BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column Cruijff: Blatter vraagt Cruijff als voorzitter

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
 Headliner  Headliner - maandag 05 september 2011 - 05:37
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:

Blatter vraagt Cruijff als voorzitter (De Telegraaf)

Boudewijn
 Boudewijn - maandag 05 september 2011 - 05:46   quote  deeplink  
Blatter vraagt Cruijff als voorzitter

Johan Cruijff bracht zijn eerste werkdag sinds de zomervakantie door in Zürich bij Sepp Blatter. De FIFA-voorzitter had een aantrekkelijk voorstel voor het lid van de Raad van Commissarissen van Ajax, schrijft hij in zijn column voor Telesport/De Telegraaf.

"FIFA-voorzitter Sepp Blatter me gevraagd of ik voorzitter van een speciale commissie wil worden en daar ga ik de komende tijd over nadenken. Ideaal lijkt me om samen met mensen als Michel Platini en Zinedine Zidane vanuit het voetbal impulsen aan zowel de sport als de maatschappij te geven."

"Ik heb genoten van de eenheid die het Nederlands elftal tegen San Marino uitstraalde. In de eerste helft waren ze zon twintig minuten even in de war, daarna hield iedereen het hoofd erbij. Spelend van uit de instelling om de bal te hebben en dan samen te voetballen. De internationals gaven me ook heel sterk het gevoel, dat ze graag voor het Nederlands elftal uitkomen."

De Column:

Op bezoek bij Blatter

Mijn vakantie zit erop en meteen puilt de agenda weer uit. Dit keer bracht ik mijn eerste werkdag door in Zürich. Op verzoek van FIFA-president Sepp Blatter hadden we in het hoofdkwartier van de wereldvoetbalbond een uitgebreid gesprek, waarin allerlei zaken aan de orde kwamen.

Zo heeft via de FIFA van Blatter het topvoetbal de laatste twintig jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Maar dan vooral op commercieel gebied. De federatie is financieel zelfs gezonder dan ooit. Ik heb tegen Blatter gezegd, dat het nu tijd wordt om de FIFA meer in handen van de voetballers te geven, waardoor de organisatie nog dichter bij de sport komt.

Als voorbeeld heb ik het laatste WK in Zuid-Afrika genoemd. Als toernooi was het geweldig. Een enorme reclame voor het Afrikaanse continent en uitstekend georganiseerd. Maar wat is er daarna gebeurd? Worden de WK-stadions nog goed benut? Ik heb daar mijn twijfels over. Commercieel mag het een succes zijn geweest, maar heeft de sport daar voldoende van kunnen profiteren?

Tijdens de discussie daarover heb ik als voorbeeld mijn samenwerking met de Zuid-Afrikaanse club Mamelodi Sundowns genomen. Ik heb van de eigenaar alle ruimte gekregen om de organisatie naar mijn ideeën in te vullen. Daarom bewaakt Johan Neeskens nu als hoofdcoach de technische visie en coördineert David Nascimento de opleidingen zowel binnen als buiten het veld. Nascimento is dan ook verantwoordelijk voor de contacten met de townships. Bij Mamelodi kan ik nu mijn visie op voetbalgebied kwijt en tegelijk de foundation en schoolopleidingen goed inpassen. Dus eigenlijk alles in één.

Dit kan de FIFA wereldwijd zo als blauwdruk gebruiken. Blatter was daar heel enthousiast over en begon over een soortgelijk project dat hij kortgeleden bij de Mexicaanse club Pachuca had bezocht. Uitgerekend de club die via de Cruyff Institute vijf jaar geleden van onder tot boven is doorgelicht. Het personeel, inclusief de president, trainer en spelers, heeft toen een voor iedereen op maat samengestelde opleiding gevolgd. Inmiddels geldt Pachuca in Zuid-Amerika als een organisatie die zijn tijd ver vooruit is.

Ook heeft Blatter me gevraagd of ik voorzitter van een speciale commissie wil worden en daar ga ik de komende tijd over nadenken. Ideaal lijkt me om samen met mensen als Michel Platini en Zinedine Zidane vanuit het voetbal impulsen aan zowel de sport als de maatschappij te geven. Zoals we nu in het klein bij Mamelodi Sundowns doen en waar ik ook met Ajax naartoe zou willen.

Tot slot nog een opmerking over het Nederlands elftal. Ik heb genoten van de eenheid die de spelers tegen San Marino uitstraalden. In de eerste helft waren ze zon twintig minuten even in de war, daarna hield iedereen het hoofd erbij. Spelend van uit de instelling om de bal te hebben en dan samen te voetballen. De internationals gaven me ook heel sterk het gevoel, dat ze graag voor het Nederlands elftal uitkomen.

Mooi en positief om te zien. Hoewel de tegenstander niet veel voorstelde, werd zo toch het bewijs geleverd dat de ploeg weer verder is gegroeid
Ikke_tikkie
 Ikke_tikkie - maandag 05 september 2011 - 07:09   quote  deeplink  
Hij hep het er zo maar druk mee.

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 5966
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Column Cruijff: Blatter vraagt Cruijff als voorzitter

0.0056710