BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Het Ajax van de jaren '70 het beste team ooit in Europa

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
Rogier
 Rogier - zaterdag 04 juni 2011 - 11:04   quote  deeplink  
Deze website heeft een wiskundige berekening gemaakt van alle voetbalteams die ooit in Europa hebben gespeeld en daar een ranglijst van gemaakt genaamd:

The 50 greatest European club sides
http://footballpantheon.com/2011/05/the-50-greatest-european-club-sides/6/

Verrassend genoeg is volgens hen het Ajax team van 1965-1973 het beste voetbal team ooit in Europa....nog voor het grote Madrid uit de jaren 50. Ook het Ajax van Van Gaal staat nog in de top15.

quote:
1. Ajax 1965-73

As a title, Total Football didnt just fit the style but the success. For three exceptional years out of eight excellent ones, Ajax won virtually every trophy and every game. In doing so, they also went unbeaten through a European Cup, secured one of the highest points hauls in the history of any league and regularly scored over 100 goals a season. And all of this while a formidable Feyenoord team breathed down their necks.

But it wasnt just the numbers. It was the nature of the performances that brought them.

After Rinus Michels had first rescued the club from relegation and then immediately delivered a title, the first signs that something special was happening came in the second round of the 1965-66 European Cup. A disregarded Dutch team dismissed Bill Shanklys Liverpool 5-1. At that point, Michelss new techniques and alterations seemed minor. But they lead to major conclusions and results.

The path to perfection wasnt without pain though. The 4-1 defeat to Milan in the 1969 European Cup final illustrated that neither the football nor the philosophy were complete. But, in the following season, it finally clicked. Until Milan 1994 and the current Barcelona, there had probably never been three European Cup finals as utterly emphatic as Ajaxs between 1971 and 1973. Total Football left them in total control.

Most of all, though, there was the 1973 peak in which they thrashed the team that would follow them, Bayern Munich, 4-0. That win was shortly before Johan Cruyff and others left. And it emphasised that it wasnt any opposition that could ended this all-conquering teams era but individual wanderlust.

Trophies won: European Cup 1971, 1972, 1973; Dutch league 1966, 1967, 1968, 1970, 1972, 1973; Dutch Cup 1967, 1970, 1971, 1972; European Cup runner-up 1969
Managers: Rinus Michels, Stefan Kovacs
Best XI: Stuy; Suurbier, Hulshoff, Vasovic, Krol; Neeskens, Haan, Muhren; Rep, Cruyff, Keizer
Ook al is het lang geleden....hier mogen we best trots op zijn !!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 04 juni 2011 door Rogier --
Ajx
 Ajx - zaterdag 04 juni 2011 - 11:44   quote  deeplink  
ben veel te jong om het mee te maken, maar mijn opa zeurt wel continue over hoe goed cruijff enz. waren.. jammer dat er zo weinig beeldmateriaal van over is gebleven voor ons. en we mogen hier zeker trots op zijn!! want zij hebben onze club toch op de kaart gezet!
bla bla bla
 bla bla bla - zaterdag 04 juni 2011 - 11:51   quote  deeplink  
Ben het er niet helemaal mee eens het ajax van toen was idd fenomenaal goed maar het barca van nu heeft het spelletje toch geperfectioneerd dus voor mij persoonlijk staat het ajax van de jaren 70 zeker in de top 3 maar is barca bij uitstek het allerbeste team ooit
Rogier
 Rogier - zaterdag 04 juni 2011 - 12:16   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 11:51 schreef bla bla bla het volgende:
Ben het er niet helemaal mee eens het ajax van toen was idd fenomenaal goed maar het barca van nu heeft het spelletje toch geperfectioneerd dus voor mij persoonlijk staat het ajax van de jaren 70 zeker in de top 3 maar is barca bij uitstek het allerbeste team ooit
Ze spelen hemels voetbal....maar dat Ajax heeft over een periode van 8 jaar vrijwel alles gewonnnen (en dus ook vrijwel iedere wedstrijd in de competitie)....je krijgt punten per overwinning etc. en dat Ajax vernederde niet alleen vrijwel iedereen...ze maakten meestal meer dan 100 doelpunten in een seizoen met fantastisch voetbal. Zoals iedereen nu over Barca praat, praatte men toen over Ajax. Voetbal van een andere planeet.

Dit Barcelona staat nu al op plaats 4, dus ze zullen Ajax wel gaan inhalen. Het gaat er dus niet om hoe mooi er gevoetbald wordt...maar puur om de resultaten behaalt.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 04 juni 2011 door Rogier --
Blokkie1974
 Blokkie1974 - zaterdag 04 juni 2011 - 12:17   quote  deeplink  
Vind het een beetje appels met peren vergelijken. Maar toch wel mooi die 1e plaats !
AFCA***
 AFCA*** - zaterdag 04 juni 2011 - 12:26   quote  deeplink  
Wat baal ik er van dat ik pas 22 ben, ik had in die tijd willen leven! In 95 was ik 6, dus ik heb dat wel meegemaakt, maar niet zo intensief als dat ik dat nu zou doen.

Maar wie weet in de toekomst dat we weer terug kunnen! Als we de echte voetbalfilosofie weer terug brengen dan moeten we zoiezo flinke stappen vooruit gaan maken Europees gezien. Zoiezo elk jaar kampioen worden nu, dan zit je financieel ook gewoon beter (duhhh).
Ouwe rot
 Ouwe rot - zaterdag 04 juni 2011 - 13:01   quote  deeplink  
Heb die periode zeer bewust meegemaakt ,was toen 17 jaar oud,toen zag je nog passie en clubliefe,kijk naar Swart,bennie Muller ,Vasovic ,Cruyff Keizer etc etc
AFCA***
 AFCA*** - zaterdag 04 juni 2011 - 13:14   quote  deeplink  
Ik kwam trouwens een comment op youtube tegen bij het filmpje Ajax - Inter uit 1972:

Johan Cruijff and Jesus Christ.The same initials.Cruijff was and is the savior of attacking football.

hehe
Rogier
 Rogier - zaterdag 04 juni 2011 - 13:46   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 12:17 schreef Blokkie1974 het volgende:
Vind het een beetje appels met peren vergelijken. Maar toch wel mooi die 1e plaats !
Is zeker het geval...alleen als je zijn uitleg ziet dan is iedere ploeg de absolute wereldtop in zijn tijd. Dat het nu sneller gaat doet niks af aan de prestaties van welk team in deze lijst ook. Ajax voetbalde dan wel in de NL competitie, die competitie was wel een van Europa's beste van 69 tot 73/74.

Ik kan alleen maar trots zijn dat ons cluppie alle grote clubs de troef afsteekt, en dat ons cluppie niet alleen won...ze wonnen ook mooi en daarom zullen ze altijd herinnerd blijven. Net als dit Barcelona, het Madrid van Zidane en het Ajax van 1995. Barcelona speelt geen Barcelona voetbal...ze spelen geperfectioneerd Ajax voetbal.

@AFCA...ik ben van mening dat Ajax, mits de juiste trainer etc, nog steeds de CL finale kan halen of zelfs winnen. Als Ajax goed is, zijn ze vaak ook ECHT goed.

AFCA***
 AFCA*** - zaterdag 04 juni 2011 - 13:49   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 13:46 schreef Rogier het volgende:

[..]

Is zeker het geval...alleen als je zijn uitleg ziet dan is iedere ploeg de absolute wereldtop in zijn tijd. Dat het nu sneller gaat doet niks af aan de prestaties van welk team in deze lijst ook. Ajax voetbalde dan wel in de NL competitie, die competitie was wel een van Europa's beste van 69 tot 73/74.

Ik kan alleen maar trots zijn dat ons cluppie alle grote clubs de troef afsteekt, en dat ons cluppie niet alleen won...ze wonnen ook mooi en daarom zullen ze altijd herinnerd blijven. Net als dit Barcelona, het Madrid van Zidane en het Ajax van 1995. Barcelona speelt geen Barcelona voetbal...ze spelen geperfectioneerd Ajax voetbal.

@AFCA...ik ben van mening dat Ajax, mits de juiste trainer etc, nog steeds de CL finale kan halen of zelfs winnen. Als Ajax goed is, zijn ze vaak ook ECHT goed.
Ik deel je mening :) !
Kesio
 Kesio - zaterdag 04 juni 2011 - 15:37   quote  deeplink  
Dit is echt heel gaaf en absoluut waar!! Heb de jaren midden 60 tm nu allemaal meegemaakt. Als pikkie van 11 jaar kwam ik elke thuiswedstrijd in de Meer. En nu nu nog steeds in de Arena. Het wonderteam van eind jaren zestig, begin 70! Was super revolutionair. Ook de tijden er na. Want nu, LA LING terug!! Eens een AJACIED, altijd een AJACIED.
Ride
 Ride - zaterdag 04 juni 2011 - 17:40   quote  deeplink  
Ik voel me trots.
Dit is ons Ajax gevoel en niemand kan dat van ons afnemen!!!
R!ck
 R!ck - zaterdag 04 juni 2011 - 18:09   quote  deeplink  
Tjah voor de mensen die net zoals ik het niet meegemaakt hebben, vroeger was het nog puur voetbal. Geen geldsmijterij, toen konden kleine clubs groot worden. Ajax had toen geweldige jeugd en kon zo iedereen aftroeven, totdat het huidige voetbal kwam met de miljoentjes. Jammer, mooie beelden van vroeger, toen had je nog geweldige wedstrijden Ajax-Feyenoord zoals ik van mijn opa hoorde. Pff, jammer dat ik er pas ben sinds 94...
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - zaterdag 04 juni 2011 - 18:41   quote  deeplink  
Na 2013 kan het weer gaan gebeuren maat,let op mijn woorden
AFCA***
 AFCA*** - zaterdag 04 juni 2011 - 19:01   quote  deeplink  
Even los van ajax; ik wacht echt tot clubs als manchester, barca, madrid geen spelers meer mogen aantrekken tot hun schulden weg zijn. Misschien is dat iets te drastisch maar iig iets zodat clubs zoals ajax ook mee kunnen doen.. want zo blijft dat gat gewoon zo groot. Dan kan bijv. Ajax zometeen voetballend heel goed worden, worden alle spelers weer weggekocht! Of iets zoals een maximum salaris? Zal juridisch lastig worden maar er moet iets gebeuren. Wat voor ideeën hebben jullie daar over?
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - zaterdag 04 juni 2011 - 19:07   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 19:01 schreef AFCA*** het volgende:
Even los van ajax; ik wacht echt tot clubs als manchester, barca, madrid geen spelers meer mogen aantrekken tot hun schulden weg zijn. Misschien is dat iets te drastisch maar iig iets zodat clubs zoals ajax ook mee kunnen doen.. want zo blijft dat gat gewoon zo groot. Dan kan bijv. Ajax zometeen voetballend heel goed worden, worden alle spelers weer weggekocht! Of iets zoals een maximum salaris? Zal juridisch lastig worden maar er moet iets gebeuren. Wat voor ideeën hebben jullie daar over?
Ja dat bedoelde ik dus,eerst schulden vrij,zoniet dan geen europees voetbal.
Bovendien minimaal 6 spelers van eigen bodum in de basis,en niet zoals Inter geen of 1 italiaan.
Wat ik er van begrepen heb is dat wat Platini(UEFA) wil vanaf 2013.
Of het werkelijk gaat gebeuren??,tsja de FIFA is zo corrupt als de kolere
AFCA***
 AFCA*** - zaterdag 04 juni 2011 - 19:49   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 19:07 schreef Nenam_tiL het volgende:

[..]

Bovendien minimaal 6 spelers van eigen bodum in de basis,en niet zoals Inter geen of 1 italiaan.
die blatter is eigenlijk een soort van den boog... 1 groot circus

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 04 juni 2011 door AFCA*** --
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - zaterdag 04 juni 2011 - 19:51   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 19:49 schreef AFCA*** het volgende:

[..]

die blatter is eigenlijk een soort van den boog... 1 groot circus
Meer een khaddaffi, denk ik
thomASS
 thomASS - zaterdag 04 juni 2011 - 20:50   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 19:07 schreef Nenam_tiL het volgende:

[..]

Fifa heeft daar niks mee te maken
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - zaterdag 04 juni 2011 - 20:53   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 20:50 schreef thomASS het volgende:

[..]

Fifa heeft daar niks mee te maken
Ow oke ik dacht dat de Fifa overkoepelend was,sorry man
thomASS
 thomASS - zaterdag 04 juni 2011 - 20:55   quote  deeplink  
Ja het heeft idd een link met fifa. Maarja platini van uefa is wel een goeie.
Nenam_tiL
 Nenam_tiL - zaterdag 04 juni 2011 - 21:02   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 20:55 schreef thomASS het volgende:
Ja het heeft idd een link met fifa. Maarja platini van uefa is wel een goeie.
Snap er geen reet meer van,FIFA is overkoepelend over de wereld,maar de Uefa is toch de grootste onder de FIFA.
Je hebt bij wijs van spreken 5 zonen(alle continenten) dan is de Uefa toch de belangrijkste.
Zal wel ik snap het niet meer
remco k
 remco k - zaterdag 04 juni 2011 - 21:57   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 11:51 schreef bla bla bla het volgende:
Dan zal er toch echt een complete competitie zonder verlieswedstrijden moeten worden afgesloten, en dat is Barca nooit gelukt, ook zal er zeker nog een CL bij moeten komen.
bla bla bla
 bla bla bla - zaterdag 04 juni 2011 - 23:23   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 21:57 schreef remco k het volgende:

[..]

Dan zal er toch echt een complete competitie zonder verlieswedstrijden moeten worden afgesloten, en dat is Barca nooit gelukt, ook zal er zeker nog een CL bij moeten komen.
Ja als je het zo bekijkt dan snap ik wel je standpunt maar een CL winnen gaat ook nog wel een keer lukken maar een heel seizoen zonder verlieswedstrijden is in de primera division gewoon niet haalbaar. Maar even los van de prijzen en het aantal overwinningen, ik vind dit barca gewoon het allerbeste als je kijkt hoe snel ze de bal rond kunnen laten gaan en hoe goed het positie spel is dan is dit gewoon het beste team ooit
Benno
 Benno - zaterdag 04 juni 2011 - 23:35   quote  deeplink  
Ik zet mn geld op ajax uit de periode 2012-2018
remco k
 remco k - zaterdag 04 juni 2011 - 23:52   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 23:23 schreef bla bla bla het volgende:

[..]

Ja als je het zo bekijkt dan snap ik wel je standpunt maar een CL winnen gaat ook nog wel een keer lukken maar een heel seizoen zonder verlieswedstrijden is in de primera division gewoon niet haalbaar. Maar even los van de prijzen en het aantal overwinningen, ik vind dit barca gewoon het allerbeste als je kijkt hoe snel ze de bal rond kunnen laten gaan en hoe goed het positie spel is dan is dit gewoon het beste team ooit
Dat dit niet haalbaar zou zijn in de PD ben ik helemaal niet met je eens, kijk voor de grap eens naar de verliespartijen van BArcelona, al die wedstrijden speelden ze met een B elftal..Ik snap wel dat je dit extreem goed vind, dat vind ik ook en geloof me als ik zeg dat ik afgelopen seizoen zo'n 45 wedstrijden van BArca heb gezien, en normaal gesproken 1 x per jaar een potje in Spanje bezoek van ze.. Maar je moet het wel afzetten naar de tijd waarin Ajax speelde, het enige referentiepunt dat we hebben aan die tijd om te vergelijken zal zijn hoe oppermachtig Ajax destijds in Europa was..
amsterdammer113
 amsterdammer113 - zondag 05 juni 2011 - 00:03   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 23:52 schreef remco k het volgende:

[..]

Dat dit niet haalbaar zou zijn in de PD ben ik helemaal niet met je eens, kijk voor de grap eens naar de verliespartijen van BArcelona, al die wedstrijden speelden ze met een B elftal..Ik snap wel dat je dit extreem goed vind, dat vind ik ook en geloof me als ik zeg dat ik afgelopen seizoen zo'n 45 wedstrijden van BArca heb gezien, en normaal gesproken 1 x per jaar een potje in Spanje bezoek van ze.. Maar je moet het wel afzetten naar de tijd waarin Ajax speelde, het enige referentiepunt dat we hebben aan die tijd om te vergelijken zal zijn hoe oppermachtig Ajax destijds in Europa was..
Wel lullen hier, maar niet meer in het CAFE??? Laat je je maten in de steek??
amsterdammer113
 amsterdammer113 - zondag 05 juni 2011 - 00:03   quote  deeplink  
-

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 05 juni 2011 door amsterdammer113 --
remco k
 remco k - zondag 05 juni 2011 - 10:34   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 05 juni 2011 - 00:03 schreef amsterdammer113 het volgende:

[..]

Wel lullen hier, maar niet meer in het CAFE??? Laat je je maten in de steek??
Sorry man..
AFCA***
 AFCA*** - zondag 05 juni 2011 - 11:53   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 04 juni 2011 - 23:23 schreef bla bla bla het volgende:

[..]

En je kan de snelheid van het spel ook niet vergelijken met vroeger, dat is gewoon een algehele ontwikkeling in de sportwereld. Bij alle sporten wordt het niveau gewoon steeds hoger en gaat het spelletje veel sneller, dat is toch logisch?

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zondag 05 juni 2011 door AFCA*** --
joduh
 joduh - zondag 05 juni 2011 - 11:57   quote  deeplink  
cijfers liegen niet man....ajax was groot toen man.....trots op!
remco k
 remco k - zondag 05 juni 2011 - 13:05   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 05 juni 2011 - 11:57 schreef joduh het volgende:
cijfers liegen niet man....ajax was groot toen man.....trots op!
Ajax is groots lamlul, was is verleden tijd en Ajax is de toekomst, Ajax is geen verleden tijd..
joduh
 joduh - zondag 05 juni 2011 - 13:29   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 05 juni 2011 - 13:05 schreef remco k het volgende:

[..]

Ajax is groots lamlul, was is verleden tijd en Ajax is de toekomst, Ajax is geen verleden tijd..
je begrijpt me toch wel,driekwarter????
remco k
 remco k - zondag 05 juni 2011 - 13:57   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 05 juni 2011 - 13:29 schreef joduh het volgende:

[..]

je begrijpt me toch wel,driekwarter????
Nee man, ik heb geen IQ van 146 dus ik snap dat soort dingen niet man..
priscilla
 priscilla - maandag 13 juni 2011 - 19:45   quote  deeplink  
Allemaal goed nieuws die Ajax een warm Hart toe dragen, ik denk dat niet voor niets is geweest dat de bezem door de kast is geweest en de kogel door de Kerk,ook is het niet voor niets,dat nu ter sprake komt dat Ajax absoluut en zonder enige vorm van zelf verrijking de beste ploeg uit de jaren 70 was, Ajax heeft de toon gezet met modern en fris voetbal waar niemand op dat moment vat op kon krijgen met opkomende bacs een subliem middenveld met O,A Neeskens de afjager en die al het vuile werk opknapte voor de gehele voorhoede,een voorhoede die zo goed was dat je daar geen naam aan kunt geven,daar hebben alle teams ver over de landsgrenzen allemaal van mee geprofiteerd. Ajax heeft het moderne voetbal op de kaart gezet,en dat wil Cruiff met het Ajax van nu weer bereiken,want zeg nou eens eerlijk hadden we toen ook al niet en eigen goeie jeugdopleiding met een enkele (vreemdeling)
joduh
 joduh - maandag 13 juni 2011 - 19:48   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 juni 2011 - 19:45 schreef priscilla het volgende:
Allemaal goed nieuws die Ajax een warm Hart toe dragen, ik denk dat niet voor niets is geweest dat de bezem door de kast is geweest en de kogel door de Kerk,ook is het niet voor niets,dat nu ter sprake komt dat Ajax absoluut en zonder enige vorm van zelf verrijking de beste ploeg uit de jaren 70 was, Ajax heeft de toon gezet met modern en fris voetbal waar niemand op dat moment vat op kon krijgen met opkomende bacs een subliem middenveld met O,A Neeskens de afjager en die al het vuile werk opknapte voor de gehele voorhoede,een voorhoede die zo goed was dat je daar geen naam aan kunt geven,daar hebben alle teams ver over de landsgrenzen allemaal van mee geprofiteerd. Ajax heeft het moderne voetbal op de kaart gezet,en dat wil Cruiff met het Ajax van nu weer bereiken,want zeg nou eens eerlijk hadden we toen ook al niet en eigen goeie jeugdopleiding met een enkele (vreemdeling)
1oo% eens ja
AFCA***
 AFCA*** - dinsdag 14 juni 2011 - 15:04   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 13 juni 2011 - 19:45 schreef priscilla het volgende:
ook totaal mee eens! als ze dit weer kunnen bereiken met de nieuwe organisatie dan staan er nog een hoop mooie dingen te gebeuren :D

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 14 juni 2011 door AFCA*** --

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3165
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Het Ajax van de jaren '70 het beste team ooit in Europa

0.0087461