|
|
|
remco k
|
|
|
AMSTERDAM - Heel af en toe bellen we hem, komen hem tegen of we sturen een sms'je: ,,We horen dat je bondscoach van Japan wordt?'' Dan volgt er vrij snel een reactie op het scherm van je iPhone: ,,Wat denk je zelf?'' Die staccato ironie van Marco van Basten waarborgt de goede afstand in het zakelijk verkeer met hem. Nu was het dan toch tijd voor een interview. ,,Er moet wat gecorrigeerd worden,'' zegt hij in het AD.
,,Gedurende meer dan een jaar zijn er een hoop dingen over mijn periode bij Ajax in de publiciteit gekomen, die rechtgezet moeten worden. Ik heb lang mijn mond gehouden, maar toen zélfs directeur Rik van den Boog het erover had dat ik in mijn tijd bij Ajax carte blanche heb gehad, vond ik het tijd om wat te gaan zeggen.''
Van Basten bedoelt dat de suggestie is gewekt dat hij als trainer/coach van Ajax alles alleen voor het zeggen heeft gehad. Dat hij verantwoordelijk is geweest voor de grote financiële tekorten en dure aankopen, kortom: mismanagement, met als eerste referentie de aankoop van Sulejmani. ,,Onzin, grote onzin, ik handelde niet alleen, maar juist in gezamenlijkheid en in overleg met de directie.''
Ook zijn opvolger Martin Jol is hem tegengevallen. ,,Jol heeft vaak gezegd dat ik mijn gang maar kon gaan. Ik vind het zwak van hem dat hij steeds over zijn voorgangers sprak en niet bij zichzelf bleef. Hij heeft zich vanaf dag 1 afgezet tegen mij, zonder me ooit te spreken. En het ergste was: iedereen papegaaide het na. Ook door mensen bij Ajax die er in mijn tijd zaten, zoals de directieleden Slop en Van der Aat. Verder heeft hij de mensen met wie ik werkte, zoals John van 't Schip, Witschge en Huistra, gewoon weggepest. Nu is hij zelf weg. Vreemd.''
Om een volgens hem juist beeld te krijgen, schetst hij de transfermarkt recent voor zijn aantreden bij Ajax. ,,Sneijder werd verkocht voor 25 miljoen, Babel voor 18, Heitinga voor 10, Hedwiges Maduro voor 4. Ik heb toen afgedwongen dat we mochten investeren; 20 miljoen. Dat er uiteindelijk nog meer is uitgegeven, had ook weer met tussentijdse verkopen te maken en was volledig in samenspraak met de clubleiding. Deze investeringen konden, omdat er tevoren verkocht was. En de selectie had een impuls nodig. Het feit dat Jol niet mocht kopen, is omdat er daarvoor niets is verkocht.''
Het zit Van Basten hoog dat de mensen met wie hij heeft gewerkt, onder anderen Van der Aat en Slop, hem in de publiciteit hebben laten vallen. Zo voelt hij dat. ,,Erg teleurstellend. Alles is besproken met elkaar. Nu is het Van Basten dit en Van Basten dat. Slop zit al tien jaar bij Ajax. Als hij zegt dat een investering niet kan, gebeurt het niet. Ze zijn zich achter mij gaan verschuilen.
,,Ik kwam daar en wilde het eerste elftal trainen. Ik wilde een andere algemeen directeur, want Fontein was weggestuurd en Van der Aat was niet de juiste man op de juiste plek, ik wilde ook technische ondersteuning. Uiteindelijk stelde ik Danny Blind voor als technisch manager en toen kwam na herhaaldelijk aandringen een half jaar later ook Rik van den Boog. Eerst dacht men dat ik het allemaal wel in mijn eentje kon. Natuurlijk niet.''
In de tussentijd kwam Johan Cruijff en was er sprake van een rol van betekenis binnen de club. Het leidde tot een tijdelijke breuk met Van Basten. ,,Dat kreeg ik ook even op mijn bord, mocht ik oplossen. De hele club verschool zich ook toen achter mij.''
Hij rechtte zijn rug en zag jammer genoeg geen mogelijkheid tot samenwerking. ,,Voor mij was dat duidelijk. Johan stelde me toen iets voor, wat ik voor Ajax slecht vond. De jeugdopleiding moest drastisch om. Mensen weg, heel de boel op zijn kop. Ik koos op dat moment voor de club en de mensen in de club. Iedereen bij Ajax gaf me daar gelijk in.''
Hoe is nu de relatie met Johan Cruijff? ,,Die relatie is goed. Cruijff en ik hebben regelmatig contact. Soms bellen we en soms zien we elkaar. We wonen in Amsterdam niet ver van elkaar. De vermeende ruzie was overigens vrij snel verleden tijd, binnen een half jaar voelde het alweer ouderwets.''
Het kan hem als ex-topspeler moeilijk hebben verbaasd dat in het profvoetbal overleven de belangrijkste kunst is. Toch wel, zegt hij. ,,Ik heb altijd in alle eerlijkheid willen samenwerken bij Ajax. Samen de schouders eronder. Nu blijkt dat er heel veel mensen zitten die er vooral bij willen horen en zo lang mogelijk uit de wind willen blijven. Dat valt me tegen. Ik had de hoop om op een goede manier dingen voor elkaar te krijgen. Als je dan deze verhalen achter je aan krijgt, denk ik: Jezus! Toen ik wegging heb ik dat netjes gedaan, heb alles en iedereen, vooral in het belang van de club, heel gelaten. Daar waren ze me ook dankbaar voor. Daarom doet dat natrappen pijn.''
Het aantrekken van Sulejmani komt steeds terug in de bespiegelingen over en met Van Basten. De spits van Heerenveen kostte Ajax ruim 16 miljoen euro. ,,Ik begrijp dat ook wel. Maar, Sulejmani is door meerdere mensen bekeken en allemaal vonden ze hem een geweldige speler. Heerenveen zette de prijs hoog. Toch was iedereen blij en overtuigd.
,,Mickey heeft aanvankelijk niet kunnen brengen wat we allemaal hadden gehoopt. Hij raakte ook al snel geblesseerd. Formeel allemaal mijn verantwoordelijkheid, maar gedragen door iedereen.''
De forse prijs voor de spits moet je, vindt Van Basten, wel in die tijd plaatsen. ,,Kort daarvoor was Babel voor 18 miljoen verkocht, dat was het ijkpunt van dat moment, zo werkt de markt. Nu verkoop je Suarez voor 26 miljoen en denk je dat je een goeie deal doet als je Ruiz voor 16 miljoen koopt. Het is het gevoel van dat moment. Wij hebben spelers gekocht en zijn daar met een aantal niet gelukkig in geweest, geef ik toe. Overigens komt in hetzelfde jaar bijna 40 miljoen terug door de verkoop van Huntelaar (27 miljoen) en Vermaelen (12 miljoen). Dus haal je bijna nog meer binnen dan dat je uitgaf. Door de beeldvorming lijkt het echter dat ik verantwoordelijk ben voor het verlies van 23 miljoen. Onzin!
,,Bij Ajax liep het uiteindelijk niet goed qua spel, waardoor de kritiek toenam en de randverschijnselen zelfs echt onplezierig werden. Na verloop van tijd werd het steeds heftiger en ging het me steeds meer tegenstaan. Tot ik er echt mee wilde stoppen. Ik nam het veel te serieus.
,,Adriaanse ging hier weg. Koeman is opgestapt, Blind is ontslagen, Ten Cate ging zelf weg. Ik ben opgestapt, Jol is opgestapt. Daar zit jong, oud, wijs, ervaren en onervaren bij. Zeg het maar... Bij Ajax heb je veel verschillende stromingen en is de druk zo groot, ongelooflijk. Te groot soms. Oud-spelers, oud-trainers, tv-programma's, de ledenraad, kranten, spelers, makelaars, ze ondermijnen allemaal, bewust of niet, op een bepaalde manier je gezag.''
Van Basten heeft lering getrokken uit zijn functioneren bij Ajax. Hij besloot hij ook aan zichzelf te gaan werken. Door cursussen te volgen. Welke? ,,Ga ik niet zeggen. Algemene onderwerpen, die me als trainer van pas kunnen komen. Ik had en nam er ook de tijd voor.
,,De mensen met wie ik op cursus zat, schrokken niet, maar keken wel even raar op. Heel veel mensen denken toch: hij heeft voor 80.000 mensen gevoetbald, wat doet hij hier? Op zich is het dan wel weer leuk om uit te leggen dat dat totaal iets anders is. Ik vond het leuk en verstandig om te doen, voel me er beter bij. Geen ander mens geworden, hoor, maar gewoon wat bijgeleerd.''
Als hij nu om zich heen kijkt, vindt Van Basten dat trainers in Nederland het steeds moeilijker krijgen. Hij komt te spreken over Mario Been van Feyenoord. ,,Als je de tendens van het Nederlands voetbal ziet, wordt het steeds jonger, onervarener. Er kan steeds minder, de verhoudingen worden internationaal alleen maar schever, voetbal is hier een veredelde beloftencompetitie aan het worden. Vervolgens wordt wel heel Feyenoord - met heel zijn historie, zijn verantwoordelijkheid naar een enorme achterban, zijn schulden, alles - aan Been gehangen, en er moet gepresteerd worden. Dat kan helemaal niet.
,,Er lopen zoveel jongens die net de A1 uit zijn en die moeten gaan presteren. Jonge jongens zijn logischerwijs vooral met zichzelf bezig en de wat ouderen zijn tegenwoordig vaak kwalitatief net ietsje minder, anders waren ze al naar het buitenland vertrokken. Die groep jongeren in de selectie is in aantal te groot, de balans en hiërarchie in zo'n selectie is daardoor onjuist, dat heeft invloed op het resultaat.
,,Wat mij betreft bestaat een uitgebalanceerde groep wel uit een stuk of vier man van boven de dertig en een stuk of vier van boven de 25. Dan worden die jonge jongens meegenomen en op natuurlijke wijze opgeleid. Nu moeten de jonge jongens Feyenoord overeind houden, presteren onder druk, een Legioen van ruim 40.000 mensen bedienen en al de media weerstaan. Dat is niet reëel.''
Een blauwdruk die aangeeft hoe dat dan anders zou moeten, heeft Van Basten niet bij de hand. ,,Het gaat om geld en dat hebben we niet. Daar kan je niks aan doen. Op het moment dat er één erg goed is, gaat hij weg. Allerlei geleerden roepen er wat over, maar niemand weet het in dit land. Ik las dat Rinus Israël in drie jaar veertig spelers heeft aangeprezen bij Feyenoord, maar er kon niks. Dan ben je toch uitgepraat?
,,Daarom vind ik het lastig om weer in de eredivisie te gaan werken. Al deed die mogelijkheid zich wel al een paar keer voor. Bovendien, ik heb bij Ajax gewerkt en dan is het moeilijk elders in de eredivisie aan de slag te gaan, alles is zo anders dan. Ik ga het liefst naar een mooie club in het buitenland, naar een club met perspectief en een goed plan. En dat laatste ontbrak er tot nu toe aan, of kwam te vroeg. Ik verheug me nu op een volgende uitdaging.'' Naar Milan? ,,Kan, ooit wellicht, die hebben al een trainer.'' (CHRIS VAN NIJNATTEN) |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Ik had het al gelezen. V.BASTEN////////////HELD |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Wat ik het mooie vind aan het hele verhaal, is dat hij heeft gewacht totdat Jol wegwas, en dus het beste heeft gedaan voor Ajax, dat doen maar weinig mensen, en hij heeft gewoon alles over zich heen laten komen, zonder ook maar enig verweer, tot nu, en ik vind dat hij 400%gelijk heeft.. |
|
|
|
|
Ajx
|
|
|
hij doet het toch erg netjes vind ik, geeft niemand een tik na enzo. maar de directie MOET natuurlijk ook fouten hebben gemaakt en dat noemt hij hier heel terecht op, denk ik... |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
gewoon tijd dat het bestuur oprot en ik vermoed dat JC hier hard mee aan het werk is... bedoel Slop en vd aat hebben MvB gewoon genaait.. en JC en MvB zijn goeie vrienden.. en de rest van de ledenraad weer goeie vrienden van JC.. denk ook niet dat het lang duurt meer... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
van Basten is dan ook een GENTLEMAN, en een Ajacied PUR SANG... Ik ben er nog steeds een beetje rouwig om dat hij geen trainer is van Ajax.. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
misschien komt die wel terug op een bepaalde manier.. als JC en co de macht krijgen ;) |
|
|
|
|
Sphinx
|
|
|
quote:Op zondag 13 februari 2011 - 20:17 schreef remco k het volgende:van Basten is dan ook een GENTLEMAN, en een Ajacied PUR SANG... Ik ben er nog steeds een beetje rouwig om dat hij geen trainer is van Ajax.. eens. |
|
|
|
|
Oceanu
|
|
|
quote:Op zondag 13 februari 2011 - 20:17 schreef remco k het volgende:van Basten is dan ook een GENTLEMAN, en een Ajacied PUR SANG... Ik ben er nog steeds een beetje rouwig om dat hij geen trainer is van Ajax.. Exact. Ik vond de manier van afscheid nemen als trainer indrukwekkend. Hand in eigen boezem, handelen in belang van de club. Hij had zich ook kunnen laten ontslaan, daarmee een paar miljoen euri opstrijkend. |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
let maar op JC zorgt dat he bestuur kapot gaat.. ook voor MvB.. en bovenal voor AJAX |
|
|
|
|
rob bie de bobbie
|
|
|
Van Basten zegt bij het ontslaan van alle trainers: Daar zit jong, oud, wijs, ervaren en onervaren bij. Zeg het maar..
Misschien kwam hij wel op een tevroeg moment. Jammer voor ons dat hij geen resultaat heeft kunnen neerzetten. |
|
|
|
|
Afcarius
|
|
|
quote:Op zondag 13 februari 2011 - 20:17 schreef remco k het volgende:van Basten is dan ook een GENTLEMAN, en een Ajacied PUR SANG... Ik ben er nog steeds een beetje rouwig om dat hij geen trainer is van Ajax.. Als persoon, of als voetballer is van Basten inderdaad een Gentleman, maar ik denk niet dat hij op dat moment de goede coach voor Ajax was. Daarom ben ik er niet rouwig om dat hij geen trainer is van Ajax. Hij verdiend natuurlijk wel krediet voor de manier waarop hij het Nederlands elftal liet voetballen, want nu is dat niet om aan te zien. |
|
|
|
|
|