|
|
Ride
|
|
|
Daar zit je op de bank. Ajaxpyjama aan, glaasje cola in de hand. De ondertussen al wat vermoeide jongensogen turen naar de tv. De spelers betreden het gras. Nog niet wetende dat je dit de komende jaren veel vaker en veel fanatieker zal meemaken. Een wedstrijd van Ajax kijken. Een wedstrijd van Ajax simpelweg niet kunnen missen. Maar elke liefde begint ergens. En op de bank, in je pyjama, is deze liefde nog pril. Je leert elkaar kennen, je voelt dat het serieuzer wordt. Je hebt je hart verpand.
De opstelling volgt. Je kent de spelers bij voor- en achternaam. In het midden van het scherm staat een naam en een nummer: Litmanen, 10. De spelers wisselen van plek en op een plek wisselen de namen van spelers. Maar niet in het midden van het scherm, daar staat altijd dezelfde naam: Jari Litmanen. De onverstoorbare kop, de lange passen, de wapperende haren. Altijd op de goede plek, altijd de goede pass, altijd de goede loopactie.
Een cultuur kenmerkt zich door zijn waarden, zijn symbolen en zijn helden. Ajax kent vele helden. Elke fan heeft er een. Daarom is het hebben en eren van helden een persoonlijke kwestie. Toch is deze voormalig nummer 10 een alom bejubelde speler in Amsterdam. Litmanen is de Ajaxheld van zijn generatie. Een uiterst succesvolle generatie welteverstaan. Vele successen gevierd, alle prijzen gewonnen en de hele wereld veroverd. Litmanen werd de sleutelspeler van het elftal genoemd; de architect.
Geleidelijk liep het kampioensteam uit voor lucratieve aanbiedingen in het buitenland. Spelers als Clarence Seedorf, Michael Reiziger, Edgar Davids, Nwanko Kanu en Finidi George vertrokken. Litmanen bleef. Litmanen hield van de Ajaxcultuur; hij bleef Ajax trouw. Dit verwoordde hij destijds op de volgende manier: "Beter dan bij Ajax krijg ik het waarschijnlijk nooit, dus ik blijf. Ik heb alles te danken aan Ajax. Dat wil ik de club op deze manier laten weten."
De trouw van de Kuninga -de Koning', zoals hij wordt genoemd in zijn geboorteland - aan Ajax belette andere spelers niet te vertrekken. Patrick Kluivert en Winston Bogarde maakten de overstap naar AC Milan en Marc Overmars vertrok naar Arsenal. Ook succescoach Louis van Gaal vertrekt, naar FC Barcelona, en zou het jaar daarop de broertjes De Boer naar de Catalaanse hoofdstad halen.
En terwijl alle spelers van het succesteam langzaam van hem wegdreven kreeg hij er een ongewenst probleem bij: laxiditeit. Dit behelst het hebben van te ruime kapsels rondom de gewrichten. In praktische zin betekende dit dat Litmanen zeven maal zijn enkel verzwikte in twaalf maanden. Deze chronische kwelling resulteerde in een frequente samenwerking met hersteltrainer Bobby Haarms en leverde hem de bijnaam De Man van Glas' op.
In het seizoen 97/'98 won hij nog de dubbel met Ajax, maar in het daaropvolgende seizoen was een vertrek onvermijdelijk. Zijn afscheidswedstrijd speelde hij op 16 mei 1999 tegen RKC Waalwijk. In de toen nog wat onwennige betonbak De Arena kreeg Litmanen, samen met clubicoon Danny Blind, een officieel afscheid.
Hij was een Amsterdammer geworden, een Ajacied, een held. En terwijl het publiek een gordijn van fakkels ontstak en hem bejubelend toezong, realiseerde Jari waar hij afscheid van nam. Hij nam afscheid van zijn succesjaren, zijn Ajax, zijn club en zijn trouwste fans. Met de aanvoerdersband om de arm veegde hij langs zijn gezicht. De protagonist van het Ajax uit de jaren 90 realiseerde zich dat hij afscheid nam van iets dierbaars. De liefde tussen hem en het publiek was onvoorwaardelijk. Een traan liep over zijn gezicht.
Een decennium later. Daar zit je weer op de bank. Het roodwitte shirt om de borst, een biertje in de hand en een ietwat gespannen gevoel, zoals altijd. Je kleine neefje zit naast je. Een Ajaxsjaal hangt om zijn nek. Hij weet al wie hij later wil worden: Luis Suarez. Ajax scoort en hij steekt z'n handen in de lucht, de vuisten gebald. Hij raakt enthousiast en wordt wat onrustig. Maar steeds als nummer 16 in beeld komt valt z'n gezicht even stil. Hij realiseert het zich nog niet, maar hij wordt verliefd. Op het spel, op Ajax, op zijn held.
Litmanen won de UEFA Champions League, de Europese Super Cup, de Wereldbeker, viermaal het landskampioenschap, driemaal de KNVB Beker en driemaal de Johan Cruijff Schaal. Hij werd Nederlands voetballer van het jaar, topscorer van de eredivisie, topscorer van de UEFA Champions League en topscorer van Ajax in Europees verband aller tijden. Hij speelde 252 wedstrijden in het shirt van Ajax waarin hij 132 maal scoorde. Dit alles voor en in dienst van Ajax. Gesteld kan worden dat dit palmares in de toekomst door geen enkele Ajaxspeler meer zal worden geëvenaard. Dat is even reëel als betreurenswaardig. Wat blijft is de bewondering, de eerbied en de herinneringen. De herinneringen aan een held. De herinnering aan de tranen van Litmanen.
Tim Franssen
http://www.ajaxlife.nl/column/detail/190
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 12 januari 2011 door Ride -- |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
Mijn Ajacied aller tijden samen met Petterson!! |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Litmanen/H/E/L/D/-/4/E/V/E/R/ |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Inderdaad, kippenvel, je wordt er gewoon stil van..... Litmanen is geen held, Litmanen is een monument..... |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
reske
|
|
|
Prachtig verhaal zo was het inderdaad en dat verlangen naar het Ajax van toen MET Litmanen blijft nu weer een droom maar ook een pracht herinnering dat waren nog eens tijden en wat een fantastische speler die Litmanen daar is er maar 1 van en die heeft legende geschreven |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
let maar op litmanen komt op welke manier ook een keer terug bij ajax |
|
|
|
|
BD
|
|
|
Prachtig! Ik ben bijna 30 jaar, maar slaap nog geregeld onder een dekbed waar Jari Litmanen op staat afgebeeld! Zal altijd een held voor mij en Ajax zijn |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
quote:Op woensdag 12 januari 2011 - 19:14 schreef BD het volgende:Prachtig! Ik ben bijna 30 jaar, maar slaap nog geregeld onder een dekbed waar Jari Litmanen op staat afgebeeld! Zal altijd een held voor mij en Ajax zijn Eeehh...
sommige dingen moet je nooit op internet vertellen.. |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
Goed gedaan Ride.
Mooie column... |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Jari heeft een standbeeld in Finland maar in Amsterdam hoort er ook een te staan,en Amsterdam Tournament veranderen in Jari Litmanen Trofee |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Litmanen is voor mij een levende legende. Een fenomeen, waaraan ik nog vaak denk. Zijn inzicht en precisie waren uitzonderlijk en voor mij is het een HELD! |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op donderdag 13 januari 2011 - 21:49 schreef alibabba het volgende:Litmanen is voor mij een levende legende. Een fenomeen, waaraan ik nog vaak denk. Zijn inzicht en precisie waren uitzonderlijk en voor mij is het een HELD! Het juiste woord, alibabba: fenomeen. Ik denk ook nog vaak aan Jari terug. Zijn acties, zijn doelpunten, zijn bezieling. GRANDIOOS! Ik heb gigantisch van hem genoten en heb lang gehoopt dat Ajax ooit weer een dergelijk type voetballer zou vinden. Tot nu toe nog niet, hoewel ik beslist hoop heb dat Eriksen wel eens in de voetsporen van Jari Litmanen kan treden. Wie weet! |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
Misschien, heel misschien Eriksen komt in de buurt maar dan moet hij wel lang blijven. Litmanen ... alleen die naam al.
Wie kon er nou een hekel aan die vent hebben, zelfs tegenstanders bewonderen hem. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op donderdag 13 januari 2011 - 22:31 schreef FsideVak129 het volgende:Misschien, heel misschien Eriksen komt in de buurt maar dan moet hij wel lang blijven. Litmanen ... alleen die naam al. Wie kon er nou een hekel aan die vent hebben, zelfs tegenstanders bewonderen hem. Klopt wel Fside, maar Eriksen is nog erg jong. Ik heb echt veel vertrouwen in dat manneke: zijn balaanname, zijn overzicht zijn doelgerichtheid. Hij heeft het echt in zich! |
|
|
|
|
menniz
|
|
|
Mooie tekst over een geweldige voetballer.Herken mezelf wel in dat jongetje op de bank. Het is niet voor niets dat mijn zoon heel toevallig ook zo heet! |
|
|
|
|
joey
|
|
|
|
|
|
Ronald 1960
|
|
|
Litmanen = The Living Legend!!! De Levende Legende!!! |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
quote:Op donderdag 13 januari 2011 - 22:41 schreef Pietje het volgende:[..] Klopt wel Fside, maar Eriksen is nog erg jong. Ik heb echt veel vertrouwen in dat manneke: zijn balaanname, zijn overzicht zijn doelgerichtheid. Hij heeft het echt in zich! alleen hij loopt naar mijn idee nog teveel met de bal... niet altijd maar vaak wel.. maar ik weet bijna wel zeker dat deboer en spijkerman dat eruit gaan krijgen.. daar trainen ze nu immers ook op, dat ze snel een medespeler kunnen vinden.. TIK TIK TIK TIK TIK BOEM ! GOAL ! :D |
|
|
|
|
Ride
|
|
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
I wanna take you for a ride Ride..:) |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
quote: Hij heeft een motor.. |
|
|
|
|
dege
|
|
|
quote:Op woensdag 12 januari 2011 - 14:15 schreef remco k het volgende:Inderdaad, kippenvel, je wordt er gewoon stil van..... Litmanen is geen held, Litmanen is een monument..... amen |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Jari is een Finse jongensnaam De betekenis van de naam is `gehelmde krijger`.
Tijd om Litmanen terug te halen.Kan hij gelijk Chivu terug halen want dat is volgens mij zijn grootste fan gezien zijn'helm' |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
en dan vervanger van steek nemen we cech neman ? tjah er zijn een paar spelers die ik qua ervaring wel terug wil hebben.. dat zijn seedorf en chivu en vdsar (mocht steek weggaan) dan voor 1 jaar nog vdsar en van vdsar kan dan vermeer (of iemand anders) dan weer van leren.. mjah meeste dromen zijn bedrog he..
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 14 januari 2011 door nummer10 -- |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 - 22:51 schreef nummer10 het volgende:en dan vervanger van steek nemen we cech neman ? tjah er zijn een paar spelers die ik qua ervaring wel terug wil hebben.. dat zijn seedorf en chivu.. mjah meeste dromen zijn meestal bedrog he.. Chivu heeft vorig jaar nog gezegd terug te willen keren bij Ajax omdat hij alles aan ons te danken heeft, en hij wou dat doen voor z'n 33e zodat hij nog wat voor ons kon betekenen.. |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 - 22:53 schreef remco k het volgende:[..] Chivu heeft vorig jaar nog gezegd terug te willen keren bij Ajax omdat hij alles aan ons te danken heeft, en hij wou dat doen voor z'n 33e zodat hij nog wat voor ons kon betekenen.. CHIVU//////HELD |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Absoluut CHIVU//////////HELD |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Chivu ////// ajacied voor het leven! |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
quote:Op vrijdag 14 januari 2011 - 21:13 schreef nemam-tiL het volgende:Jari is een Finse jongensnaam De betekenis van de naam is `gehelmde krijger`. Tijd om Litmanen terug te halen.Kan hij gelijk Chivu terug halen want dat is volgens mij zijn grootste fan gezien zijn'helm' jij bent ook zo,n knappe kop he neman???dat je dat allemaal weet man? en deze dan?
Olen kiimainen.....olen saksalainen kypara housuihini..... |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
|
|
|
joduh
|
|
|
|
|
|
swennos
|
|
|
de laatste ECHTE nummer 10 die ajax heeft gehad de man die de gave had om er te staan als de spits er niet stond met een verbluffend goed balgevoel een meesterlijk schot en een nog betere pass litmanen my hero |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote:Op zaterdag 15 januari 2011 - 13:50 schreef joduh het volgende:[..] jij bent ook zo,n knappe kop he neman???dat je dat allemaal weet man? en deze dan? Olen kiimainen.....olen saksalainen kypara housuihini..... Toverspreuk ??? |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
joduh
|
|
|
jari litmanen...de grootste in alles!!!! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
quote: leuke speler maar om hem in 1 adem of topic te noemen als held met Litmanen?
Nee, ik zou nooit een shirt kopen met Chivu op mijn rug. Litmanen of Cruijff, dat zijn de enige 2 die daar in aanmerking voor komen. |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Litmanen uiteraard,maar Neeskens zou ook niet misstaan |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
quote: ja jongeman...in ALLES!!!! |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
quote:Op zondag 16 januari 2011 - 17:34 schreef FsideVak129 het volgende:[..] leuke speler maar om hem in 1 adem of topic te noemen als held met Litmanen? Nee, ik zou nooit een shirt kopen met Chivu op mijn rug. Litmanen of Cruijff, dat zijn de enige 2 die daar in aanmerking voor komen. 100% mee eens man! |
|
|
|
|
frans-jozef
|
|
|
als we Litmanen en Chivu noemen....dan mogen mijn helden ook erbij: Stefan Pettersson en Jesper Olsen. Nog 2 van die ajax-helden. Eeuwige ajacieden |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Pasanen,George,Babangida,Gronkjear noem ze allemaal maar op,er blijft er maar 1 en dat is Jari Litmanen |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Litmanen past in een voor mij zeer illuster rijtje met Cruijff, van Basten, Bergkamp. Er zijn voor mij meerdere fantastische voetballers, maar deze mannen staan voor alles wat Ajax is en was.. |
|
|
|