BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Uri Coronel doet emotionele oproep ''Stop het gebruik van de naam Joden''

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Dit topic is een vervolg op het topic:  Uri Coronel doet emotionele oproep ''Stop het gebruik van de naam Joden''
verbrande harry
 verbrande harry - woensdag 23 maart 2011 - 08:11   quote  deeplink  
Uri Coronel hoopt dat de affaire Lex Immers de ogen van de Ajax-supporters opent. ,,Heb de grootheid om te stoppen met het gebruik van de geuzennaam Joden!, doet Ajax-voorzitter Coronel vanaf zijn vakantieadres in de Verenigde Staten een emotionele oproep. ,,Onze fans zijn niet verantwoordelijk voor lui die zulke verwerpelijke taal uitbraken. Maar door wat hun gezang kennelijk uitlokt, moeten ze er echt mee stoppen.

Het gebruik van de naam Joden door de eigen supporters stoort Coronel zelf van Joodse afkomst mateloos. ,,In de twintig jaar dat de discussie al wordt gevoerd om daar een einde aan te maken, heb ik altijd mijn uiterste best gedaan. Op verzoek van mijn voorganger John Jaakke heb ik zelfs op het moment dat ik niet eens in het bestuur zat in het supportershome een gesprek gevoerd met honderden fans. Maar uiteindelijk heeft het niks opgeleverd. Zij zagen Joden als geuzennaam. En ik moet eerlijk zeggen: ze gebruiken die naam alleen heel positief.

De preses ondervond echter aan den lijve welke reacties de Ajax-fans opriepen. ,,Ik heb businessclubleden van FC Utrecht horen zingen dat ze op Jodenjacht gingen en ben door een haag van de Hitlergroet brengende jongeren De Kuip ingegaan. Het is onbeschrijfelijk wat er dan door je heen gaat.

Hoe pijnlijk ook, Coronel ziet de kwetsende, discriminerende uitspraken van Immers als een kans. ,,Er is een punt geweest dat ik door alle spreekkoren de functie van voorzitter niet wilde aanvaarden. Maar uiteindelijk ben ik toch in het bestuur gestapt. Dat ik de leus heb geaccepteerd is niet het goede woord, want het gebruik van Joden en alle reacties van fans van andere clubs storen mij misschien wel meer dan wie dan ook. Maar het was zó ingeburgerd, dat ik dacht dat het niet meer viel te veranderen. Maar ik ben niet murw gebeukt. Indien er nu weer een zinvolle discussie wordt gevoerd over het beëindigen van de geuzennaam Joden, wil ik graag een bijdrage leveren.

Het verdwijnen van de (anti-)Jodenleuzen is het ultieme streven van de preses, die op dat vlak tot dusver kleine successen boekte. ,,Op één doek op de tweede ring tegenover de perstribune na zijn er geen Israëlische vlaggen meer te zien in de ArenA. Bij uitwedstrijden zelfs helemaal niet meer in het supportersvak. En de verkoop van die vlaggen in de stalletjes buiten de ArenA is aan banden gelegd.

http://www.ajaxf-side.nl/shownews.asp?id=16207
verbrande harry
 verbrande harry - woensdag 23 maart 2011 - 08:12   quote  deeplink  
gaat niet gebeuren uri...

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 maart 2011 door verbrande harry --
Marco vd L
 Marco vd L - woensdag 23 maart 2011 - 08:44   quote  deeplink  
ik denk ook van niet...
Ride
 Ride - woensdag 23 maart 2011 - 08:51   quote  deeplink  
Zo niet... ik roep ook liever potjandriedubbeltjes op de tribune
amsterdammer113
 amsterdammer113 - woensdag 23 maart 2011 - 09:03   quote  deeplink  
Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh,
jaja
 jaja - woensdag 23 maart 2011 - 09:42   quote  deeplink  
ik zal er kamervragen over stellen... kom op zeg. net als al die jankerds als je een keer kankur zegt. mensen maken niks mee dus gaan ze miereneukuh.
Ride
 Ride - woensdag 23 maart 2011 - 09:50   quote  deeplink  
Las onderstaande reactie ergens.. hahahaha

"Shalom Coronel, wij hebben ook nog een paar wensen en daar zijn we pas een jaar of 10 mee bezig:

- Oude logo terug
- rood-witte stoeltjes
- knap bestuur
- winnend elftal

Amen"

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 maart 2011 door Ride --
adriu
 adriu - woensdag 23 maart 2011 - 09:54   quote  deeplink  
is gewoon een merk naam!! net zo als cola cola ook een merk naam is! maar als anderen surporters er tegen zijn zegt dat meer over hun! het komt nog zo ver dat Ajax geen rood witte schirts meer mogen dragen . van anderen surpporters?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 maart 2011 door adriu --
thomASS
 thomASS - woensdag 23 maart 2011 - 10:50   quote  deeplink  
Super Joden olé olé olé, olé olé olé!
amsterdammer113
 amsterdammer113 - woensdag 23 maart 2011 - 11:53   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 09:50 schreef Ride het volgende:

"Shalom Coronel, wij hebben ook nog een paar wensen en daar zijn we pas een jaar of 10 mee bezig:

- Oude logo terug
- rood-witte stoeltjes
- knap bestuur
- winnend elftal

Amen"
Deze vind ik eigenlijk wel geweldig. Prachtige reactie. Whahaha moet er eens goed om lachen. Whahahaha
Aaaaight
 Aaaaight - woensdag 23 maart 2011 - 13:27   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 09:50 schreef Ride het volgende:

- Oude logo terug
- rood-witte stoeltjes
- knap bestuur
- winnend elftal

Amen"
post van het jaar ;) !!
RedDevil1990
 RedDevil1990 - woensdag 23 maart 2011 - 15:10   quote  deeplink  
Wat een comotie zeg om wat immers heeft geroepen.
Ti's maar een jochie zonder schooldiploma
joduh
 joduh - woensdag 23 maart 2011 - 17:20   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 09:03 schreef amsterdammer113 het volgende:
Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh, Joduh,
hahahahahah en zo is het!!!!!!!!
verbrande harry
 verbrande harry - woensdag 23 maart 2011 - 19:21   quote  deeplink  
ik las het vanochtend en dacht hier moet ik effe een topic van maken...hehe
gabri
 gabri - woensdag 23 maart 2011 - 19:32   quote  deeplink  
ik doe ook een oproep,bestuur denk is aan voetbal en niet aan geld
verbrande harry
 verbrande harry - woensdag 23 maart 2011 - 19:37   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 19:32 schreef gabri het volgende:
ik doe ook een oproep,bestuur denk is aan voetbal en niet aan geld
precies...hehe
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - woensdag 23 maart 2011 - 20:37   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 08:12 schreef verbrande harry het volgende:
gaat niet gebeuren uri...
Gelukkig zijn er nog heel veel mensen met jou die het ontzettend belangrijk vinden om dit te blijven schreeuwen. Als je ze echter vraagt waarom ze het schreeuwen, dan hebben ze geen enkel idee, ze zijn alleen maar de meute aan het na-apen... :-S

Kan iemand van jullie mij, zonder Wikipedia te raadplegen, vertellen waarom de Ajax supporters deze geuzennaam gebruiken? Het antwoord is in ieder geval niet dat Ajax een Joodse club is, dus dat antwoord kun je alvast wegstrepen.

Trouwens, als iemand het recht heeft om tegen deze domheid in verzet te komen, dan is het Uri Coronel die wél van Joodse afkomst is.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 20:46   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 20:37 schreef Harm de Graaf het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er nog heel veel mensen met jou die het ontzettend belangrijk vinden om dit te blijven schreeuwen. Als je ze echter vraagt waarom ze het schreeuwen, dan hebben ze geen enkel idee, ze zijn alleen maar de meute aan het na-apen... :-S

Kan iemand van jullie mij, zonder Wikipedia te raadplegen, vertellen waarom de Ajax supporters deze geuzennaam gebruiken? Het antwoord is in ieder geval niet dat Ajax een Joodse club is, dus dat antwoord kun je alvast wegstrepen.

Trouwens, als iemand het recht heeft om tegen deze domheid in verzet te komen, dan is het Uri Coronel die wél van Joodse afkomst is.
Ik weet dat Jaap en Max van Praag van joodse komaf zijn en Sjaak Swart mischien heeft het daarmee te maken ??

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 maart 2011 door Nenam_tiL --
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 20:54   quote  deeplink  
Trouwens een geuze naam wordt je "opgeplakt" het kan mij eigenlijk niet(meer) zoveel schelen ik heb er in iedergeval geen moeite meer mee.Ik denk dat niemand weet hoe en waneer dit ontstaan is
Verder weet iedereen die het voetbal volgt dat Lex Immers dit puur naar Ajacieden zong en geen fuck met WOII te maken heeft en zeker niet tegen het joodse volk in het algemeen
Kortom van een mug een olifant maken
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 21:05   quote  deeplink  
Antisemitisme is niet te wijten aan Ajax

Het CIDI vervult een nuttige rol bij het waarschuwen voor de toenemende antisemitische agressie. Maar met het oproepen van Ajax-supporters om zich niet meer Joden te noemen, spoort het aan tot zinloze symboolpolitiek

Door Gerry van der List

Antisemitisme niet de schuld van Ajax
Voor minderheden wordt het in Nederland steeds onaangenamer. De oorzaak soms zijn simpele verklaringen echt de beste is de sterke groei van het aantal allochtonen.

Al dan niet door de islam geïnspireerde allochtonen die discrimineren op een manier die in Nederland voorgoed tot het verleden leek te behoren.

Apen
Joden bijvoorbeeld hebben last van deze discriminatie. In de Koran valt herhaaldelijk te lezen dat Allah ze heeft vervloekt en dat ze worden omschreven als apen en zwijnen. Het principiële islamitische antisemitisme wordt versterkt door een gevoel van verbondenheid met de Palestijnen.

Marokkanen in Slotervaart worden net zo onderdrukt als hun geloofsgenoten in Gaza, dat is zo ongeveer het sentiment. Door de afkeer onder allochtonen van Israël en Joden neemt het aantal antisemitische incidenten toe. Het Centrum Informatie Documentatie Israël (CIDI) waarschuwt daar terecht voor.

Onzinnig
Maar het CIDI dreigt nu zijn hand te overspelen. In een brief roept het de supporters van Ajax op om zich niet meer de geuzennaam Joden aan te meten. Dat zou namelijk antisemitische reacties uitlokken.

Dit is toch wel een vreemd verzoek. De Hamas, Hamas, Joden aan het gas-kreten op de voetbaltribunes zijn een onaangenaam geluid, van een overigens erg kleine groep. Maar het is tamelijk onzinnig om de oorzaak van die spreekkoren en zelfs van geweld buiten het stadion bij de Ajax-supporter te leggen.

Godenzonen
Bovendien spoort het CIDI aan tot zinloze symboolpolitiek. Als Ajacieden zich voortaan Godenzonen zouden noemen, zou het probleem niet kleiner worden.

Het probleem is niet een bijnaam, maar onverdraagzaamheid. Onverdraagzaamheid die bestreden dient te worden door harde maatregelen tegen antisemitische agressie.

http://www.elsevier.nl/web/10226500/Opinie/Commentaren/Antisemitisme-is-niet-te-wijten-aan-Ajax.htm?forum=193151&showall=true
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 21:11   quote  deeplink  
Het is zo,laat het zo want dit zit diep geweven in de Ajax cultuur en dat krijg je er nooit meer uit.Ajacied een Jood,feijenoord een kakkerlak en psv een lampekap.Het zij zo

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 maart 2011 door Nenam_tiL --
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 21:22   quote  deeplink  
Onzinnig
Maar het CIDI dreigt nu zijn hand te overspelen. In een brief roept het de supporters van Ajax op om zich niet meer de geuzennaam Joden aan te meten. Dat zou namelijk antisemitische reacties uitlokken.

Dit is toch wel een vreemd verzoek. De Hamas, Hamas, Joden aan het gas-kreten op de voetbaltribunes zijn een onaangenaam geluid, van een overigens erg kleine groep. Maar het is tamelijk onzinnig om de oorzaak van die spreekkoren en zelfs van geweld buiten het stadion bij de Ajax-supporter te leggen.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 21:24   quote  deeplink  
Voor degene die geen lange lappen text willen lezen,dit is de essentie van het verhaal
Harm de Graaf
 Harm de Graaf - woensdag 23 maart 2011 - 21:29   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 21:11 schreef nemam-tiL het volgende:
Het is zo,laat het zo want dit zit diep geweven in de Ajax cultuur en dat krijg je er nooit meer uit.Ajacied een Jood,feijenoord een kakkerlak en psv een lampekap.Het zij zo
Maar ik heb nog nooit een Feyenoorder zichzelf kakkerlak horen noemen en ik heb ook nog nooit een PSV'er zichzelf lampekap horen noemen. Blijkbaar zijn Ajacieden er dus trots op om zichzelf Joden te noemen, terwijl ze er totaal niets mee van doen hebben. En dat vind ik toch wel redelijk stupide. Het gebruik van die geuzennaam is gewoon gehyped omdat het door de harde kern werd opgepakt en dan volgt de rest wel, kuddegedrag noemen we dat. Maar niemand die zich afvraagt wat hij nu eigenlijk aan het zingen is. En dat bedoelt Uri Coronel volgens mij ook.

Ik had in het veld ook wel eens een tegenstander naast me staan die tegen me zei dat mijn moeder een hoer was. Ik moet daar ontzettend om lachen dat iemand zoiets achterlijks uitkraamt, maar andere mensen kunnen zich daar enorm over opwinden. Dat geldt hierbij ook een beetje. Ik vind het enorm lachwekkend dat supporters allerlei liederen zingen over joden, terwijl ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Maar als je ze daar op aanspreekt, dan zijn ze gepikeerd. Dan vraag ik me soms wel eens af waar het nuchtere boerenverstand is gebleven. Ik probeer altijd na te denken voordat ik dingen zeg of doe, maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen. Voor sommigen is het feit dat de buurman het zingt al voldoende aanleiding om zelf ook onzin uit te kramen.

Verder vind ik het eigenlijk geen disussie waardig. Overigens niets ten nadele van jouw posts nemam-til, want die vond ik inhoudelijk eigenlijk wel weer aardig om te lezen. :-)
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - woensdag 23 maart 2011 - 21:53   quote  deeplink  
Klopt maar wat is daar mis mee als een Ajacied zichzelf een Jood noemt,nogmaal ik weet ook niet waar dat onstaan is.
Ik denk wel dat je een nuance is tussen de supporters,ten tijde van carlo was het heel anders dan de jonkies van nu.
Toen Carlo 14 jaar geleden overleed waren er andere normen en waarden dan waar de jonkies van nu mee leven.
Zoals Joduh op dit forum heeft een hele grote mond maar een goude hart(ja ik kan het weten)en doet gewoon zijn ding zoals wij allemaal,en gelof me is echt een goedzak
Daar en tegen zie ik hier losgeslagen mafketels komen die echt agressief zijn dat ik Boudewijn om een ban vraag wat soms lukt met medewerking van andere forum leden.
Niet om ze te sarren maar gewoon omdat ze te ver gaan.
Het zal ook wel een leeftijd ding zijn,neem Piet,nooit een onvertogen woord tenzij (ja ja Piet,ik heb ze gezien) je hem kwets of tergt,en Hashkop,de jeugd,laat zien dat het wel kan.

AFC AJAX CBS
Afcabz
 Afcabz - woensdag 23 maart 2011 - 22:34   quote  deeplink  
treurig dat mensen niet kunnen relativeren tegenwoordig tijdens of na een voetbalwedstrijd. De Joden geuzennaam komt omdat het Ajax veld ,achter de Amsterdamse Jodenbuurt lag en de rivalen dit gebruikten om de geuzennaam Joden te gebruiken /lees misbruiken ,ergens in 1941 was Ajax aan het spelen terwijl op een paar kilometer afstand mensen werden gefusilleerd tijdens razzia's,vandaar dat de naam joden gelinkt werd. ,dit is even de notedop versie hoor maar zo ligt het globaal ,maar er zit zoveel meer achter echter de eigen aanhang profileerde deze naam tot op de dag van vandaag,dus het is louter een naam,waar wel degelijk een verhaal achter zit,echter weet de doorsnee supporter dit niet en die heeft geen idee hoeveel mensen er gefusilleerd zijn ,en wat er überhaupt voor historie achter zijn clubje hangt,dat is ook de reden dat het ronduit belachelijk is dat er zieken geesten zijn die geintjes als joden aan het gas roepen,dit is gewoon ziekelijk gedrag.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 23 maart 2011 door Afcabz --
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 24 maart 2011 - 14:03   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 20:37 schreef Harm de Graaf het volgende:

[..]

Volgens mij had het te maken, dat de club door een jood of joden was opgericht en daarbij zaten ze in een joden buurt, maar de club is niet als zodanig opgericht, maar had wel vanaf het begin veel joden in het bestuur. Waarom men echt begon te zeggen dat het een jodenclub is weet volgens mij niemand, maar ik denk dat het een combinatie was van alles. Daarbij zijn joden vaak succesvol, wat ook weer jaloezie opwekt (die jaloezie is er nog steeds). Dacht ook dat er iets was in de 2de wereldoorlog. Veel spelers waren van joodse afkomst. Daarbij zullen er ook wel veel echte joden in het publiek hebben gezeten, wat logisch is als je een club in zo'n buurt opricht. Daarbij hebben we een lange tijd geleden ook veel Joden in het bestuur gehad en dat hebben we blijkbaar nog steeds... Kan wel iets begrijpen dat men dat denkt en als er 1 iets roept, roepen een hoop andere dat ook maar en dan krijg je dit. Ik had geen zin om het op te zoeken, maar ik heb ooit een spreekbeurt gehouden over Ajax toen ik 9 was.
Heel eerlijk gezegd weet ik niet of het wel of niet klopt. Zal wel een keertje zoeker ernaar.
Ja Uri mag het wel vragen, omdat hij een trauma heeft opgelopen en ja het was heel erg wat er gebeurde in de 2de wereldoorlog, maar vergeet niet de zigueners en Russen en weet ik veel wie. Maar kom op, hoe lang is het wel niet geleden en hoeveel mensen hebben hier last van? Alleen hele oude joden, zoals Uri vinden het vervelend, over 30 jaar leven die niet meer en vind niemand het een probleem. Ik ook niet.
Kakkerlakken, weet iemand waar dat vandaan komt? Wat gebeurt er als we de eerste openlijke homo op het veld loopt bij Feyenoord of Utrecht? Ach, Uri moet zich bezighouden met andere dingen. Uri moet gewoon vertrekken.
Ajax we love you
 Ajax we love you - donderdag 24 maart 2011 - 14:04   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 - 21:11 schreef nemam-tiL het volgende:
haha, ik wist niet dat ik het ooit met je eens zou zijn. Laat het idd.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3166
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Uri Coronel doet emotionele oproep ''Stop het gebruik van de naam Joden''

0.0075068