Op zaterdag 22 oktober 2011 - 17:34 schreef baco74 het volgende:In de papieren versie van Het Parool is vandaag (22/10/2011) een interview met voormalig jeugdtrainer Pronk lezen.
[..]
Het lijkt of Pronk met dit interview de vinger op de zere plek ligt,
maar nadat ik het stukje nog een keer heb gelezen en er even rustig over heb nagedacht,
vind ik toch dat hij enigzins aan het natrappen is.
Dat doet ie 6 weken nadat hij en Ajax in gezamenlijk besloten hadden om de lopende arbeidsovereenkomst te beëindigen (zie
topic).
Al die miljoenenkostende wetenschaps-toepassingen bij Ajax de afgelopen 10-15 jaar hebben maar weinig talenten opgeleverd
en slechts alleen div. sponsers de gelegenheid gegeven om hun technieken en speeltjes op onze (jeugd-)voetballers toe te passen.
Spelers die hun specialiteit willen uitvoeren of in situaties boven hun kunnen uit willen stijgen worden belemmerd door deze technieken.
Alleen maar omdat ze zich aan een vaststaand (computer-)programma moeten houden.
Op deze manier krijg je straks dat elke speler op een bepaalde positie geheel identiek speelt,
waardoor een wissel geen nieuw elan in het spel brengt.
Niets mis met gewone ouderwetse trainingsmethodes,
zo leert een trainer pas hoe zijn spelers functioneren en vooral hoe ze er mentaal voorstaan.
Trainers moeten gewoon lekker met jonge spelers werken en die jongens beter maken
en dat (grotendeels) met hun eigen trainers-capaciteiten en niet een statisch computerprogramma.
Trainers moeten zelf ook leren en vooral proberen hun gevoel wat betreft spelopvatting en inzet op hun spelers over te brengen.
Pronk zei ook:
"Er werden eisen gesteld aan de trainers. Wij moesten eens in de 2, 3 maanden ons elftal presenteren aan elkaar."Ook dit zorgt er niet voor dat spelers individueel beter worden
en werkt alleen maar in de hand dat teamprestaties belangrijker zijn dan het opleiden van het inividu.
Trainers waren op die manier elkaars concurent, waardoor zeg maar een B-jeugdspeler veel te laat bij een A-jeugdelftal mocht meedraaien.
Dit door de angst geen kampioen te worden om daar als trainer vervolgens op afgerekend te worden.
Nu gaan we naar een situatie toe dat trainers meer aandacht aan de potentiele topspelers gaan geven
en dan vervolgens gaan kijken wat ie allemaal aan kan.
Daarom ben ook ik een voorstander van de ingezette weg,
waar wordt ingezet op trainers/begeleiders met een ervaren voetbalgeschiedenis en dan het liefst bij Ajax.
O.a. Bergkamp, Jonk, De Boertjes, Grim, Bosman, Anastasiou en part-timer Stam zijn de mensen die we al in huis hebben.
Zij allen zijn in staat om zonder al teveel technische computerprogramma's hun voetbalgogme op talenten over te brengen.
Het is nu aan Jonk en Bergkamp de taak om nog meer goede jeugdtrainers te vinden,
die goed aan kunnen voelen hoe een bepaalde speler er voor staat en wat diens groeicapaciteiten zijn.
Het zou Ajax sieren als ze veel van de door het vorige bestuur geloosde trainers konden overhalen voor een terugkeer op de toekomst.
Dan heb ik het over mensen als Muhren, Roy, Winter, v/h Schip en dat soort Ajacieden.
Nu weet ik dat sommige al onder de pannen zijn , maar dan moet Ajax ervoor zorgen dat zij de 'relatie' warm houden.
Een man waarvan ik echt hoop dat ie 'n keer een rol op De Toekomst gaat vervullen is niemand minder dan Jari Litmanen.
Die zullen ze nu al moeten benaderen en vast moeten liggen voor de tijd wanneer die zijn kicksen aan de wilgen hangt.