BETA
Home  |  Inloggen  |  Registreer  |  Zoeken
Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ik, Rik..val keihard door de mand

Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  
remco k
 remco k - maandag 17 oktober 2011 - 12:20   quote  deeplink  
Op de dag dat je wordt ontmaskerd als leugenaar de mooie financiële resultaten van je ex-werkgever naar jezelf toe trekken: dan durf je wel.

© ProShotsPiet Keizer zei tegen me: Ik ben trots op je. Dit heb jij voor elkaar gekregen. We hebben het inderdaad toch maar mooi geflikt. [] Knap hè? Ik denk dat ik trots mag zijn. [] Meer gelijk kun je niet hebben, volgens mij.

Wie zit zichzelf hier zo uitgebreid te feliciteren? Nee, het is niet Ivo Niehe bij Pauw & Witteman, over zijn Yves Montand-voorstelling. Het zijn citaten van Rik van den Boog, ex-algemeen directeur van Ajax.

Recordomzet

Journalist Dennis Jansen van het Algemeen Dagblad sprak even met hem naar aanleiding van de jaarcijfers van Ajax over het boekjaar 2010-2011. Van den Boog was toen de baas bij Ajax.

De cijfers werden afgelopen woensdag gepresenteerd en ze waren hartstikke goed: een recordomzet van 97,1 miljoen euro, nettowinst 5,5 miljoen, positief operationeel resultaat 1,8 miljoen.

Elke kluns ziet dat er op die cijfers nogal wat af te dingen valt, en dat Ajax nog bepaald geen structureel winstgevend bedrijf is, zoals Van den Boog in het interview beweert.

Ajax schreef louter zwarte cijfers omdat Luis Suarez halverwege (!) de jaargang verkocht werd. Dat zijn incidentele baten; zon klapper maakt Ajax niet jaarlijks. Zonder de Suarez-transfer zou ruim 15 miljoen euro verlies zijn geleden, en dat in een jaar waarin de Champions League werd bereikt.

Fluwelen revolutie

Toch zou je kunnen zeggen: ik snap die Van den Boog wel. Hij sneuvelde aan het eind van het seizoen in de door Johan Cruijff ontketende fluwelen revolutie en kan het nu niet laten even voor zichzelf op te komen. Das menselijk.

Misschien dat er nu wat krediet komt, verzucht hij aan het eind van het AD-interview. Tja. Misschien.

Iedereen die beter weet, staat opnieuw paf van de schaamteloosheid van Tricky Rikkie (zo ook Piet Keizer, die ten stelligste ontkent dat hij Van den Boog gecomplimenteerd heeft).

De man die de jaarcijfers namens Ajax toelichtte (financieel directeur Jeroen Slop) kon woensdag niet langer volhouden dat trainer Martin Jol geen geld meekreeg toen hij op 6 december 2010 (zes maanden voor Van den Boog) uit de Arena verdween. Opgestapt, zo heette het.

Leugens

Het gerucht dat Jol was ontslagen en een zak geld had meegekregen, zong meteen al rond. Onzin, bezwoer Van den Boog voor elke microfoon of tv-camera die bij hem in de buurt kwam, en hij lachte er zijn effectieve glimlachje bij, zo van tjongejonge, die media en die vijfde colonne niet te geloven wat die voor leugens de wereld in slingeren.

Wat er wel was gebeurd, volgens Rik van den Boog? Martin Jol had het gevoel dat hij de strijd niet meer kon winnen en had daarom de handdoek in de ring gegooid, uiteraard tot Van den Boogs intense spijt. De directeur had zijn best gedaan om Jol nog op andere gedachten te brengen, maar helaas: er zat niets anders op dan Jols besluit te respecteren.

Achteraf moest Jol dus gewoon weg, want iemand die tegen de zin van de club per se zijn contract wil inleveren, krijgt geen zak geld mee. En het lijkt er, om het maar heel voorzichtig uit te drukken, een heel klein beetje op dat Van den Boog er uit eigenbelang een ander verhaal van gemaakt heeft: Jol was namelijk zíjn trainer, de man op wie hij als algemeen directeur had ingezet en van wie zijn geloofwaardigheid als beleidsmaker in hoge mate afhing.

Euvele lef

Ga er maar aan staan: je voormalige financieel directeur onthult dat je, als directeur van een beursgenoteerd bedrijf, met een stalen gezicht hebt staan liegen, maar op dezelfde dag ga je onverstoorbaar pluimen in je eigen achterwerk zitten steken over de jaarcijfers je moet het euvele lef maar hebben.

Eén ding moet je Rik van den Boog nageven: hij heeft de verschillende stromingen binnen Ajax deze week nader tot elkaar gebracht. Cruijffianen en anti-Cruijffianen zijn het eindelijk ergens over eens, namelijk dat ten minste één kop bij Ajax terecht gerold heeft.

Rik-is-gek

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 17 oktober 2011 door remco k --
Grasmaaier
 Grasmaaier - maandag 17 oktober 2011 - 12:28   quote  deeplink  
+3000000000000000000000000000000000
remco k
 remco k - maandag 17 oktober 2011 - 12:38   quote  deeplink  
+1 is ook een mening.
Grasmaaier
 Grasmaaier - maandag 17 oktober 2011 - 14:25   quote  deeplink  
quote:
Op maandag 17 oktober 2011 - 12:38 schreef remco k het volgende:
+1 is ook een mening.
+3000000000000000000000000000000000 ook .. dus wat is je punt?
alibabba
 alibabba - maandag 17 oktober 2011 - 16:39   quote  deeplink  
Rik vd.Loog...
amsterdammer113
 amsterdammer113 - maandag 17 oktober 2011 - 16:52   quote  deeplink  
Krijg de klere met die Rik! Tering man, die man is al 4 maanden OUT bij Ajax!! Laat hem lekker in zijn eigen sop gaar koken! Elk stukje aandacht is teveel!

-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 17 oktober 2011 door amsterdammer113 --
Ajx
 Ajx - maandag 17 oktober 2011 - 17:01   quote  deeplink  
Helemaal mee eens, en er is dus eigenlijk nog een groter verlies geleden dan dat jaar ervoor, want toen was er een verlies van 17 miljoen ofzo, en toen speelden we ook CL en hadden we amper transfers! Wat een mafkees is hij gewoon, SCHANDE, en als hij ooit weer ergens aan de bak komt, zou ik dat een regelrechte schande vinden!!
Ajax we love you
 Ajax we love you - zaterdag 22 oktober 2011 - 11:29   quote  deeplink  
Mooi stukje Remco, Het is vreselijk wat die man heeft gedaan en nog erger hoe hij de cijfers interpreteerd. Ik vind het ook niet raar dat hij directeur was van een bedrijf dat failliet ging, zonder dat hij het door had.
Was dit ook niet die man die zei dat Ajax nu gezond was? geen CL nodig heeft? Niet afhankelijk zou zijn van transfers? De cijfers zeggen duidelijk wat anders en ik kan niet wachten om straks het echte jaarverslag eens goed door te nemen.

Rik van de boog kan nu zijn eigen serie boeken schrijven met de titels: "Liegen is ook een vak" en deel 2 "Met liegen kom je het verst" deel 3 "Blijf liegen, totdat je het zelf gaat geloven" deel 4 "Mismanagament bestaat niet" en zijn laatste deel zal erotische roman zijn: "Geen stijl en Mediageil dat ben (R)ik"

Plaats een reactie:
 Je naam (of nickname) (verplicht)
 Je e-mail adres (wordt nooit getoond maar moet wel werken!)
 Vul de volgende code hier in: 2219
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en algemene forum regels.
Headliner: Ajax Nieuws Plaats een nieuw antwoord  

Index / Sport / Voetbal / Ajax / topic: Ik, Rik..val keihard door de mand

0.0060679