trainer gaan bekritiseren als het slecht gaat. Volgens mij creert dat nooit rust. Beleid wordt gevoerd door de beleidsbedenkers, en dus ook de beleidsbepalers, en ja, de druk op hun is ook groot, maar dat weet je als je bij Ajax aan de slag gaat, en als je dat niet aan kan moet je die baan niet aannemen, en het is ook logisch dat die mensen worden afgerekend op hun presteren. Ik vind het dus niet kort door de bocht, het is toch overal normaal dat men beoordeelt wordt op dat wat men presteerd? |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 20:47 schreef remco k het volgende:[..] Beleid wordt gevoerd door de beleidsbedenkers, en dus ook de beleidsbepalers, en ja, de druk op hun is ook groot, maar dat weet je als je bij Ajax aan de slag gaat, en als je dat niet aan kan moet je die baan niet aannemen, en het is ook logisch dat die mensen worden afgerekend op hun presteren. Ik vind het dus niet kort door de bocht, het is toch overal normaal dat men beoordeelt wordt op dat wat men presteerd? Hebben ze zo slecht gepresteerd dan? Volgens mij hebben ze samen Feyenoord het meeste zelf opgeleidde spelers in de selectie.Ze overwinteren in europa en doen mee om het kampioenschap. vorig jaar het kampioenschap op 1 punt na gemist. Oke het voetbal is niet altijd geweldig maar welke club speelt alle wedstrijden top? Ik vind nog steeds dat het heel gemakkelijk is vanaf de zijkant staan te roepen hoe het moet. Als je werkelijk iets om een club geeft steek je je nek uit en neem je zelf verantwoordelijkheid ,maar niet andere naar voorschuiven. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 21:11 schreef soccer het volgende:[..] Hebben ze zo slecht gepresteerd dan? Volgens mij hebben ze samen Feyenoord het meeste zelf opgeleidde spelers in de selectie.Ze overwinteren in europa en doen mee om het kampioenschap. vorig jaar het kampioenschap op 1 punt na gemist. Oke het voetbal is niet altijd geweldig maar welke club speelt alle wedstrijden top? Ik vind nog steeds dat het heel gemakkelijk is vanaf de zijkant staan te roepen hoe het moet. Als je werkelijk iets om een club geeft steek je je nek uit en neem je zelf verantwoordelijkheid ,maar niet andere naar voorschuiven. Beleid van de club, kun je onmogelijk spiegelen aan je korte termijn prestaties. En over veel opgeleide spelers, dat zegt me niet zo veel, het betekent niet dat die spelers ook het nieveau hebben dat wordt nagestreefd...
Wat wel met het beleid te maken heeft zijn aankopen, en aanstellen van trainers, en bepalen hoeveel geld er mag worden uitgegeven, en daarin zijn ze op alle vlakke te kort geschoten... |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 14:34 schreef alibabba het volgende:[..] Het is telkens de reden waarom Ajax in een verval raakt. Mensen in de top denken het allemaal beter te weten en zien kritiek als een onvermogen van eigen kunnen, maar het is alleen maar bedoeld om te helpen. Ze moeten zich niet onaantastbaar gaan voelen, maar elke hulp ter handen nemen. Dat ze dat niet graag doen, heeft te maken omdat ze bang zijn voor hun baan. Coronel, vd.Boog, Slop en vd.Aat kunnen juist hun baan redden als ze luisteren naar Cruijff en consorten. Ze hebben eigenlijk geen keus, want als ze het niet doen, gaan ze op den duur automatisch op het hakblok. Klopt helemaal, alibabba. Die bobo's op het pluche zien elke vorm van kritiek zonder mankeren als een persoonlijke aanval op hun positie. Ze zouden er natuurlijk wat mee kunnen doen!! Maar dat doen ze dus niet. En tja, Coronel... daar hebben we al het nodige over geschreven. Hoe kun je toch in Jezusnaam een (dik) rapport schrijven, vervolgens zelf de voorzittershamer tot je favoriete speelgoed bombarderen en tot slot niks, he-le-maal niks met de bevindingen van je eigen rapport doen. En nu vindt hij het gek dat er kritiek van verontruste en boze supporters is... Dan spoor je in mijn optiek toch niet helemaal! |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
quote:Op zaterdag 08 januari 2011 - 21:19 schreef remco k het volgende:[..] Beleid van de club, kun je onmogelijk spiegelen aan je korte termijn prestaties. En over veel opgeleide spelers, dat zegt me niet zo veel, het betekent niet dat die spelers ook het nieveau hebben dat wordt nagestreefd... Wat wel met het beleid te maken heeft zijn aankopen, en aanstellen van trainers, en bepalen hoeveel geld er mag worden uitgegeven, en daarin zijn ze op alle vlakke te kort geschoten... ik ben het met je eens dat je het niet mag spiegelen aan korte termijn prestaties. Alleen de slechte situatie is niet van deze tijd en dit bestuur maar van al jaren terug. dit bestuur is nu bezig om het tij proberen te keren. Dat lukt ook niet in 1 a 2 jaar tijd. Zeker niet als supporters nog klagen over te dure kaarten voor de CL. Wat ik in mijn eerdere post al aangaf zal er dan een manager moeten komen die de macht heeft. Zoals bij Man. U of Arsenal. Ik vind dan (maar dat is mijn mening) als JC het zo goed weet moet hij zelf die plaats innemen en niet vanaf de zijlijn gaan staan te roepen.
Van de zelf opgeleide spelers wil ik alleen maar aangeven dat de jeugdopleiding nog niet zo slecht is.Ook hier si JC niet tevreden over. De meeste kunnen echter in de nederlandse top mee en sommige denk ik ook wel in de europese sub top en een enkeling misschien wel in de top. Dus vraag ik me af of de kritiek hier op ook wel helemaal terecht is |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op zondag 09 januari 2011 - 12:09 schreef soccer het volgende:[..] ik ben het met je eens dat je het niet mag spiegelen aan korte termijn prestaties. Alleen de slechte situatie is niet van deze tijd en dit bestuur maar van al jaren terug. dit bestuur is nu bezig om het tij proberen te keren. Dat lukt ook niet in 1 a 2 jaar tijd. Zeker niet als supporters nog klagen over te dure kaarten voor de CL. Wat ik in mijn eerdere post al aangaf zal er dan een manager moeten komen die de macht heeft. Zoals bij Man. U of Arsenal. Ik vind dan (maar dat is mijn mening) als JC het zo goed weet moet hij zelf die plaats innemen en niet vanaf de zijlijn gaan staan te roepen. Van de zelf opgeleide spelers wil ik alleen maar aangeven dat de jeugdopleiding nog niet zo slecht is.Ook hier si JC niet tevreden over. De meeste kunnen echter in de nederlandse top mee en sommige denk ik ook wel in de europese sub top en een enkeling misschien wel in de top. Dus vraag ik me af of de kritiek hier op ook wel helemaal terecht is Als je kijkt naar de jeugd opleiding van Ajax, dan was dat altijd veruit de beste van NEderland, en daarmee eigenlijk van de wereld, als je dan nu ziet, dat Feyenoord al jaren meer kampioen elftallen in de jeugd heeft dan Ajax, dan kun je wel stellen, dat we daarin achterop zijn geraakt, en natuurlijk zegt dat niet alles, want uiteindelijk gaat het om de doorstroming naar het eerste, en lop[en wij daarin weer ver voor op clubs als Feyenoord. Maar als ik kijk naar de spelers die al een tijd in het eerst spelen vanuit de jeugd, dan vind ik dat er daar te weinig rondlopen die de abslute top aankunnen.
Als je ook naar posities kijkt, waren dat in de glorie dagen voornamelijk aavallend ingestelde spelers die doorbraken, eind jaren 90 begin 2000 werden dat steeds meer middenvelders, en nu zijn dat over het algemeen verdedigend ingetselde mensen. En dit is een heel belangrijk punt, je kan namelijk niet het typische Ajax spel met vleugelaanvallers spelen, als je de complete voorhoede moet kopen. Daar lag juist de kracht vroeger.
Mijn kritiek op het bestuur is ook niet gericht, op dat wat er 5/6 jaar geleden gebeurt, behalve de prestaties van Slop, want die is al wel langere tijd verantwoordelijk voor het financiele beleid dat Ajax heeft gevoerd. Mij steekt het enorm, dat je zelf (coronel) een rapport schrijft, hier o.a. v/d Boog op aanstelt, en als dan blijkt dat men hun eigen rapport niet uitvoert, dat dit ontkent wordt, als dan iemand als Cruijff opstaat, en probeert de boel wakker te schudden, vind ik het belachelijk, dat men bij Ajax, dat eerst ziet als geschreeuw in de ruimte, om daar later weer op terug te komen, en alsnog met de beste man te gaan praten.
Iedereen weet dat Cruijff het op de manier doet zoals hij dat nu ook doet, vanaf de zijlijn adviseren, en ik moet eerlijk zegge, sinds hij de aandacht heeft die hij verdient, houd hij alles ook binnen gesloten deuren, en predikt voor rust, dat zijn allemaal goede dingen, en nu is het aan ons om Ajax met cruijff de tijd te geven, om Ajax weer Ajax te maken, als dat gebeurt ism kunnen we pas weer gaan werken aan de toekomst. |
|
|
|
|
ThreeStars
|
|
|
|
|
|
|