BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Onno Jacobs: Gegokt en verloren

Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - woensdag 04 mei 2011 - 15:18
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Onno Jacobs: Gegokt en verloren (FR12.nl)

hotjumper
 hotjumper - woensdag 04 mei 2011 - 15:42   quote  deeplink  
Reeds lange tijd is het vertrek van financieel directeur Onno Jacobs een vurige wens van vele Feyenoord-supporters. Bij diverse gelegenheden is dit kenbaar gemaakt; middels spandoeken, tijdens gesprekken met de Vrienden van Feyenooord, op internet, door een groot deel van de verzamelde supporters na afloop van de thuiswedstrijd tegen De Graafschap. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Deze vurige wens heeft uiteraard niets met de persoon te maken, maar alles met zijn functioneren. Beter gezegd: Met zijn disfunctioneren. In elk zichzelf respecterend bedrijf, zou een directielid worden afgerekend op de puinhoop die Onno Jacobs er bij Feyenoord van gemaakt heeft. Als de persoon in kwestie al niet de eer aan zichzelf houdt. Zo niet bij Feyenoord
De cijfers spreken boekdelen. Onno Jacobs treedt gedurende het boekjaar (lees: seizoen) 2005-06 als financieel directeur in dienst bij Feyenoord, een boekjaar dat Feyenoord is begonnen met een negatief eigen vermogen van 2.904k. Ultimo juni 2010 bedroeg het eigen vermogen maar liefst € 34.822.000 negatief!
Wij vragen ons af of deze cijfers op zichzelf al niet meer dan genoeg zijn om met een dergelijk advies (ontslag Onno Jacobs) te komen. Immers, bij welk bedrijf kan een financieel directeur die eindverantwoordelijk is voor dergelijke cijfers nog aanblijven? Toch hebben wij in een aantal artikelen chronologisch uiteengezet hoe het zo ver heeft kunnen komen. Onno Jacobs is gedurende deze reconstructie altijd als volwaardig onderdeel van de directie, en dus niet een of ander simpel boekhoudertje, medeverantwoordelijk geweest voor wat misschien wel had geleid tot het faillissement van Feyenoord. Zonder interventie van de Vrienden van Feyenoord was een faillissement immers angstvallig dichtbij gekomen.
Vandaag deel I: Gegokt en verloren
In de zomer van 2007 neemt Feyenoord een grote gok: voor veel geld worden onder andere Van Bronckhorst, De Cler, Hofland en Makaay gehaald. Datzelfde seizoen start Feyenoord het zogenaamde Feyenoord Investeringsfonds 2008 (FIF). Een fonds waarmee Feyenoord hoopt minimaal 10 miljoen binnen te halen. Geld dat gebruikt zal worden voor investering in talenten tot 24 jaar met een minimaal vierjarig contract.
Begin 2008 houdt Eric Gudde de gebruikelijke nieuwjaarstoespraak, waarin hij aangeeft dat Feyenoord een kleine oorlogskas heeft. In april 2008 maakt Feyenoord bekend Karim El Ahmadi voor vijf jaar te hebben vastgelegd. Volgens de media is hier een transfersom van vijf miljoen mee gemoeid.
El Ahmadi is deels gefinancierd met gelden verkregen uit het FIF. Uit de jaarcijfers blijkt dat op 30 juni 2008 slechts 2.25 miljoen euro in het FIF is gestort. Een groot deel van de transfersom heeft Feyenoord dus anders moeten financieren.
Op een later moment wordt Karim El Ahmadi alsnog volledig in het FIF opgenomen. Volledig betekent voor een bedrag van ruim 6.3 miljoen euro, bestaande uit transfersom, commissie, tekengeld en het salaris over het eerste contractjaar. De voorwaarden voor het FIF zijn ondertussen ook gewijzigd. Investeerders krijgen hun inleg gegarandeerd terug. In geval van een tekort wordt dit tekort, nadat alle spelers uit het mandje bij Feyenoord zijn vetrokken, omgezet in een lening aan Feyenoord, welke binnen drie jaar wordt afgelost en waarop 5% rente vergoed wordt.
Wij vragen ons af of het, gezien de financiële situatie destijds, verstandig was een voor Feyenoord-begrippen gigantisch bedrag te investeren in één enkele speler. De jaarcijfers over 2007-08 waren dan wel redelijk positief, maar zoals Feyenoord zelf aangaf had dat voornamelijk met de transfer van Royston Drenthe te maken. Onno Jacobs laat bij de presentatie van de jaarcijfers in oktober 2008 op de officiële clubsite optekenen: Terug naar nul hoeft niet een bedrijf mag best schulden hebben maar we moeten nog een paar flinke slagen maken alvorens we weer toe zijn aan echt investeren zonder daarbij onverantwoorde risicos te nemen.
Maar heeft financieel directeur Jacobs niet kort daarvoor al een onverantwoord risico genomen door het aantrekken van Karim El Ahmadi voor een miljoenenbedrag? Daarnaast was er met de Talent Pools al een voorschot genomen op toekomstige transfergelden én ging Feyenoord gebukt onder de enorme salarislasten van de te dure spelers. Had de heer Jacobs als financieel verantwoordelijke en volwaardig directielid dit mogen laten gebeuren? En had de heer Jacobs niet op de hoogte moeten zijn van de toenmalige salarisposten en had hij dus de enorme verliezen over de volgende boekjaren niet kunnen en moeten zien aankomen? Bovendien: Wat als Karim El Ahmadi zijn belofte niet waarmaakt en/of aan het einde van zijn contractperiode transfervrij vertrekt?
Als klap op de vuurpijl beweert Feyenoord dat het bereid was een voorschot te nemen op verwachte inkomsten uit het spelersfonds FIF. Woordvoerder Gudde laat optekenen: Ondernemen in het voetbal betekent dat je soms een beheerst risico moet nemen. Over het nemen van een voorschot op verwachtte inkomsten uit het FIF: Op het moment dat zich weer een situatie als met Arnoutovic voordoet, zou dat opnieuw een overweging van de directie kunnen zijn.
Ziet men het totaalplaatje dan niet? Begrijpt men dan niet dat er al onverantwoorde risicos zijn genomen? En dan is de schikking die Feyenoord in 2008 treft met de belastingdienst nog niet eens aan bod gekomen. Later zal blijken dat, zonder interventie van de Vrienden van Feyenoord, Feyenoord op een onafwendbaar faillissement afstevende.
Het blijkt allemaal een voorbode te zijn voor het dramatische seizoen 2008-09, zowel sportief als financieel
hotjumper
 hotjumper - woensdag 04 mei 2011 - 15:45   quote  deeplink  
Zo help je een club wel om zeep.
JanM
 JanM - woensdag 04 mei 2011 - 15:48   quote  deeplink  
Wie lekt deze details inclusief het officiële document joh?
craven
 craven - woensdag 04 mei 2011 - 16:20   quote  deeplink  
gegokt en verloren, sjezus die titel zegt het allemaal
ViezeFurr
 ViezeFurr - woensdag 04 mei 2011 - 16:23   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 04 mei 2011 - 16:20 schreef craven het volgende:
gegokt en verloren, sjezus die titel zegt het allemaal
Dat scheelt mij weer, hoef ik het hele verhaal niet te lezen
FR-Han
 FR-Han - woensdag 04 mei 2011 - 16:23   quote  deeplink  
als ze zo vangokken houden. mag jacobs van mij gaan dobbelen om of te blijven of op te rotten. 12345=opzouten 6= blijven tegen 0-salaris
Stylzz
 Stylzz - woensdag 04 mei 2011 - 16:23   quote  deeplink  
oud nieuws.
Suijltje
 Suijltje - woensdag 04 mei 2011 - 16:44   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 04 mei 2011 - 16:23 schreef obiku010 het volgende:
als ze zo vangokken houden. mag jacobs van mij gaan dobbelen om of te blijven of op te rotten. 12345=opzouten 6= blijven tegen 0-salaris
JAAAAAAAAAAA.......Yahtzeeen man!
Ook een fijn spelt!
scaga 010
 scaga 010 - woensdag 04 mei 2011 - 17:11   quote  deeplink  
Nee dobbelen 12345 =oprotten 6 = opnieuw gooien
FR-Han
 FR-Han - woensdag 04 mei 2011 - 17:43   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 04 mei 2011 - 17:11 schreef scaga 010 het volgende:
Nee dobbelen 12345 =oprotten 6 = opnieuw gooien
eens!!
Terminator
 Terminator - woensdag 04 mei 2011 - 17:44   quote  deeplink  
u ben 1 van de zwakste schakels u kunt straks vertrekken!
hotjumper
 hotjumper - woensdag 04 mei 2011 - 17:45   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 04 mei 2011 - 16:23 schreef Stylzz het volgende:
oud nieuws.
Ja maar nu gedocumenteerd.
FR-Henk
 FR-Henk - woensdag 04 mei 2011 - 18:50   quote  deeplink  
Jacobs weg. Klaar. Al had dat eerder moeten gebeuren.
Els
 Els - woensdag 04 mei 2011 - 19:05   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 04 mei 2011 - 15:48 schreef JanM het volgende:
Wie lekt deze details inclusief het officiële document joh?
Jaarcijfers, internet, interviews. Allemaal niet zo moeilijk, hoor. Heel veel info is ook op te vragen bij bijv KvK.
de flh
 de flh - donderdag 05 mei 2011 - 11:53   quote  deeplink  
Toch bizar dat Jacobs op moet rotten terwijl Gudde mag blijven zitten.
FR-Han
 FR-Han - donderdag 05 mei 2011 - 11:59   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 11:53 schreef de flh het volgende:
Toch bizar dat Jacobs op moet rotten terwijl Gudde mag blijven zitten.
goeie research doen, dan snap je waarom
Stylzz
 Stylzz - donderdag 05 mei 2011 - 12:00   quote  deeplink  
Ja zo bizar is dat niet.
freduc
 freduc - donderdag 05 mei 2011 - 12:08   quote  deeplink  
hier kan gudde eigenlijk niks aan doen , laat die man nou maar alle puinzooi die zijn voorgangers ervan gemaakt hebben opruimen dan komt het wel weer goed met onze club
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - donderdag 05 mei 2011 - 16:39   quote  deeplink  
JACOBS+GUDDE//OPROTTEN!!!
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 05 mei 2011 - 16:41   quote  deeplink  
makkelijk he, schreeuwen
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - donderdag 05 mei 2011 - 16:43   quote  deeplink  
Snap jij niet he, een statement!
Komt omdat je nooit in de Kuip komt!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 05 mei 2011 door Feyenoord till i die --
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 05 mei 2011 - 16:44   quote  deeplink  
elke 14 dagen tijdens het seizoen om precies te zijn
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - donderdag 05 mei 2011 - 16:44   quote  deeplink  
Nu ineens wel?
Was eerst toch te ver om elke thuiswedstrijd te komen?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 05 mei 2011 door Feyenoord till i die --
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 05 mei 2011 - 16:44   quote  deeplink  
oke, je heb gelijk. misschien dat ik tegen nec niet ga.
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - donderdag 05 mei 2011 - 16:45   quote  deeplink  
Kip ik heb je! hehehehheheee!!
Quiroz
 Quiroz - donderdag 05 mei 2011 - 16:46   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:39 schreef Feyenoord till i die het volgende:
JACOBS+GUDDE//OPROTTEN!!!
Nee, van mij mogen ze blijven. De fouten die zijn gemaakt behoren tot het verleden hé... Deze twee heren snappen nu wel hoe de voetbalwereld in elkaar steekt lijkt me, als we nu wéér twee nieuwe mensen halen, worden dezelfde beginnersfouten gemaakt. Bovendien zijn beide heren er al vanaf het begin bij in het proces vvF, en als dat goed werkt zie ik geen enkele reden om te kappen.
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 05 mei 2011 - 16:46   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:45 schreef Feyenoord till i die het volgende:
Kip ik heb je! hehehehheheee!!
kut!!!;)

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 05 mei 2011 door Jappie_FEY --
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - donderdag 05 mei 2011 - 16:51   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:46 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Nee, van mij mogen ze blijven. De fouten die zijn gemaakt behoren tot het verleden hé... Deze twee heren snappen nu wel hoe de voetbalwereld in elkaar steekt lijkt me, als we nu wéér twee nieuwe mensen halen, worden dezelfde beginnersfouten gemaakt. Bovendien zijn beide heren er al vanaf het begin bij in het proces vvF, en als dat goed werkt zie ik geen enkele reden om te kappen.
Gewoon mensen aannemen die ervaring hebben en een hart voor Feyenoord!
En geen $$$$-tekens in hun ogen!!
Stylzz
 Stylzz - donderdag 05 mei 2011 - 16:53   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:46 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Nee, van mij mogen ze blijven. De fouten die zijn gemaakt behoren tot het verleden hé... Deze twee heren snappen nu wel hoe de voetbalwereld in elkaar steekt lijkt me, als we nu wéér twee nieuwe mensen halen, worden dezelfde beginnersfouten gemaakt. Bovendien zijn beide heren er al vanaf het begin bij in het proces vvF, en als dat goed werkt zie ik geen enkele reden om te kappen.
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:51 schreef Feyenoord till i die het volgende:

[..]

Gewoon mensen aannemen die ervaring hebben en een hart voor Feyenoord!
En geen $$$$-tekens in hun ogen!!
Jullie hebben alle twee gelijk. Maar wat FTID wil is bijna onmogelijk.
Maar Jacobs staat wel als eerste op de nominatie om afgevoerd te worden.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 05 mei 2011 - 18:31   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:53 schreef Stylzz het volgende:

[..]

[..]

Jullie hebben alle twee gelijk. Maar wat FTID wil is bijna onmogelijk.
Maar Jacobs staat wel als eerste op de nominatie om afgevoerd te worden.
Waarom?
Stylzz
 Stylzz - donderdag 05 mei 2011 - 18:35   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 18:31 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Waarom?
Als er toch iemand uit moet wegens wanbeleid, dan hij.
Hij was financieel verantwoordelijk.
RedDevil1990
 RedDevil1990 - donderdag 05 mei 2011 - 18:36   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:51 schreef Feyenoord till i die het volgende:

[..]

Gewoon mensen aannemen die ervaring hebben en een hart voor Feyenoord!
En geen $$$$-tekens in hun ogen!!
Wouter bos!!
Die heeft gesolliciteerd bij Feyenoord maar die werd te licht bevonden en toen is die maar minister van financiën geworden:p
Quiroz
 Quiroz - donderdag 05 mei 2011 - 18:45   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 16:51 schreef Feyenoord till i die het volgende:

[..]

Gewoon mensen aannemen die ervaring hebben en een hart voor Feyenoord!
En geen $$$$-tekens in hun ogen!!
Ja dat is altijd het beste, maar ik zou er niet één op kunnen noemen. Misschien Wouter Bos maar dat is ook echt de enige.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 05 mei 2011 - 18:50   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 18:35 schreef Stylzz het volgende:

[..]

Als er toch iemand uit moet wegens wanbeleid, dan hij.
Hij was financieel verantwoordelijk.
Maar niet de eind verantwoordelijke en dat vergeet iedereen even voor het gemak..
De algemeen directeur staat nog boven hem en de (voorzitter)
RvC en als die zeggen die speler komt
kosten wat het kost dan moet Jacobs gewoon zijn mondje houden en zorgen voor
het geld.
Verders vind ik nergens de transfergelden terug van Kuijt Kalou Ono en onder andere Castelen? Ook de opbrengst van de certificaten uit dat zelfde jaar komt ook niet voor uit het verhaal.
Ik denk dat die Jacobs ondertussen wel capabel is wat Quiroz zegt omdat er nu
het omgekeerde tegen hem word gezegt .Ze hadden hem er toen gelijk al uit moeten trappen
en van vele vriend Gudde die is ook niet fris..Dit is een goede topic want de RvC en de directie dient men in alle tijden scherp in de gate te houden want die zitten er ook puur
voor hun zelf.
Quiroz
 Quiroz - donderdag 05 mei 2011 - 18:55   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 18:50 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

Maar niet de eind verantwoordelijke en dat vergeet iedereen even voor het gemak..
De algemeen directeur staat nog boven hem en de (voorzitter)
RvC en als die zeggen die speler komt
kosten wat het kost dan moet Jacobs gewoon zijn mondje houden en zorgen voor
het geld.
Verders vind ik nergens de transfergelden terug van Kuijt Kalou Ono en onder andere Castelen? Ook de opbrengst van de certificaten uit dat zelfde jaar komt ook niet voor uit het verhaal.
Ik denk dat die Jacobs ondertussen wel capabel is wat Quiroz zegt omdat er nu
het omgekeerde tegen hem word gezegt .Ze hadden hem er toen gelijk al uit moeten trappen
en van vele vriend Gudde die is ook niet fris..Dit is een goede topic want de RvC en de directie dient men in alle tijden scherp in de gate te houden want die zitten er ook puur
voor hun zelf.
Precies. Het enige wat je Jacobs kwalijk kunt nemen is dat hij met alle winden mee waait en geluisterd heeft naar alle passanten, terwijl hij zelf geen verantwoordelijkheid nam. Dat is een reden om hem nu weg te sturen, maar moet een financieel directeur wel verantwoordelijkheid nemen? De mensen die de voetbaltechnische beslissingen nemen, die kopen die spelers! Dan kan Jabobs als financieel directeur wel met de hand op tafel slaan, maar wie is hij om voetbaltechnische zaken af te wijzen? Daar zit hij niet voor. Onzin om hem nu weg te sturen.
Stylzz
 Stylzz - donderdag 05 mei 2011 - 19:03   quote  deeplink  
Ik zeg toch ook dat je gelijk had? Maar FTID had ook gelijk.

Rust is nu geboden sowieso, dus ik zou niemand weg sturen, tenzij ze zelf willen.
Leon FR1908
 Leon FR1908 - donderdag 05 mei 2011 - 19:03   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 05 mei 2011 - 18:55 schreef Quiroz het volgende:

[..]

Precies. Het enige wat je Jacobs kwalijk kunt nemen is dat hij met alle winden mee waait en geluisterd heeft naar alle passanten, terwijl hij zelf geen verantwoordelijkheid nam. Dat is een reden om hem nu weg te sturen, maar moet een financieel directeur wel verantwoordelijkheid nemen? De mensen die de voetbaltechnische beslissingen nemen, die kopen die spelers! Dan kan Jabobs als financieel directeur wel met de hand op tafel slaan, maar wie is hij om voetbaltechnische zaken af te wijzen? Daar zit hij niet voor. Onzin om hem nu weg te sturen.
Nou van mij mag hij alsnog oprotten maar ik weet niet of Feyenoord daar nu mee geholpen is...
Gudde is geen haar beter en de RvC ook niet..Goh wat kan die Gudde goed saneren joh?
En wat zijn ze goed bezig...Ja als ze dat niet doen moeten ze maar weer eens een baantje zien te vinden waar ze 3 ton per jaar verdienen..Zij zorgen er nu echt wel voor dat ze niet naar de klote gaan...
Die verheerlijking van die directie lullen ,moe word ik er van..
Feyenoord is de Kuip het legioen en wat erop het veld staat..
In het maasgebouw moeten ze gewoon hun harsens houden en werken voor hun geld...
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 05 mei 2011 - 20:16   quote  deeplink  
niemand zin om deel 2 en 3 erbij te plakken?
Stylzz
 Stylzz - donderdag 05 mei 2011 - 20:22   quote  deeplink  
Nee ik ben er eigenlijk wel klaar mee :)
Jappie_FEY
 Jappie_FEY - donderdag 05 mei 2011 - 20:25   quote  deeplink  
ik ook, maar denk zal vast wel iemand zijn die wat te zeiken wil hebben
hotjumper
 hotjumper - donderdag 05 mei 2011 - 22:52   quote  deeplink  
http://www.lunaticnews.nl/nieuws/onno-jacobs-gegokt-en-verloren-ii-en-iii/

Het gaat maar door.... Nu blijkt dat Sekou voor tenminste 4.4 miljoen verkocht moest worden wilde men iets aan een transfer van hem overhouden.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 06 mei 2011 - 08:25   quote  deeplink  
Klaar mee!
Els
 Els - vrijdag 06 mei 2011 - 09:38   quote  deeplink  
In mijn ogen is er maar één ding belangrijk: vertrouw je erop dat hij de fouten, die hij onmiskenbaar gemaakt heeft, nu niet meer zal maken. Maw, waren zijn fouten ingegeven door onervarenheid, of zit er een capaciteits- of karakterfactor in? Ikzelf denk dat hij onder grote druk teveel heeft toegegeven, overantwoorde risico's heeft genomen, omdat iemand met een grotere mond daar op aandrong. En ik geloof niet, dat dat veranderd is. Dus ik zie hem liever gaan dan komen. Probleem is dan weer wel, dat je een finaciële man nodig hebt in je organisatie, dus met Jacobs zal de relatie minimaal zo goed gehouden moeten worden, dat hij bereid is een ander in te werken. En of die stukjes dat nou bewerkstelligen....?

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5983
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Onno Jacobs: Gegokt en verloren









0.0068490