|
lereeeen
|
|
|
Zondag 3 juli is het alweer een jaar geleden dat Joark ons ontviel. Veel oud Ajacieden zullen Joark kennen van de Diemenzijde, maar voor de jonge garde was hij een vrij onbekend persoon. Joark was een markant lid van de F-Side die nooit te beroerd was voor een fysieke confrontatie. Joark heeft zich op vele manieren voor zijn Ajax ingezet en was een graag geziene persoonlijkheid binnen alle geledingen van de club en de supporters. AjaxF-side.NL "Wij knokken vanwege de trots, om de eer van Amsterdam hoog te houden. Wij zijn Ajax." Joark was misschien wel een van de bekendste hooligans ooit, fanatiek lid van de F-Side. Hij overleed op 3 juli 2010 op 45-jarige leeftijd aan taaislijmziekte. De hooligan kickte op publiciteit. "Wat is er nou mooier dan dat je de kranten op maandag-ochtend openslaat en er staat weer wat over je in?", aldus Joark. Hij omschrijft zichzelf als een "sensatiebakkie, altijd op zoek naar rottigheid". Aan voorbeelden geen gebrek. Zoals die keer dat hij met een groepje een caravan met de braadworstenverkoper er nog in omvertrok, de bellen van alle fietsen haalde bij Centraal Station om de politie mee te bekogelen, een potje ging knokken met krakers achter de Dam of met 150 man een menigte van duizenden kakkerlakken inging, waarop iedereen uit angst voor de hooligans de benen nam.
De hooligan leefde voor de club. "Ik weet dat als ze vragen: Zijn jullie supporters nou normale mensen?, ik nee moet zeggen. We hebben een kronkel. Ik zeg altijd: Je hebt toeschouwers bij de club, je hebt supporters bij de club en mensen die hun leven ook nog eens geven voor de club. Bij die laatste groep hoorde ik'.
Joark heeft zijn hele leven samengevat in een boek, ′Mijn leven, mijn verhaal, mijn Ajax′. Het boek is inmiddels volledig uitverkocht, wat maar eens bewijst hoe geliefd Joark was onder de Ajax-supporters. Joark was misschien wel de meest bekende Ajaxsupporter. Hij heeft veel voor de supporters en Ajax betekend. Joark is ook werkzaam geweest voor de Supportersvereniging Ajax. De laatste jaren liet zijn gezondheid hem steeds meer in de steek. Ondanks zijn slopende en zware ziekte bleef hij positief en bovenal zijn Ajax steunen. Doe je de groeten aan Sjaak en Bob, gab. |
|
|