|
|
remco k
|
|
|
Jonk: "Ajacieden missen simpele vaardigheden" Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Frank de Boer vormen sinds kort het technische hart van Ajax. Jonk geeft in zijn functie van hoofd opleidingen de individuele ontwikkeling prioriteit. En dat is essentieel, zegt hij. "Het ontbreekt sommige spelers aan simpele vaardigheden, zoals het aannemen van de bal, traptechniek en overzicht", vertelt Jonk in het Het Parool. "Ik was al zeventien, achttien jaar toen ik bij Volendam te maken kreeg met Gerrit Mühren. Hij gaf tips die voor mij goud waard waren."
"Ik heb daar mijn hele loopbaan als voetballer profijt van gehad. Toen wist ik al: dat zou de standaard moeten zijn voor trainingen. Dat ook Johan Cruijff die filosofie draagt - en hij niet alleen, maar nog veel meer oud-voetballers - is alleen maar mooi."
Jonk merkte dat veel jeugdspelers naar de grond kijken als zij de bal aannemen. "Zij missen daardoor het ruimtelijk inzicht. Dan raakt het contact tussen spelers zoek. Het gaat dus om twee zaken: baltechniek en overzicht."
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op maandag 07 november 2011 door remco k -- |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Wie is wim jong? Pas de titel ff aan vriend! ;) |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Pas je topic titel ff aan gap.....ik val er niet over...staat netter |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote: Ga uit mijn hoofd engerd |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Hahahahahahahahaha hou wel van je hoor! |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
quote: Same here gappie...vindt het wel eng |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
Sorry Remco .........doe je ding man |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
Wel een passend stukje, het geeft namelijk ook veel weer van de problemen bij het eerste, hoeveel spelers krijgen het wel niet voor elkaar om wedstrijd op wedstrijd ballen verkeerd in te spelen. Een pass over 5 meter zie je bij Ajax wekelijks fout gaan, en dat niet alleen bij spelers als Enoh, Anita en Vermeer, maar ook bij Janssen, Vertonghen en Erikssen. De meest simpele dingen gaan wekelijks fout, en hierdoor zijn er een aantal spelers die ook maar weinig lef hebben, hoe vaak lopen onze middenvelders of aanvallers weg uit de dekking maar worden niet ingespeeld omdat men het niet aan durft deze pass te geven terwijl het vaak niet eens de moeilijkste bal is.
Ajax wil van a tot z overal omheen blijven voetballen, en voor mij is dat de reden dat ik ooit supporter ben geworden, alleen is het al jaren zo dat er spelers rondlopen die geen bal fatsoenlijk kunnen aannemen, kijk bijvoorbeeld eens naar een Babel of een Maduro, beiden zijn het jongens met heel veel potentie en nu doen ze het het ook vrij goed bij hun clubs, maar in hun tijd bij Ajax waren dit ook gasten die vaak niet eens een bal fatsoenlijk konden aannemen of in 1 keer konden door passen.. Te weinig spelers bij ons beheersen ook het 1 keer raken, zelfs de man met de fluwelen traptechniek (Janssen) is niet bijster goed met het 1 keer raken en lijdt vaker balverlies dan dat hij goed aankomt (met het 1 keer raken, voordat mensen weer gaan klagen dat hij wel degelijk een goede pass heeft)..
Zodra spelers onder druk komen te staan geven ze niet thuis, en ik ben van mening dat het bij heel veel jongens komt door een gebrek aan de door Jonk genoemde basistechnieken..
Ik hoop echt dat deze drie jongens bezig zijn met een lange termijn planning bij Ajax, en dat we binnen 2/3 jaar hier echt de vruchten van mogen plukken.
Ik heb het geduld in ieder geval wel, ik hoop dat meerdere mensen dat met mij hebben. Natuurlijk gaan we nog steeds uit ons plaat als er zoiets gebeurt als gister, maar moeten we een aantal uren/dagen verder wel weer kunnen relativeren en snappen waar het om gaat. En dat is in mijn ogen het structureel veranderen van de grote problemen bij Ajax, zowel bestuurlijk als voetbaltechnisch.. |
|
|
|
|
Brandje
|
|
|
quote:Op maandag 07 november 2011 - 23:42 schreef remco k het volgende:Wel een passend stukje, het geeft namelijk ook veel weer van de problemen bij het eerste, hoeveel spelers krijgen het wel niet voor elkaar om wedstrijd op wedstrijd ballen verkeerd in te spelen. Een pass over 5 meter zie je bij Ajax wekelijks fout gaan, en dat niet alleen bij spelers als Enoh, Anita en Vermeer, maar ook bij Janssen, Vertonghen en Erikssen. De meest simpele dingen gaan wekelijks fout, en hierdoor zijn er een aantal spelers die ook maar weinig lef hebben, hoe vaak lopen onze middenvelders of aanvallers weg uit de dekking maar worden niet ingespeeld omdat men het niet aan durft deze pass te geven terwijl het vaak niet eens de moeilijkste bal is. Ajax wil van a tot z overal omheen blijven voetballen, en voor mij is dat de reden dat ik ooit supporter ben geworden, alleen is het al jaren zo dat er spelers rondlopen die geen bal fatsoenlijk kunnen aannemen, kijk bijvoorbeeld eens naar een Babel of een Maduro, beiden zijn het jongens met heel veel potentie en nu doen ze het het ook vrij goed bij hun clubs, maar in hun tijd bij Ajax waren dit ook gasten die vaak niet eens een bal fatsoenlijk konden aannemen of in 1 keer konden door passen.. Te weinig spelers bij ons beheersen ook het 1 keer raken, zelfs de man met de fluwelen traptechniek (Janssen) is niet bijster goed met het 1 keer raken en lijdt vaker balverlies dan dat hij goed aankomt (met het 1 keer raken, voordat mensen weer gaan klagen dat hij wel degelijk een goede pass heeft).. Zodra spelers onder druk komen te staan geven ze niet thuis, en ik ben van mening dat het bij heel veel jongens komt door een gebrek aan de door Jonk genoemde basistechnieken.. Ik hoop echt dat deze drie jongens bezig zijn met een lange termijn planning bij Ajax, en dat we binnen 2/3 jaar hier echt de vruchten van mogen plukken. Ik heb het geduld in ieder geval wel, ik hoop dat meerdere mensen dat met mij hebben. Natuurlijk gaan we nog steeds uit ons plaat als er zoiets gebeurt als gister, maar moeten we een aantal uren/dagen verder wel weer kunnen relativeren en snappen waar het om gaat. En dat is in mijn ogen het structureel veranderen van de grote problemen bij Ajax, zowel bestuurlijk als voetbaltechnisch.. 2/3 jaar ga je bij lange na niet redden. De opleiding van Ajax is verrot en deze basiselementen hoor je te hebben als speler van Ajax. Dus de hele jeugdopleiding kan men in feite opnieuw gaan opbouwen dus de jeugd die er nu loopt mist excact de dingen die Jonk bedoeld en voordat je dat ingehaald hebt ben je echt jaren verder. Dit verklaard ook waarom er zelden een aavaller doorbreekt maar alleen verdedigers. Senijder was de laatste speler denk ik die echt doorbrak. Een speler die echt de hele jeugdopleiding heeft doorlopen en bij de top speelt
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 08 november 2011 door Brandje -- |
|
|
|
|
ALTIJD PRIJS IN DE K
|
|
|
Mooi en duidelijk remco, ik ben het met je eens, alleen ga ik idd altijd door het lint als Ajax niet weet te winnen van, een op papier mindere tegenstander.
Ook ik heb vertrouwen in de lange termijn visie, zeker met de Boer!
Ps: sorry voor nenam, die loopt overal te kloten! :D |
|
|
|
|
remco k
|
|
|
quote:Op dinsdag 08 november 2011 - 06:20 schreef Brandje het volgende:[..] 2/3 jaar ga je bij lange na niet redden. De opleiding van Ajax is verrot en deze basiselementen hoor je te hebben als speler van Ajax. Dus de hele jeugdopleiding kan men in feite opnieuw gaan opbouwen dus de jeugd die er nu loopt mist excact de dingen die Jonk bedoeld en voordat je dat ingehaald hebt ben je echt jaren verder. Dit verklaard ook waarom er zelden een aavaller doorbreekt maar alleen verdedigers. Senijder was de laatste speler denk ik die echt doorbrak. Een speler die echt de hele jeugdopleiding heeft doorlopen en bij de top speelt Ik denk dat wat je zegt zeker niet klopt. De spelers die er in de jeugd lopen zijn goede voetballers. En bijvoorbeeld de A1 is door de Boer al 2 jaar lang getraind op deze wijze en dat kun je overduidelijk zien. Als je nu nog 2 jaar verder bent is het nog steeds niet zoals het 100% zou moeten maar dan moet het wel 95% tot 98% goed zitten. Ook red je het niet enkel met spelers uit eigen opleiding en moeten er spelers bij het elftal zitten met meer ervaring zoals een Janssen.. Enkel zal ook daar beter op gescout moeten worden..
Ik hoorde de Boer laatst trouwens op de toekomst iets interessants zeggen. Hij zei dat zijn elftal voor 75% in elkaar zit zoals hij dat wil. |
|
|
|
|
Grasmaaier
|
|
|
quote:Op dinsdag 08 november 2011 - 06:20 schreef Brandje het volgende:[..] 2/3 jaar ga je bij lange na niet redden. De opleiding van Ajax is verrot en deze basiselementen hoor je te hebben als speler van Ajax. Dus de hele jeugdopleiding kan men in feite opnieuw gaan opbouwen dus de jeugd die er nu loopt mist excact de dingen die Jonk bedoeld en voordat je dat ingehaald hebt ben je echt jaren verder. Dit verklaard ook waarom er zelden een aavaller doorbreekt maar alleen verdedigers. Senijder was de laatste speler denk ik die echt doorbrak. Een speler die echt de hele jeugdopleiding heeft doorlopen en bij de top speelt Ze missen de basisvaardigheden op het niveau dat Ajax het wil.. ze kunnen echt wel een balletje aannemen.. alleen nog niet op het gewenste niveau |
|
|
|
|
Twan
|
|
|
De jeugd van Ajax moet zo getrained worden dat ze 's nachts alleen nog maar kunnen dromen van basisvaardigheden. Het is gewoon erg belangrijk..het is niet voor niets een basis. Wat er allemaal verkeerd is gegaan wil ik niet weten maar als je meerdere malen een bal niet kan overspelen over een afstand van 5 meter dan vraag ik me af wat zo'n speler al die tijd dan wél heeft geleerd... |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 08 november 2011 door Nenam_tiL -- |
|
|
|
|
Nenam_tiL
|
|
|
.
-- dit bericht is voor het laatst aangepast op dinsdag 08 november 2011 door Nenam_tiL -- |
|
|
|