|
|
|
Headliner |
|
|
|
Dit topic is geplaatst via het volgende nieuwsbericht:
'Cruijff weer in conflict met RvC, Davids verliet boos bijeenkomst' (VoetbalZone)
|
|
|
Thomas
|
|
|
Johan Cruijff is weer in conflict geraakt met zijn vier collega's in de Raad van Commissarissen van Ajax, zo meldt de NOS. Volgens de omroep verscheen Cruijff dinsdag tijdens een bijeenkomst van de RvC in de Amsterdam ArenA met Tscheu La Ling aan zijn zijde, die hij graag als directeur voetbalzaken ziet.
De RvC-leden hadden zich eerder al tegen de aanstelling van Ling gekeerd en voelden zich overvallen door de actie van Cruijff. Volgens de NOS zijn er tijdens de RvC-vergadering over en weer harde woorden gevallen en oud-international Edgar Davids verliet boos de bijeenkomst.
Cruijff leek zich na een crisisberaad in augustus nog bij de afwijzing van Ling neer te leggen. Op bezoek bij Pauw & Witteman deed hij geen opvallende uitspraken: "Met La Ling dacht ik een goede kandidaat te hebben, maar dat ging niet door", was het enige wat Cruijff zei. De zoektocht naar een nieuwe algemeen directeur is nog altijd in volle gang. "Daar is nog geen beslissing over genomen", benadrukte Cruijff. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
JC heeft blijkbaar veel vertrouwen in La Ling, La Ling heeft veel vertrouwen in JC. La Ling moet eerst eigen zijn belangen in zijn eigen club opgeven voordat hij algemeen directeur wordt. Als interland week is geweest dan komen er weer geruchten van Guus Hiddink die naar ajax komt, toen Jan van halst weg ging naar bij twente was meteen een gerucht dat tie naar ajax zou komen. Nu bij elke vergadering komen er weer geruchten van dat La Ling als algemeen directeur komt. Dus er zijn geruchten zat maar handelen ho maar, er moet eens een blessising komen. want met praten kom je er niet. daar ben ik met JC eens |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Ik ben het met johan eens waarom kan Ling het niet worden hij heeft zich al in het bedrijfsleven bewezen en ook met die oosteurop/voetbalclub die hij weer prima op kaart heeft gezet en ook nog eens een oud ajacied dus geef hem de kans en dat Davids is weg gelopen kan ik niet over oordelen er staat geen reden bij,maar ja hij is altijd een opgewonden standje geweest dus dat kan wel eens voorkomen die komt wel weer goed. |
|
|
|
|
Mr. Gijn
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 17:05 schreef nora het volgende:Ik ben het met johan eens waarom kan Ling het niet worden hij heeft zich al in het bedrijfsleven bewezen en ook met die oosteurop/voetbalclub die hij weer prima op kaart heeft gezet en ook nog eens een oud ajacied dus geef hem de kans en dat Davids is weg gelopen kan ik niet over oordelen er staat geen reden bij,maar ja hij is altijd een opgewonden standje geweest dus dat kan wel eens voorkomen die komt wel weer goed. +1 |
|
|
|
|
Boudewijn
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 16:50 schreef Thomas het volgende:Op bezoek bij Pauw & Witteman deed hij geen opvallende uitspraken: "Met La Ling dacht ik een goede kandidaat te hebben, maar dat ging niet door", was het enige wat Cruijff zei. De zoektocht naar een nieuwe algemeen directeur is nog altijd in volle gang. "Daar is nog geen beslissing over genomen", benadrukte Cruijff. Tjah, Cruijff bij Pauw & Witteman! Die hebben 0% kennis van voetbal en vragen vrijwel nooit eens kritisch door dus dat was een makkelijke zit voor hem. Cruijff had beter een weekje eerder bij Knevel & vd Brink kunnen gaan zitten want die hebben tenminste er nog een beetje verstand van en durven af en toe WEL kritische vragen te stellen.
WAAR IS TOCH DE TIJD GEBLEVEN VAN Barend en van Dorp!!! /ZUCHT |
|
|
|
|
Ztjes
|
|
|
JC zijn kwaliteiten als speler en trainer staan buiten twijfel. Ben een zeer groot fan van hem. Maar hij geeft ook altijd problemen als men het niet met hem eens is. Hij accepteert geen NEE, zijn hele leven lang.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op donderdag 15 september 2011 door Ztjes -- |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
Stel potverdorie gewoon Ling aan!!! Doe gewoon wat JC zegt en alles komt goed. Ik vind de laatste tijd dat Frank ook weer rare beslissingen maakt, wat elke trainer de laatste 10 jaar heeft gedaan, en dat is voor mij een sein dat het intern nog lang niet goed zit. Ik hoorde JC laatst zeggen dat het zakelijke duidelijk gescheiden moeten worden van het voetballende gedeelte en daar raakt ie de juiste snaar. Vergaderen houd ie niet van...nou, IK OOK NIET!! BESLISSINGEN NEMEN en wie kan dat over het voetballende gedeelte beter dan JOHAN CRUIJFF???? Wie zijn Been, Olfers en welke pipo dan ook om dat uit de wind te houden???
We moeten goed beseffen dat als CRUIJFF zich er vorig jaar niet mee bemoeit had...we waren afgegleden daar een bedroevend niveau!! We zijn weer kampioen geworden en spelen weer als vanouds en de jeugd krijgt weer een kans. Ajax straalt weer VOETBAL uit en dat moeten we hebben. Geen vd.Loog/Coronel/vd.Zaad en klaploper ( ik ben f zijn naam vergeten..Financieel directeur is ie..) op de voorgrond, maar BERGKAMP, DE BOER, JONK, STAM enz...
Dit hebben we allemaal te danken aan HELD JOHAN CRUIJFF!!!!!!! |
|
|
|
|
nora
|
|
|
Alie een tien met een griffel en een kus van de Juf voor jou goede commentaar. |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote: Ik heb liever een kus van de Juf dan een tien met een gniffel:) |
|
|
|
|
FsideVak129
|
|
|
Volgens een bron dichtbij was Edgar niet boos.
Zo kijkt hij gewoon en hij moest poepen dus ja, dan ren je de zaal uit... |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
heel leuk hoor dat NOS wil scoren met het feit dat JC weer ruzie zit te maken, maar de vraag is of het een feit is! NOS is een soort van roddelpers ofzo? ze hebben blijkbaar nooit gehoord van goeie journalistiek, ajax zou een media code moet maken net zoals bij het koninklijk huis! dit soort dingen brengt alleen meer maar schade toe aan de mensen die daar werken! terecht dat JC gestopt is bij NOS. En anti ajacieden maar roepen dat NOS voor ajax is! nou op dit soort momenten dus niet he |
|
|
|
|
Ajx
|
|
|
Ze moeten het gewoon nu eens worden. qua voetbal cruijff en de rest op ieder vakgebied laten doen. Geen ruzie, dat is slecht voor ajax |
|
|
|
|
Ajx
|
|
|
en anders stap je maar weer op. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 17:11 schreef Boudewijn het volgende:[..] Tjah, Cruijff bij Pauw & Witteman! Die hebben 0% kennis van voetbal en vragen vrijwel nooit eens kritisch door dus dat was een makkelijke zit voor hem. Cruijff had beter een weekje eerder bij Knevel & vd Brink kunnen gaan zitten want die hebben tenminste er nog een beetje verstand van en durven af en toe WEL kritische vragen te stellen. WAAR IS TOCH DE TIJD GEBLEVEN VAN Barend en van Dorp!!! /ZUCHT Dat eerste daar heb je volkomen gelijk in. Zowel Jeroen Pauw als Paul Witteman zijn meer sociaal-politieke figuren en inderdaad met sport hebben zij niet veel. Toch vond ik het gisteren wel een goed programma met een goed gesprek. Het ging namelijk voornamelijk om zijn Foundation. |
|
|
|
|
Pietje
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 20:30 schreef FsideVak129 het volgende:Volgens een bron dichtbij was Edgar niet boos. Zo kijkt hij gewoon en hij moest poepen dus ja, dan ren je de zaal uit... Whahahahahahaha. Blij dat je er weer bent man!! :-) |
|
|
|
|
Wim
|
|
|
Cruijff moet onderhand eens niet zo kinderachtig doen en zich gewoon bezig houden met nuttige en essentiële zaken, hij zoekt het wel op door iedere keer olie op het vuur te gooien en zeer wars en tegendraads te doen. Heb het interview met Pauw & Witteman eerder deze week gezien, Cruijf praat veel, maar zegt inhoudelijk weinig tot niets. Bij ons zeggen ze schoenmaker houd je bij je leest. |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 22:34 schreef Wim het volgende:Cruijff moet onderhand eens niet zo kinderachtig doen en zich gewoon bezig houden met nuttige en essentiële zaken, hij zoekt het wel op door iedere keer olie op het vuur te gooien en zeer wars en tegendraads te doen. Heb het interview met Pauw & Witteman eerder deze week gezien, Cruijf praat veel, maar zegt inhoudelijk weinig tot niets. Bij ons zeggen ze schoenmaker houd je bij je leest. Het is bij Ajax ook nodig om dwars en tegendraads te doen, want anders blijft het intern rommelen. Cruijff is ook de enige die dit kan doen, want hij heeft gewoon gelijk. Als Cruijff zich er niet mee had bemoeit, waren we afgegleden tot een bedroevend niveau. Hoe meer Cruijff zich laat gelden, hoe sneller ze wakker worden intern. Sommige zien Johan het liefste vertrekken...als dat zou gebeuren, komt Ajax er over een jaar of 5 echt achter dat Cruijff gelijk had... |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Het enige wat ik hier over kwijt wil is.... Pffffffffffffffffffffffffff gaan we weer.. |
|
|
|
|
slimpie
|
|
|
Zal met belangstelling dit topic blijven volgen om te zien hoe mooi iedereen zich weer in bochten gaat wringen om alle idiote fratsen van onze lieve heer om te buigen naar een of andere dubieuze vorm van genialiteit... |
|
|
|
|
Booya4Afca
|
|
|
De zoveelste uit het verband gerukt verhaal over Cruijff en zijn companen in de Raad van Commisarissen.
Ergste is misschien nog wel dat mensen het geloven ook. |
|
|
|
|
Booya4Afca
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 20:57 schreef Pietje het volgende:[..] Dat eerste daar heb je volkomen gelijk in. Zowel Jeroen Pauw als Paul Witteman zijn meer sociaal-politieke figuren en inderdaad met sport hebben zij niet veel. Toch vond ik het gisteren wel een goed programma met een goed gesprek. Het ging namelijk voornamelijk om zijn Foundation. Was inderdaad interessant om te zien hoe bedreven Cruijff is wat betreft zijn foundation. Je ziet hem continu glunderen als hij over zijn foundation aan 't vertellen is. Mooi om te zien. |
|
|
|
|
Ajax we love you
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 20:30 schreef FsideVak129 het volgende:Volgens een bron dichtbij was Edgar niet boos. Zo kijkt hij gewoon en hij moest poepen dus ja, dan ren je de zaal uit... Whahahahahaha, fantastisch!! |
|
|
|
|
dege
|
|
|
quote: dat is dus ook precies wat ik dacht |
|
|
|
|
Rogier
|
|
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: FF het stukje voor je gekopieerd..
Nogmaals Eric BartelsLEZERSBIJDRAGE Waar Johan Cruijff eerder met voormalig Ajax-voorzitter Uri Coronel en directeur Rik van den Boog botste, omdat zij hun macht niet uit handen wilden geven, is het nu de nieuwe raad van commissarissen die de legendarische nummer 14 weigert de volmacht te geven bij het aanstellen van een nieuwe technisch directeur.
'Het zijn twee werelden die bij elkaar komen en in dit geval moet de sport de andere kant overtuigen', zei Cruijff, die volledige zeggenschap wil hebben over zijn 'project' in Amsterdam, er deze week over. In het kader van de laatste is de mening van Eric Bartels, die successtrategieën van bedrijven en bedrijfsleiders onderzoekt, interessant. Hij trok ten tijde van een conflict tussen de vorige Ajax-leiding en Cruijff in maart de vergelijking tussen de legende en Apple-baas Steve Jobs.
Lastpost In 1978 begon een jonge college dropout, luisterend naar de naam Steve Jobs, in zijn garage in Californië een computerbedrijfje, dat hij Apple noemde. Het bedrijfje groeide als kool en binnen een paar jaar was het de lieveling van Wall Street. Steve Jobs werd gezien als een geniale ondernemer, een van de grootste die Amerika ooit had gekend. Op 16 september 1985 stapte Jobs op bij Apple, na een slepend conflict met de toenmalige bestuursvoorzitter, John Sculley, die Jobs zelf had aangenomen. Sculley had het voor elkaar gekregen de lastige Steve Jobs alle functies af te nemen, waarna die de eer aan zichzelf hield. Hij verkocht al zijn aandelen in Apple en begon een nieuw bedrijf.
Bankroet Twaalf jaar later, begin 1997, stond Apple letterlijk op de rand van het bankroet. Het had nog cash voor drie maanden en de meeste analisten waren het er over eens dat Apple zou omvallen. Te veel producten, een verouderd besturingssysteem en geen richting. Alles waar Apple ooit voor had gestaan, was losgelaten.
Wonderkind De toenmalige bestuursvoorzitter van Apple, Gil Amelio, nodigde Steve Jobs op een dag uit om eens bij te praten. Hij was ten einde raad en wilde van het voormalige wonderkind weten hoe die de toekomst van Apple zag. Jobs gaf hem antwoord en voegde er aan toe daar wel een rol in te willen spelen. In de autobiografie van Gil Amelio, schrijft hij zeer neerbuigend over dat gesprek. Zijn commentaar komt er kortweg op neer dat hij de woorden van Jobs maar vaag geleuter vond. Toen ik afgelopen jaar Ajax-directeur Rik van den Boog hoorde zeggen dat hij Cruijff 'nauwelijks meer serieus kon nemen', moest ik aan die woorden van Amelio denken.
Voetbaltechnisch failliet Op 16 september 1997, precies twaalf jaar na zijn gedwongen vertrek, werd Steve Jobs interim-bestuursvoorzitter van een bijna failliet Apple Computer Inc, enkele jaren later werd hij voorzitter. Apple lanceerde de immens populaire eerste iMac, vereenvoudigde het productenpalet drastisch en kwam met een nieuw besturingssysteem, Mac OS X. Daarna verschenen eerst de iPod, daarna de iPhone en recenter de iPad. In 2010 werd Apple de onderneming met de op een na hoogste beurswaarde ter wereld. En als Steve Jobs niet ernstig ziek was geworden, was Apple in 2011 de onderneming geworden met de hoogste beurswaarde.
Genialiteit tegengewerkt We kunnen uit dit verhaal één heel belangrijke les leren. Genialiteit, grootsheid of hoe we het ook noemen wordt altijd tegengewerkt door de middelmaat. De middelmaat die krampachtig vasthoudt aan de eigen verworven posities. In essentie is dat een beweging die ten grondslag ligt aan ons hele menselijke bestaan. De Ierse schrijver George Bernard Shaw schrijft daarover: 'Redelijke mensen proberen zich aan de werkelijkheid aan te passen. Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.'
Structurele malaise Voetbalclub Ajax wordt al jaren geen landskampioen meer. Dat is een club als Ajax onwaardig. Ajax is weliswaar financieel niet bijna failliet, maar voetbaltechnisch wél. Het maakt niet meer uit welke trainer je verantwoordelijk maakt voor het eerste elftal, de resultaten blijven onvoldoende. Dan doe je dus structureel iets niet goed en moet je structureel iets veranderen. Het beleid van de huidige directie en ontslagnemende raad van commissarissen heeft tot nog toe geen verandering gebracht in de structurele malaise van Ajax. Ook dit jaar wordt Ajax hoogstwaarschijnlijk geen landskampioen.
Goede leiders en slechte leiders Uit mijn jarenlange onderzoek blijkt onomstotelijk dat goede leiders altijd precies weten wat ze kunnen en wat niet. Hun ego staat ze daarbij niet in de weg. Vervolgens zoeken ze naar mensen die de benodigde kennis wél hebben en die laten ze vervolgens hun werk doen. Slechte leiders zijn bang voor grote leiders. Zoals Gil Amelio dat was voor Steve Jobs en Rik van den Boog voor Johan Cruijff. Met Apple en Ajax als de gedupeerde partijen.
Geweldige timmerman Als je Johan Cruijff vraagt om met aanbevelingen te komen om het technische beleid van Ajax gezond te maken, dan moet je je als leider realiseren dat je dat alleen kunt doen als je bereid bent zijn aanbevelingen over te nemen. Waarom? Omdat als ik als man met twee linkerhanden aan een geweldige timmerman vraag hoe ik een tafel moet maken, en ik niet de kennis en kunde bezit om het anders te doen. Van het advies afwijken is dus altijd óf dom óf een kwestie van een te groot ego dat niet opzij kan worden geschoven.
Poldermodel Johan Cruijff heeft in zijn carrière vaker met dit fenomeen te maken gehad. Het gebeurde in 1992, toen Cruijff bondscoach zou worden en hij niet het volledige mandaat kreeg om zijn eigen staf in te vullen. Nu gebeurt het weer. Cruijff wordt bekritiseerd omdat hij aan de zijlijn zou willen blijven staan. Het tegendeel is waar. Cruijff is een groot leider en grote leiders nemen alleen verantwoordelijkheid als ze de bijbehorende mandaten krijgen. Maar de middelmaat wil dat nooit.
Ingeboren weerzin In een artikel van Volkskrant-journalist Willem Vissers (verschenen op 26 maart) krijgt Johan Cruijff er natuurlijk van langs. We zijn tenslotte Nederlanders en die hebben een ingeboren weerzin tegen grote leiders. We delegeren nu eenmaal graag verantwoordelijkheden zonder mandaat. Dat noemen we dan 'consensus', 'sociaal' of 'poldermodel'. Daar zijn we dan nog heel trots op ook. Vissers noemt de adviezen van Cruijff dan ook 'bevelen'. Inderdaad Willem, als je de beste voetballer van Europa en één van de beste trainers ooit vraagt om je club technisch door te lichten, en hij doet dat met andere voetbalkenners als Marco van Basten, Frank Rijkaard en Dennis Bergkamp, terwijl je zelf die kennis niet hebt, dan zal een groot leider die adviezen altijd als 'bevelen' zien.
Stelselmatig tegenwerken Steve Jobs mocht niet terugkeren, tot Apple technisch bijna failliet was. Toen de top het niet langer kon tegenhouden kwam Jobs terug en de rest is geschiedenis. Ajax is technisch bijna failliet en over een paar jaar misschien ook financieel. De terugkeer van Cruijff wordt stelselmatig door de directies van Ajax tegengewerkt. Ander bedrijf, zelfde dynamiek.
Heren directieleden, denk voor één keer in uw leven eens écht aan Ajax. En geef de club de grootsheid die ze verdient. (Eric Bartels |
|
|
|
|
Ajax we love you
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 14:24 schreef remco k het volgende:[..] FF het stukje voor je gekopieerd.. Nogmaals Eric BartelsLEZERSBIJDRAGE Waar Johan Cruijff eerder met voormalig Ajax-voorzitter Uri Coronel en directeur Rik van den Boog botste, omdat zij hun macht niet uit handen wilden geven, is het nu de nieuwe raad van commissarissen die de legendarische nummer 14 weigert de volmacht te geven bij het aanstellen van een nieuwe technisch directeur. 'Het zijn twee werelden die bij elkaar komen en in dit geval moet de sport de andere kant overtuigen', zei Cruijff, die volledige zeggenschap wil hebben over zijn 'project' in Amsterdam, er deze week over. In het kader van de laatste is de mening van Eric Bartels, die successtrategieën van bedrijven en bedrijfsleiders onderzoekt, interessant. Hij trok ten tijde van een conflict tussen de vorige Ajax-leiding en Cruijff in maart de vergelijking tussen de legende en Apple-baas Steve Jobs. Lastpost In 1978 begon een jonge college dropout, luisterend naar de naam Steve Jobs, in zijn garage in Californië een computerbedrijfje, dat hij Apple noemde. Het bedrijfje groeide als kool en binnen een paar jaar was het de lieveling van Wall Street. Steve Jobs werd gezien als een geniale ondernemer, een van de grootste die Amerika ooit had gekend. Op 16 september 1985 stapte Jobs op bij Apple, na een slepend conflict met de toenmalige bestuursvoorzitter, John Sculley, die Jobs zelf had aangenomen. Sculley had het voor elkaar gekregen de lastige Steve Jobs alle functies af te nemen, waarna die de eer aan zichzelf hield. Hij verkocht al zijn aandelen in Apple en begon een nieuw bedrijf. Bankroet Twaalf jaar later, begin 1997, stond Apple letterlijk op de rand van het bankroet. Het had nog cash voor drie maanden en de meeste analisten waren het er over eens dat Apple zou omvallen. Te veel producten, een verouderd besturingssysteem en geen richting. Alles waar Apple ooit voor had gestaan, was losgelaten. Wonderkind De toenmalige bestuursvoorzitter van Apple, Gil Amelio, nodigde Steve Jobs op een dag uit om eens bij te praten. Hij was ten einde raad en wilde van het voormalige wonderkind weten hoe die de toekomst van Apple zag. Jobs gaf hem antwoord en voegde er aan toe daar wel een rol in te willen spelen. In de autobiografie van Gil Amelio, schrijft hij zeer neerbuigend over dat gesprek. Zijn commentaar komt er kortweg op neer dat hij de woorden van Jobs maar vaag geleuter vond. Toen ik afgelopen jaar Ajax-directeur Rik van den Boog hoorde zeggen dat hij Cruijff 'nauwelijks meer serieus kon nemen', moest ik aan die woorden van Amelio denken. Voetbaltechnisch failliet Op 16 september 1997, precies twaalf jaar na zijn gedwongen vertrek, werd Steve Jobs interim-bestuursvoorzitter van een bijna failliet Apple Computer Inc, enkele jaren later werd hij voorzitter. Apple lanceerde de immens populaire eerste iMac, vereenvoudigde het productenpalet drastisch en kwam met een nieuw besturingssysteem, Mac OS X. Daarna verschenen eerst de iPod, daarna de iPhone en recenter de iPad. In 2010 werd Apple de onderneming met de op een na hoogste beurswaarde ter wereld. En als Steve Jobs niet ernstig ziek was geworden, was Apple in 2011 de onderneming geworden met de hoogste beurswaarde. Genialiteit tegengewerkt We kunnen uit dit verhaal één heel belangrijke les leren. Genialiteit, grootsheid of hoe we het ook noemen wordt altijd tegengewerkt door de middelmaat. De middelmaat die krampachtig vasthoudt aan de eigen verworven posities. In essentie is dat een beweging die ten grondslag ligt aan ons hele menselijke bestaan. De Ierse schrijver George Bernard Shaw schrijft daarover: 'Redelijke mensen proberen zich aan de werkelijkheid aan te passen. Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.' Structurele malaise Voetbalclub Ajax wordt al jaren geen landskampioen meer. Dat is een club als Ajax onwaardig. Ajax is weliswaar financieel niet bijna failliet, maar voetbaltechnisch wél. Het maakt niet meer uit welke trainer je verantwoordelijk maakt voor het eerste elftal, de resultaten blijven onvoldoende. Dan doe je dus structureel iets niet goed en moet je structureel iets veranderen. Het beleid van de huidige directie en ontslagnemende raad van commissarissen heeft tot nog toe geen verandering gebracht in de structurele malaise van Ajax. Ook dit jaar wordt Ajax hoogstwaarschijnlijk geen landskampioen. Goede leiders en slechte leiders Uit mijn jarenlange onderzoek blijkt onomstotelijk dat goede leiders altijd precies weten wat ze kunnen en wat niet. Hun ego staat ze daarbij niet in de weg. Vervolgens zoeken ze naar mensen die de benodigde kennis wél hebben en die laten ze vervolgens hun werk doen. Slechte leiders zijn bang voor grote leiders. Zoals Gil Amelio dat was voor Steve Jobs en Rik van den Boog voor Johan Cruijff. Met Apple en Ajax als de gedupeerde partijen. Geweldige timmerman Als je Johan Cruijff vraagt om met aanbevelingen te komen om het technische beleid van Ajax gezond te maken, dan moet je je als leider realiseren dat je dat alleen kunt doen als je bereid bent zijn aanbevelingen over te nemen. Waarom? Omdat als ik als man met twee linkerhanden aan een geweldige timmerman vraag hoe ik een tafel moet maken, en ik niet de kennis en kunde bezit om het anders te doen. Van het advies afwijken is dus altijd óf dom óf een kwestie van een te groot ego dat niet opzij kan worden geschoven. Poldermodel Johan Cruijff heeft in zijn carrière vaker met dit fenomeen te maken gehad. Het gebeurde in 1992, toen Cruijff bondscoach zou worden en hij niet het volledige mandaat kreeg om zijn eigen staf in te vullen. Nu gebeurt het weer. Cruijff wordt bekritiseerd omdat hij aan de zijlijn zou willen blijven staan. Het tegendeel is waar. Cruijff is een groot leider en grote leiders nemen alleen verantwoordelijkheid als ze de bijbehorende mandaten krijgen. Maar de middelmaat wil dat nooit. Ingeboren weerzin In een artikel van Volkskrant-journalist Willem Vissers (verschenen op 26 maart) krijgt Johan Cruijff er natuurlijk van langs. We zijn tenslotte Nederlanders en die hebben een ingeboren weerzin tegen grote leiders. We delegeren nu eenmaal graag verantwoordelijkheden zonder mandaat. Dat noemen we dan 'consensus', 'sociaal' of 'poldermodel'. Daar zijn we dan nog heel trots op ook. Vissers noemt de adviezen van Cruijff dan ook 'bevelen'. Inderdaad Willem, als je de beste voetballer van Europa en één van de beste trainers ooit vraagt om je club technisch door te lichten, en hij doet dat met andere voetbalkenners als Marco van Basten, Frank Rijkaard en Dennis Bergkamp, terwijl je zelf die kennis niet hebt, dan zal een groot leider die adviezen altijd als 'bevelen' zien. Stelselmatig tegenwerken Steve Jobs mocht niet terugkeren, tot Apple technisch bijna failliet was. Toen de top het niet langer kon tegenhouden kwam Jobs terug en de rest is geschiedenis. Ajax is technisch bijna failliet en over een paar jaar misschien ook financieel. De terugkeer van Cruijff wordt stelselmatig door de directies van Ajax tegengewerkt. Ander bedrijf, zelfde dynamiek. Heren directieleden, denk voor één keer in uw leven eens écht aan Ajax. En geef de club de grootsheid die ze verdient. (Eric Bartels +9999999999999999999999999 |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
Wat een stierenschijt allemaal. Cruijff is weer eens puur vervelend bezig. Bah. |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote: nee cruijff is het zat dat er geen beslissing wordt genomen en daar ben ik het mee eens want stilstand is achteruitgang |
|
|
|
|
Wim
|
|
|
Als je in de raad van bestuur, of in de raad van commissarissen zit moet je integer zijn, tactisch zijn, ook bij tijd en wijle in kunnen schikken, niet te snel aangebrand en diplomatiek zijn. Verder met enige regelmaat aanwezig zijn, niet altijd hoogste woord willen voeren, niet altijd de beslissende stem willen zijn, niet altijd je zin doordrukken. Dat er recentelijk een delegatie van Ajax naar Barcelona is afgereisd, is enkel en alleen omdat meneer Cruijff niet deze kant opkwam en alweer eens op zijn pik getrapt was. Je zit nu eenmaal in een overleg en gedoog structuur. Nu op dit moment met Ling naar de vergadering gaan roept vraagtekens op, Ling zelf had ook wijzer moeten zijn en thuis moeten blijven. Je mening ventileren moet je niet via een publiekelijk forum, de televisie of de krant doen, als je in de Raad van Bestuur, of in de raad van commissarissen zit, er zijn regels en gedragscodes, waaraan je je dient te houden. Cruijff was een fenomenale voetballer, een goede trainer, op die roem kun je echter niet eeuwig teren. Op bestuurlijk niveau met een delegatie mensen samenwerken vraagt nu eenmaal om andere specifieke vaardigheden. Die kwaliteiten daar ontbeert het Johan aan, hij is veel te kort door de bocht en als persoon complex en allerminst gemakkelijk in de omgang. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 15:59 schreef Wim het volgende:Als je in de raad van bestuur, of in de raad van commissarissen zit moet je integer zijn, tactisch zijn, ook bij tijd en wijle in kunnen schikken, niet te snel aangebrand en diplomatiek zijn. Verder met enige regelmaat aanwezig zijn, niet altijd hoogste woord willen voeren, niet altijd de beslissende stem willen zijn, niet altijd je zin doordrukken. Dat er recentelijk een delegatie van Ajax naar Barcelona is afgereisd, is enkel en alleen omdat meneer Cruijff niet deze kant opkwam en alweer eens op zijn pik getrapt was. Je zit nu eenmaal in een overleg en gedoog structuur. Nu op dit moment met Ling naar de vergadering gaan roept vraagtekens op, Ling zelf had ook wijzer moeten zijn en thuis moeten blijven. Je mening ventileren moet je niet via een publiekelijk forum, de televisie of de krant doen, als je in de Raad van Bestuur, of in de raad van commissarissen zit, er zijn regels en gedragscodes, waaraan je je dient te houden. Cruijff was een fenomenale voetballer, een goede trainer, op die roem kun je echter niet eeuwig teren. Op bestuurlijk niveau met een delegatie mensen samenwerken vraagt nu eenmaal om andere specifieke vaardigheden. Die kwaliteiten daar ontbeert het Johan aan, hij is veel te kort door de bocht en als persoon complex en allerminst gemakkelijk in de omgang. jij bent dus anti-cruijff? dat cruijff geen mening deelt van andere, dat zeggen alleen mensen die anti-cruijff zijn! cruijff geeft zijn foundation uithanden en zijn opleiding net zo goed! dus hij kan goed mensen aan het werk zetten! dat de vergadering een keer in barcelona was, was omdat de media in nederland er meteen opduikt. natuurlijk geldt dat meer als je de vergadering in barcelona gaat houden maar het team merkt dan er niks van. spelers kunnen worden afgeleid van al die media die er op duiken als de raad 1 keer bij elkaar komt! dan kan je het beter in barcelona houden dan in amsterdam want de NOS opent toch wel elke keer als cruijff op bezoek komt want dat vind de NOS nieuws |
|
|
|
|
soccer
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 14:24 schreef remco k het volgende:[..] Nou Remco een heel mooi verhaal. En zo'n verhalen zijn er nog wel meer. Alleen een nuance. Als deze toppers ergens instapte waren ze dag en nacht op het bedrijf. Dat is al anders dan JC wil. Dan nog een voorbeeld hoe verkeerd het kan lopen. Feyenoord was begin jaren 90 op sterven na dood. Toen kwam van den Herik en redde hoogst persoonlijk de club. Ook door boven gemiddeld op de nclub te zijn. Hij leidde Feyenoord zoals hij zijn bedrijven leidde constant erboven op te zitten. Gevolg eufa cup winst in 2002 winst maken en een positief eigen vermogen. Daarna ging het fout hij gaf de macht uit handen. hij gaf de macht aan oud voetballers.Troost Wotte Gullit en weet ik wie meer. Gevolg miljoenen verlies en negatief eigen vermogen. Dan pronkt JC ook nog graag met zijn connecties bij Barca. Maar daar blijkt hij al maanden niet meer geweest te zijn en hoe groot de schuld daar is hebben we van de week in de krant kunnen lezen. Verder zullen de mensen die gevraagd zijn voor de RvC daar niet in gaan zitten zonder ook maar enige invloed te willen hebben. Ze zijn ten slotte medeverantwoordelijk voor alle beslissingen die genomen worden. De niet voetbal mensen hebben hun sporen in het bedrijfsleven verdiend en zullen deze niet op het spel zetten omdat JC alle macht wil hebben. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote: Ook typisch Cruijffiaans, wanneer je (op een bepaald punt) niet voor hem bent, ben je tegen hem.
Volgens mij is JC's mening niet zaligmakend, laat staan zijn onuitstaanbaar gedrag zo nu en dan. Altijd conflicten zoeken, altijd alles naar zijn hand willen zetten... |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
Zijn plannen bevatten goede dingen, maar hij zal zich -zeker binnen een beursgenoteerd bedrijf- op een aantal punten moeten schikken. |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
OP zich wel grappig, iedereen praat over het kamp Cruijff, en voor of tegen Cruijff zijn..
Hij zelf zegt juist dat dit helemaal niet de bedoeling is en zelfs onzin is, bij de mensen die over het voetbalgedeelte hebben gesproken zaten namelijk wel wat meer mensen dan enkel Cruijff.. Of wou men zeggen dat de groep, van BAsten, Rijkaard, Ling, Bergkamp, de Boer, Stam, Jonk en Keizer niet met zijn allen een stuk beter weten hoe het voetballende gedeelte neer te zetten dan een aantal mensen uit het bedrijfsleven??
Overal ter wereld blijkt wel dat mensen uit het bedrijfsleven zonder inbreng van eigen geld geen fluit presteren bij een voetbalclub..
Voetbalverstand behoort het voetbalbeleid uit te stippelen, want voetballers en trainers hebben nu eenmaal meer bverstand van voetballen dan mensen die het spel nooit gespeeld hebben..
En of dat nou Pietje, van Gaal, Hiddink of Cruijff is kan mij niet zo veel meer boeien... Voetbalmensen behoren met voetbal bezig te zijn, en bestuursmensen behoren met het besturen bezig te zijn, maar niet met het voetbalbeleid.. |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
Terzijde, de naam van Basten icm bij Ajax iets neerzetten kan ik al een paar jaar niet meer horen. Die heeft z'n zak geld gehad (en over de balk gegooid). |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 17:15 schreef remco k het volgende:OP zich wel grappig, iedereen praat over het kamp Cruijff, en voor of tegen Cruijff zijn.. Hij zelf zegt juist dat dit helemaal niet de bedoeling is en zelfs onzin is, bij de mensen die over het voetbalgedeelte hebben gesproken zaten namelijk wel wat meer mensen dan enkel Cruijff.. Of wou men zeggen dat de groep, van BAsten, Rijkaard, Ling, Bergkamp, de Boer, Stam, Jonk en Keizer niet met zijn allen een stuk beter weten hoe het voetballende gedeelte neer te zetten dan een aantal mensen uit het bedrijfsleven?? Overal ter wereld blijkt wel dat mensen uit het bedrijfsleven zonder inbreng van eigen geld geen fluit presteren bij een voetbalclub.. Voetbalverstand behoort het voetbalbeleid uit te stippelen, want voetballers en trainers hebben nu eenmaal meer bverstand van voetballen dan mensen die het spel nooit gespeeld hebben.. En of dat nou Pietje, van Gaal, Hiddink of Cruijff is kan mij niet zo veel meer boeien... Voetbalmensen behoren met voetbal bezig te zijn, en bestuursmensen behoren met het besturen bezig te zijn, maar niet met het voetbalbeleid.. helemaal mee eens!!! |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
quote:Op donderdag 15 september 2011 - 20:30 schreef FsideVak129 het volgende:Volgens een bron dichtbij was Edgar niet boos. Zo kijkt hij gewoon en hij moest poepen dus ja, dan ren je de zaal uit... whahahahahahah yes man!!!!!! |
|
|
|
|
nummer10
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 17:17 schreef Ikke_tikkie het volgende:Terzijde, de naam van Basten icm bij Ajax iets neerzetten kan ik al een paar jaar niet meer horen. Die heeft z'n zak geld gehad (en over de balk gegooid). met toestemming van het oude bestuur. en kan je nooit en te nimmer MvB kwalijk nemen, daarbij komt dat MvB goeie spelers had gehaald waar iedereen enorm blij mee was, en ik weet ook zeker dat jij dat was toen jij de namen hoorde. |
|
|
|
|
joduh
|
|
|
go johan go!!!!!!!!!!!!!!!optiefen met die eikels!!!!! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 17:17 schreef Ikke_tikkie het volgende:Terzijde, de naam van Basten icm bij Ajax iets neerzetten kan ik al een paar jaar niet meer horen. Die heeft z'n zak geld gehad (en over de balk gegooid). Zegt dat iets over zijn kijk op voetbal?? Volgens mij niet namelijk, het zegt wel iets over zijn trainerscappaciteiten.. |
|
|
|
|
Positieve Arrogantie
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 18:01 schreef remco k het volgende:[..] Zegt dat iets over zijn kijk op voetbal?? Volgens mij niet namelijk, het zegt wel iets over zijn trainerscappaciteiten.. of aankoopbeleid en dat doet ajax niet meer!! |
|
|
|
|
Ikke_tikkie
|
|
|
quote: Werd er goed voetbal gespeeld onder van Basten? |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote: Ook dat zegt toch niks, hij kan het waarschijnlijk niet overbrengen op een jonge groep.. |
|
|
|
|
Booya4Afca
|
|
|
quote: En zo is 't.
Het is dus totaal anders gegaan dan de NOS en de AD doen voorkomen. Dat vermoedde ik al, en Johan Derksen bevestigde mijn vermoedens. (of hij de waarheid spreekt, is het 2e) |
|
|
|
|
alibabba
|
|
|
quote:Op vrijdag 16 september 2011 - 17:08 schreef Ikke_tikkie het volgende:Zijn plannen bevatten goede dingen, maar hij zal zich -zeker binnen een beursgenoteerd bedrijf- op een aantal punten moeten schikken. Op een aantal punten moeten schikken...op het VOETBALgedeelte moeten ten Have, Romer en Olfers zich schikken in de woorden van CRUIJFF..wie zou het nu beter weten op dat gebied?? Ten Have of Cruijff?? Ik word er onderhand schijtziek van dat er niet gedaan word wat Cruijff zegt..een stukje wat ik net gelezen heb;
Cruijffs scepsis over de nieuwe machtshebbers groeide toen hij vroeg waarom de voetballers in de minderheid zijn in de nieuwe RvC en waarom THEO V.DUIVENBODE ( een man die ik erg hoog heb zitten ) niet is benaderd. De oud-verdediger zou als 65-plusser te oud zijn geweest. Volgens De Telegraaf zijn er echter buiten Cruijff om wel gesprekken gevoerd met Van Duivenbode, maar heeft deze - net als Ling - daarna niets meer gehoord.
Cruijff word gewoon gebruikt door enkele die eigenbelang hebben en ik word er kotsziek van. Deze RvC is aangesteld door de Ledenraad en ik denk dat Keje Molenaar daar een grote invloed in heeft gehad. In mijn ogen hoeft er geen Ledenraad te zijn, geen RvC, maar alleen CRUIJFF, V.DUIVENBODE, BERGKAMP, JONK en DE BOER. De rest mogen ze van mij vandaag nog de straat opkegelen. Scheelt een hoop kosten en Ajax word er voetballend alleen maar beter van. Als je al ziet wat Cruijff bereikt heeft in de tijd dat hij zich ermee gemoeid heeft...kampioen, jeugd krijgt weer de kans en we spelen weer herkenbaar voetbal. Wat doet Cruijff in godsnaam verkeerd? Ik heb de man gezien bij Pauw en Witteman en hij wil Ajax terughelpen naar de top en heeft totaal geen eigenbelang. Waarom is er nog scepsis tegen deze man?? Ik begrijp er werkelijk helemaal niets meer van...het enige wat ik kan bedenken waarom er wrevel is...DIE HELE ELLENDIGE, SMERIGE, HOERIGE KUTBEURS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
ALIBABBA... en zo is het.. |
|
|
|
|
Cornee
|
|
|
Ik zat wat te filosoferen: Wat vinden jullie van Frank Arnesen als nieuwe directeur? Wanneer Guus Hiddink definitief niet komt. Wanneer Tjeu La Ling definitief niet breder wordt gedragen. Wanneer Marc Overmars zich definitief nog niet geschikt genoeg acht.
Het is maar een gedachtegang.. |
|
|
|
|
Hasjkoph
|
|
|
quote:Op maandag 19 september 2011 - 22:38 schreef Cornee het volgende:Ik zat wat te filosoferen: Wat vinden jullie van Frank Arnesen als nieuwe directeur? Wanneer Guus Hiddink definitief niet komt. Wanneer Tjeu La Ling definitief niet breder wordt gedragen. Wanneer Marc Overmars zich definitief nog niet geschikt genoeg acht. Het is maar een gedachtegang.. Thanks dat je hebt geluisterd ;-) |
|
|
|
|
|