|
|
|
Ride
|
|
|
Ook Suarez kan clubliefde niet verloochenen:
Een siddering door mijn lichaam. Ik hoor dat Ajaxster Luis Suarez onze Amsterdamse trots gaat verlaten. Ondanks dat het er al een tijdje aan zit te komen, baal ik ervan. De teleurstelling druipt van mijn gezicht af. Ik stel mezelf de vraag hoe het verder moet zonder deze Uruguayaan. Weg titel, weg Europa League. We zullen weer strijden op het tweede plan.
Rafael van der Vaart, Maxwell, Wesley Sneijder, Ryan Babel om maar eens wat namen te noemen, Klaas-Jan Huntelaar, John Heitinga en Zlatan Ibrahimovic niet te vergeten. Deze spelers gingen de voormalig aanvoerder voor. Ze verlieten Ajax ook om bij een mooiere of zogenaamd betere club te gaan spelen.
Maar hebben ze ons, de Ajaxsupporters, dan in de steek gelaten? Verloochenen. Deden ze dat de fans aan? Nee, niets van dit alles. De realiteit leert ons dat wij maar een club zijn in een klein land, in een kleine competitie, waar weinig wordt betaald. De keuze is simpel voor voetballers, want het zijn ook maar mensen. Die willen meer, meer en nog meer.
Clubliefde bestaat niet bij spelers. Het is daarom dat je clubliefde als speler ook niet kunt verloochenen. Dat wordt middels deze transfer nogmaals duidelijk. Het shirt kussen, met je hand op het logo van het shirt slaan, zeggen dat je terugkeert aan het eind van je carrière. Bullshit! Alleen supporters die in het stadion zitten bij een wedstrijd tegen MVV, op vakantie zijn en kijken wat de Ajaxspelers in een vriendschappelijke wedstrijd tegen DOVO gedaan hebben of van heinde en verre via alle websites Ajax volgen, weten wat clubliefde is.
Clubliefde is niet te omschrijven, is een gebroken hart na een gelijkspel tegen een middenmoter of een verliespartij tegen een club als FC Utrecht. Maar ook een transfer van een speler die weggaat of een icoon die overlijdt. Een echte Ajacied treft het allemaal in het hart. En niet een dolksteek, maar meerdere. Van die kleine steekjes, maar zo vaak dat je hart ervan gaat bloeden. Hard gaat bloeden.
Ook de transfer van Suarez is zo'n dolksteek. De punt van de dolk treft mijn hart. Gebroken is het gelukkig niet. Ik houd van de club en van de supporters en ook van de spelers en van de trainers, die toch wel een keer weggaan naar betere oorden. Maar ja, ik ben Ajacied en zal dat ook blijven. Een mooiere club dan deze is er niet.
Er zullen wel andere spelers opstaan na het vertrek van Ajax' nummer zestien. Dat gebeurde immers ook toen Van der Vaart vertrok en Sneijder opstond of toen Huntelaar Ajax verliet en Suarez zijn kans greep. Of het is Mounir El Hamdaoui die zich laat spreken. Of toch iemand van buitenaf. Dat bijvoorbeeld een Bas Dost of een Ricky van Wolfswinkel doelpunten voor Ajax gaat maken.
Het maakt niet uit. Over een tijdje spreken we niet meer over Suarez, maar over een andere spits die zijn goaltjes voor ons én voor Ajax maakt. Deze aanvaller zal dan door Ajaxsupporters in de armen worden gesloten, zo zijn we ook wel weer. En na het scanderen van zijn naam zal die speler nog harder zijn best gaan doen om te scoren en daarom het Ajaxlogo te mogen kussen.
Maar clubliefde, dat heeft deze speler toch niet. Na een tijdje is 'ie namelijk weg, met of zonder prijs, met of zonder twintig miljoen euro in zijn achterzak. Met een avontuur in zijn hart, het avontuur dat Ajax heet. En of dat hart dan gebroken is? Nee, dat dan weer niet.
Dominique Pichel
bron: http://www.ajaxlife.nl/column/detail/194 |
|
|
|
|
Rogier
|
|
|
Dacht dat de meeste fans dat onderhand toch wel wisten...of ze hebben onder een steen gelegen. Maar denk dat een Urby echt wel club liefde kent....en Stekelenburg ? Ajacieden uit de jeugd kun je niet vergelijken met een Uruguyaan die de NL competitie als een opstap ziet. Snap daarom ook niet dat de schrijver dit aanhaalt. |
|
|
|
|
AFCA!
|
|
|
Clubliefde is een zeldzaam fenomeen.. dat weet iedereen denk ik wel.. jammer! |
|
|
|
|
verbrande harry
|
|
|
quote: helaas dat woord komt al jaren niet meer in mijn woordenboek voor het vervangende woord is...PASSANTEN
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 31 januari 2011 door verbrande harry -- |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op maandag 31 januari 2011 - 16:30 schreef Rogier het volgende:Dacht dat de meeste fans dat onderhand toch wel wisten...of ze hebben onder een steen gelegen. Maar denk dat een Urby echt wel club liefde kent....en Stekelenburg ? Ajacieden uit de jeugd kun je niet vergelijken met een Uruguyaan die de NL competitie als een opstap ziet. Snap daarom ook niet dat de schrijver dit aanhaalt. En toch vind ik dat Suarez meer moeite heeft getoond, bijvoorbeeld door afgelopen seizoen bij te tekenen, dat had Urby ook kunnen doen, met bijvoorbeeld een gelimiteerde transfersom van 5/6 miljoen....
Denk dat het met de clubliefde van Urby wel meevalt, bracht ook constant alles dat niet lukte dezelfde dag naar buiten, dat kun je van Suarez niet zeggen, die heeft nooit een slecht woord over Ajax gelaten. |
|
|
|
|
Eindhovense Ajaxfan
|
|
|
quote:Op maandag 31 januari 2011 - 16:37 schreef remco k het volgende:[..] ...dat had Urby ook kunnen doen, met bijvoorbeeld een gelimiteerde transfersom van 5/6 miljoen.... Dan hadden we misschien nu nog met Urby gezeten.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 31 januari 2011 door Eindhovense Ajaxfan -- |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Ja zo kun je het ook zien.. |
|
|
|