BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Pronk verlaat Ajax na 13 jaar dienstverband.

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
remco k
 remco k - vrijdag 02 september 2011 - 17:25   quote  deeplink  
02 september 2011
Ajax en trainer Robin Pronk hebben in gezamenlijk overleg besloten om de lopende arbeidsovereenkomst met ingang van 1 oktober 2011 te beëindigen.
Pronk (38) begon op 1 juli 1998 als trainer van de D2 bij de jeugdopleiding van Ajax. Vanaf 1999 had hij vijf seizoenen de junioren van de D1 onder zijn hoede. In het seizoen 2004/2005 maakte hij de overstap als trainer van de B2. De laatste vier jaar trainde Pronk de B1, waarmee de oefenmeester in 2008 en 2010 kampioen van Nederland werd. Tevens won hij in 2010 met de B1 de AEGON Future Cup. In totaal is Robin Pronk dertien jaar in dienst geweest bij Ajax.

,,Ik heb altijd met veel plezier en genoegen bij Ajax gewerkt. Ik kan terugdenken aan een mooie periode waarin ik met diverse spelers heb samengewerkt die nu onderdeel uitmaken van het eerste elftal. Bijvoorbeeld met Christian Eriksen, Vurnon Anita, Lorenzo Ebecilio en Gregory van der Wiel. Daarnaast kijk ik met veel voldoening terug op de samenwerking met andere spelers, collegas en ouders. Ik betreur dat we de samenwerking niet kunnen continueren. Er gingen geruchten dat ik naar Almere City FC zou gaan, maar dat is niet waar. Hoe ik mijn loopbaan binnen het voetbal voortzet is nog niet duidelijk op het moment.

Tekst: Ajax.nl
Foto: Ajax.nl/Louis van de Vuurst
alibabba
 alibabba - vrijdag 02 september 2011 - 17:49   quote  deeplink  
Ik heb Ton Pronk erg hoog zitten en vind het jammer dat hij weggaat. Weet iemand de reden van zijn vertrek?
joduh
 joduh - vrijdag 02 september 2011 - 17:52   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 02 september 2011 - 17:49 schreef alibabba het volgende:
Ik heb Ton Pronk erg hoog zitten en vind het jammer dat hij weggaat. Weet iemand de reden van zijn vertrek?
nope ,maar kan me een voorstelling maken met de nieuwe garde ali.......
amsterdammer113
 amsterdammer113 - zaterdag 03 september 2011 - 09:32   quote  deeplink  
Ik heb het idee dat het vertrek van Pronk te maken heeft met de reorganisatie die op De Toekomst gaat plaatsvinden. Hij zal plaats moeten maken. Ik wens hem veel sterkte toe en bedankt voor de jaren dat je voor Ajax hebt gewerkt!
Hasjkoph
 Hasjkoph - zaterdag 03 september 2011 - 11:26   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 03 september 2011 - 09:32 schreef amsterdammer113 het volgende:
Ik heb het idee dat het vertrek van Pronk te maken heeft met de reorganisatie die op De Toekomst gaat plaatsvinden. Hij zal plaats moeten maken. Ik wens hem veel sterkte toe en bedankt voor de jaren dat je voor Ajax hebt gewerkt!
+1
Eindhovense Ajaxfan
 Eindhovense Ajaxfan - zaterdag 03 september 2011 - 15:35   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 02 september 2011 - 17:25 schreef remco k het volgende:

Ik betreur dat we de samenwerking niet kunnen continueren.

Dit lijkt er inderaad op dat het gaat over een reorganisatie, waarin hij de dupe van is. Helaas voor hem, maar de organisatie zal hier wel een goede reden voor hebben, waar wij het fijne niet van weten.

Pronk bedankt.
Ajx
 Ajx - zaterdag 03 september 2011 - 17:22   quote  deeplink  
Hij is de enige voor wie geen vervangende functie kon worden gevonden, jammer, maar de reorganisatie moet nu een keer goed en in zijn geheel worden doorgetrokken, en daar horen soms ook slachtoofers bij, in dit geval 1 en dat is Ton Pronk.

Weet niet of hij een goede trainer was, maar we moeten hem toch bendanken voor al zijn trouwe jaren!
Ajax we love you
 Ajax we love you - zondag 04 september 2011 - 11:57   quote  deeplink  
quote:
Op vrijdag 02 september 2011 - 17:49 schreef alibabba het volgende:
Er was geen vertrouwen meer in zijn functioneren en de wijze waarop hij trainde was meer gericht op het geheel in plaats van het individu, ik denk ook dat dit de reden is, omdat JC het individu belangrijker vind, dan het team.
baco74
 baco74 - zondag 04 september 2011 - 12:03   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 11:57 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Er was geen vertrouwen meer in zijn functioneren en de wijze waarop hij trainde was meer gericht op het geheel in plaats van het individu, ik denk ook dat dit de reden is, omdat JC het individu belangrijker vind, dan het team.
Behalve het individu Pronk dan :)

Ik snap Johan wel hoor, er waren teveel trainers (waarvan Pronk waarschijnijk 1 is),
die kampioen met hun 11-tal worden belangrijker vonden dan het opleiden van potentiele A-selectiespelers.
Dus eigenlijk met hun eigen cv bezig waren.
Niets mis met kampioen worden maar dit moet ondergeschikt zijn aan het beter maken van spelers.
amsterdammer113
 amsterdammer113 - zondag 04 september 2011 - 12:09   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 12:03 schreef baco74 het volgende:

[..]

Ik snap Johan wel hoor, er waren teveel trainers (waarvan Pronk waarschijnijk 1 is),
die kampioen met hun 11-tal worden belangrijker vonden dan het opleiden van potentiele A-selectiespelers.
Niets mis met kampioen worden maar dit moet ondergeschikt zijn aan het beter maken van spelers.
Inderdaad dat ben ik helemaal met je eens. Ajax moet weer een opleidingsinstituut worden en daar de nadruk op leggen. Er stroomden indirect te weinig mensen door naar het eerste elftal. Dat moet veranderen. Natuurlijk zijn er mensen doorgestroomd, maar in vergelijking met de jaren 90 was dat gewoon een stuk minder. Ajax moet weer terug naar de basis. Een eerste elftal moet voornamelijk gaan om zelfopgeleide spelers met hier en daar een aankoop. En zelf opgeleid mag ook als je ze vanaf hun 15e of 16e ophaald bij een andere club!
remco k
 remco k - zondag 04 september 2011 - 12:28   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 12:09 schreef amsterdammer113 het volgende:

[..]

Inderdaad dat ben ik helemaal met je eens. Ajax moet weer een opleidingsinstituut worden en daar de nadruk op leggen. Er stroomden indirect te weinig mensen door naar het eerste elftal. Dat moet veranderen. Natuurlijk zijn er mensen doorgestroomd, maar in vergelijking met de jaren 90 was dat gewoon een stuk minder. Ajax moet weer terug naar de basis. Een eerste elftal moet voornamelijk gaan om zelfopgeleide spelers met hier en daar een aankoop. En zelf opgeleid mag ook als je ze vanaf hun 15e of 16e ophaald bij een andere club!
Wat is dit nu pik, meer dan 3 zinnen en allemaal serieus over Ajax.. De eens normaal man...:-)
amsterdammer113
 amsterdammer113 - zondag 04 september 2011 - 12:29   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 12:28 schreef remco k het volgende:

[..]

Wat is dit nu pik, meer dan 3 zinnen en allemaal serieus over Ajax.. De eens normaal man...:-)
Ach voor heel even ben ik serieus man! Moet je verder niet teveel waarde aan hechten. Heb inmiddels Cruijff gesproken en hij was het helemaal eens met de tekst die ik hier geplaatst had. Whahahah
remco k
 remco k - zondag 04 september 2011 - 12:30   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 12:29 schreef amsterdammer113 het volgende:

[..]

Ach voor heel even ben ik serieus man! Moet je verder niet teveel waarde aan hechten. Heb inmiddels Cruijff gesproken en hij was het helemaal eens met de tekst die ik hier geplaatst had. Whahahah
Cruijff vind alles goed man, een slet is het..
alibabba
 alibabba - zondag 04 september 2011 - 13:25   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 11:57 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Nu ik weer terugdenk, klopt dit verhaal wel. Heeft de komst van Cruijff, Pronk de kop gekost??? Zou dus zomaar kunnen.
Ajax we love you
 Ajax we love you - maandag 05 september 2011 - 12:21   quote  deeplink  
quote:
Op zondag 04 september 2011 - 12:03 schreef baco74 het volgende:

[..]

Haha, ja idd behalve het individu Pronk ;) Best jammer het was toch een Pronkstukje van Ajax dat we nu moeten missen..
baco74
 baco74 - zaterdag 22 oktober 2011 - 17:34   quote  deeplink  
In de papieren versie van Het Parool is vandaag (22/10/2011) een interview met voormalig jeugdtrainer Pronk lezen.

quote:
Pronk schetst het beeld van De Toekomst zoals dat was voor de fluwelen revolutie
en concludeert op basis van de veranderingen dat de toekomst van de jeugdopleiding van Ajax een stuk minder zeker is,in zijn optiek.
Pronk geeft aan dat structuur en doelstellingen noodzakelijk zijn, omdat anders iedereen vrij is om te doen wat hij wil.
Er werd op een wetenschappelijke en methodologische wijze gewerkt om zowel de trainingsmethoden als de spelers vooruit te helpen.
"Er werden eisen gesteld aan de trainers. Wij moesten eens in de twee, drie maanden ons elftal presenteren aan elkaar, de trainers.
Daar praatten we met elkaar over. En zo kon je weer doelstellingen voor de volgende presentatie maken."
In het stuk wordt eveneens gemeld dat op De Toekomst een grote tent werd gebouwd
waar door de VU videosystemen en meetapparatuur is neergezet voor een bedrag van ongeveer vier miljoen.
Alleen Frank de Boer maakt er nog gebruik van.
De Boer is de enige van het driemanschap dat de technische leiding van Ajax vormt die geïnteresseerd is
in een wetenschappelijke aanpak en begeleiding van training en wedstrijden.
De jeugdspelers komen er niet meer.
Pronk: "We hebben een geweldige A1, in de B1 lopen een paar fantastische spelers,
in de C1 zijn ruwe diamantjes te vinden, alles wat is opgebouwd in de laatste zeven tot acht jaar.
Wat er over een jaar of vijf over is van de jeugdopleiding weet ik niet.
Ik blijf erbij dat wat we hadden uniek was in Europa en in de wereld."
Het lijkt of Pronk met dit interview de vinger op de zere plek ligt,
maar nadat ik het stukje nog een keer heb gelezen en er even rustig over heb nagedacht,
vind ik toch dat hij enigzins aan het natrappen is.
Dat doet ie 6 weken nadat hij en Ajax in gezamenlijk besloten hadden om de lopende arbeidsovereenkomst te beëindigen (zie topic).

Al die miljoenenkostende wetenschaps-toepassingen bij Ajax de afgelopen 10-15 jaar hebben maar weinig talenten opgeleverd
en slechts alleen div. sponsers de gelegenheid gegeven om hun technieken en speeltjes op onze (jeugd-)voetballers toe te passen.
Spelers die hun specialiteit willen uitvoeren of in situaties boven hun kunnen uit willen stijgen worden belemmerd door deze technieken.
Alleen maar omdat ze zich aan een vaststaand (computer-)programma moeten houden.
Op deze manier krijg je straks dat elke speler op een bepaalde positie geheel identiek speelt,
waardoor een wissel geen nieuw elan in het spel brengt.
Niets mis met gewone ouderwetse trainingsmethodes,
zo leert een trainer pas hoe zijn spelers functioneren en vooral hoe ze er mentaal voorstaan.
Trainers moeten gewoon lekker met jonge spelers werken en die jongens beter maken
en dat (grotendeels) met hun eigen trainers-capaciteiten en niet een statisch computerprogramma.
Trainers moeten zelf ook leren en vooral proberen hun gevoel wat betreft spelopvatting en inzet op hun spelers over te brengen.
Pronk zei ook:"Er werden eisen gesteld aan de trainers. Wij moesten eens in de 2, 3 maanden ons elftal presenteren aan elkaar."
Ook dit zorgt er niet voor dat spelers individueel beter worden
en werkt alleen maar in de hand dat teamprestaties belangrijker zijn dan het opleiden van het inividu.
Trainers waren op die manier elkaars concurent, waardoor zeg maar een B-jeugdspeler veel te laat bij een A-jeugdelftal mocht meedraaien.
Dit door de angst geen kampioen te worden om daar als trainer vervolgens op afgerekend te worden.

Nu gaan we naar een situatie toe dat trainers meer aandacht aan de potentiele topspelers gaan geven
en dan vervolgens gaan kijken wat ie allemaal aan kan.
Daarom ben ook ik een voorstander van de ingezette weg,
waar wordt ingezet op trainers/begeleiders met een ervaren voetbalgeschiedenis en dan het liefst bij Ajax.
O.a. Bergkamp, Jonk, De Boertjes, Grim, Bosman, Anastasiou en part-timer Stam zijn de mensen die we al in huis hebben.
Zij allen zijn in staat om zonder al teveel technische computerprogramma's hun voetbalgogme op talenten over te brengen.
Het is nu aan Jonk en Bergkamp de taak om nog meer goede jeugdtrainers te vinden,
die goed aan kunnen voelen hoe een bepaalde speler er voor staat en wat diens groeicapaciteiten zijn.
Het zou Ajax sieren als ze veel van de door het vorige bestuur geloosde trainers konden overhalen voor een terugkeer op de toekomst.
Dan heb ik het over mensen als Muhren, Roy, Winter, v/h Schip en dat soort Ajacieden.
Nu weet ik dat sommige al onder de pannen zijn , maar dan moet Ajax ervoor zorgen dat zij de 'relatie' warm houden.
Een man waarvan ik echt hoop dat ie 'n keer een rol op De Toekomst gaat vervullen is niemand minder dan Jari Litmanen.
Die zullen ze nu al moeten benaderen en vast moeten liggen voor de tijd wanneer die zijn kicksen aan de wilgen hangt.
alibabba
 alibabba - zaterdag 22 oktober 2011 - 17:45   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2011 - 17:34 schreef baco74 het volgende:
In de papieren versie van Het Parool is vandaag (22/10/2011) een interview met voormalig jeugdtrainer Pronk lezen.

[..]

Het lijkt of Pronk met dit interview de vinger op de zere plek ligt,
maar nadat ik het stukje nog een keer heb gelezen en er even rustig over heb nagedacht,
vind ik toch dat hij enigzins aan het natrappen is.
Dat doet ie 6 weken nadat hij en Ajax in gezamenlijk besloten hadden om de lopende arbeidsovereenkomst te beëindigen (zie topic).

Al die miljoenenkostende wetenschaps-toepassingen bij Ajax de afgelopen 10-15 jaar hebben maar weinig talenten opgeleverd
en slechts alleen div. sponsers de gelegenheid gegeven om hun technieken en speeltjes op onze (jeugd-)voetballers toe te passen.
Spelers die hun specialiteit willen uitvoeren of in situaties boven hun kunnen uit willen stijgen worden belemmerd door deze technieken.
Alleen maar omdat ze zich aan een vaststaand (computer-)programma moeten houden.
Op deze manier krijg je straks dat elke speler op een bepaalde positie geheel identiek speelt,
waardoor een wissel geen nieuw elan in het spel brengt.
Niets mis met gewone ouderwetse trainingsmethodes,
zo leert een trainer pas hoe zijn spelers functioneren en vooral hoe ze er mentaal voorstaan.
Trainers moeten gewoon lekker met jonge spelers werken en die jongens beter maken
en dat (grotendeels) met hun eigen trainers-capaciteiten en niet een statisch computerprogramma.
Trainers moeten zelf ook leren en vooral proberen hun gevoel wat betreft spelopvatting en inzet op hun spelers over te brengen.
Pronk zei ook:"Er werden eisen gesteld aan de trainers. Wij moesten eens in de 2, 3 maanden ons elftal presenteren aan elkaar."
en werkt alleen maar in de hand dat teamprestaties belangrijker zijn dan het opleiden van het inividu.
Trainers waren op die manier elkaars concurent, waardoor zeg maar een B-jeugdspeler veel te laat bij een A-jeugdelftal mocht meedraaien.
Dit door de angst geen kampioen te worden om daar als trainer vervolgens op afgerekend te worden.

Nu gaan we naar een situatie toe dat trainers meer aandacht aan de potentiele topspelers gaan geven
en dan vervolgens gaan kijken wat ie allemaal aan kan.
Daarom ben ook ik een voorstander van de ingezette weg,
waar wordt ingezet op trainers/begeleiders met een ervaren voetbalgeschiedenis en dan het liefst bij Ajax.
O.a. Bergkamp, Jonk, De Boertjes, Grim, Bosman, Anastasiou en part-timer Stam zijn de mensen die we al in huis hebben.
Zij allen zijn in staat om zonder al teveel technische computerprogramma's hun voetbalgogme op talenten over te brengen.
Het is nu aan Jonk en Bergkamp de taak om nog meer goede jeugdtrainers te vinden,
die goed aan kunnen voelen hoe een bepaalde speler er voor staat en wat diens groeicapaciteiten zijn.
Het zou Ajax sieren als ze veel van de door het vorige bestuur geloosde trainers konden overhalen voor een terugkeer op de toekomst.
Dan heb ik het over mensen als Muhren, Roy, Winter, v/h Schip en dat soort Ajacieden.
Nu weet ik dat sommige al onder de pannen zijn , maar dan moet Ajax ervoor zorgen dat zij de 'relatie' warm houden.
Een man waarvan ik echt hoop dat ie 'n keer een rol op De Toekomst gaat vervullen is niemand minder dan Jari Litmanen.
Die zullen ze nu al moeten benaderen en vast moeten liggen voor de tijd wanneer die zijn kicksen aan de wilgen hangt.
Voor de volle 100% EENS!!!! Toch heb ik Ton Pronk hoog zitten als trainer, maar ik ben geen voorstander van al die geprogrammeerde troep...spelers moet je met plezier het veld insturen en niet met al te veel informatie..er zullen zeker nog genoeg videobeelden gebruikt worden om het één en ander aan de kaak te stellen, maar het moet niet de boventoon vieren..
Ikke_tikkie
 Ikke_tikkie - zaterdag 22 oktober 2011 - 17:53   quote  deeplink  
Gaat over Robin Pronk, niet Ton.

Robin is onderstaande kwast:

baco74
 baco74 - zaterdag 22 oktober 2011 - 17:57   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2011 - 17:53 schreef Ikke_tikkie het volgende:

[ filmpje ]
Hij zal ook Robin bedoelen, die 'fout' is makkelijk gemaakt.
Ik had het eerst ook 2x fout in mijn post , verbeterd en het maar bij enkel Pronk gehouden.
alibabba
 alibabba - zaterdag 22 oktober 2011 - 18:24   quote  deeplink  
quote:

[ filmpje ]
Ik bedoel Robin ja....Ton is zijn vader...Robin en Ton heb ik beide hoog zitten...
alibabba
 alibabba - zaterdag 22 oktober 2011 - 18:24   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2011 - 17:57 schreef baco74 het volgende:

[..]

Hij zal ook Robin bedoelen, die 'fout' is makkelijk gemaakt.
Ik had het eerst ook 2x fout in mijn post , verbeterd en het maar bij enkel Pronk gehouden.
Idd Baco, ik bedoelde Robin...
Ajx
 Ajx - zaterdag 22 oktober 2011 - 19:25   quote  deeplink  
quote:

[ filmpje ]
Vind dit een beetje te ver gaan. Je kan absoluut goed kritisch zijn, maar als je een keer een goede wedstrijd speelt, dan mag je wat mij betreft gerust eens een keertje tevreden zijn! Vind zijn toontje ook niet echt lekker...
Ajax we love you
 Ajax we love you - zondag 23 oktober 2011 - 09:35   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2011 - 17:34 schreef baco74 het volgende:

[..]

Jij snapt het helemaal, met het 100% met je stukje eens. Ben blij dat die Pronk nu weg is, omdat alles ging om het teamverband en niet om de spelers, maar dat had ik al eerder geschreven. Ik had het nog niet eens zo gezien zoals jij het hierboven hebt omschreven, ben nu alleen nog maar meer blij dat hij weg is.
Ajax we love you
 Ajax we love you - zondag 23 oktober 2011 - 09:42   quote  deeplink  
quote:

[ filmpje ]
Dit zegt genoeg. Zonder plezier kan je niet goed voetballen/ontwikkelen. Kijk maar naar Barca, daar spelen ze met plezier en dat zie je terug in het veld.

Deze man heeft 13 jaar lang eigenlijk de Ajax opleiding kapot gemaakt. Dat is ook precies de periode dat het minder ging met Ajax en Ajax alleen maar spelers moest kopen omdat de jeugd kut was. Spelers die wel top waren, die kwamen voort uit een periode waarbij hij niet verantwoordelijk was en verder zijn het alleen buitenaldse talenten die doorstroomden, dus al met al heeft deze man keihard gefaald in mijn ogen. Veel talenten wilden niet meer naar Ajax komen en liever bij AZ of andere clubs gingen spelen en ik begrijp nu heel goed waarom. Het zal alleen hel lang duren voordat je dit weer heb hersteld.
soccer
 soccer - maandag 24 oktober 2011 - 15:04   quote  deeplink  
Worden de goede jeugdspelers niet gevormd op straat en pleintjes? Ik denk dat ze tot een jaar of 13/14 daar moeten blijven spelen. Daarna kunnen ze de tacktiek en het verfijnen van het spelletje leren van oud voetballers. En dan kan er ook gewerkt worden aan team belang,wat toch ook een belangrijk onderdeel is.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 6015
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Pronk verlaat Ajax na 13 jaar dienstverband.

0.0128419