Op maandag 14 maart 2011 - 17:01 schreef Hasjkoph het volgende:'Helemaal niets in Amsterdam'
In het voetbal heeft iedereen zijn ergernissen. Dit varieert van commentatoren tot trainers en van voetbalschoenen tot zweetbandjes. Mijn ergernis ligt niet op het veld. Natuurlijk, ik vind sommige spelers ook irritant, maar mijn allergrootste ergernis ligt bij de fans.
En nu ga ik niet op Ajax-fans doelen. Integendeel, ik doel op de tegenstanders van Ajax. Een pijnlijk voorbeeld trof mij zondag. Willem II kwam knap op voorsprong tegen de Amsterdammers, en ik gun ze daar alle credits voor. Er volgde echter een zwaar treurige reactie van de fans, die niet blij waren dat hun club voor stond, maar blij waren met de achterstand van Ajax.
'Helemaal niets in Amsterdam'. Het klonk alweer door het stadion in Tilburg. De fans, die waarschijnlijk vergeten waren dat hun club al vanaf het begin van het seizoen stijf onderaan staat, verwarren clubliefde met clubhaat. Hun haat voor Ajax is groter dan hun liefde voor Willem II.
En dit gebeurt niet alleen in Tilburg. Heel Nederland kotst Ajax uit. In Eindhoven, in Waalwijk, in Almelo. Waar voor andere topclubs als FC Twente en PSV nog wel wat sympathie bestaat, zijn ze Ajax liever kwijt dan rijk. Maar waarom? Wegens de Amsterdamse bluf? Wegens de vermeende arrogantie? Wegens het feit dat Ajax het Nederlands voetbal in het buitenland op de kaart heeft gezet?
Als je aan de gemiddelde buitenlander op straat vraagt of hij een beroemde Nederlandse spits uit het verleden kan noemen, dan zegt hij niet snel Willy van der Kuylen. Nee, Johan Cruijff. Marco van Basten. Dennis Bergkamp. Mensen kennen het Nederlandse voetbal door Ajax.
Het lijkt mij een combinatie van jaloezie en het realiseren van kwaliteitsverschil. Natuurlijk, ook Ajax heeft zijn mankementen, maar wij als Nederlanders mogen Ajax dankbaar zijn om het imago dat het Nederlands voetbal heeft. En het imago dat we zullen houden. Tegenwoordig spelen Nederlandse clubs echt niet meer totaalvoetbal. Maar mensen zullen zich altijd het Gouden Ajax uit de jaren '70 en '90 herinneren. Denk daar aan, als je binnenkort alles joden aan het gas wil.
Lukas Schröder
http://www.voetbalinfo.nl/artikel/10118/helemaal-niets-in-amsterdam/