BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax : the Legends

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Booya4Afca
 Booya4Afca - donderdag 19 mei 2011 - 12:06   quote  deeplink  
Nu het seizoen ten einde is, en we weer rustig kunnen slapen, lijkt het me een goed idee om eens stil te staan bij de mensen die Ajax gebracht hebben tot de club die het nu is.

Daarbij moet je denken aan mensen als Michels, Cruijff, Bobby Haarms en Sjaakie...

Het zou leuk zijn, als dit topic gebruikt wordt om herrineringen op te halen. Herrineringen die hebben bijgedragen aan de geschiedenis van Ajax. Dus mocht je een bepaald persoon in het rood-witte zonnetje willen zetten, dan lijkt mij dit een prima plek.

Later vandaag zal ik een stukkie schrijven over Wim Schoevaart, 93 jaren jong, en in dienst als Archivaris bij ons aller Ajax. Al 80+ jaar lid van de club. Als ik me niet vergis is hij ook een tijdje trainer geweest van het tweede.

Maar goed, mocht er iemand een stukkie willen schrijven over wie dan ook, ga je gang!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 19 mei 2011 door Booya4Afca --
Hasjkoph
 Hasjkoph - donderdag 19 mei 2011 - 19:22   quote  deeplink  
Veel reacties :O
Zelf heb ik geen verhaal, maar toch wel degelijk meerdere mensen verwacht..
Robinho
 Robinho - donderdag 19 mei 2011 - 19:51   quote  deeplink  
Klopt, Schoevaart was nog bij wilfried de Jong afgelopen maandag. Leuke uitzending van Holland Sport om terug te kijken op uitzending gemist.
baco74
 baco74 - donderdag 19 mei 2011 - 20:32   quote  deeplink  
Ik heb een verhaal over Rob De Wit gevonden, een speler die niet de grootste stempel op 'onze' geschiedenis heeft gedrukt, maar waarvan we toch te weinig hebben kunnen genieten.
Ik was toen nog een jochie van 12, maar zijn persoonlijke drama ben ik nooit vergeten.
Voor de jongere generatie die hem nooit hebben zien spelen:
http://www.youtube.com/watch?v=SC2P1ofKnt8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Rob de Wit was een bovenmodale linksbuiten, eerst bij FC Utrecht, daarna bij Ajax en het Nederlands elftal. Het is moeilijk voor te stellen dat een hele generatie hem al niet meer kent - behoudens misschien van tv-herhalingen en dvd-banden. Zo lang is het alweer geleden dat hij met sierlijke dribbbels en vernuftige stiftjes de stadions in vervoering bracht.
Zomer 1986, op zijn 22e en dus in de bloei van zijn leven, werd de voetballer tijdens een vakantie in Spanje getroffen door een hersenbloeding.

Was het daar nou maar bij gebleven, want De Wit leek razendsnel te herstellen. s Winters zat hij alweer op negentig procent toen ie besloot voor de laatste tien procent naar Zweden te gaan. Hij onderging daar een geavanceerde laserbehandeling, bedoeld om de kans op een herhalingsbloeding te minimaliseren. Baat het niet, dan schaadt het niet, hadden de artsen nog gezegd. Maar de laserschade juist rond de oorsprong van de bloeding bleek uiteindelijk onherstelbaar.
,,Foutje, pleegt De Wit te zeggen over die medische misser. ,,Wat moet ik dan? Het is gebeurd. De film is niet terug te draaien. Ik heb nooit trek gehad me te verdiepen in de details. Geen juridische toestanden.
Je gaat ervan uit dat doktoren verstand van die dingen hebben.

Ik trainde weer gewoon mee met Ajax en dacht al aan mn comeback. Maar toen ineens, maanden
later, begon mijn motoriek te haperen. Het lichaam deed niet meer wat mijn hersens wilden. Een eenvoudige oefening als poortje-springen kostte me al moeite. Mijn teamgenoot Ronald Spelbos was de eerste die het me gewoon vertelde. Je kunt beter stoppen, Robbie.
Dat klonk hard, maar het was goed dat iemand het durfde uit te spreken.
Ikzelf had het natuurlijk ook wel in de gaten, maar ik wilde er niet aan.
Kort daarop kreeg hij moeite met praten, en traden er problemen op bij lopen en schrijven. De neergang ging sluipend.

,,Een geluk bij een ongeluk was dat ik me bij Ajax goed had verzekerd.
Dat kwam door Marco van Basten. Na mijn eerste wedstrijden voor Ajax op het Amsterdamtoernooi had een goede kennis het me ook al geadviseerd. Hij zag me tackles ontwijken, maar je kunt niet elke doodschop voor zijn natuurlijk.
Marco dacht wel na over dat soort zaken. Hij haalde me over de streep.
Toch heb ik de WAO-uitkering elke maand nodig.
Ik heb altijd gedacht dat de WAO-uitkering voor een profvoetballer na zn 35e omlaag zou gaan.
Frank Rijkaard heeft dat toen voor mij laten uitzoeken, en het bleek reuze mee te vallen. Ik zak niet af naar bijstandsniveau en kan lekker in mijn appartementje
blijven wonen. Ik denk vaak: het is maar goed dat ik toen bij Ajax zon mooi salaris had. Voor hetzelfdegeld was ik op mijn 17e timmerman geworden.
Dan had mijn uitkering er iets anders uitgezien.

Na zijn afkeuring wilde De Wit een sandwichzaak beginnen in Amsterdam. Door problemen met de
gemeentelijke bureaucratie liep dat spaak. Op de betreffende plek mocht niet worden gefrituurd.
Nadat hij in 1993 opnieuw was getroffen door een hersenbloeding schikte De Wit zich in het
onvermijdelijke: een tweede carrière lag niet meer in het verschiet.
,,Het zijn processen waar je doorheen moet. Het vervelendste van die periode was dat ik mijn rijbewijs kwijtraakte. Dat was in 1995.
Dankzij de auto was ik nog onafhankelijk. Maar het werd onverantwoord.

Sindsdien zit ik op de fiets. Een fiets met drie wielen. Ieder mens heeft gevoelens van schaamte. Ik ook. Die moest ik wel even overwinnen voordat ik met die rare driewieler de straat op durfde.
Maar er zat niks anders op. Na verloop van tijd raak je gewend. Dan ben je alleen maar blij dat je tenminste zelf de boodschappen nog kunt doen.

Behalve Gerald Vanenburg heeft Rob de Wit aan de voetballerij geen vrienden overgehouden.
,,Dat hoeft ook niet. Als ik bij Ajax, FC Utrecht of het Nederlands elftal kom, schud ik genoeg handen.
Laatst heb ik nog met Marco van Basten gegeten. Altijd leuk om even bij te kletsen.
Voetbal is niet meer alles voor me.
Een paar jaar geleden nog sloeg ik geen live-wedstrijd op Canal+ over. Nu wel.
De interesse is aan het verflauwen.

------------------------Voor het complete verhaal: www.voetspoor.nl

In vier seizoenen clubvoetbal op het hoogste niveau speelde hij 103 wedstrijden,
waarin hij 23 maal scoorde.
In die tijd speelde Rob ook nog 4 interlands, hier trof hij 3 maal doel.

ROB HET GA JE GOED!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 19 mei 2011 door baco74 --
Robinho
 Robinho - donderdag 19 mei 2011 - 20:40   quote  deeplink  
Tsja Robbie, die had een gouden toekomst als voetballer. En dan zoiets. Wat een drama. Ook dat laseren, dat verzin je toch niet.... Was toen ie van Utrecht naar Ajax kwam de gedroomde linksbuiten. Die goal tegen Hongarije, piew! Ongekende klasse
Robinho
 Robinho - donderdag 19 mei 2011 - 20:40   quote  deeplink  
Deze goal nog gezien op de tribune

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 19 mei 2011 door Robinho --
busje440
 busje440 - donderdag 19 mei 2011 - 20:47   quote  deeplink  
Bobby Haarms heeft een standbeeld. en Sjaakie moet er ook een ik vint het wel op zijn plaats
dus Ajax Fans jullie moggen hem ook niet vergeten. Geef hem er ook een. Zet hem BIJ Bobby Haarms.
Robinho
 Robinho - donderdag 19 mei 2011 - 20:47   quote  deeplink  
http://www.youtube.com/watch?v=ddpJvHH1V6I&feature=related
Deze is lekker, leuk commentaar ook.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - donderdag 19 mei 2011 - 20:51   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 - 20:40 schreef Robinho het volgende:
Tsja Robbie, die had een gouden toekomst als voetballer. En dan zoiets. Wat een drama. Ook dat laseren, dat verzin je toch niet.... Was toen ie van Utrecht naar Ajax kwam de gedroomde linksbuiten. Die goal tegen Hongarije, piew! Ongekende klasse
Kan ik me nog heel goed herinneren,er was ook iets met die keeper van toende tijd FC Amsterdam(kan Ff niet op zijn naam komen,Jan Jongbloed?)werdt zijn zoon toen niet getroffen door de bliksem???
Kan me vergissen hoor,zat toen al in mijn paralle wereld denk ik
Robinho
 Robinho - donderdag 19 mei 2011 - 20:54   quote  deeplink  
klopt, die was op slag dood
baco74
 baco74 - donderdag 19 mei 2011 - 21:02   quote  deeplink  
Ik heb laatst een interview in de VI gelezen van Rik v/d Boog (ja,die).
Hij had een mooi verhaal over een medespeler die na een wedstrijd van Ajax op de terugweg dmv een auto-ongeluk om het leven kwam, zijn naam is mij ontschoten
maar het was een ontroerend verhaal.
Weet iemand wie ik bedoel?
joduh
 joduh - donderdag 19 mei 2011 - 21:06   quote  deeplink  
kluivert?
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - donderdag 19 mei 2011 - 21:08   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 - 21:06 schreef joduh het volgende:
kluivert?
Whahahaha jij weer hé.................lolbroek.
kon er op wachten,biertje pik??
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - donderdag 19 mei 2011 - 21:34   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 - 20:32 schreef baco74 het volgende:
Ik heb een verhaal over Rob De Wit gevonden, een speler die niet de grootste stempel op 'onze' geschiedenis heeft gedrukt, maar waarvan we toch te weinig hebben kunnen genieten.
Ik was toen nog een jochie van 12, maar zijn persoonlijke drama ben ik nooit vergeten.
Voor de jongere generatie die hem nooit hebben zien spelen:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Rob de Wit was een bovenmodale linksbuiten, eerst bij FC Utrecht, daarna bij Ajax en het Nederlands elftal. Het is moeilijk voor te stellen dat een hele generatie hem al niet meer kent - behoudens misschien van tv-herhalingen en dvd-banden. Zo lang is het alweer geleden dat hij met sierlijke dribbbels en vernuftige stiftjes de stadions in vervoering bracht.
Zomer 1986, op zijn 22e en dus in de bloei van zijn leven, werd de voetballer tijdens een vakantie in Spanje getroffen door een hersenbloeding.

Was het daar nou maar bij gebleven, want De Wit leek razendsnel te herstellen. s Winters zat hij alweer op negentig procent toen ie besloot voor de laatste tien procent naar Zweden te gaan. Hij onderging daar een geavanceerde laserbehandeling, bedoeld om de kans op een herhalingsbloeding te minimaliseren. Baat het niet, dan schaadt het niet, hadden de artsen nog gezegd. Maar de laserschade juist rond de oorsprong van de bloeding bleek uiteindelijk onherstelbaar.
,,Foutje, pleegt De Wit te zeggen over die medische misser. ,,Wat moet ik dan? Het is gebeurd. De film is niet terug te draaien. Ik heb nooit trek gehad me te verdiepen in de details. Geen juridische toestanden.
Je gaat ervan uit dat doktoren verstand van die dingen hebben.

Ik trainde weer gewoon mee met Ajax en dacht al aan mn comeback. Maar toen ineens, maanden
later, begon mijn motoriek te haperen. Het lichaam deed niet meer wat mijn hersens wilden. Een eenvoudige oefening als poortje-springen kostte me al moeite. Mijn teamgenoot Ronald Spelbos was de eerste die het me gewoon vertelde. Je kunt beter stoppen, Robbie.
Dat klonk hard, maar het was goed dat iemand het durfde uit te spreken.
Ikzelf had het natuurlijk ook wel in de gaten, maar ik wilde er niet aan.
Kort daarop kreeg hij moeite met praten, en traden er problemen op bij lopen en schrijven. De neergang ging sluipend.

,,Een geluk bij een ongeluk was dat ik me bij Ajax goed had verzekerd.
Dat kwam door Marco van Basten. Na mijn eerste wedstrijden voor Ajax op het Amsterdamtoernooi had een goede kennis het me ook al geadviseerd. Hij zag me tackles ontwijken, maar je kunt niet elke doodschop voor zijn natuurlijk.
Marco dacht wel na over dat soort zaken. Hij haalde me over de streep.
Toch heb ik de WAO-uitkering elke maand nodig.
Ik heb altijd gedacht dat de WAO-uitkering voor een profvoetballer na zn 35e omlaag zou gaan.
Frank Rijkaard heeft dat toen voor mij laten uitzoeken, en het bleek reuze mee te vallen. Ik zak niet af naar bijstandsniveau en kan lekker in mijn appartementje
blijven wonen. Ik denk vaak: het is maar goed dat ik toen bij Ajax zon mooi salaris had. Voor hetzelfdegeld was ik op mijn 17e timmerman geworden.
Dan had mijn uitkering er iets anders uitgezien.

Na zijn afkeuring wilde De Wit een sandwichzaak beginnen in Amsterdam. Door problemen met de
gemeentelijke bureaucratie liep dat spaak. Op de betreffende plek mocht niet worden gefrituurd.
Nadat hij in 1993 opnieuw was getroffen door een hersenbloeding schikte De Wit zich in het
onvermijdelijke: een tweede carrière lag niet meer in het verschiet.
,,Het zijn processen waar je doorheen moet. Het vervelendste van die periode was dat ik mijn rijbewijs kwijtraakte. Dat was in 1995.
Dankzij de auto was ik nog onafhankelijk. Maar het werd onverantwoord.

Sindsdien zit ik op de fiets. Een fiets met drie wielen. Ieder mens heeft gevoelens van schaamte. Ik ook. Die moest ik wel even overwinnen voordat ik met die rare driewieler de straat op durfde.
Maar er zat niks anders op. Na verloop van tijd raak je gewend. Dan ben je alleen maar blij dat je tenminste zelf de boodschappen nog kunt doen.

Behalve Gerald Vanenburg heeft Rob de Wit aan de voetballerij geen vrienden overgehouden.
,,Dat hoeft ook niet. Als ik bij Ajax, FC Utrecht of het Nederlands elftal kom, schud ik genoeg handen.
Laatst heb ik nog met Marco van Basten gegeten. Altijd leuk om even bij te kletsen.
Voetbal is niet meer alles voor me.
Een paar jaar geleden nog sloeg ik geen live-wedstrijd op Canal+ over. Nu wel.
De interesse is aan het verflauwen.

------------------------Voor het complete verhaal: www.voetspoor.nl

In vier seizoenen clubvoetbal op het hoogste niveau speelde hij 103 wedstrijden,
waarin hij 23 maal scoorde.
In die tijd speelde Rob ook nog 4 interlands, hier trof hij 3 maal doel.

ROB HET GA JE GOED!
Heel mooi stuk, heeft mn vader me ook wel eens verteld meen ik me te herinneren...

Zielig voor hem, dus respect!

Mooi stukkie baco! netjes!
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - donderdag 19 mei 2011 - 21:36   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 - 20:54 schreef Robinho het volgende:
klopt, die was op slag dood
gelukkig wel!!!

Kut hé, je zal ff leven na een bliksemschicht in je bast te hebben gehad!!!
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - donderdag 19 mei 2011 - 21:36   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 - 21:06 schreef joduh het volgende:
kluivert?
Daar hoorden zij piepende banden......??
joduh
 joduh - donderdag 19 mei 2011 - 21:37   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 19 mei 2011 - 21:36 schreef ALTIJD PRIJS IN DE K het volgende:

[..]

gelukkig wel!!!

Kut hé, je zal ff leven na een bliksemschicht in je bast te hebben gehad!!!
vraag aan verbrande harry.....
Robinho
 Robinho - donderdag 19 mei 2011 - 22:57   quote  deeplink  
wahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
baco74
 baco74 - zaterdag 21 mei 2011 - 11:08   quote  deeplink  
Nog een speler waar Ajax te weinig van heeft kunnen genieten.
Reinier Johannes Maria (Nico) Rijnders (Breda, 30 juli 1947- 16 maart 1976) was een Nederlands voetballer.

Rijnders begon zijn voetbalcarrière bij Baronie in de Nederlandse amateurklasse. Z'n jeugdjaren vervolgde hij bij NAC in zijn geboortestad Breda. Na één jaar in het eerste elftal gespeeld te hebben vertrok hij naar Go Ahead, destijds nog zonder de achtervoeging "Eagles". Go Ahead betaalde 150.000 gulden voor Rijnders. In Deventer speelde hij zich in de kijker van het grote clubs. Zowel Ajax, Feyenoord als PSV hadden interesse. Ook bij bondscoach George Kessler viel hij op want op 27 oktober 1968 werd hij geselecteerd voor de interland tegen Bulgarije

Ajax

Ajax kocht de middenvelder met het grote loopvermogen voor de grote som van 400.000 gulden. Bij Ajax zou hij 53 wedstrijden spelen waarin hij vier keer zou scoren. Als centrale middenvelder en balafpakker stond mede aan de basis van Ajax' eerste Europacup Op Wembley werd Panathinaikos verslagen. In de finale werd hij echter in de rust gewisseld, hij kreeg problemen met benauwdheid in zijn borst en kon het niet meer bijbenen. Hij werd vervangen door Horst Blankenburg.

Club Brugge

Tot ieders verbazing werd de hardwerkende en goed functionerende Rijnders verkocht aan Club Brugge na afloop van het seizoen '70/'71. Hij stond in Brugge altijd in de basis in het seizoen 1971/72 en ook het daaropvolgende jaar schoot hij zeer sterk uit de startblokken. Na tien wedstrijden zakt hij echter op 12 november 1972 in elkaar tijdens de wedstrijd Club Brugge-Club Luik. Hij had op het veld een hartaanval gekregen. Hij werd in de catacomben gereanimeerd door onder andere clubdokter en huidig voorzitter van Club Brugge, Michel D'Hooghe. De suggestie dat het Ajax bestuur onder Jaap van Praag weet had van de hartproblemen van Rijnders was niet te vermijden

Afgekeurd voor voetbal

Rijnders overleefde de aanval maar werd genoodzaakt te stoppen met topsport. Rijnders werd coach van het Belgische Racing Harelbeke maar werd in januari 1975 volledig afgekeurd. In juli 1975 werd er door Ajax en Club Brugge een benefietwedstrijd georganiseerd voor Rijnders. Club Brugge werd voor de gelegenheid versterkt met Johan Neeskens en won in eigen huis met drie nul. Johan Cruijff speelde mee met Ajax. Rijnders opende een sportwinkel op de zeedijk in Knokke-Heist. De zaak ging al snel failliet, zijn vrouw verliet hem voor zijn beste vriend en Rijnders raakte aan de drank. Op 3 maart 1976 kreeg hij een hartaanval tijdens het vieren van carnaval in Deventer. Na enkele dagen ziekenhuis aldaar werd hij vervoerd naar Brugge, waar hij op 16 maart overleed. Hij werd 28 jaar.

Rijnders heeft ook acht keer voor de Nederlandse nationale ploeg gespeeld. De winkel Nico Rijnders Sport bestaat dertig jaar na zijn dood nog steeds
-------------------Teksten:zie www.fok.nl/forum---------------------------------------------
joduh
 joduh - zaterdag 21 mei 2011 - 16:41   quote  deeplink  
ALTIJD PRIJS IN DE K
 ALTIJD PRIJS IN DE K - zaterdag 21 mei 2011 - 18:20   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 21 mei 2011 - 16:41 schreef joduh het volgende:
[ filmpje ]
Werkt weer lekker man.....halvegare!

:D
RedDevil1990
 RedDevil1990 - zaterdag 21 mei 2011 - 20:33   quote  deeplink  
Ikke_tikkie
 Ikke_tikkie - zaterdag 21 mei 2011 - 22:18   quote  deeplink  
Het blijft mij pijn doen Robbie zo te zien... al heeft hij er zelf wel lol in (zie de Theo Janssen grap in onderstaand interview).

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?cHash=47fbf1f5ed16bf00d8e1551413afdc2f&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=146&tx_ttnews[tt_news]=21587

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 21 mei 2011 door Ikke_tikkie --
baco74
 baco74 - zaterdag 21 mei 2011 - 22:28   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 21 mei 2011 - 22:18 schreef Ikke_tikkie het volgende:
Het blijft mij pijn doen Robbie zo te zien... al heeft hij er zelf wel lol in (zie de Theo Janssen grap in onderstaand interview).

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?cHash=47fbf1f5ed16bf00d8e1551413afdc2f&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=146&tx_ttnews[tt_news]=21587
Doet me pijn hem zo te zien,
ooit zo snel,
ooit zo technisch,
het leven is niet altijd even eerlijk.
Die Eric blijft een eencellige tukker,
maar moet hem nageven dat ie een mooi Robbie De Wit item heeft gemaakt.
Leuk dat Robbie hem nog even sart met de evt.transfer van Theo Janssen.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3161
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ajax : the Legends

0.0047461