BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Als we nou eens gaan spelen volgens Cruijff' "ruit"

Plaats een nieuw antwoord  
Headliner: Ajax Nieuws
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 00:31   quote  deeplink  
Sommigen hier pretenderen al langer dat we met 3 verdedigers moeten gaan spelen..

Wat Cruijff uitlegt hier is niet het makkelijkste systeem maar wel een effectief systeem dat wij met onze spelers prima kunnen spelen....

Ik zeg dat het zeker in de NL divisie kan..

En ik denk met de volgende spelers.

------------------Vermeer------------------

--------V/d Wiel--Alder------Jantje--------

-------------------Anita--------------------
---Serrero----------------------Janssen-----
------------------Erikssen------------------

Sulejmani--------Sgthorson--------Boerrigter

Ik denk niet dat we een beter elftal kunnen opstellen dat het bovenstaande..
Boilesen
 Boilesen - dinsdag 20 september 2011 - 02:07   quote  deeplink  
ziet er interessant uit, maar denk niet dat we tegen Twente het systeem al moeten omgooien. Misschien een keer proberen tegen lichte tegenstander en vandaar bouwen. Je kan wel lekker pressie spelen zo. Maar wie vangt bij een 4/4/2 tegenstander de flankenspelers op? Serero en Janssen? Die zie ik dat niet doen. Als Vertonghen dan bijv naar links gaat en Anita inzakt om de centrale spits mee te verdedigen is het ook vrij link volgens mij.
Grasmaaier
 Grasmaaier - dinsdag 20 september 2011 - 08:51   quote  deeplink  
Ik had dan Serero weggehaald en daar Anita op zijn plek gezet.. dan Jantje naar de plek van Anita en Boilesen op de plek van Jantje.
luis suarez
 luis suarez - dinsdag 20 september 2011 - 09:22   quote  deeplink  
In mijn ogen kan je gewoon 4-3-3spelen met de punt naar voren dan moet jan of toby inschuiven bij bal bezit heb je toch weer je ruit.
vermeer
v/d wiel toby jan(inscuiven bij balbezit) boilesen

anita jansen

eriksen

miralem kolbein boerigter
Grasmaaier
 Grasmaaier - dinsdag 20 september 2011 - 09:45   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 09:22 schreef luis suarez het volgende:
In mijn ogen kan je gewoon 4-3-3spelen met de punt naar voren dan moet jan of toby inschuiven bij bal bezit heb je toch weer je ruit.
vermeer
v/d wiel toby jan(inscuiven bij balbezit) boilesen

anita jansen

eriksen

miralem kolbein boerigter
We zullen niet met de punt naar voren spelen onder De Boer..
marius
 marius - dinsdag 20 september 2011 - 10:06   quote  deeplink  
waarom niet? Ziet de boer dan nie dat we nie geweldig spele, of moete we eerst real uit zo donders op onze flikker krijge dat hij wel veranderinge door moet voeren!!!
Ajax we love you
 Ajax we love you - dinsdag 20 september 2011 - 10:06   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 00:31 schreef remco k het volgende:
Sommigen hier pretenderen al langer dat we met 3 verdedigers moeten gaan spelen..

Wat Cruijff uitlegt hier is niet het makkelijkste systeem maar wel een effectief systeem dat wij met onze spelers prima kunnen spelen....

[ filmpje ]

Met alle respect, maar Cruijff heeft juist het huidige systeem dat Ajax speelt verzonnen, omdat dat beter past bij het huidige voetbal van deze tijd. Waarom gaan we weer terug naar de jaren 90? Cruijff heeft zelf aangegeven dat de nummer 10 niet meer bestaat, of in ieder geval dat je er niet meer mee moet spelen.. Ik moet zeggen dat het huidige systeem heel logisch is.
1 2 hupsakee
 1 2 hupsakee - dinsdag 20 september 2011 - 10:42   quote  deeplink  
quote:

[ filmpje ]

hiermee speel je eigenlijk als barcelona.

dit vraagt veel van onze buitenspelers, ook in verdedigend vlak, serero en jansen zijn verdedigend niet super, serero is echt klein hij zou goed kunnen spelen op de plek van eriksen. ik vraag me af of we hier de goede spelers voor hebben maar het is een mooie optie!
Booya4Afca
 Booya4Afca - dinsdag 20 september 2011 - 10:55   quote  deeplink  
quote:

[ filmpje ]

Altijd een genot om naar Cruijff te luisteren.

Maar was het niet Cruijff die de Boer heeft geadviseerd om met de punt naar achteren te spelen, omdat dat beter past bij het huidige voetbal?
Enigma
 Enigma - dinsdag 20 september 2011 - 11:11   quote  deeplink  
Dit is praat naar mijn hart, Remco!

Het maakt niet zo zeer uit wie we daar nu denken neer te zetten als wel het systeem dat we moeten spelen/beheersen.

Zoals ik al eerder zei denk ik dat je daarmee meer doelen dient. Jan krijgt meer de rol die bij hem past maar of het nou Jan is of straks Boilesen, je CV heeft veel meer overzicht en ook de mogelijkheid om de passes te versturen op het moment dat de 4 middenvelders druk uitoefenen. Er zit veel meer verassing in en er gaat dreiging vanuit. Last but not least.. onze ouderwetse Mokumse/Jidische bluf viert hoogtij.

Dat zal natuurlijk hier en daar weer reactie, lees afgunst, uitlokken maar nog veel meer ontzag inboezemen. Laat maar zien dat wij AJAX zijn, de BESTEN en nog altijd recordhouder in Nederland zijn. En laten we niet vergeten dat WIJ nog altijd bij de ELITE horen van Cuphouders. Zal never nooit één Nederlandse club zelfs maar in de buurt bij komen. Sorry voor de hoofdletters maar het moest wel even voor onze meekijkers uit dat gehucht met lampenkappen, bah! Wat heb ik een hekel aan die club.

Maar on topic , wij hebben nu inderdaad de spelers om dit te spelen. Alleen vd Wiel ben ik zeer ontevreden over. Hij is en wordt geen Reiziger, helaas maar waar.

Maar hopen dat Frank ook eens simpel gaat denken, hoop het maar..
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 13:30   quote  deeplink  
Leuk goeie ouwe tije met Barend en van Dorp....enne Jopie.

Denk dat dit een oplossing kan zijn want hiermee voorkom je dat spelers elkaar in de weg gaan lopen.(Jan en theo) Je benut de ruimtes beter. Omdat theo geen ster is in verdedigen zou je van der Wiel kunnen opofferen en dat Anita daar het gat dicht. Alhoewel Anita ook het gat aan de linkerkant (Nicolai) zou kunnen opvangen.
Maar goed even zo.....

--------------------------------------Kenneth---------------------------------------

----------------------------Toby-----------------Jan----------------------Nicolai---

-------Vurnon-----------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------Theo-----------------------

----------------Thulani-------------------------------------------------------------

----------------------------------------Christian-----------------------------------

---Miralem----------------------------kolbeinn-------------------------------Derk---
1 2 hupsakee
 1 2 hupsakee - dinsdag 20 september 2011 - 13:50   quote  deeplink  
-------------vermeer---------------

-------toby------------jan---------

--wiel-------------------boilesen--

------anita-----------theo---------

-------------eriksen---------------

miralem------------------------derk

-------------sigthorson------------

dit zou ook kunnen je geeft theo ook gelijk een meer vrijere rol en eriksen die alle kanten op zou kunnen, de creativiteit de ruimte geven dan komt ajax los en anita kan evt samen met jansen het lege gat op vullen als toby en jan deze te groot laten worden

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 20 september 2011 door 1 2 hupsakee --
lereeeen
 lereeeen - dinsdag 20 september 2011 - 13:55   quote  deeplink  
----------Vermeer-------------

--Vd wiel--Toby-----Verthongen-----Anita---

--Serero-------------Eriksen

----------Janssen-----------

---Miralem------Sigthorson-------boerrigter

Theo achter de spits

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 20 september 2011 door lereeeen --
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 14:00   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 13:50 schreef 1 2 hupsakee het volgende:
-------------vermeer---------------

-------toby------------jan---------

--wiel-------------------boilesen--

------anita-----------theo---------

-------------eriksen---------------

miralem------------------------derk

-------------sigthorson------------

dit zou ook kunnen je geeft theo ook gelijk een meer vrijere rol en eriksen die alle kanten op zou kunnen, de creativiteit de ruimte geven dan komt ajax los en anita kan evt samen met jansen het lege gat op vullen als toby en jan deze te groot laten worden
Deze zie ik ook wel zitten maar dan speel je met de punt naar voor en niet volgens de Cruijff ruit. De Boer is hier overigens geen voorstander van jammer... want dan hadden we waarschijnlijk minder doelpunten tegen gehad.
Ztjes
 Ztjes - dinsdag 20 september 2011 - 14:05   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 13:30 schreef Jack Huntelaar het volgende:
Leuk goeie ouwe tije met Barend en van Dorp....enne Jopie.

Denk dat dit een oplossing kan zijn want hiermee voorkom je dat spelers elkaar in de weg gaan lopen.(Jan en theo) Je benut de ruimtes beter. Omdat theo geen ster is in verdedigen zou je van der Wiel kunnen opofferen en dat Anita daar het gat dicht. Alhoewel Anita ook het gat aan de linkerkant (Nicolai) zou kunnen opvangen.
Maar goed even zo.....

--------------------------------------Kenneth---------------------------------------

----------------------------Toby-----------------Jan----------------------Nicolai---

-------Vurnon-----------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------Theo-----------------------

----------------Thulani-------------------------------------------------------------

----------------------------------------Christian-----------------------------------

---Miralem----------------------------kolbeinn-------------------------------Derk---
Met dit spelersmateriaal denk ik dat je gelijk hebt. Alleen bij Johan's visie, moet je als je verdedigt het veld zo klein mogelijk maken en als je aanvalt zo groot mogelijk. En dat kun je met Miralem op rechts niet uitvoeren.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 14:06   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 13:55 schreef lereeeen het volgende:

Theo achter de spits
Voordat ik het vergeet te zeggen goed bedacht Remco de ruit van Cruijff een te gek topic.

lereeeen... het kan maar denk dat Eriksen of misschien zelfs Serero(snel 1x raken)beter op 10 staat, Janssen moet het meer hebben van passes is ook niet zo snel wendbaar als beide andere heren. Janssen beter op het middenveld houden
1 2 hupsakee
 1 2 hupsakee - dinsdag 20 september 2011 - 14:09   quote  deeplink  
ik vind serero nog niet rijp genoeg voor een basis plek, ik zie wel een goede opvolger van eriksen in hem maar nu nog niet klaar, ze hadden beter sneijder kunnen houden en serero naar utrecht doen.
1 2 hupsakee
 1 2 hupsakee - dinsdag 20 september 2011 - 14:11   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 14:00 schreef Jack Huntelaar het volgende:

[..]

Deze zie ik ook wel zitten maar dan speel je met de punt naar voor en niet volgens de Cruijff ruit. De Boer is hier overigens geen voorstander van jammer... want dan hadden we waarschijnlijk minder doelpunten tegen gehad.
met mijn opstelling speel je elke tegenstander helemaal moe, het grootste gevaar zit hem in de ruinmte die je over hebt voor de cv gers
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 16:12   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 14:09 schreef 1 2 hupsakee het volgende:
ik vind serero nog niet rijp genoeg voor een basis plek, ik zie wel een goede opvolger van eriksen in hem maar nu nog niet klaar, ze hadden beter sneijder kunnen houden en serero naar utrecht doen.
neem van de boer aan dat hij de juiste keuze heeft gemaakt destijds, denk zelfs dat die Afrikaan zijn kans kan gaan pakken als hij hem krijgt....
Niet om eriksen uit het elftal te spelen maar misschien de Jong of Janssen wel.
Die afrikaan is multifunctioneel pik.

Weet iemand waarom Mats Rits niet is geselecteerd ????
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 17:53   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 10:06 schreef Ajax we love you het volgende:

[..]

Met alle respect, maar Cruijff heeft juist het huidige systeem dat Ajax speelt verzonnen, omdat dat beter past bij het huidige voetbal van deze tijd. Waarom gaan we weer terug naar de jaren 90? Cruijff heeft zelf aangegeven dat de nummer 10 niet meer bestaat, of in ieder geval dat je er niet meer mee moet spelen.. Ik moet zeggen dat het huidige systeem heel logisch is.
In het systeem dat Cruijff samen met Rijkaard heeft bedacht wat Barca nu speelt, wordt eigenljk maar met 1 verdediger in balbezit gespeeld.. Abidal en Alves bestrijken de gehele buitenzijde en Pique schuift altijd door.. Als je dan dit bekijkt is dat gewoon hetzelfde als dat hij in het filmpje laat zien..
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 17:55   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 10:55 schreef Booya4Afca het volgende:

[..]

Altijd een genot om naar Cruijff te luisteren.

Maar was het niet Cruijff die de Boer heeft geadviseerd om met de punt naar achteren te spelen, omdat dat beter past bij het huidige voetbal?
Dat doe je in principe nu toch Anita is gewoon een ingschoven CV..
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 17:57   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 13:55 schreef lereeeen het volgende:

Theo achter de spits
Erikssen en Serrero als comntrolerende middenvelders??? En wie gaat de ruimtes dichtlopen???
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 17:58   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 16:12 schreef Jack Huntelaar het volgende:

[..]

neem van de boer aan dat hij de juiste keuze heeft gemaakt destijds, denk zelfs dat die Afrikaan zijn kans kan gaan pakken als hij hem krijgt....
Niet om eriksen uit het elftal te spelen maar misschien de Jong of Janssen wel.
Die afrikaan is multifunctioneel pik.

Weet iemand waarom Mats Rits niet is geselecteerd ????
Gebleseerd
Ajx
 Ajx - dinsdag 20 september 2011 - 18:49   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 02:07 schreef Boilesen het volgende:
ziet er interessant uit, maar denk niet dat we tegen Twente het systeem al moeten omgooien. Misschien een keer proberen tegen lichte tegenstander en vandaar bouwen. Je kan wel lekker pressie spelen zo. Maar wie vangt bij een 4/4/2 tegenstander de flankenspelers op? Serero en Janssen? Die zie ik dat niet doen. Als Vertonghen dan bijv naar links gaat en Anita inzakt om de centrale spits mee te verdedigen is het ook vrij link volgens mij.
Het is juist fantastisch om dan tegen een 4-4-2 systeem te spelen!!
Kijk maar(ga het proberen)
----------x----------

----------x----------
----x----------x-----
------O-----O--------
----------x----------
----------O---------
----x------------x
---O-------------O--
----------x--------
----------O--------

-x----------------x-
---O-------------O--
-------O--x--O------

----------O---------

Zo speel je als je 3-4-3 tegen 4-4-2 speelt, dat is fantastisch! Op het middenveld 1 tegen 1 en achterin een man meer(dus oppermachtig!) En in de aanval gewone bezetting. Op het middenveld hebben we dan altijd een overwicht, want daar hebben we kwaliteiten die niemand heeft(loopvermogen van eriksen, anita en serero+ trap van theo+ snel spelen serero, anita, janssen en eriksen+ steekpass van theo, eriksen en serero en verdedigende arbeid van anita en serero).

Wat jij bedoelt is denk ik dat als ze in een 4-3-3 spelen. Maar dan lossen we dit zo op:

---------x----------

---------x----------
----x----O----x-----
-O-----------------O
---------x----------
-------( O )--------
---x------------x---
-------O-----O------
---------x----------
-------( O )--------

-x----------------x-
---O------------O---
----------x---------
--------O----O------

---------O----------
Het hangt er dan vanaf hoe ze spelen, met punt vooruit of punt achteruit. waarschijnlijk spelen ze dan met punt achteruit, want vooruit durven ze dan niet. Maar de centrale middenvelder wordt beurtelings opgepakt door 10 en de 4. Als hij bij 10 loopt, kan de 4 de verdediging bijhelpen en als de 4 hem heeft, dan kan de 10 iets inzakken of volle bak druk zetten op de verdediging(bijvoorbeeld in de opbouw).

Dit is inderdaad een schitterend systeem, prachtig gedoseerd door Cruijff(die gekke koppen van Barend en Mulder zijn trouwens ook prachtig, alleen is het filmpje wel een beteje oud volgens mij), maar het vergt natuurlijk wel veel van de spelers, al denk ik dat onze spelersgroep dit zeker wel kan opbrengen.

Ajax kan dan het beste zo spelen:
Vermeer/Cilissen

Alderweireld
V/D wiel Vertonghen

Anita
Serero/De Jong Janssen
Eriksen

Boerigter Sulejmani(of als hij niet fit is Ozbiliz)
Sigthorsson

Of het verstandig is dit nu gelijk in te voeren weet ik niet, denk het eigenlijk niet, maar na de winterstop zou ik dit prachtige 3-4-3 systeem graag zien bij onze club, het is een aanvallend, maar ook een slim systeem, want op het middenveld of in de verdediging heb je dan een man over, en dan domineer je een wedstrijd!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 20 september 2011 door Ajx --
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 18:53   quote  deeplink  
Boter kaas en eieren????
Ajx
 Ajx - dinsdag 20 september 2011 - 19:00   quote  deeplink  
Nee, een goede opstelling(is nu aangepast, spaties ertussen ging opeens allemaal naar elkaar toe, wist ik niet)
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:01   quote  deeplink  
Whahahaha maar dan zonder de hokjes(ruitjes)veel te moeilijk voor mij, ik doe liever wippe....
Hasjkoph
 Hasjkoph - dinsdag 20 september 2011 - 19:01   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 18:53 schreef remco k het volgende:
Boter kaas en eieren????
Whahaha, geniaal ;-)
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:07   quote  deeplink  
Jij hebt het over 4-3-3 in het 2e gedeelte maar ze staan volgens mij nog steeds in een 3-4-3 systeem als we praten over de kruisjes Ajx of zie ik het verkeerd ?!@?<%^€
Ajx
 Ajx - dinsdag 20 september 2011 - 19:08   quote  deeplink  
Ik heb het dan over de tegenstander
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:11   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 19:08 schreef Ajx het volgende:
Ik heb het dan over de tegenstander
schiet mij maar in een kapotje....
Ajx
 Ajx - dinsdag 20 september 2011 - 19:12   quote  deeplink  
Wij spelen dan gewoon 3-4-3 en de tegenstander speelt dan 4-3-3 met de punt naar voren of achteren(vandaar dat die tusen haakjes staan)
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:16   quote  deeplink  
Je hebt 12 wijfies(0) staan in het 2e gedeelte pik
Ajx
 Ajx - dinsdag 20 september 2011 - 19:18   quote  deeplink  
EN dat komt omdat er 2 tussen haakjes staan!! Je weet niet of ze met punt vooruit of achteruuit spelen! Wel blijven opletten heh
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:23   quote  deeplink  
weer wa geleerd vriend... vanaf de tekentafel.....als ze dit 90 minuten in hun bol kunnen houden vind ik dat knap.
Ajx
 Ajx - dinsdag 20 september 2011 - 19:28   quote  deeplink  
hoe denk je dat frankie dit zal gaan uitleggen? Dat is best simpel, je pakt een bord en zet er met magneetjes wat op en zegt gewoon de tekst. Het si niet veel voor slimme spelers die we hebben!
remco k
 remco k - dinsdag 20 september 2011 - 19:35   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 19:23 schreef Jack Huntelaar het volgende:
weer wa geleerd vriend... vanaf de tekentafel.....als ze dit 90 minuten in hun bol kunnen houden vind ik dat knap.
Tering man, als ze dit moeten opslaan in dat bolle hoofd van ze, dan verliezen we met 11-0 van Noordwijk man.. Van der Wiel bijvoorbeeld kan nog niet eens onthouden dat hij z'n hoofd er 90 minuten bij moet houden..
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:35   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 19:28 schreef Ajx het volgende:
hoe denk je dat frankie dit zal gaan uitleggen? Dat is best simpel, je pakt een bord en zet er met magneetjes wat op en zegt gewoon de tekst. Het si niet veel voor slimme spelers die we hebben!
Ik weet wel waar over je praat, heb het vroeger als speler ook mee gekregen.(bord en krijt)
Als je zelf in balbezit speelt is het handhaven van dit spelletje goed te doen, snappie...
Derk en kolbeinn al regelmatig bij ons in het strafschop gebied mee zien staan te verdedigen.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - dinsdag 20 september 2011 - 19:36   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 19:35 schreef remco k het volgende:

[..]

Tering man, als ze dit moeten opslaan in dat bolle hoofd van ze, dan verliezen we met 11-0 van Noordwijk man.. Van der Wiel bijvoorbeeld kan nog niet eens onthouden dat hij z'n hoofd er 90 minuten bij moet houden..
Ja die wil alleen naar voren lopen want die houdt van passes geven. whahaha
Oceanu
 Oceanu - dinsdag 20 september 2011 - 21:43   quote  deeplink  
Ik ben er niet van overtuigd dat dit altijd kan in de eredivisie, maar in een groot gedeelte van de wedstrijden zeker wel. Ben er ook absoluut voor.

Geweldig filmpje trouwens. Als iemand zo over voetbal praat, daar kan je toch uren naar kijken ?? Legendarisch was ook het volgende: De grote kracht van de tegenstanders zit em in hun corners. Reactie van Cruyff: Dan moet je dus zorgen dat je die niet tegen krijgt !! Whahahaha. Heerlijk simpel gedacht, waar menig trainer ineens met een verdediger van 2.04 op de proppen komt.
Jack Huntelaar
 Jack Huntelaar - woensdag 21 september 2011 - 13:09   quote  deeplink  
Hij zou de ruit mooi uit kunnen proberen vanavond.....
Ajax we love you
 Ajax we love you - woensdag 21 september 2011 - 13:25   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 17:53 schreef remco k het volgende:

[..]

In het systeem dat Cruijff samen met Rijkaard heeft bedacht wat Barca nu speelt, wordt eigenljk maar met 1 verdediger in balbezit gespeeld.. Abidal en Alves bestrijken de gehele buitenzijde en Pique schuift altijd door.. Als je dan dit bekijkt is dat gewoon hetzelfde als dat hij in het filmpje laat zien..
Ik denk dat we best op zo'n manier kunnen spelen, maar ik zou het dan toch iets anders doen Achterin vind ik het prima, zolang Greg en Boilsesen de buitenzijde bestrijken. Verthonghen zou dan door moeten schuiven indien mogelijk. Verder zou ik gewoon met Het middenveld spelen zoals we nu doen, dus met linksbinnen rechtbinnen en verdedigende middenvelder die als Vertonghen mee opkomt of doorschuift, of de plek van vertonghen overneemt als zijn directe tegenstander niet achter Verthongen aangaat.
Ajax we love you
 Ajax we love you - woensdag 21 september 2011 - 13:39   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 20 september 2011 - 18:49 schreef Ajx het volgende:

[..]

Het is juist fantastisch om dan tegen een 4-4-2 systeem te spelen!!
Kijk maar(ga het proberen)
----------x----------

----------x----------
----x----------x-----
------O-----O--------
----------x----------
----------O---------
----x------------x
---O-------------O--
----------x--------
----------O--------

-x----------------x-
---O-------------O--
-------O--x--O------

----------O---------

Zo speel je als je 3-4-3 tegen 4-4-2 speelt, dat is fantastisch! Op het middenveld 1 tegen 1 en achterin een man meer(dus oppermachtig!) En in de aanval gewone bezetting. Op het middenveld hebben we dan altijd een overwicht, want daar hebben we kwaliteiten die niemand heeft(loopvermogen van eriksen, anita en serero+ trap van theo+ snel spelen serero, anita, janssen en eriksen+ steekpass van theo, eriksen en serero en verdedigende arbeid van anita en serero).

Wat jij bedoelt is denk ik dat als ze in een 4-3-3 spelen. Maar dan lossen we dit zo op:

---------x----------

---------x----------
----x----O----x-----
-O-----------------O
---------x----------
-------( O )--------
---x------------x---
-------O-----O------
---------x----------
-------( O )--------

-x----------------x-
---O------------O---
----------x---------
--------O----O------

---------O----------
Het hangt er dan vanaf hoe ze spelen, met punt vooruit of punt achteruit. waarschijnlijk spelen ze dan met punt achteruit, want vooruit durven ze dan niet. Maar de centrale middenvelder wordt beurtelings opgepakt door 10 en de 4. Als hij bij 10 loopt, kan de 4 de verdediging bijhelpen en als de 4 hem heeft, dan kan de 10 iets inzakken of volle bak druk zetten op de verdediging(bijvoorbeeld in de opbouw).

Dit is inderdaad een schitterend systeem, prachtig gedoseerd door Cruijff(die gekke koppen van Barend en Mulder zijn trouwens ook prachtig, alleen is het filmpje wel een beteje oud volgens mij), maar het vergt natuurlijk wel veel van de spelers, al denk ik dat onze spelersgroep dit zeker wel kan opbrengen.

Ajax kan dan het beste zo spelen:
Vermeer/Cilissen

Alderweireld
V/D wiel Vertonghen

Anita
Serero/De Jong Janssen
Eriksen

Boerigter Sulejmani(of als hij niet fit is Ozbiliz)
Sigthorsson

Of het verstandig is dit nu gelijk in te voeren weet ik niet, denk het eigenlijk niet, maar na de winterstop zou ik dit prachtige 3-4-3 systeem graag zien bij onze club, het is een aanvallend, maar ook een slim systeem, want op het middenveld of in de verdediging heb je dan een man over, en dan domineer je een wedstrijd!
Ik weet niet, maar ik ben zelf een amateurvoetballer die bijvoorbeeld tegen Ajax 3 heeft gespeeld, natuurlijk spelen zij met 3 spitsen en als tegenstander hou je dan automatisch 4 verdedigers, je mag nooit met een 1 tegen 1 situatie komen, mits je niets anders kan doen omdat je achter staat en nog maar 10 minuten op de klok staan. Volgens jou 2de tekening ga je al automatisch 1 tegen 1 spelen, lijkt me niet handig.

Verder doen volgens mij alle ploegen al hetzelfde. Als je twee spitsen tegen je hebt staan, dan schuift de links of rechts back automatisch door naar het middenveld. Als je tegen 3 spitsen speelt en je hebt balbezit, dan moet de verdediger doorlopen aan de zijkanten, zodat de links of rechtsbuiten mee moet gaan en er nog maar 2 spitsen overblijven of zelfs nog maar 1 mochten ze aan beiden kanten dit doen. Het spel verplaatst zich, dus moet je steeds anticiperen op wat er gaat gebeuren, zodat je nooit achterin op een 1 tegen 1 situatie komt en voorin eigenlijk proberen door bepaalde loopacties te maken, bijvoorbeeld Verthongen die doorloopt en er iemand van achteruit in moet stappen, waardoor je automatisch een 1 tegen 1 creeert. Op dit soort momenten moet iedereen scherp zijn, want bij balverlies heb je meteen weer 1 tegen 1 de andere kant op. Ervanuitgaande dat de spits bleef staan en niet met verthongen meeliep. Hoe dan ook ik denk dat de opstelling niet veel zegt, zolang men maar gewoon hun taak op een juiste manier uitvoert en voor verwarring zorgt. Wist je dat Ajax soms in 95 ook gewoon 4-4-2 speelde? Daar begonnen ze niet mee maar daardoor creeer je veel verwarring bij de tegenstander. Dus gewoon steeds aanpassen en kijken of de tegenstander de wedstrijd kan lezen en zich aanpast en andersom net zo.
Ajx
 Ajx - woensdag 21 september 2011 - 14:14   quote  deeplink  
In de laatste tekening komt er op het middenveld eentje vrij, dus hoe lost de tegenpartij dat op? En ik denk dat het met deze verdedigers best kan, 1 tegen 1 staan(wel een beetje aanvallend spelen heh!) en als ze met de punt achteruit spelen, wat dan zeer waarschijnlijk is, dan kan de nummer 4 zowel op het middenveld als bij de verdediging spelen! Dat moet dan dus een multifunctionele speler zijn.
alibabba
 alibabba - zaterdag 24 september 2011 - 12:57   quote  deeplink  
quote:

[ filmpje ]

Tegen Noordwijk speelde we dus ook zo'n systeem en ik vind het idd zo gek nog niet. Tegen Noordwijk was de uitvoering bedroevend en speelde sommige dramatisch slecht. Ik ben echt niet gecharmeerd van Lodeiro trouwens en Serero maakte op mij woensdag een zwakke indruk, eveanls Bulykin ( je levert gewoon veel in tov Sightorsson ). Om effe terug te komen op dit topic; dit systeem heb ik al meerdere malen geopperd. Jan kan in dit systeem ook wisselen van positie met Anita en Eriksen kan op de plek van Serero, waardoor Siem, in goede vorm, op de 10 kan spelen..
remco k
 remco k - zaterdag 24 september 2011 - 13:03   quote  deeplink  
Tegen Noordwijk stond het middenveld wel anders dan dit volgens mij, Serrero moest namelijk de hele rechterflank zo'n beetje belopen en leek mij te veel als rechtsback te staan opgesteld...
alibabba
 alibabba - zaterdag 24 september 2011 - 13:27   quote  deeplink  
quote:
Op zaterdag 24 september 2011 - 13:03 schreef remco k het volgende:
Tegen Noordwijk stond het middenveld wel anders dan dit volgens mij, Serrero moest namelijk de hele rechterflank zo'n beetje belopen en leek mij te veel als rechtsback te staan opgesteld...
Zo heb ik het niet gezien Remco, maar het was bedroevend slecht allemaal. We moeten over deze wedstrijd ook eigenlijk niet teveel woorden aan vuil maken. In Kerkrade zal het lastiger worden denk ik:)
remco k
 remco k - zaterdag 24 september 2011 - 13:55   quote  deeplink  
Dat denk ik ook, de Boer heeft aangegeven dat bepaalde B keuze spelers alles in de beker zullen spelen om zich te kunnen bewijzen, ik denk dat Serrero, Lodeiro en Cilissen alles zullen spelen..
C. Eriksen
 C. Eriksen - dinsdag 27 september 2011 - 15:15   quote  deeplink  
----------------Vermeer----------------
vd wiel-----------Toby----------nicolai
----------Anita-----------Jan----------
-Eriksen---------janssen-----------Derk
----------Mickey---------Kolbein-------
Grasmaaier
 Grasmaaier - dinsdag 27 september 2011 - 15:18   quote  deeplink  
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 - 15:15 schreef C. Eriksen het volgende:
----------------Vermeer----------------
vd wiel-----------Toby----------nicolai
----------Anita-----------Jan----------
-Eriksen---------janssen-----------Derk
----------Mickey---------Kolbein-------
Dit is niet de befaamde ruit he.. nu maak je de ruit met 1 verdediger dus toby-anita-jan-janssen ..

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 3098
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws
Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Als we nou eens gaan spelen volgens Cruijff' "ruit"

0.0080318