BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: ‘Wie is die Varkenoordgroep dan wel niet joh’

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
hotjumper
 hotjumper - dinsdag 07 juni 2011 - 22:37   quote  deeplink  
bron lunaticnews
quote:

http://www.lunaticnews.nl/nieuws/wie-is-die-varkenoordgroep-dan-wel-niet-jo-1/

Wie is die Varkenoordgroep dan wel niet joh #1
Gepubliceerd op 07 juni 2011 - 20:00

Sinds de FSV in samenhang met alle supportersgeledingen de gesprekken heeft gestaakt zoemt er een vraag over internet. Wie is die Varkenoordgroep dan wel niet joh, en wie denken ze wel niet dat ze zijn om voor mij te praten, zijn gehoorde termen op diverse websites. Om enig licht te laten schijnen op deze groep supporters is een tweeluik opgesteld dat we vandaag achter elkaar publiceren. Niet omdat we ons zelf zo belangrijk vinden, maar omdat supporters -terecht- antwoorden willen. Wie is de Varkenoordgroep en waarom praten ze namens jou als supporter?

De samenstelling van een supportersvertegenwoordiging

Feyenoord is altijd al een zooitje ongeregeld geweest, iedereen is eigenwijs en iedereen heeft een eigen mening. Een mening waar mensen dan ook meestal aan vast blijven houden. Nee met deze beschrijving bedoelen we niet de mensen in het Maasgebouw maar de supporters. Het Legioen van Feyenoord is een enorme groep mensen, waar u als lezer, ook onder valt. Maar het Feyenoord Legioen is eigenlijk ook klein, want honderden kleine groepjes die allemaal hun eigen ding doen dat botst wel eens. Bij Feyenoord is geen ruimte voor een Capo, of een of andere malloot met een megafoon die bepaald wat de rest van de tribune wel of niet moet doen. Per definitie zal dat nooit werken want wie is hij dan wel niet met zijn grote muil, sommige supporters hebben wel meer aanzien dan de rest. Dit is niet omdat ze bijzonder zijn qua postuur of qua lengte-strafblad maar omdat ze veel tijd steken in Feyenoord, veel meer dan alle anderen.

Deze mensen zitten in elke groep onder de supporters. Elk vak in het stadion heeft een mafkees die behoort tot de kleine groep mensen die bijvoorbeeld jaarlijks de ALV van de FSV bezoekt. Deze mensen kennen ook net wat meer mensen, niet omdat ze dat willen maar omdat dat zo gegroeid is. Hun passie en enthousiasme voor Feyenoord brengt ze bij elkaar, en dat trekt weer ander volk aan. Spelers, trainers, supporters, journalisten, sponsoren en investeerders In de media suggereert men weleens dat dit de harde kern is, afhankelijk van de definitie die je hanteert mag je het zo misschien wel betitelen. Deze groep bestaat uit jong en oud, gek en gezond, groot en klein en wat zorgt dat ze met elkaar verbonden zijn is de buitensporige liefde voor Feyenoord. Dat deze groep uit een bonte verzameling supporters bestaat is moge duidelijk zijn. Er zijn bestuursleden van de FSV , bestuursleden van het Legioen, een registeraccountant en een advocaat met een S.C.F-tatoeage, supporters met een FIIIR-tatoeage die een eigen zaak hebben, de oude mannen met loopstokken, fanatieke supporters met topfuncties, pet en sjaals, FR12 Crew, Lunatic News redactie, leden en sfeer supporters van de FRL en het TIFO Team. Natuurlijk zijn er ook supporters bij van de hakbrigade en het ruigere sloopwerk. Feyenoord hamert hier graag op, probeert de gehele groep over één kam te scheren en in hoekjes te zetten, maar dat was vroeger. Nu vormen deze 75 supporters met elkaar 1 BLOK. Wij zijn en blijven supporters die maar 1 ding willlen: Trots zijn op Feyenoord, wij vragen inzet op het veld en af een toe een prijs niets meer en niet minder.

In 2010 is er aan deze groep de naam Varkenoordgroep gegeven. Nadat een aantal supporters een aantal keer overleg heeft gehad op Varkenoord met investeerders en de directie van Feyenoord. Deze groep supporters maakt zich zorgen over Feyenoord. En dan niet alleen over de sportieve resultaten, maar vooral over de toekomst van de club. Onze club! Juist doordat er van alle voorgaande bloedgroepen uit Het Legioen een supporter meepraat komen alle meningen ten aanzien van bepaalde zaken naar boven. Hierdoor kan de Varkenoordgroep goed inschatten wat de gevolgen kunnen zijn van beslissingen of meningen die de groep naar buiten brengt.

Als laatste willen we benadrukken dat wij als Varkenoordgroep niet heilig zijn, en wellicht schaar jij je als lezer nu helemaal niet achter deze groep omdat je jezelf niet kan identificeren met ons. Wij geloven in elk geval dat we gezamenlijk wél het allergrootste gedeelte van Het Legioen vertegenwoordigen dat actief met Feyenoord bezig is. Maar mocht jij, jezelf hier nog altijd niet in kunnen vinden: Aan het begin van volgend seizoen zal de Feyenoord Supportersvereniging een forumavond houden. De Varkenoordgroep is geen geheim genootschap in mystiek gehuld, een ieder die zich geroepen voelt mag en kan die avond komen om met zijn of haar mening de Varkenoordgroep verder te complementeren.
verder uit de laatste HiH

VGenhetclubbelang1-620x899.jpg
fer1971
 fer1971 - dinsdag 07 juni 2011 - 22:47   quote  deeplink  
FEYENOORD is naar de klote
Dit duurt lang voordat we er weer bovenop komen

Gotver we kunnen niet eens spelers halen. Straks wordt weer Wijnaldum voor een appel en een ei verkocht.

Wat een klote beleid bij mijn cluppie
kevin12
 kevin12 - dinsdag 07 juni 2011 - 22:50   quote  deeplink  
@ fer je hebt gelijk! tijd voor actie
Leon FR1908
 Leon FR1908 - dinsdag 07 juni 2011 - 22:52   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 07 juni 2011 - 22:50 schreef kevin12 het volgende:
@ fer je hebt gelijk! tijd voor actie
moet jij niet gaan pitten Kevin,of is 12 je huisnummer..
STS
 STS - dinsdag 07 juni 2011 - 22:52   quote  deeplink  
En toch denk ik dat het grootste lek inmiddels wel gedicht is hoor.
Laat MvG lekker zn werk doen
FR-Henk
 FR-Henk - woensdag 08 juni 2011 - 00:37   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 07 juni 2011 - 22:52 schreef Leon FR1908 het volgende:

[..]

moet jij niet gaan pitten Kevin,of is 12 je huisnummer..
Hahahaha!

Maar echt...Nu er even weer een zweem van rampspoed (suppgeledingen vs. bestuur) actueel wordt komen er ineens allerlei eendagsposters op dit Forum.

Vreemd? Ramptoerisme? Belang?
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 01:21   quote  deeplink  
On topic. Het is idd iig nu wel duidelijk hoe die VG in elkaar steekt.

Blijft nog steeds de vraag of die brief aan de Feyenoord-directie (januari?) over het gesprek Mario-Van Hanegem, lozen van Beenhakker, aanpakken bepaalde spelers echt door deze groep is geschreven.

Als dat zo is, bemoeien ze zich veel te veel met het technische beleid en hebben ze een valse start gehad.
Als het niet zo is, dan is de briefwaarin het vertrouwen wordt opgezegd een geslaagde eerste grote actie.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 08 juni 2011 door de flh --
Els
 Els - woensdag 08 juni 2011 - 07:31   quote  deeplink  
Ze geven zelf aan dat ze die brief in januari hebben opgesteld. Of de inspiratie daarvoor toen voornamelijk onder emotionele hoogspanning is ontstaan, is waarschijnlijk, maar voor mij onbekend. Ik vind de eisen die erin staan buitengewoon onfatsoenlijk, en Feyenoord heeft alle recht om die eisen naast zich neer te leggen. Supporters kunnen in mij ogen gehoord worden over beleidskwesties, maar kunnen natuurlijk niet de dienst uitmaken als het gaat om personeelsbeleid. Het jammere is, dat als ik al hun teksten en brieven lees, het echt geen domme jongens lijken, en ze hele goede punten ter tafel brengen. Alleen die toon dan....

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 08 juni 2011 door Els --
STS
 STS - woensdag 08 juni 2011 - 09:13   quote  deeplink  
Beste FR-Henk

Dit betrof inderdaad mijn eerste postje, maar ik ben van plan om nog wel eens vaker langs te komen hoor.
En wat belangen betreft, het enige belang van mijn kant is dat ik binnenkort weer naar de Kuip kan met die kleine van me en dan genieten van een mooi potje voetbal.

Lijkt mij niet zo vreemd.
KKL
 KKL - woensdag 08 juni 2011 - 09:16   quote  deeplink  
In de laatste HiH staat een zeer interessant interview met Edward van Cuilemborg.

Ook hij slaat de spijker op z'n kop mbt hoe het binnen Feyenoord aan toegaat.
Schokkerend (wederom) om te lezen.
FR-Elmo
 FR-Elmo - woensdag 08 juni 2011 - 09:25   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 09:16 schreef KKL het volgende:
In de laatste HiH staat een zeer interessant interview met Edward van Cuilemborg.

Ook hij slaat de spijker op z'n kop mbt hoe het binnen Feyenoord aan toegaat.
Schokkerend (wederom) om te lezen.
wat was de strekking van het verhaal dan?
plannetje
 plannetje - woensdag 08 juni 2011 - 09:54   quote  deeplink  
doe mij maar een abramovic....
KKL
 KKL - woensdag 08 juni 2011 - 10:36   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 09:25 schreef FR-Douwe het volgende:

[..]

wat was de strekking van het verhaal dan?
Het is een heel groot interview waar oa wordt besproken dat binnen de Feyenoord organisatie niet ÉÉN gedachten is maar dat er heel veel verschillende stromingen binnen de club zijn met totaal andere denkwijzes.
Zodoende zal Feyenoord nooit een stap verder komen omdat niemand met hetzelfde bezig is.

Zeer interssant interview.
de kromme2
 de kromme2 - woensdag 08 juni 2011 - 10:44   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 07:31 schreef Els het volgende:
Ze geven zelf aan dat ze die brief in januari hebben opgesteld. Of de inspiratie daarvoor toen voornamelijk onder emotionele hoogspanning is ontstaan, is waarschijnlijk, maar voor mij onbekend. Ik vind de iesen die erin staan buitengewoon onfatsoenlijk, en Feyenoord heeft alle recht om die eisen naast zich neer te leggen. Supporters kunnen in mij ogen gehoord worden over beleidskwesties, maar kunnen natuurlijk niet de dienst uitmaken als het gaat om personeelsbeleid. Het jammere is, dat als ik al hun teksten en brieven lees, het echt geen domme jongens lijken, en ze hele goede punten ter tafel brengen. Alleen die toon dan....
preceis Els,
Ik begrijp de heisa op dit moment ook niet. Mosterd na de maaltijd.
Vlaar en de Vrij tekenen bij, Wijnaldum en Fer hopelijk ook. Cisse en Fernandez weer fit. Kom op nou, laten we er gewoon achter blijven staan. We kruipen uit een heel diep dal en dan beginnen de supporters ineens brieven te sturen. Waar slaat dat op. Dat de CFO - die mede aan de basis van de financiele teringzooi staat, en zeker niet genoeg tegengas heeft gegeven - weg moet is wat anders, dat gaat echt nog wel gebeuren. Alles op zijn tijd.
KKL
 KKL - woensdag 08 juni 2011 - 10:46   quote  deeplink  
alles op z'n tijd?

hoeveel langer moet dit nog duren?
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - woensdag 08 juni 2011 - 11:45   quote  deeplink  
Goede vraag!
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 12:51   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 10:46 schreef KKL het volgende:
alles op z'n tijd?

hoeveel langer moet dit nog duren?
Klopt. Ik vind de timing eigenlijk wel prima zo. Zo'n bericht komt namelijk altijd op een klotemoment.

Nu kan alleen de TD er last van hebben bij de samenstelling van de selectie. En iedereen kan wel zien dat hij juist de persoon is, die het minst geraakt wordt door de brief.

quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 07:31 schreef Els het volgende:
Ze geven zelf aan dat ze die brief in januari hebben opgesteld. Of de inspiratie daarvoor toen voornamelijk onder emotionele hoogspanning is ontstaan, is waarschijnlijk, maar voor mij onbekend. Ik vind de iesen die erin staan buitengewoon onfatsoenlijk, en Feyenoord heeft alle recht om die eisen naast zich neer te leggen. Supporters kunnen in mij ogen gehoord worden over beleidskwesties, maar kunnen natuurlijk niet de dienst uitmaken als het gaat om personeelsbeleid. Het jammere is, dat als ik al hun teksten en brieven lees, het echt geen domme jongens lijken, en ze hele goede punten ter tafel brengen. Alleen die toon dan....
@ Els. De stukken die naar buiten zijn gekomen geven idd de indruk, dat het een kwalitatief sterke groep is met financieel en strategisch inzicht. En nog erg goed geïnformeerd ook.. Die toon mag idd wel anders, maar dat is nog niet mijn grootste zorg.

Mijn probleem met deze groep zit vooral in hun bemoeizucht. Dit gedrag zie ik ook steeds meer bij de VvF. Ze bemoeien zich idd veel te veel met het personeelsbeleid, maar óók met het technische beleid. Daar hebben ze idd alle recht toe, de vraag is alleen of beleidsvorming bij Feyenoord op deze manier niet volledig ontspoort..

De VG én de VvF (het liefst samen) zouden eigenlijk criteria horen op stellen wat zij onder een top-sport-klimaat verstaan. Op basis van die criteria zou er evt afgerekend kunnen worden met personen.

Het jarenlange financiële wanbeleid zou makkelijk één van die criteria kunnen zijn. De brief waarin het vertrouwen wordt opgezegd is daarmee net zo terecht, als de brief van januari onterecht was.
de kromme2
 de kromme2 - woensdag 08 juni 2011 - 13:30   quote  deeplink  
Ik begrijp gewoon deze nieuwe onrust niet. waarom ?
En waarom nu ?

Het gaat toch iets beter (slechter kon ook niet, maar ok).
Als we willen dat sleutelspelers bijtekenen, dan helpt deze nieuwe onrust ook niet.

Jacobs gaat echt wel weg. Hij moet wel een ongelooflijk bord voor zijn kop hebben wil ie nu nog blijven zitten.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 08 juni 2011 door de kromme2 --
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 13:37   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 13:30 schreef de kromme2 het volgende:
Ik begrijp gewoon deze nieuwe onrust niet. waarom ?
En waarom nu ?

Het gaat toch iets beter (slechter kon ook niet, maar ok).
Als we willen dat sleutelspelers bijtekenen, dan helpt deze nieuwe onrust ook niet.

Jacobs gaat echt wel weg. Hij moet wel een ongelooflijk bord voor zijn kop hebben wil ie nu nog blijven zitten.
Het gaat niet om alleen om Jacobs, maar ook juist om de RvC.

En nog veel belangrijker, het gaat om de cultuur binnen de club dat zulke wanprestaties gewoon niet getolereerd worden.. Lijkt me logisch toch? Timing is ook logisch want het seizoen is afgelopen dus de onrust beïnvloedt niet het spel..

Lees gewoon die brieven op een neutrale manier, dan zit je minder snel met dit soort vragen.
de kromme2
 de kromme2 - woensdag 08 juni 2011 - 13:56   quote  deeplink  
ok jongen, dat de voorz rvc ook moet oprotten ben ik het trouwens mee eens: bouwfraudeur, wegwezen.

Jacobs: meeloper, geen ruggengraat, niet genoeg tegengas gegeven: Titel CFO onwaardig, dus wegwezen.

Ik zou alleen zo graag eens rust in de tent willen en goede resultaten op het veld.
Talent genoeg (godzijdank, is het enige dat we nog hebben: de jeugdopleiding).
Feyenoord till i die
 Feyenoord till i die - woensdag 08 juni 2011 - 14:11   quote  deeplink  
Dat is maar goed ook wat die jeugdopleiding betreft!
Stylzz
 Stylzz - woensdag 08 juni 2011 - 16:41   quote  deeplink  
Joh Feyenoord doet er toch geen reet mee.
FR-Henk
 FR-Henk - woensdag 08 juni 2011 - 16:46   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 16:41 schreef Stylzz het volgende:
Joh Feyenoord doet er toch geen reet mee.
Staat gelijk aan opheffen zeker?
Stylzz
 Stylzz - woensdag 08 juni 2011 - 16:50   quote  deeplink  
Ik heb een heel negatief beeld bij de acties die nu ingezet zijn.
Ik denk dat dit een hoop ellende gaat opleveren en dat we nog verder wegzakken dan ooit.
Milo
 Milo - woensdag 08 juni 2011 - 17:10   quote  deeplink  
een dikke vette bom op het maasgebouw!
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 17:11   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 16:50 schreef Stylzz het volgende:
Ik heb een heel negatief beeld bij de acties die nu ingezet zijn.
Ik denk dat dit een hoop ellende gaat opleveren en dat we nog verder wegzakken dan ooit.
Normaal gesproken roep je eerst een paar maanden massaal dat ze moeten oprotten.. die mogelijkheid is er nu niet.. ik zou ook echt niet weten waar dit naar toe moet.

Compromis lijkt me het beste. Deel van de RvC (waaronder iig van Wel) + Jacobs lijkt me haalbaar.

Daarbij kan je ook nog de mogelijkheid onderzoeken om een schadeclaim in te dienen tegen Wotte, Bosz en Woerts persoonlijk wegens wanbestuur, bijv via artikel 2:9 BW

bron: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/artikel9

art 2:9 BW
Artikel 9 Burgerlijk Wetboek Boek 2

Boek 2. Rechtspersonen

Titel 1. Algemene bepalingen

Artikel 9
Elke bestuurder is tegenover de rechtspersoon gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuurders behoort, is ieder van hen voor het geheel aansprakelijk terzake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.

bron: http://www.blenheim.nl/bestuurdersaansprakelijkheid.html

Aansprakelijkheid van bestuurders - bestuurdersaanprakelijkheid
Volgens het Burgerlijk Wetboek is een rechtspersoon voor wat het vermogensrecht betreft gelijk aan natuurlijke personen, tenzij uit de wet het tegendeel voortvloeit. Een rechtspersoon heeft rechten en verplichtingen en heeft een eigen, afgescheiden vermogen. Deze rechten kan zij afdwingen zoals een natuurlijke persoon dat ook kan, en aan de plichten kan zij worden gehouden. Een rechtspersoon kan echter zelf geen (feitelijke) handelingen verrichten. Daarvoor is altijd de tussenkomst van (uiteindelijk) natuurlijke personen vereist.

De wet en de statuten van de rechtspersoon bepalen wie er primair met de taak van het handelen namens de rechtspersoon is belast, en wie de vennootschap kan vertegenwoordigen. Dat is het bestuur van de rechtspersoon en, voor wat het laatste betreft ook in beginsel iedere bestuurder. Daarnaast kunnen de binnen de rechtspersoon daartoe bevoegde organen (bijvoorbeeld de aandeelhouders of ledenvergadering) anderen aanwijzen die bevoegd zijn om namens de rechtspersoon te handelen en het vermogen van de rechtspersoon te binden.

Worden door anderen dan het bestuur bestuursdaden verricht, dan worden zij voor wat dat betreft met bestuurders gelijkgesteld.
Zij dragen verantwoordelijkheid voor hun daden en zijn onder omstandigheden ook aansprakelijk. Hetzelfde geldt voor diegene die zich als niet-bestuurder als ware hij bestuurder zich met de gang van zaken binnen de vennootschap bemoeit. Ook deze feitelijke leidinggever kan onder omstandigheden aansprakelijk zijn.
Doorgaans is echter het bestuur van de rechtspersoon verantwoordelijk voor de handelingen voor en namens de rechtspersoon en waarom correct verloop van de interne procedures en besluitvorming die aan een handeling voorafgaan, of behoren te gaan.
De wet bevat een aantal bepalingen die specifieke verplichtingen aan het bestuur opdragen. Ook de statuten kunnen bepalingen bevatten die de bevoegdheden en verplichting van het bestuur uitbreiden of beperken. Daarnaast is ook in de rechtspraak nadere invulling aan de inhoud van de bestuurstaak gegeven.
Zij die rechtshandelingen plegen namens de rechtspersoon verbinden in beginsel dus niet zichzelf maar de rechtspersoon die zij besturen.
Toch kan uit die handelingen een aansprakelijkheid van die bestuurder in persoon voortvloeien.
Er is dan sprake van bestuurdersaansprakelijkheid. De term bestuurdersaansprakelijkheid wordt gebruikt voor twee, op zichzelf verschillende vormen van aansprakelijkheid.

Interne en externe aansprakelijkheid van bestuurders

De eerste is de interne aansprakelijkheid.
Dat is de aansprakelijkheid die voortvloeit uit de relatie die de bestuurder heeft met de rechtspersoon en de verplichtingen die de bestuurder uit dien hoofde jegens de vennootschap heeft. Wanneer de bestuurder met zijn handelen de vennootschap schade berokkent, is hij daarvoor onder omstandigheden aansprakelijk.

De tweede vorm van aansprakelijkheid is de externe aansprakelijkheid. De bestuurder is dan veelal naast de rechtspersoon aansprakelijk jegens derden voor schade die zij lijden als gevolg van het handelen van de bestuurder.

Interne bestuurdersaansprakelijkheid

In artikel 2:9 BW is bepaald dat elke bestuurder tegenover de rechtspersoon is gehouden tot een behoorlijke vulling van hem opgedragen taak. Inmiddels heeft de Hoge Raad bepaald dat de aansprakelijkheid uit hoofde van artikel 2:9 BW alleen intreedt indien er sprake is van een ernstig verwijtbaar onbehoorlijke taakvervulling.
Hierbij wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de aard van de door de rechtspersoon uitgeoefende activiteiten en andere in aanmerking te nemen omstandigheden.
Handelingen in strijd met wettelijke, statutaire of andere regels die de rechtspersoon beoogt te beschermen, zullen in zijn algemeenheid onbehoorlijke taakvervulling opleveren.

Hiervan kan - niet uitsluitend - in onder meer de volgende gevallen sprake zijn:

het onttrekken van middelen aan de rechtspersoon, bijvoorbeeld door daar over te beschikken als ware het privé vermogen
het vermengen van privé zaken met zaken van de rechtspersoon, het aandoen van concurrentie aan de vennootschap en met name het ondergeschikt maken van het vennootschapsbelang aan privé belangen of belangen van anderen
het onbevoegd verbinden van de rechtspersoon aan derden
het nemen van onnodig grote financiële risicos, het nemen van beslissingen met verregaande financiële consequenties zonder behoorlijke voorbereiding en het aangaan van transacties die de financiële spankracht van de rechtspersoon aanmerkelijk te buiten gaan, bijvoorbeeld door onverantwoordelijke hoofdelijke aansprakelijkheidsstellingen
het niet voorkomen of tegengaan van onderkapitalisatie of van een slechte "debt equity ratio" en het verwaarlozen van de kredietbewaking
het niet afsluiten van de gebruikelijke verzekeringen.
Onbehoorlijke taakvervulling door een bestuurder in de zin van artikel 2:9 BW

Zodra sprake is van onbehoorlijke taakvervulling door een bestuurder, zijn in beginsel alle bestuurders hoofdelijk aansprakelijk.
Ook bij een meerhoofdig bestuur blijft gelden dat de aansprakelijkheid van artikel 2:9 BW alleen die bestuurders treft die persoonlijk een ernstig verwijt kan worden gemaakt.
Iedere bestuurder is afzonderlijk verantwoordelijk voor zijn aandeel in het bestuur en dus in het beleid2. De aansprakelijkheid van de bestuurder jegens de rechtspersoon wegens onbehoorlijk bestuur ontstaat rechtstreeks uit de wet.

Het volgens van een op artikel 2:9 gebaseerde (aansprakelijkheids) procedure vereist geen besluit van de rechtspersoon tot aansprakelijkstelling.
De vordering is ontvankelijk indien ingesteld door iemand die bevoegd is de rechtspersoon in rechte te vertegenwoordigen.
In het Burgerlijk Wetboek is vastgelegd dat hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, verplicht is de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden. Dit is een heel breed toepasbaar artikel: er hoeft geen sprake te zijn van enige functionele of contractuele relatie.
Daar staat wel tegenover dat het in het algemeen niet eenvoudig is te bewijzen dat er sprake is van een onrechtmatige daad.

Een benadeelde crediteur (die geen contractspartij is) kan dus toch proberen de actie uit artikel 2:9 BW te combineren met een actie uit onrechtmatige daad (6:162 BW).
Dit kan echter alleen indien de wanprestatie van de betrokken bestuurder was gericht op benadeling van de derde, hetgeen bijvoorbeeld het geval is als de bestuurder een lening afsluit terwijl hij weet dat de rechtspersoon haar verplichtingen niet na kan komen gezien de deplorabele financiële situatie waarin de rechtspersoon zich bevindt.

Een andere manier om de aansprakelijke bestuurder te betrekken is door het leggen van conservatoir of executoriaal derdenbeslag onder die bestuurder.
Zon beslag kan al voorafgaan aan de procedure worden gelegd, bijvoorbeeld als de schuldeiser vreest dat de rechtspersoon als gevolg van het onbehoorlijke bestuur onvoldoende verhaal zal bieden.

Na het leggen van zon derdenbeslag zal de bestuurder onder meer moeten verklaren of hij al dan niet iets aan de rechtspersoon verschuldigd is of zal worden. Indien de inzet van een vordering tot schadevergoeding is, zal de bestuurder zijn aansprakelijkheid natuurlijk betwisten, en zal hij verklaren niets verschuldigd te zijn. In zon geval moet een procedure worden gevoerd over de vraag of de bestuurder iets aan de vennootschap verschuldigd is uit hoofde van zijn onbehoorlijke taakvervulling.

Externe bestuurdersaansprakelijkheid

In het geval van externe aansprakelijkheid is de bestuurder veelal naast de rechtspersoon aansprakelijk jegens derden voor schade die zij lijden als gevolg van het handelen van de bestuurder. Er zijn twee manieren om de handelende bestuurder van een rechtspersoon persoonlijk aan te spreken voor zijn handelen ten opzichte van derden die in contact treden of komen met rechtspersoon te weten:

doorbraak
oneigenlijke doorbraak.
Van doorbraak is sprake indien de rechtspersoon door de bestuurder wordt misbruikt, louter en alleen om persoonlijke aansprakelijkheid te voorkomen. De schuldeisers worden aldus benadeeld aangezien de rechtspersoon zelf geen verhaal biedt en de door hun geleverde prestatie ten goede komt aan de handelende persoon, c.q. bestuurder.
Artikel 2:11 BW omvat een bepaling die "door de rechtspersoon heenkijkt" en de handelende persoon vereenzelvigt, c.q. gelijkstelt met de rechtspersoon.
Op grond van dat artikel berust de aansprakelijkheid van een rechtspersoon als bestuurder van een andere rechtspersoon tevens hoofdelijk op ieder die ten tijde van het ontstaan van de aansprakelijkheid van de rechtspersoon daarvan bestuurder is.

Rechtvaardiging hiervoor dient te worden gezocht in de "redelijkheid en billijkheid". Het zou rechtens onaanvaardbaar zijn het identiteitsverschil in zulke gevallen te handhaven.

Van oneigenlijke doorbraak is sprake wanneer de handelende persoon/bestuurder wordt geacht verantwoordelijk te zijn voor het niet nakomen door de rechtspersoon van diens verplichtingen. Dit wordt de handelende bestuurder aangerekend als een onrechtmatige daad. De handelende persoon wordt hierbij dus niet gekwalificeerd als contractspartij.

Aan persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders van de rechtspersoon op grond van artikel 6:162 BW worden echter zeer zware eisen gesteld.
De aansprakelijk gestelde bestuurder moet zelf namelijk ook een ernstig verwijt van het onrechtmatig handelen van de rechtspersoon kunnen worden gemaakt. De bestuurder(s) moet(en) ook zelf hebben gehandeld in strijd met de zorgvuldigheid die zij naar verkeersnormen persoonlijk jegens de benadeelde in acht hadden moeten nemen. De feiten en omstandigheden van het geval zijn steeds doorslaggevend. Er zal bijvoorbeeld moeten worden aangetoond dat de bestuurder handelde in strijd met de zorgvuldigheid die hij persoonlijk jegens een derde in acht behoort te nemen.

In sommige gevallen geeft de wet een vermoeden van aansprakelijkheid. In geval van faillissement is bijvoorbeeld in artikel 2:248 lid 1 BW bepaald dat iedere bestuurder jegens de boedel aansprakelijk is voor het bedrag van de schulden, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement.
De wet vermoedt dat sprake is van onbehoorlijke taakvervulling als er geen boekhouding is bijgehouden (artikel 2:10 BW) of als de jaarrekening niet tijdig is gepubliceerd (artikel 2:394 BW).
In dit geval wordt de bewijslast omgedraaid: de bestuurder is aansprakelijk, behoudens tegenbewijs.

Functionarissen van de rechtspersonen kunnen dus op grond van hun eigen onrechtmatige daad aansprakelijk zijn voor door de rechtspersonen onbetaald gelaten schulden uit rechtshandelingen. Hieronder vallen bijvoorbeeld het al te lichtvaardig ten name van de rechtspersoon schulden aangaan, het ten onrechte kredietwaardigheid van de rechtspersoon voorwenden of betaling van schuldeisers belemmeren, verhinderen of welbewust zonder geldig reden weigeren. Jurisprudentie wijst uit dat deze persoonlijke aansprakelijkheid alleen intreedt indien de bestuurder bij het aangaan van de schuld al weet of redelijkerwijs behoort te begrijpen dat de rechtspersoon niet of niet binnen een redelijke termijn aan zijn verplichtingen zal kunnen voldoen en geen verhaal zal bieden voor de voorzienbare schade die de schuldeiser ten gevolge van die wanprestatie zal leiden.
Voorts kan uit het arrest Alberda Jelgersma worden afgeleid dat ook een moedervennootschap onder omstandigheden onrechtmatig jegens de schuldeisers van haar dochtervennootschap handelt, als zij onder meer toelaat dat de dochtervennootschap nieuwe schulden aangaat terwijl zij weet of behoort te begrijpen dat deze nieuwe schuldeisers geen of onvoldoende verhaal zullen vinden. Vaak heeft de moeder de dochter ook (met zekerheden) gefinancierd.

Bewijs van het feit dat de bestuurder ten tijde van het aangaan van de overeenkomst al wist of redelijkerwijze moest weten dat de rechtspersoon niets zou kunnen nakomen, is niet eenvoudig, doch kan bijvoorbeeld worden geleverd indien er sprake is geweest van het wekken van een schijn van kredietwaardigheid.
In het arrest Romme-Bakker is de bewijslast van de gedupeerde aanmerkelijk verlicht.

Er kunnen zich volgens de Hoge Raad gevallen voordoen waarin uit de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeit dat de bewijslast ten laste van zon zeggenschapsverhouding wordt omgekeerd.
Er was door eiser voldoende gemotiveerd gesteld en door gedaagde niet of niet gemotiveerd betwist dat ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst de vennootschap zelf niet (in voldoende mate) over financiële middelen beschikte om haar verplichtingen uit die overeenkomst te voldoen maar daarvoor afhankelijk was van haar daartoe door een andere, door haar zelf (en dus indirect door de aangesproken bestuurder) beheerste vennootschap ter beschikking te stellen middelen.

Vereenzelviging

Vooral in aansprakelijkheidskwesties wordt regelmatig een beroep gedaan op vereenzelviging.
Dit houdt in een uitbreiding van de voor verhaal van vorderingen vereiste identiteit of eenheid van schuldenaar en uit te winnen goed. Veelal is de rechter alleen in uitzonderingsgevallen bereid direct verhaal onder een derde toe te staan. Bestanddelen van het vermogen van een derde kunnen worden uitgewonnen als het feitelijk gaat om goederen van de schuldenaar zelf. Het gaat hierbij om gevallen waarin het onderbrengen van vermogensbestanddelen van de schuldenaar in een met name te hebben verbonden rechtspersoon iedere reële betekenis mist.
Milo
 Milo - woensdag 08 juni 2011 - 17:13   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:11 schreef de flh het volgende:

[..]

Normaal gesproken roep je eerst een paar maanden massaal dat ze moeten oprotten.. die mogelijkheid is er nu niet.. ik zou ook echt niet weten waar dit naar toe moet.

Compromis lijkt me het beste. Deel van de RvC (waaronder iig van Wel) + Jacobs lijkt me haalbaar.

Daarbij kan je ook nog de mogelijkheid onderzoeken om een schadeclaim in te dienen tegen Wotte, Bosz en Woerts persoonlijk wegens wanbestuur, bijv via artikel 2:9 BW

bron: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/artikel9

art 2:9 BW
Artikel 9 Burgerlijk Wetboek Boek 2

Boek 2. Rechtspersonen

Titel 1. Algemene bepalingen

Artikel 9
Elke bestuurder is tegenover de rechtspersoon gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuurders behoort, is ieder van hen voor het geheel aansprakelijk terzake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.

bron: http://www.blenheim.nl/bestuurdersaansprakelijkheid.html

Aansprakelijkheid van bestuurders - bestuurdersaanprakelijkheid
Volgens het Burgerlijk Wetboek is een rechtspersoon voor wat het vermogensrecht betreft gelijk aan natuurlijke personen, tenzij uit de wet het tegendeel voortvloeit. Een rechtspersoon heeft rechten en verplichtingen en heeft een eigen, afgescheiden vermogen. Deze rechten kan zij afdwingen zoals een natuurlijke persoon dat ook kan, en aan de plichten kan zij worden gehouden. Een rechtspersoon kan echter zelf geen (feitelijke) handelingen verrichten. Daarvoor is altijd de tussenkomst van (uiteindelijk) natuurlijke personen vereist.

De wet en de statuten van de rechtspersoon bepalen wie er primair met de taak van het handelen namens de rechtspersoon is belast, en wie de vennootschap kan vertegenwoordigen. Dat is het bestuur van de rechtspersoon en, voor wat het laatste betreft ook in beginsel iedere bestuurder. Daarnaast kunnen de binnen de rechtspersoon daartoe bevoegde organen (bijvoorbeeld de aandeelhouders of ledenvergadering) anderen aanwijzen die bevoegd zijn om namens de rechtspersoon te handelen en het vermogen van de rechtspersoon te binden.

Worden door anderen dan het bestuur bestuursdaden verricht, dan worden zij voor wat dat betreft met bestuurders gelijkgesteld.
Zij dragen verantwoordelijkheid voor hun daden en zijn onder omstandigheden ook aansprakelijk. Hetzelfde geldt voor diegene die zich als niet-bestuurder als ware hij bestuurder zich met de gang van zaken binnen de vennootschap bemoeit. Ook deze feitelijke leidinggever kan onder omstandigheden aansprakelijk zijn.
Doorgaans is echter het bestuur van de rechtspersoon verantwoordelijk voor de handelingen voor en namens de rechtspersoon en waarom correct verloop van de interne procedures en besluitvorming die aan een handeling voorafgaan, of behoren te gaan.
De wet bevat een aantal bepalingen die specifieke verplichtingen aan het bestuur opdragen. Ook de statuten kunnen bepalingen bevatten die de bevoegdheden en verplichting van het bestuur uitbreiden of beperken. Daarnaast is ook in de rechtspraak nadere invulling aan de inhoud van de bestuurstaak gegeven.
Zij die rechtshandelingen plegen namens de rechtspersoon verbinden in beginsel dus niet zichzelf maar de rechtspersoon die zij besturen.
Toch kan uit die handelingen een aansprakelijkheid van die bestuurder in persoon voortvloeien.
Er is dan sprake van bestuurdersaansprakelijkheid. De term bestuurdersaansprakelijkheid wordt gebruikt voor twee, op zichzelf verschillende vormen van aansprakelijkheid.

Interne en externe aansprakelijkheid van bestuurders

De eerste is de interne aansprakelijkheid.
Dat is de aansprakelijkheid die voortvloeit uit de relatie die de bestuurder heeft met de rechtspersoon en de verplichtingen die de bestuurder uit dien hoofde jegens de vennootschap heeft. Wanneer de bestuurder met zijn handelen de vennootschap schade berokkent, is hij daarvoor onder omstandigheden aansprakelijk.

De tweede vorm van aansprakelijkheid is de externe aansprakelijkheid. De bestuurder is dan veelal naast de rechtspersoon aansprakelijk jegens derden voor schade die zij lijden als gevolg van het handelen van de bestuurder.

Interne bestuurdersaansprakelijkheid

In artikel 2:9 BW is bepaald dat elke bestuurder tegenover de rechtspersoon is gehouden tot een behoorlijke vulling van hem opgedragen taak. Inmiddels heeft de Hoge Raad bepaald dat de aansprakelijkheid uit hoofde van artikel 2:9 BW alleen intreedt indien er sprake is van een ernstig verwijtbaar onbehoorlijke taakvervulling.
Hierbij wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld de aard van de door de rechtspersoon uitgeoefende activiteiten en andere in aanmerking te nemen omstandigheden.
Handelingen in strijd met wettelijke, statutaire of andere regels die de rechtspersoon beoogt te beschermen, zullen in zijn algemeenheid onbehoorlijke taakvervulling opleveren.

Hiervan kan - niet uitsluitend - in onder meer de volgende gevallen sprake zijn:

het onttrekken van middelen aan de rechtspersoon, bijvoorbeeld door daar over te beschikken als ware het privé vermogen
het vermengen van privé zaken met zaken van de rechtspersoon, het aandoen van concurrentie aan de vennootschap en met name het ondergeschikt maken van het vennootschapsbelang aan privé belangen of belangen van anderen
het onbevoegd verbinden van de rechtspersoon aan derden
het nemen van onnodig grote financiële risicos, het nemen van beslissingen met verregaande financiële consequenties zonder behoorlijke voorbereiding en het aangaan van transacties die de financiële spankracht van de rechtspersoon aanmerkelijk te buiten gaan, bijvoorbeeld door onverantwoordelijke hoofdelijke aansprakelijkheidsstellingen
het niet voorkomen of tegengaan van onderkapitalisatie of van een slechte "debt equity ratio" en het verwaarlozen van de kredietbewaking
het niet afsluiten van de gebruikelijke verzekeringen.
Onbehoorlijke taakvervulling door een bestuurder in de zin van artikel 2:9 BW

Zodra sprake is van onbehoorlijke taakvervulling door een bestuurder, zijn in beginsel alle bestuurders hoofdelijk aansprakelijk.
Ook bij een meerhoofdig bestuur blijft gelden dat de aansprakelijkheid van artikel 2:9 BW alleen die bestuurders treft die persoonlijk een ernstig verwijt kan worden gemaakt.
Iedere bestuurder is afzonderlijk verantwoordelijk voor zijn aandeel in het bestuur en dus in het beleid2. De aansprakelijkheid van de bestuurder jegens de rechtspersoon wegens onbehoorlijk bestuur ontstaat rechtstreeks uit de wet.

Het volgens van een op artikel 2:9 gebaseerde (aansprakelijkheids) procedure vereist geen besluit van de rechtspersoon tot aansprakelijkstelling.
De vordering is ontvankelijk indien ingesteld door iemand die bevoegd is de rechtspersoon in rechte te vertegenwoordigen.
In het Burgerlijk Wetboek is vastgelegd dat hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, verplicht is de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden. Dit is een heel breed toepasbaar artikel: er hoeft geen sprake te zijn van enige functionele of contractuele relatie.
Daar staat wel tegenover dat het in het algemeen niet eenvoudig is te bewijzen dat er sprake is van een onrechtmatige daad.

Een benadeelde crediteur (die geen contractspartij is) kan dus toch proberen de actie uit artikel 2:9 BW te combineren met een actie uit onrechtmatige daad (6:162 BW).
Dit kan echter alleen indien de wanprestatie van de betrokken bestuurder was gericht op benadeling van de derde, hetgeen bijvoorbeeld het geval is als de bestuurder een lening afsluit terwijl hij weet dat de rechtspersoon haar verplichtingen niet na kan komen gezien de deplorabele financiële situatie waarin de rechtspersoon zich bevindt.

Een andere manier om de aansprakelijke bestuurder te betrekken is door het leggen van conservatoir of executoriaal derdenbeslag onder die bestuurder.
Zon beslag kan al voorafgaan aan de procedure worden gelegd, bijvoorbeeld als de schuldeiser vreest dat de rechtspersoon als gevolg van het onbehoorlijke bestuur onvoldoende verhaal zal bieden.

Na het leggen van zon derdenbeslag zal de bestuurder onder meer moeten verklaren of hij al dan niet iets aan de rechtspersoon verschuldigd is of zal worden. Indien de inzet van een vordering tot schadevergoeding is, zal de bestuurder zijn aansprakelijkheid natuurlijk betwisten, en zal hij verklaren niets verschuldigd te zijn. In zon geval moet een procedure worden gevoerd over de vraag of de bestuurder iets aan de vennootschap verschuldigd is uit hoofde van zijn onbehoorlijke taakvervulling.

Externe bestuurdersaansprakelijkheid

In het geval van externe aansprakelijkheid is de bestuurder veelal naast de rechtspersoon aansprakelijk jegens derden voor schade die zij lijden als gevolg van het handelen van de bestuurder. Er zijn twee manieren om de handelende bestuurder van een rechtspersoon persoonlijk aan te spreken voor zijn handelen ten opzichte van derden die in contact treden of komen met rechtspersoon te weten:

doorbraak
oneigenlijke doorbraak.
Van doorbraak is sprake indien de rechtspersoon door de bestuurder wordt misbruikt, louter en alleen om persoonlijke aansprakelijkheid te voorkomen. De schuldeisers worden aldus benadeeld aangezien de rechtspersoon zelf geen verhaal biedt en de door hun geleverde prestatie ten goede komt aan de handelende persoon, c.q. bestuurder.
Artikel 2:11 BW omvat een bepaling die "door de rechtspersoon heenkijkt" en de handelende persoon vereenzelvigt, c.q. gelijkstelt met de rechtspersoon.
Op grond van dat artikel berust de aansprakelijkheid van een rechtspersoon als bestuurder van een andere rechtspersoon tevens hoofdelijk op ieder die ten tijde van het ontstaan van de aansprakelijkheid van de rechtspersoon daarvan bestuurder is.

Rechtvaardiging hiervoor dient te worden gezocht in de "redelijkheid en billijkheid". Het zou rechtens onaanvaardbaar zijn het identiteitsverschil in zulke gevallen te handhaven.

Van oneigenlijke doorbraak is sprake wanneer de handelende persoon/bestuurder wordt geacht verantwoordelijk te zijn voor het niet nakomen door de rechtspersoon van diens verplichtingen. Dit wordt de handelende bestuurder aangerekend als een onrechtmatige daad. De handelende persoon wordt hierbij dus niet gekwalificeerd als contractspartij.

Aan persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders van de rechtspersoon op grond van artikel 6:162 BW worden echter zeer zware eisen gesteld.
De aansprakelijk gestelde bestuurder moet zelf namelijk ook een ernstig verwijt van het onrechtmatig handelen van de rechtspersoon kunnen worden gemaakt. De bestuurder(s) moet(en) ook zelf hebben gehandeld in strijd met de zorgvuldigheid die zij naar verkeersnormen persoonlijk jegens de benadeelde in acht hadden moeten nemen. De feiten en omstandigheden van het geval zijn steeds doorslaggevend. Er zal bijvoorbeeld moeten worden aangetoond dat de bestuurder handelde in strijd met de zorgvuldigheid die hij persoonlijk jegens een derde in acht behoort te nemen.

In sommige gevallen geeft de wet een vermoeden van aansprakelijkheid. In geval van faillissement is bijvoorbeeld in artikel 2:248 lid 1 BW bepaald dat iedere bestuurder jegens de boedel aansprakelijk is voor het bedrag van de schulden, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement.
De wet vermoedt dat sprake is van onbehoorlijke taakvervulling als er geen boekhouding is bijgehouden (artikel 2:10 BW) of als de jaarrekening niet tijdig is gepubliceerd (artikel 2:394 BW).
In dit geval wordt de bewijslast omgedraaid: de bestuurder is aansprakelijk, behoudens tegenbewijs.

Functionarissen van de rechtspersonen kunnen dus op grond van hun eigen onrechtmatige daad aansprakelijk zijn voor door de rechtspersonen onbetaald gelaten schulden uit rechtshandelingen. Hieronder vallen bijvoorbeeld het al te lichtvaardig ten name van de rechtspersoon schulden aangaan, het ten onrechte kredietwaardigheid van de rechtspersoon voorwenden of betaling van schuldeisers belemmeren, verhinderen of welbewust zonder geldig reden weigeren. Jurisprudentie wijst uit dat deze persoonlijke aansprakelijkheid alleen intreedt indien de bestuurder bij het aangaan van de schuld al weet of redelijkerwijs behoort te begrijpen dat de rechtspersoon niet of niet binnen een redelijke termijn aan zijn verplichtingen zal kunnen voldoen en geen verhaal zal bieden voor de voorzienbare schade die de schuldeiser ten gevolge van die wanprestatie zal leiden.
Voorts kan uit het arrest Alberda Jelgersma worden afgeleid dat ook een moedervennootschap onder omstandigheden onrechtmatig jegens de schuldeisers van haar dochtervennootschap handelt, als zij onder meer toelaat dat de dochtervennootschap nieuwe schulden aangaat terwijl zij weet of behoort te begrijpen dat deze nieuwe schuldeisers geen of onvoldoende verhaal zullen vinden. Vaak heeft de moeder de dochter ook (met zekerheden) gefinancierd.

Bewijs van het feit dat de bestuurder ten tijde van het aangaan van de overeenkomst al wist of redelijkerwijze moest weten dat de rechtspersoon niets zou kunnen nakomen, is niet eenvoudig, doch kan bijvoorbeeld worden geleverd indien er sprake is geweest van het wekken van een schijn van kredietwaardigheid.
In het arrest Romme-Bakker is de bewijslast van de gedupeerde aanmerkelijk verlicht.

Er kunnen zich volgens de Hoge Raad gevallen voordoen waarin uit de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeit dat de bewijslast ten laste van zon zeggenschapsverhouding wordt omgekeerd.
Er was door eiser voldoende gemotiveerd gesteld en door gedaagde niet of niet gemotiveerd betwist dat ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst de vennootschap zelf niet (in voldoende mate) over financiële middelen beschikte om haar verplichtingen uit die overeenkomst te voldoen maar daarvoor afhankelijk was van haar daartoe door een andere, door haar zelf (en dus indirect door de aangesproken bestuurder) beheerste vennootschap ter beschikking te stellen middelen.

Vereenzelviging

Vooral in aansprakelijkheidskwesties wordt regelmatig een beroep gedaan op vereenzelviging.
Dit houdt in een uitbreiding van de voor verhaal van vorderingen vereiste identiteit of eenheid van schuldenaar en uit te winnen goed. Veelal is de rechter alleen in uitzonderingsgevallen bereid direct verhaal onder een derde toe te staan. Bestanddelen van het vermogen van een derde kunnen worden uitgewonnen als het feitelijk gaat om goederen van de schuldenaar zelf. Het gaat hierbij om gevallen waarin het onderbrengen van vermogensbestanddelen van de schuldenaar in een met name te hebben verbonden rechtspersoon iedere reële betekenis mist.
en dan? ff vragen of ze 10 miljoen de man storten????
FR-Elmo
 FR-Elmo - woensdag 08 juni 2011 - 17:16   quote  deeplink  
heb je ook een samenvatting? :p
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 17:16   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:13 schreef Milo het volgende:

[..]

en dan? ff vragen of ze 10 miljoen de man storten????
dus de schade is zo groot, dat ze niks hoeven te betalen????
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 17:17   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:16 schreef FR-Douwe het volgende:
heb je ook een samenvatting? :p
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:11 schreef de flh het volgende:

[..]

Normaal gesproken roep je eerst een paar maanden massaal dat ze moeten oprotten.. die mogelijkheid is er nu niet.. ik zou ook echt niet weten waar dit naar toe moet.

Compromis lijkt me het beste. Deel van de RvC (waaronder iig van Wel) + Jacobs lijkt me haalbaar.

Daarbij kan je ook nog de mogelijkheid onderzoeken om een schadeclaim in te dienen tegen Wotte, Bosz en Woerts persoonlijk wegens wanbestuur, bijv via artikel 2:9 BW

bron: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-2/artikel9

art 2:9 BW
Artikel 9 Burgerlijk Wetboek Boek 2

Boek 2. Rechtspersonen

Titel 1. Algemene bepalingen

Artikel 9
Elke bestuurder is tegenover de rechtspersoon gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuurders behoort, is ieder van hen voor het geheel aansprakelijk terzake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.

:))

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 08 juni 2011 door de flh --
Milo
 Milo - woensdag 08 juni 2011 - 17:34   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:16 schreef de flh het volgende:

[..]

dus de schade is zo groot, dat ze niks hoeven te betalen????
Zo werkt het helaas niet, en van een kale kip kan je ook niet plukken!
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 17:43   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:34 schreef Milo het volgende:

[..]

Zo werkt het helaas niet, en van een kale kip kan je ook niet plukken!
Ja zo werkt het dus wel. Ken genoeg mensen die hier (terecht) bang voor zijn geweest toen hun organisatie de verkeerde kant op ging. Een goede bestuurder weet dat overigens weer te keren.. Helaas is dat bij Feyenoord niet gelukt.

En zo kaal zijn deze kippen niet. Je moet het natuurlijk allemaal wel in perspectief zien. Maar je laat geen mensen met zoiets weg komen, omdat ze een te grote puinhoop er van gemaakt hebben.

Dan zou wanbestuur van een paar ton wél worden aangepakt en wanbestuur van tientallen miljoenen niet worden aangepakt. Dat is pas de omgekeerde wereld.

Overigens is vaak het gevolg dat deze mensen persoonlijk failliet worden verklaard omdat ze de schuld niet kunnen betalen.. Dat zou een goede les zijn voor de anderen...
Stylzz
 Stylzz - woensdag 08 juni 2011 - 18:23   quote  deeplink  
Ik heb geen verstand van bedrijfsvoeringen, maar is dit wel van toepassing bij een NV?
hotjumper
 hotjumper - woensdag 08 juni 2011 - 18:30   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 18:23 schreef Stylzz het volgende:
Ik heb geen verstand van bedrijfsvoeringen, maar is dit wel van toepassing bij een NV?
Dat vraag ik me ook af. En volgens mij is in Nederland de usance dat bestuursleden die er een zooitje van maken een pak geld mee krijgen.
de kromme2
 de kromme2 - woensdag 08 juni 2011 - 18:35   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 17:11 schreef de flh het volgende:

[..]

Normaal gesproken roep je eerst een paar maanden massaal dat ze moeten oprotten.. die mogelijkheid is er nu niet.. ik zou ook echt niet weten waar dit naar toe moet.

Compromis lijkt me het beste. Deel van de RvC (waaronder iig van Wel) + Jacobs lijkt me haalbaar.

Daarbij kan je ook nog de mogelijkheid onderzoeken om een schadeclaim in te dienen tegen Wotte, Bosz en Woerts persoonlijk wegens wanbestuur, bijv via artikel 2:9 BW

Onbehoorlijk bestuur is ongelooflijk moeilijk te bewijzen.
Volgens mij zijn er nauwelijks gevallen bekend waarin dat gelukt is.
En er zijn nog wel wildere gevallen geweest dan Feyenoord...

Dus een kansloze zaak. De enige die daar beter van worden zijn de lawyers. Zoals altijd.
Trouwens, wie gaat die advocaten betalen ? De Varkenoordgroep ?
de flh
 de flh - woensdag 08 juni 2011 - 18:36   quote  deeplink  
Ja is op alle rechtsvormen van toepassing dus ook de NV en de BV.

Zo'n rechtszaak is altijd ontvankelijk, dus wordt nooit zomaar van tafel geveegd. Vervolgens wordt bekeken of iemand schuldig is of niet. Dan wordt gekeken naar aansprakelijkheid voor geleden schade ed.

Opvolgers van bestuurders durven het vaak niet aan, terwijl het vaak juridisch wel haalbaar is... drie maal raden hoe dat komt... ons-kent-ons..
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 08 juni 2011 - 20:23   quote  deeplink  
Gaat wat ver hier,oprotten lijkt mij voorlopig wel voldoende...
En bij aanstelling van nieuwe personen dienen alle stromingen het er mee eens te zijn...Ook met de beslissingen die er naderhand genomen worden..
Ik ben zelfs overtuigd dat er slimmere mensen zitten in de zijtakken dan in het maasgebouw...

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op woensdag 08 juni 2011 door Leon FR1908 --
FR-Elmo
 FR-Elmo - woensdag 08 juni 2011 - 20:27   quote  deeplink  
lijkt me niet moeilijk hard te maken, of zie ik het verkeerd?
Leon FR1908
 Leon FR1908 - woensdag 08 juni 2011 - 20:28   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 20:27 schreef FR-Douwe het volgende:
lijkt me niet moeilijk hard te maken, of zie ik het verkeerd?
nee want de sportclub bv kent geen schulden en zo zijn er meerdere stromingen..
Els
 Els - woensdag 08 juni 2011 - 21:07   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 18:36 schreef de flh het volgende:
Ja is op alle rechtsvormen van toepassing dus ook de NV en de BV.

Zo'n rechtszaak is altijd ontvankelijk, dus wordt nooit zomaar van tafel geveegd. Vervolgens wordt bekeken of iemand schuldig is of niet. Dan wordt gekeken naar aansprakelijkheid voor geleden schade ed.

Opvolgers van bestuurders durven het vaak niet aan, terwijl het vaak juridisch wel haalbaar is... drie maal raden hoe dat komt... ons-kent-ons..
Feyenoord moet toch ook een OR of minimaal een PVT hebben? Ook zij kunnen onbehoorlijk bestuur aanpakken, desnoods naar de raadskamer.
de flh
 de flh - donderdag 09 juni 2011 - 14:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 21:07 schreef Els het volgende:

[..]

Feyenoord moet toch ook een OR of minimaal een PVT hebben? Ook zij kunnen onbehoorlijk bestuur aanpakken, desnoods naar de raadskamer.
Ja klopt, al doen zij dat meestal wel vanuit een hele andere invalshoek. Zou beter zijn als de opvolger bestuurders dit zouden doen. Dan is het ook gelijk een goed signaal dat ingebed kan worden in de clubcultuur:
Feyenoord is géén financiële speeltuin waar je alles maar kan uitproberen zonder daarover verantwoording af te leggen.
Pietje1
 Pietje1 - donderdag 09 juni 2011 - 15:01   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 07:31 schreef Els het volgende:
Ze geven zelf aan dat ze die brief in januari hebben opgesteld. Of de inspiratie daarvoor toen voornamelijk onder emotionele hoogspanning is ontstaan, is waarschijnlijk, maar voor mij onbekend. Ik vind de eisen die erin staan buitengewoon onfatsoenlijk, en Feyenoord heeft alle recht om die eisen naast zich neer te leggen. Supporters kunnen in mij ogen gehoord worden over beleidskwesties, maar kunnen natuurlijk niet de dienst uitmaken als het gaat om personeelsbeleid. Het jammere is, dat als ik al hun teksten en brieven lees, het echt geen domme jongens lijken, en ze hele goede punten ter tafel brengen. Alleen die toon dan....
100% eens. Zeer goed verwoord Els, ik denk er exact zo over.
Pietje1
 Pietje1 - donderdag 09 juni 2011 - 15:10   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 08 juni 2011 - 18:36 schreef de flh het volgende:
Ja is op alle rechtsvormen van toepassing dus ook de NV en de BV.

Zo'n rechtszaak is altijd ontvankelijk, dus wordt nooit zomaar van tafel geveegd. Vervolgens wordt bekeken of iemand schuldig is of niet. Dan wordt gekeken naar aansprakelijkheid voor geleden schade ed.

Opvolgers van bestuurders durven het vaak niet aan, terwijl het vaak juridisch wel haalbaar is... drie maal raden hoe dat komt... ons-kent-ons..
volgens mij alleen bij een BV. Bij een NV wordt het bestuur (directie) namelijk gekozen door de RvC en is daarbij nimmer hoofdelijk aansprakelijk, ookal laat hij het bedrijf failliet gaan door stommiteiten. Je kunt alleen in een rechtbank als gedupeerde kijken wat er te halen valt. Bij een BV is een bestuurder statutair benoemd en kan aansprakelijk zijn als hij ook meteen de eigenaar is van het bedrijf. Maar zelfs dan moet er echt aantoonbaar sprake zijn van wanbeleid en dat gaat veel verder dan het op laten lopen van schulden en wat zakelijke missers.
FEY-Esm
 FEY-Esm - donderdag 09 juni 2011 - 15:10   quote  deeplink  
Dubbelpost..
Pietje1
 Pietje1 - donderdag 09 juni 2011 - 15:11   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 juni 2011 - 15:10 schreef FEY-Esm het volgende:
Dubbelpost..
van wie?
FEY-Esm
 FEY-Esm - donderdag 09 juni 2011 - 15:14   quote  deeplink  
U.
Pietje1
 Pietje1 - donderdag 09 juni 2011 - 15:15   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 juni 2011 - 15:14 schreef FEY-Esm het volgende:
U.
lees ze eens dan voordat je onzin verkondigt
FEY-Esm
 FEY-Esm - donderdag 09 juni 2011 - 15:18   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 juni 2011 - 15:15 schreef Pietje1 het volgende:

[..]

lees ze eens dan voordat je onzin verkondigt
Gelezen. Blijft double-post.. (meerdere qoutes in een bericht kan ook).
Voor de rest, doe er wat mee (of niet).
I don't give a shit en ik blijf reageren.
Doublepost!
Punt.
Pietje1
 Pietje1 - donderdag 09 juni 2011 - 15:23   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 09 juni 2011 - 15:18 schreef FEY-Esm het volgende:

[..]

Gelezen. Blijft double-post.. (meerdere qoutes in een bericht kan ook).
Voor de rest, doe er wat mee (of niet).
I don't give a shit en ik blijf reageren.
Doublepost!
Punt.
Ouwezeikhoer niet met je dubblelposts.... als ik op 2 posts wil reageren doe ik dat en dan ga ik niet in 1 post op twee quotes reageren. Heb je niks beters te doen dan hierop te letten?
FEY-Esm
 FEY-Esm - donderdag 09 juni 2011 - 15:23   quote  deeplink  
Nope.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5977
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: ‘Wie is die Varkenoordgroep dan wel niet joh’









0.0059809