Op donderdag 12 mei 2011 - 12:09 schreef Pietje het volgende:Ik las vanmorgen een aardige analyse over de scouting van Ajax en dan met name over drie (Ruiz, Chadli en Douglas) dragende spelers van FC Twente die kennelijk vrij recent ook bij Ajax in beeld waren. Hieronder enkele citaten:
Ruiz, Douglas en Chadli, drie dragende voetballers bij FC Twente, hadden ook bij Ajax kunnen spelen. Neem Bryan Ruiz, de Costa Ricaan die zondag mogelijk de titelstrijd beslist in het voordeel van FC Twente in het rechtstreekse duel met Ajax. Hij stond bijna twee jaar geleden op de scoutingslijst van FC Twente én Ajax.
Assistent-trainer Danny Blind van Ajax herinnert zich gesprekken met
Paul Courant, voorheen voetballer van Club Brugge en tegenwoordig spelersmakelaar. Blind: Ik had Ruiz
al meerdere keren bekeken, ook als technisch directeur van Sparta. Maar hij werd te goed voor Sparta. Op een gegeven moment, toen ik terug was bij Ajax, zei Courant: nu moet je hem nemen. Hij is klaar in België.
Cees Lok, technisch manager van FC Twente: Wij hadden een shortlist,
met verschillende lijnen. Een van die lijnen liep naar Cissé van Roda, maar die ging naar Feyenoord.De Ivoriaan heeft door een hardnekkige teenblessure
in twee jaar vrijwel niets betekend voor Feyenoord. Lok: Een andere
lijn liep naar Ruiz. Een creatieve voetballer die in België op 10 speelde,
maar bij ons ook aan de zijkanten kon. In zekere zin is zijn komst dus
toeval geweest.
En ook omdat Ajax nee zei. Algemeen manager Michel Louwagie van Ruiz vorige club AA Gent weet niet meer precies hoe het ging, maar tijdens een ontmoeting zei Ajax-directeur Van den Boog dat ze Ruiz niet goed genoeg vonden.
Het wat bizarre verhaal over verdediger Douglas is genoegzaam bekend.
Via oud-speler Ronald de Boer kwam Ajax in het bezit van een dvd met beelden van de Braziliaan. Ajax wees hem af, in 2007. De Boer stapte daarop met zijn tip naar FC Twente, waar Douglas na een trainingskamp van twee weken een contract kreeg.
Lok, destijds trainer van de beloften: Aan het einde van die twee weken speelde hij een oefenwedstrijd tegen Quick20. Wij vonden hem een zeer interessante speler, als rechtsback, maar beter nog als centrale verdediger. We stelden een programma
op, hijzelf deed de rest. Afgezien van voetbalcapaciteiten had hij overlevingsdrang.
Hij was een winnaar. Per se duels willen winnen, nog een sliding maken om een voorzet te voorkomen. Die fysieke aspecten waren indrukwekkend.
Aanvaller Nacer Chadli speelde vorig seizoen met AGOVV nota bene tegen
Ajax in het bekertoernooi. Directeur Van den Boog zei eerder dit seizoen, na kritiek waarom Ajax Chadli niet had aangetrokken voor een paar ton, dat alle
scouts bij Ajax hem niet goed genoeg achtten om meteen in het eerste elftal
te spelen. En dat terwijl zelfs AGOVV-trainer Van den Brom, oudspeler en voormalig hoofd opleidingen bij Ajax nota bene, positief adviseerde. Blind was als assistent-trainer niet betrokken bij het overleg van de scouts, maar hijweet nog dat één van
die talentenspeurders Chadli wilde aantrekken en eventueel eerst stallen bij een andere club. Lok, daarentegen: Al maanden voor we hem kochten, bekeken we hem intensief. Dan ga ik dus een keer kijken, Alfred Schreuder, Kees van Wonderen. We
vonden allemaal dat hij prima bij FC Twente paste. En dan kijken we ook hoe zijn instelling is, waar hij zich kan verbeteren. Dat proberen we in te schatten.
Zo kwam ook Chadli bij FC Twente terecht.
Bron:
http://www.volkskrant.nlIk vond het scoutingsapparaat bij Ajax toch al (vaak) minderwaardig, maar na het lezen van het bovenstaande kan ik wel JANKEN!!!