BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Het officiële Clasie // Held topic

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Feyenoord Nieuws
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 22 september 2014 - 18:06   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 22 september 2014 - 14:19 schreef Barabas het volgende:

[..]

Volgens mij overschat je je eigen inzicht en kennis van het spelletje. Dit is de zoveelste bevestiging.
Lees jij wel mee Bas. Dan had je dit begrepen..
MMM
 MMM - woensdag 24 september 2014 - 23:17   quote  deeplink  
Hopelijk in de kleedkamer een grotere bek dan in dat slappe interview bij FOX.
van geil
 van geil - woensdag 24 september 2014 - 23:19   quote  deeplink  
Speelde echt zwak.
en had wederom moeten scoren.
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 25 september 2014 - 01:01   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 24 september 2014 - 23:19 schreef van geil het volgende:
Speelde echt zwak.
en had wederom moeten scoren.
Mist Ahmadi aan zijn zijde..(?)
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 25 september 2014 - 01:01   quote  deeplink  
Clasie duidelijk: 'Met elkaar praten en feiten op tafel leggen'

600x400-01766637.jpg

Aanvoerder Jordy Clasie moet opnieuw een forse tegenslag verwerken. De middenvelder van Feyenoord kon niet voorkomen dat het bekertoernooi al vroegtijdig in Deventer eindigde: 2-0. Clasie gaat niet met vingers wijzen. 'Dit verlies je gewoon als team', aldus een teleurgestelde speler tegenover Fox Sports.

Van de twaalf officiële wedstrijden wist Feyenoord er slechts twee te winnen. ''We moeten nu goed met elkaar praten en de feiten op tafel leggen. We zitten in de hoek waar de klappen vallen'', vertelde hij verder. ''Iedereen is boos en dat mag, maar we moeten door Ik heb het vertrouwen dat als je doelpunten gaat scoren je resultaten behaalt.''
Bron:FOXSports
van geil
 van geil - donderdag 25 september 2014 - 20:11   quote  deeplink  
Beter n keer scoren in plaats van dat gelul.
Anders maar cashen in de winterstop.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 25 september 2014 door van geil --
VVout
 VVout - vrijdag 26 september 2014 - 10:08   quote  deeplink  
Geen woorden maar daden.
FR-Elmo
 FR-Elmo - vrijdag 26 september 2014 - 10:11   quote  deeplink  
Met elkaar praten? Haal gewoon verdomme een spits.
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 26 september 2014 - 12:23   quote  deeplink  
Clasie kent zijn rol: 'Ik zal jongens oppeppen waar nodig is'

Jordy-Clasie.jpg

'De ommekeer zal komen'. Met die bemoedigende woorden eindigde Fred Rutten zijn interview na de bekerzeperd tegen Go Ahead Eagles. Praten, in de spiegel kijken en niet wanhopen zijn de recepten die moeten zorgen dat Feyenoord zich zaterdag revancheert in Deventer. Aanvoerder Jordy Clasie probeert ondertussen zijn rol als captain zo goed mogelijk in te vullen.

"In de kleedkamer vertellen we elkaar de waarheid. Iedereen moet zijn mond open durven doen en zeggen waar het op staat, elkaar vertellen wat er niet goed gaat. Ik zal zelf ook praten en jongens oppeppen waar nodig is'', omschrijft Clasie zijn taak tegenover Sp!ts. ''Dat zal ik de komende dagen zeker gaan doen. Ik moet bij iedereen het koppie weer omhoog krijgen, want als iedereen zijn hoofd laat hangen wordt het alleen maar lastiger om wedstrijden te winnen.

Volledige inzet wordt van elke speler geëist. ''We hebben geen team dat op tachtig of negentig procent drie punten kan pakken. Iedereen moet honderd procent geven en op elke meter voor elkaar strijden, anders komen we er niet. Soms hebben we dat laten zien, maar dat moeten we zien uit te breiden en proberen te vertalen in overwinningen. We kunnen wel blijven zeggen dat we tegen Ajax goed speelden, maar daar hebben we nu helemaal niets meer aan."
Bron:Spits
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 27 september 2014 - 22:53   quote  deeplink  
Clasie opgelucht: 'Maar niet te hard van stapel lopen'

e6b3cddee50e555be8ddc04b23d2aa3b_800_600.jpg

Jordy Clasie stond als een trotse aanvoerder de media te woord na de 0-4 zege op Go Ahead Eagles. Na weken van tegenslagen zat het eindelijk mee bij de Rotterdammers, die op alle fronten beter waren dan de thuisploeg.

De middenvelder kon opgelucht ademhalen na vier nederlagen op een rij. ''Natuurlijk is de opluchting groot als je met 0-4 wint na zo'n slechte reeks'', vertelde Clasie tegenover Fox Sports. "We hebben echt als team gespeeld. Complimenten voor de ploeg. We waren de baas vandaag."

Trainer Fred Rutten had het de afgelopen weken over de ommekeer die ging komen. Clasie is voorzichtig om deze winst aan te wijzen als het kantelmoment. "We zijn tevreden met de punten vandaag maar laten we niet te hard van stapel lopen."
Bron: FOXSports

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op zaterdag 27 september 2014 door RenatoBos --
van geil
 van geil - woensdag 01 oktober 2014 - 14:04   quote  deeplink  
Dat duurde niet erg lang dus dat t echte verhaal naar buiten komt.
Stylzz
 Stylzz - woensdag 01 oktober 2014 - 14:07   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 01 oktober 2014 - 14:04 schreef van geil het volgende:
Dat duurde niet erg lang dus dat t echte verhaal naar buiten komt.
Goed verhaal toch.
van geil
 van geil - woensdag 01 oktober 2014 - 14:11   quote  deeplink  
Dat bedoel ik ;)
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 01 oktober 2014 - 14:24   quote  deeplink  
Clasie gelooft in Rutten: 'Hij is de juiste man op de juiste plaats'

600x400-clasierutten.jpg

De matige seizoensstart van Feyenoord zorgt ervoor dat de druk op trainer Fred Rutten torenhoog is. Een overtuigende zege tegen Go Ahead Eagles heeft de twijfels voorlopig weggevaagd, maar een nieuwe verliespartij kan de kritiek weer laten aanzwellen. Aanvoerder Jordy Clasie heeft geen medelijden met zijn coach.

'Nee, waarom? Nergens voor nodig. Medelijden heb je met mensen die zielig zijn en onze trainer is dat zeker niet, want hij kan rekenen op de steun van de voltallige spelersgroep', vertelt de middenvelder in Voetbal International. 'Ik ben hartstikke tevreden met zijn visie en de manier van werken. Hij is met één ding bezig: de spelers. Ik ben van mening dat hij na jaren Koeman de juiste man op de juiste plaats is.'

Rutten verschilt veel van zijn voorganger. 'Rutten praat veel, legt de trainingen vaak stil, is bezig met wedstrijdbeelden. Hij is wat socialer. Na Koeman is dat voor sommigen misschien wel lekker. Ik was met Oranje nog bezig aan het WK toen hij me al sms'jes stuurde; hoe het ging, hoe ik me voelde? Wat een sociale man, dacht ik, al had ik ook zo'n band met Ronald Koeman.'

Ook in het voetbal is er veel veranderd. 'Ik vind ons verzorgder voetballen dan vorig jaar. Als we toen onder druk kwamen, zochten we met een lange bal Graziano Pellè, die 'm aannam en vasthield. Dan konden wij verder voetballen. Nu proberen we onder de druk uit te combineren om met positiespel tot kansen te komen. In fases gaat dat vrij aardig.'
Bron:VI
van geil
 van geil - woensdag 01 oktober 2014 - 14:27   quote  deeplink  
ik vind dat sms'en prima.
als ze maar geen telefoon van de zaak hebben.
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 01 oktober 2014 - 14:27   quote  deeplink  
Sms'en kost tegenwoordig niks meer..
van geil
 van geil - woensdag 01 oktober 2014 - 14:31   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 01 oktober 2014 - 14:27 schreef RenatoBos het volgende:
Sms'en kost tegenwoordig niks meer..
oh.
dacht dat dat WhatsApp was
RenatoBos
 RenatoBos - woensdag 01 oktober 2014 - 14:34   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 01 oktober 2014 - 14:31 schreef van geil het volgende:

[..]

oh.
dacht dat dat WhatsApp was
Ook dat kost mb's he, bij elk abonnement tegenwoordig zit toch gratis sms'en..tuurlijk betaal je er voor uiteindelijk..
VVout
 VVout - woensdag 01 oktober 2014 - 15:39   quote  deeplink  
quote:
Op woensdag 01 oktober 2014 - 14:34 schreef RenatoBos het volgende:

[..]

Ook dat kost mb's he, bij elk abonnement tegenwoordig zit toch gratis sms'en..tuurlijk betaal je er voor uiteindelijk..
Ik lust geen piza met anjovis!
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 02 oktober 2014 - 02:31   quote  deeplink  
stuur het elftal naar de overwinning..!
RenatoBos
 RenatoBos - donderdag 02 oktober 2014 - 07:23   quote  deeplink  
Clasie groeit als leider: 'Ik ben er weer helemaal voor mijn club'

600x400-01763451.jpg

Jordy Clasie ontwikkelt zich op én buiten het veld enorm. De aanvoerder van Feyenoord groeit in zijn leidersrol. De captain straalt een volwassenheid uit die nog maar weinig spelers van zijn leeftijd hebben en Clasie is niet bang om verantwoordelijkheid te nemen.

Het WK in Brazilië heeft de middenvelder een nieuw impuls gegeven. Clasie trainde als een bezetene. ''Wij trainden vrij hard. Wie daar is geweest, kon dat ook met eigen ogen zien. Als je niet speelde, trainde je de volgende dag extra. Ik voelde me daar heel goed en ben er ook echt sterk geworden'', zegt hij in De Telegraf.

''Daarna kreeg ik weinig tijd om uit te rusten, maar het was mijn eigen wens om snel weer bij de club terug te keren.'' Clasie wilde zijn Feyenoord Europa inhelpen. ''In een later stadium kreeg ik extra vakantie, toen Feyenoord even niet hoefde te spelen. De trainer vond dat ik vakantie nodig had. Het was heerlijk om toen even bij mijn gezin te zijn en het voetbal opzij te zetten.''

De dirigent op het middenveld is helemaal terug. ''Alleen kort na mijn terugkeer werden mijn spieren pijnlijker en kreeg ik last van mijn hamstrings. Nu ben ik er weer helemaal voor mijn club.'' Bij de club die anders voetbalt dan voorgaande jaren. ''Deze trainer wil dat we verzorgd voetbal spelen, dat we de opbouw wat meer via het middenveld doen en dat is voor mij prettig.''
Bron:De Telegraf
van geil
 van geil - donderdag 02 oktober 2014 - 15:42   quote  deeplink  
Ja leider, mooi verhaal.
maar schiet nu maar n's n keer raak.
Je hebt al zeker 6 goede kansen gehad.
Dus de volgende 3 er in graag.
tomson
 tomson - donderdag 02 oktober 2014 - 16:31   quote  deeplink  
Dusss BAM !
FR-Henk
 FR-Henk - donderdag 02 oktober 2014 - 23:51   quote  deeplink  
quote:
Op donderdag 02 oktober 2014 - 15:42 schreef van geil het volgende:
Ja leider, mooi verhaal.
maar schiet nu maar n's n keer raak.
Je hebt al zeker 6 goede kansen gehad.
Dus de volgende 3 er in graag.
Schoot vanavond ook weer op doel. Helaas, recht op doelman.
Pakt veel, verdeelt veel, maar af en toe ook een onbegrijpelijk slechte pass of verkeerde actie.
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 03 oktober 2014 - 07:05   quote  deeplink  
Dat paste bij de wedstrijd, vooral de tweede helft, na de 1-0 viel t dood.
van geil
 van geil - vrijdag 03 oktober 2014 - 11:11   quote  deeplink  
ik vind t toch echt eens tijd worden dat hij er n paar inschiet.
is nu volwassen genoeg om rustig te zijn en op techniek te schieten.

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 03 oktober 2014 door van geil --
Stylzz
 Stylzz - vrijdag 03 oktober 2014 - 15:27   quote  deeplink  
Of hij kan t gewoon niet.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - vrijdag 03 oktober 2014 - 17:59   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 03 oktober 2014 - 11:11 schreef van geil het volgende:
ik vind t toch echt eens tijd worden dat hij er n paar inschiet.
is nu volwassen genoeg om rustig te zijn en op techniek te schieten.
Niet van de afstand vanaf waar Clasie meestal schiet. Vanaf een meter of 25 heeft plaatsen geen zin meer. Afstand is te groot. Dan kan je denk ik beter gewoon met kracht schieten en zorgen dat de bal tussen de palen komt.
van geil
 van geil - vrijdag 03 oktober 2014 - 18:35   quote  deeplink  
Volgens mij kan n prof dat ook op techniek.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - vrijdag 03 oktober 2014 - 18:58   quote  deeplink  
Ja oke, snap wat je bedoelt.
van geil
 van geil - zondag 05 oktober 2014 - 18:29   quote  deeplink  
Aardig gebald, maar weer n mogelijkheid en een 100 procent kans.
daar moeten stappen in gemaakt worden.
T-FeYeN00rD
 T-FeYeN00rD - zondag 05 oktober 2014 - 21:46   quote  deeplink  
True, die bal had er in gemoeten. Voor de rest speelde ie als vanouds.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 05 oktober 2014 - 21:47   quote  deeplink  
Fantastisch duo om naar te kijken met Karim. Daar kom je voor naar het stadion..
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 18 oktober 2014 - 18:01   quote  deeplink  
Clasie: 'Winnen om aansluiting met top te vinden'

850x400-01773952.JPG

Feyenoorder Jordy Clasie weet wat hij en zijn ploeggenoten zaterdagavond tegen Heracles Almelo moeten doen: winnen. De aanvoerder van de Rotterdammers beseft dat het duel tegen de hekkensluiter belangrijk is om de aansluiting bij de topploegen uit de eredivisie te vinden.

Ondanks de slechte seizoensstart is Feyenoord de laatste weken opgeklommen naar de tiende plaats op de ranglijst. Tegen Heracles wil Clasie de goede serie voortzetten en zodoende wellicht weer een paar plekken stijgen. "Om de aansluiting bij de top te vinden moeten we wedstrijden als deze tegen Heracles winnen", aldus Clasie tegenover RTV Rijnmond. Aangezien de topploegen dit weekeinde tegen elkaar spelen, kan Feyenoord inderdaad goede zaken doen. "De topploegen gaan punten verspelen. Daar moeten wij van profiteren. Om te winnen moeten we het niveau van de laatste weken vasthouden." Clasie doelt dan met name op de speelwijze. "Druk vooruit zetten en het publiek achter ons krijgen, dat is belangrijk voor ons."

De aanvoerder lijkt te beseffen dat winnen bij Feyenoord hoort. Ook zijn ploeggenoten hebben volgens Clasie deze mentale staat van bewustzijn. "Na de nederlaag tegen Go Ahead Eagles hebben we met elkaar afgesproken dat dergelijke nederlagen afgelopen moeten zijn. Het besef is toen wel binnengekomen." Op het veld lijkt dat de laatste weken inderdaad het geval. Zo speelt Feyenoord veel verder naar voren, een speelstijl die Clasie goed ligt. "Daar hou ik van. Druk zetten en de bal veroveren op hun helft. Dat hebben we de laatste wedstrijden goed gedaan."

Clasie miste wegens interlandverplichtingen een groot deel van de voorbereiding op de wedstrijd tegen Heracles. De middenvelder was geselecteerd voor Oranje, dat maandagavond verloor van IJsland. "Dat was natuurlijk vervelend, ook al zat ik op de bank. Het is normaal om zulke wedstrijden te winnen. Wij als spelers moeten dat laten zien." Clasie legt de schuld dus niet bij bondscoach Guus Hiddink. "Spelers moeten zichzelf kunnen motiveren", besluit de Feyenoorder.
Bron:Rijnmond
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 18 oktober 2014 - 22:25   quote  deeplink  
Clasie: 'Het was niet goed, maar de ommekeer is gebeurd'

850x400-01763451.jpg

Jordy Clasie kon opgelucht ademhalen. De aanvoerder van Feyenoord zag hoe zijn ploeg het onnodig spannend maakte in De Kuip. Elvis Manu zorgde voor een comfortabele 2-0 ruststand, maar een benutte strafschap bracht de spanning terug.
''We maken het ons nog moeilijk in het laatste half uur'', vertelde de middenvelder over de 2-1 overwinning op Heracles. ''Het was geen goede wedstrijd van onze kant, maar we hadden genoeg kansen om de wedstrijd te beslissen'', zei Clasie tegenover Fox Sports.


Feyenoord speelde niet groots, maar in de eerste helft was er helemaal niet aan de hand. ''Je steekt in het begin veel energie in de wedstrijd. Dat moeten we negentig minuten lang volhouden, want wij winnen geen wedstrijden op tachtig procent.''

Toch was Clasie óók positief. ''Gelukkig hebben we de drie punten en we zetten nu een serie neer van vier gewonnen wedstrijden op rij. De ommekeer is gebeurd'', waren zijn laatste woorden. Feyenoord speelt donderdag alweer in de Europa League.
RenatoBos
 RenatoBos - zaterdag 18 oktober 2014 - 23:46   quote  deeplink  
CLASIE: HET WERD NOG SPANNEND, MAAR GELUKKIG DRIE PUNTEN

http://foxsports.nl/video/237388-clasie-het-werd-nog-spannend-maar-gelukkig-drie-punten.html
RenatoBos
 RenatoBos - vrijdag 24 oktober 2014 - 04:53   quote  deeplink  
Clasie: 'Zij kregen het gevoel dat ze de betere waren'

239194.jpg

Jordy Clasie gaf voor de camera van RTL7 aan dat het verlies van Feyenoord tegen Rijeka onnodig was. De Rotterdammers gingen met 3-1 onderuit in Kroatië. 'Gevoel wat we in de wedstrijd hadden is dat het onnodig is. Eerste kwartier starten we goed. Door onze eigen fouten geven we hun het gevoel dat ze druk kunnen zetten. Vanaf die fase zijn we in de problemen geraakt.'

In de tweede helft liep Feyenoord snel tegen een goal aan. 'Zij kregen het gevoel dat ze de betere waren. Ze gingen sneller druk zetten en wij werden steeds slordiger dus dan roep je het over jezelf af', eindigt de aanvoerder van Feyenoord.
Bron:RTL7
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 26 oktober 2014 - 14:26   quote  deeplink  
MOTM wat mij betreft..
ar
 ar - zondag 26 oktober 2014 - 14:35   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 oktober 2014 - 14:26 schreef RenatoBos het volgende:
MOTM wat mij betreft..
100% eens.
FR-Henk
 FR-Henk - zondag 26 oktober 2014 - 14:35   quote  deeplink  
Zekers.
Speelt alweer als een veldheer.
Komst van El Ahmadi heeft daartoe bijgedragen.
ar
 ar - zondag 26 oktober 2014 - 14:42   quote  deeplink  
Absoluut
sportverteller
 sportverteller - zondag 26 oktober 2014 - 14:45   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 oktober 2014 - 14:35 schreef ar het volgende:

[..]

100% eens.
Ook.
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 26 oktober 2014 - 14:46   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 26 oktober 2014 - 14:35 schreef FR-Henk het volgende:
Zekers.
Speelt alweer als een veldheer.
Komst van El Ahmadi heeft daartoe bijgedragen.
Heeft mijn inziens ook zeker met Karim te maken ja..
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 26 oktober 2014 - 14:55   quote  deeplink  
Aanjager Jordy Clasie: 'Een overwinning op karakter'

2m5cltj.jpg

Aanvoerder Jordy Clasie kreeg na afloop van Cambuur - Feyenoord veel complimenten van de analisten. De Rotterdammers boekten een moeizame overwinning op de Friese tegenstander, maar Clasie was weer eens de grote man aan de kant van Feyenoord. De dirigent heerste op het middenveld.

De international was uiteraard blij met de overwinning. ''Vooraf spraken we met elkaar af dat we hier hoe dan ook drie punten moesten pakken, ongeacht hoe'', vertelde Clasie tegenover Fox Sports. ''Na de zware wedstrijd van donderdag moesten we er vandaag weer staan.''

Dat deed de ploeg. Waar Feyenoord zich in het verleden vaak volledig liet overklassen door dergelijke tegenstanders gingen de spelers nu helemaal mee in het vechtvoetbal. ''Dit is een teamprestatie. Het was een overwinning op karakter. We zijn tevreden met de 3 punten, dat is het belangrijkste.''

Clasie na de wedstrijd tegen Cambuur Leeuwarden
http://foxsports.nl/video/239194-clasie-de-topdrie-is-waar-we-horen.html
Bron:FoxSports
MMM
 MMM - zondag 26 oktober 2014 - 15:02   quote  deeplink  
Van genoten!
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 26 oktober 2014 - 16:58   quote  deeplink  
De reactie van Feyenoord-middenvelder Jordy Clasie na de gewonnen uitwedstrijd bij SC Cambuur (0-1).
http://nos.nl/video/714245-clasie-tweede-helft-hadden-we-het-moeilijk.html
Bron:NOS
RenatoBos
 RenatoBos - zondag 26 oktober 2014 - 21:50   quote  deeplink  
Jordy Clasie ma afloop van SC Cambuur - Feyenoord

(http://youtu.be/9OQlzh6Np9U)
RenatoBos
 RenatoBos - maandag 27 oktober 2014 - 22:11   quote  deeplink  
Spelmaker Jordy Clasie heeft clausules in nieuw contract

2mw8h80.jpg

Jordy Clasie is uitgeroepen tot speler van de week in speelronde tien door Voetbal International. De spelmaker van Feyenoord is het niveau van de Eredivisie ontgroeit, stelt het voetbalblad. De assist tegen Cambuur Leeuwarden was van Europese klasse.

In de zomer kon hij naar FC Porto, maar hij verlengde uiteindelijk zijn contract bij Feyenoord. ''Zijn liefde voor Feyenoord, maar vooral die voor zijn zoon Jayce, hielden hem in Nederland. En óók zijn ontwikkeling. Clasie dacht nog wel wat te kunnen leren op het gebied van leiderschap. Hij wilde Feyenoord echt bij de hand nemen, op weg naar een topklassering'', schrijft het medium.

VI waarschuwt de voetballiefhebbers echter ook: ''Jordy Clasie bewijst iedere week dat hij het niveau van de Eredivisie ontgroeit. Feyenoord weet het en Clasie zelf ook. In zijn nieuwe contract zijn clausules opgenomen, bij de volgende kans is hij vertrokken. Geniet er dus van, zolang het nog duurt.''

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op vrijdag 31 oktober 2014 door RenatoBos --
Stylzz
 Stylzz - maandag 27 oktober 2014 - 22:14   quote  deeplink  
Nog zo'n open vi deur
van geil
 van geil - maandag 27 oktober 2014 - 22:19   quote  deeplink  
behalve die clausules

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5987
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Feyenoord Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Feyenoord / topic: Het officiële Clasie // Held topic









0.0394258